Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av MWall »

ducce916 skrev:
Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:

Tesla kommer till dig _eftersom_ du bor nära SC. Inte trots. Att åka långt för att laga en bil skulle innebära att Tesla får ta kostnaden för restiden. Det vill de inte. Möjligen att de gjort någon längre turné men för det mesta opererar Rangers i närområdet. Typ en timmes restid max från närmaste SC.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av kenjon »

Det ska väl finnas Rangers utan anknytning till en SC, t ex Örebro?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Credde »

NiklasTesla skrev:
Själv har jag bara positivt att säga om servive. Smidigt med app och bokning, lite service, löst via mjukvaran, fick återkoppling, fick lånebil, gratis el, kaffe mm mm.

Mvh
Håller med - än så länge har jag också bara positivt att säga om servicen förutom att bilen på ett år har varit fler gånger på verkstad och haft besök av ranger än någon av mina tidigare bilar! Det kostar att ligga på topp :lol:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

:)

Kan bara konstatera att min tesla fått mer service än samtliga mina tre tidigare Saabar sammanlagt. Och då hade jag den sista i tio år. De andra två i tre vardera. Så nog har det varit en del barnsjukdomar - men tror väl att model 3/t y blir bättre.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Min VP som strejkade för en vecka sedan kom igång igen dagen efter och fungerar sedan dess. När jag läste om detta innan det hände mig trodde jag att de skulle vara trasiga tills reparation.

Är antagligen lite osäkert om den kommer fortsätta fungera. Kommer få kring -30 de närmsta dagarna så det blir väl att testa körning i kallt väder.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

Uppdatering om min bil...

2 sensorer måste bytas, dessa finns såklart inte i Sverige och ingen kan ens ana när dom kommer hem.
Min hyrbil jag hade som Tesla bokat fick jag inte ha längre än till idag, så jag fick åka och lämna tillbaka den och hämta ut lånebil. Ytterligare 3 timmar förlorad arbetsinkomst. Lånebilen, en gammal S85, såg dessutom ut som skit, och helt tom på spolarvätska, så direkt efter 1km motorväg, på med varningsblinkers och ut med handskarna och försöka torka så man ens såg ut. Noll koll på vad man lämnar ut alltså.
Min bil får jag iallafall inte tillbaka denna vecka.....

Det övergår verkligen mitt förstånd hur man kan vara så ovillig att sköta eftermarknaden korrekt. Mina minnen från SC i Upplands Väsby var ju kanonbra, men nu liknar det inget annat än ren apskit. Det är så synd, för bilen är så otroligt trevlig, men resten runt den är lika otroligt illa.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av taliz »

ducce916 skrev:
taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.



Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.
Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:
Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

taliz skrev:
ducce916 skrev:
taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.



Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.
Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:
Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)
Haha, håller med. Min pappa som är lika gammal skulle aldrig nånsin acceptera annat än personlig kontakt :)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av ducce916 »

Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.



Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.[/quote]

Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:[/quote]

Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)[/quote]

Haha, håller med. Min pappa som är lika gammal skulle aldrig nånsin acceptera annat än personlig kontakt :)[/quote]

Ungefär som Lövén då, som aldrig handlat på nätet. Uppskattar era inlägg! :D
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av kenjon »

Varför har du /quote-taggen kvar men inte quote-taggen? Blir lite svårläst....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

kenjon skrev:
Varför har du /quote-taggen kvar men inte quote-taggen? Blir lite svårläst....
Det är ju bara bli modern och lära sig tyda html så ser man! :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

Det är ju toppen med app för att regga ärende och boka tid när det är glasklart vad som skall göras, det är värre när,ex. Mcu havererar och man akut behöver veta vad man skall göra med bilen innan ”soppan är slut” - är närmaste tid på sc är veckor bort. Om man alltid fick svar snabbt där behövs kanske inte telefon, men ibland behöver man synkron interaktiv kommunikation med en biologisk enhet för att det skall bli bra. Det säger jag som teknikpåhejjare.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av taliz »

thebishop skrev:
Det är ju toppen med app för att regga ärende och boka tid när det är glasklart vad som skall göras, det är värre när,ex. Mcu havererar och man akut behöver veta vad man skall göra med bilen innan ”soppan är slut” - är närmaste tid på sc är veckor bort. Om man alltid fick svar snabbt där behövs kanske inte telefon, men ibland behöver man synkron interaktiv kommunikation med en biologisk enhet för att det skall bli bra. Det säger jag som teknikpåhejjare.
För akuta grejer är det väl vägassistans som gäller? Det numret står ju i bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av kenjon »

AAKEE skrev:
kenjon skrev:
Varför har du /quote-taggen kvar men inte quote-taggen? Blir lite svårläst....
Det är ju bara bli modern och lära sig tyda html så ser man! :D
Jo jag kan html, det är inte problemet. Men varför försvinner start-taggen?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

taliz skrev:
thebishop skrev:
Det är ju toppen med app för att regga ärende och boka tid när det är glasklart vad som skall göras, det är värre när,ex. Mcu havererar och man akut behöver veta vad man skall göra med bilen innan ”soppan är slut” - är närmaste tid på sc är veckor bort. Om man alltid fick svar snabbt där behövs kanske inte telefon, men ibland behöver man synkron interaktiv kommunikation med en biologisk enhet för att det skall bli bra. Det säger jag som teknikpåhejjare.
För akuta grejer är det väl vägassistans som gäller? Det numret står ju i bilen.
Du läste att det var mcu haveri jag refererade? Svårt att ta upp info-skärmen där... anyway, vägassistans - pratar de ens med oss som är utanför garanti?!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Har kört en svänga till grannstaden -25 i huvudsak med någon dip, och -28 hemma.

VP verkar fungera däremot var det inte varmt och gott i bilen vid landsvägskörning utan det blev lite svalt. Svårt att säga någon temperatur men kanske 15-17 grader?
När jag stannade för att gå på ärende lämnade jag värmen på med samma setting och vid återkomst till bilen var den riktigt varm och go.
Gjorde ett par ärenden till samt väntade i bilen på frugan, mycket varmt och gott med 22 grader inställt. Nästan för varmt...VP fungerar, så långt är det klarr.

När vi sedan for hemåt så uppstod samma aningen svala temperatur.
Det känns som om om min VP inte klarade att leverera den effekt som krävs för -25 när bilen körs, dock fungerar det stillastående.

Någon som upplevt ngt liknande?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Jontez »

AAKEE skrev:
Har kört en svänga till grannstaden -25 i huvudsak med någon dip, och -28 hemma.

VP verkar fungera däremot var det inte varmt och gott i bilen vid landsvägskörning utan det blev lite svalt. Svårt att säga någon temperatur men kanske 15-17 grader?
När jag stannade för att gå på ärende lämnade jag värmen på med samma setting och vid återkomst till bilen var den riktigt varm och go.
Gjorde ett par ärenden till samt väntade i bilen på frugan, mycket varmt och gott med 22 grader inställt. Nästan för varmt...VP fungerar, så långt är det klarr.

När vi sedan for hemåt så uppstod samma aningen svala temperatur.
Det känns som om om min VP inte klarade att leverera den effekt som krävs för -25 när bilen körs, dock fungerar det stillastående.

Någon som upplevt ngt liknande?
Ta med en hederlig gammal termometer och jämför. Låter sjukt varmt med 22 inställt. 19,5 har jag kört med och då blir de riktigt varmt. Har dock inte kört långkörning i -25 så det är kanske skillnad där
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av NEO »

Jontez skrev:
AAKEE skrev:
Har kört en svänga till grannstaden -25 i huvudsak med någon dip, och -28 hemma.

VP verkar fungera däremot var det inte varmt och gott i bilen vid landsvägskörning utan det blev lite svalt. Svårt att säga någon temperatur men kanske 15-17 grader?
När jag stannade för att gå på ärende lämnade jag värmen på med samma setting och vid återkomst till bilen var den riktigt varm och go.
Gjorde ett par ärenden till samt väntade i bilen på frugan, mycket varmt och gott med 22 grader inställt. Nästan för varmt...VP fungerar, så långt är det klarr.

När vi sedan for hemåt så uppstod samma aningen svala temperatur.
Det känns som om om min VP inte klarade att leverera den effekt som krävs för -25 när bilen körs, dock fungerar det stillastående.

Någon som upplevt ngt liknande?
Ta med en hederlig gammal termometer och jämför. Låter sjukt varmt med 22 inställt. 19,5 har jag kört med och då blir de riktigt varmt. Har dock inte kört långkörning i -25 så det är kanske skillnad där
Håller med, klarar inte ens 21 grader inställt i min 3a med VP (innan den dog) 21 i S/X är ju typ ljummet. Kör oftast med 18-19 i trean.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Jontez skrev:
Ta med en hederlig gammal termometer och jämför. Låter sjukt varmt med 22 inställt. 19,5 har jag kört med och då blir de riktigt varmt. Har dock inte kört långkörning i -25 så det är kanske skillnad där

"Brukar ha"(brukar....ett starkt ord efter att ha haft bilen i två veckor) 19,5-20,5 men eftersom det bara blev kallare och kallare så höjde jag till 22 på vägen till grannstaden. Hjälpte inte, men när den stod och värmde blev det "sjukt varmt".
Lät den stå kvar i samma läge när vi åkte hem men det blev lika kallt på hemresan.

Har bättre grejer än en gammal termometer att mäta med, det räcker att känna för att veta att det inte är okey, såpass kallt är det. Däremot är ett temperaturvärde såklart bra vid kontakten mot Tesla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Hade problem igår enligt inlägget ovan
Med att VP gav för lite effekt i -25.

Idag var det ungefär samma temp och samma problem på resan till grannstaden.
Med tempmätare ombord mätte temperaturen mitt mellan mittarmstöd och touchskärmen samt framför passagerstolen ungefär där man har huvudet. Bilen hade stått i garage över natten med cirka +10-12 grader. Ingen förvärmning.

Precis som igår orkade den leverera varmt och gott när jag stod parkerad men när jag körde sjönk temperaturen mot 14-15 grader.
020429ED-246F-4751-8CCC-16606F717773.jpeg
Det verkade som att det blev kallare ju fortare man kör. Batteriet fick några dottar (5-6st) regen limit.

För återresan förvärmde jag med reseplaneraren, det var varmt och gott ombord och sedan fungerade värmen bra trots -27.
Fick inte ens någon regenlimit utan batteriet måste på något sätt hållit sig varmare också.
Aningen märkligt.

Pratade med tesla SC idag och det är på G en åtgärd för att lösa det med när VP stänger ned. Det känns aningen oklart om
Värmebristen har samma orsak som min varierande värme.
Tydligen har man hunnit längre i Norge med det men Sverige och Finland skulle följa efter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

BTW, ni som skrev om att 22 är för varmt har rätt. Jag har ju brukat ha aningen svalare inställt men idag testade jag när värmen fungerare.
EAE8C4AD-2B9C-473D-969F-97C256883EF6.jpeg
548E630F-30FE-4384-AF05-72C00B377759.jpeg
Med 21 inställt är det 22.5 uppe vid huvudet och kring 21 framför mittarmstödet.
Samma med 22, det är 23.5 uppe vid huvudet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av metchristian »

AAKEE skrev:
BTW, ni som skrev om att 22 är för varmt har rätt. Jag har ju brukat ha aningen svalare inställt men idag testade jag när värmen fungerare.
EAE8C4AD-2B9C-473D-969F-97C256883EF6.jpeg
548E630F-30FE-4384-AF05-72C00B377759.jpeg
Med 21 inställt är det 22.5 uppe vid huvudet och kring 21 framför mittarmstödet.
Samma med 22, det är 23.5 uppe vid huvudet.

Haha jag kör alltid med 22-23 grader. (Ej model 3 med vp dock) men jag är en riktig frysskit
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av B99 »

AAKEE skrev:
Hade problem igår enligt inlägget ovan
Med att VP gav för lite effekt i -25.

Idag var det ungefär samma temp och samma problem på resan till grannstaden.
Med tempmätare ombord mätte temperaturen mitt mellan mittarmstöd och touchskärmen samt framför passagerstolen ungefär där man har huvudet. Bilen hade stått i garage över natten med cirka +10-12 grader. Ingen förvärmning.

Precis som igår orkade den leverera varmt och gott när jag stod parkerad men när jag körde sjönk temperaturen mot 14-15 grader.
020429ED-246F-4751-8CCC-16606F717773.jpeg
Det verkade som att det blev kallare ju fortare man kör. Batteriet fick några dottar (5-6st) regen limit.

För återresan förvärmde jag med reseplaneraren, det var varmt och gott ombord och sedan fungerade värmen bra trots -27.
Fick inte ens någon regenlimit utan batteriet måste på något sätt hållit sig varmare också.
Aningen märkligt.

Pratade med tesla SC idag och det är på G en åtgärd för att lösa det med när VP stänger ned. Det känns aningen oklart om
Värmebristen har samma orsak som min varierande värme.
Tydligen har man hunnit längre i Norge med det men Sverige och Finland skulle följa efter.
Det här är seriös testning som uppskattas.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Jontez »

AAKEE skrev:
Hade problem igår enligt inlägget ovan
Med att VP gav för lite effekt i -25.

Idag var det ungefär samma temp och samma problem på resan till grannstaden.
Med tempmätare ombord mätte temperaturen mitt mellan mittarmstöd och touchskärmen samt framför passagerstolen ungefär där man har huvudet. Bilen hade stått i garage över natten med cirka +10-12 grader. Ingen förvärmning.

Precis som igår orkade den leverera varmt och gott när jag stod parkerad men när jag körde sjönk temperaturen mot 14-15 grader.

Det verkade som att det blev kallare ju fortare man kör. Batteriet fick några dottar (5-6st) regen limit.

För återresan förvärmde jag med reseplaneraren, det var varmt och gott ombord och sedan fungerade värmen bra trots -27.
Fick inte ens någon regenlimit utan batteriet måste på något sätt hållit sig varmare också.
Aningen märkligt.

Pratade med tesla SC idag och det är på G en åtgärd för att lösa det med när VP stänger ned. Det känns aningen oklart om
Värmebristen har samma orsak som min varierande värme.
Tydligen har man hunnit längre i Norge med det men Sverige och Finland skulle följa efter.
Intressant och bra testat. Har du nån mer info om vad det är Norge eller Finland gör? Nu är det ja kallt även nere i Stockholm (-10 i morse) så vore intressant att höra om fler upplever de droppet i temperatur som du gör.
Jag kan inte prova själv, nya sensorer till VP kommer på måndag så hoppas på att få tillbaka bilen då och försöka prova om jag får kallare under körning.
14 grader är rätt kallt på långtur..
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Garak
Inlägg: 58
Blev medlem: 25 sep 2020 08:15

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Garak »

Här finns information från Norge:
https://www.tu.no/artikler/flere-model- ... lar/505550

Det verkar som det kan lösas för en del genom mjukvara, medan andra måste åka in för byte av sensorer. Jag har inte märkt av något problem i min bil ännu. Mjukvarufixen kanske gick ut i version 48.30, eller 48.35 som är på väg ut i dagarna??
2021 Blå Model 3 LR
Skriv svar