Detta blir dyrt för Elon & Co
Moderator: Redaktion
Detta blir dyrt för Elon & Co
https://www.di.se/live/tesla-uppmanas-a ... lar-i-usa/
Det är vägsäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) som i ett brev uppmanar Tesla att återkalla vissa bilar av modell S från åren 2012-2018 och modell X från 2016-2018. Motiveringen är att bilarnas pekskärmar kan sluta fungera efter några års användning vilket innebär att backkameran försvinner, liksom funktioner som avfrostning.
Sedan flera ägare drabbats av problemen lanserade Tesla sent i fjol ett justerat garantiprogram som bekostar reparation om problemen inträffat inom åtta år eller 160.000 kilometer från det att bilen först levererades. NHTSA anser dock inte att den åtgärden är tillräcklig och uppmanar i stället Tesla att återkalla bilarna.
Sam Abuelsamid, analytiker vid Guidehouse Insights, beskriver uppmaningen till återkallelsen som ”signifikant” och bedömer att den kan kosta mellan 300 och 500 miljoner dollar, motsvarande cirka 2,5-4 miljarder kronor, att hantera.
Räknat på medelvärdet i intervallet dividerat med 158.000 fordon innebär det en kostnad på drygt 2.500 dollar – drygt 20.000 kronor – per bil.
Det är vägsäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) som i ett brev uppmanar Tesla att återkalla vissa bilar av modell S från åren 2012-2018 och modell X från 2016-2018. Motiveringen är att bilarnas pekskärmar kan sluta fungera efter några års användning vilket innebär att backkameran försvinner, liksom funktioner som avfrostning.
Sedan flera ägare drabbats av problemen lanserade Tesla sent i fjol ett justerat garantiprogram som bekostar reparation om problemen inträffat inom åtta år eller 160.000 kilometer från det att bilen först levererades. NHTSA anser dock inte att den åtgärden är tillräcklig och uppmanar i stället Tesla att återkalla bilarna.
Sam Abuelsamid, analytiker vid Guidehouse Insights, beskriver uppmaningen till återkallelsen som ”signifikant” och bedömer att den kan kosta mellan 300 och 500 miljoner dollar, motsvarande cirka 2,5-4 miljarder kronor, att hantera.
Räknat på medelvärdet i intervallet dividerat med 158.000 fordon innebär det en kostnad på drygt 2.500 dollar – drygt 20.000 kronor – per bil.
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster
Modell 3 LR -21
Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Modell 3 LR -21
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Detta var väl egentligen ingen nyhet?
viewtopic.php?f=10&t=21309&view=unread#unread
viewtopic.php?f=10&t=21309&view=unread#unread
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Här är länk till brevet från NHTSA
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2020/I ... -11321.pdf
Står även lite mer i denna artikel:
https://www.engadget.com/tesla-nhtsa-mo ... pj_D0iTE1-
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2020/I ... -11321.pdf
Står även lite mer i denna artikel:
https://www.engadget.com/tesla-nhtsa-mo ... pj_D0iTE1-
As discussed more fully below, ODI has tentatively concluded that the failure of the media control unit (MCU) constitutes a defect related to motor vehicle safety. Accordingly, ODI requests that Tesla initiate a recall to notify all owners, purchasers, and dealers of the subject vehicles of this safety defect and provide a remedy, in accordance with the requirements of the National Traffic and Motor Vehicle Safety Act, 49 U.S.C. §§ 30118-30120.
However, the feds, in the form of NHTSA, aren’t satisfied by that strategy and sent a letter (PDF) to Tesla today urging the company to institute a recall that would notify owners158,000 Model S and Model X vehicles built prior to March 2018. As the letter explains, losing touchscreen access means losing the backup camera and controls for things like defogging your windshield, which they argue could lead to accidents.
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 2 gång.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Nej det är ingen nyhet i sig själv, nyheten är att NHTSA inte är nöjda med den förlänga garanti, dom tycker inte det räcker.Bod skrev:Detta var väl egentligen ingen nyhet?
viewtopic.php?f=10&t=21309&view=unread#unread
Frågan är om detta leder till något för oss utanför USA?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
För den som vill driva det själv i Sverige eller nått annat land så är det helt uppenbart att det är ett fabrikationsfel. Så detta slår mot Tesla globalt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
During our review of the data, Tesla provided confirmation that all units will inevitably fail given the memory device’s finite storage capacity.
ODI tentatively concludes that the subject MY 2012-2018 Tesla Model S and MY 2016-2018 Model X vehicles contain a defect related to motor vehicle safety. The failure rate in this investigation is significantly greater than the failure rate for vehicles involved in prior recalls involving similar behavior. ODI’s analysis of the data demonstrates that the number of failures of the media control unit (MCU) will steadily increase over time until all parts in the subject vehicles have failed. The tentatively-determined safety defect in the MY 2012-2018 Tesla Model S and MY 2016-2018 Model X is a clear, identified failure mode that leads to an unrecoverable status for the media control unit (MCU) and adversely affects vehicle safety functions. ODI requests that Tesla recall each of the subject vehicles in accordance with 49 U.S.C. §§ 30118- 30120.
Man har således kommit fram till att alla bilarna kommer att drabbas, förr eller senare.
Man har utfört en teoretisk beräkning att det tar ca 5 år, beroende på användningen bilen.
ODI tentatively concludes that the subject MY 2012-2018 Tesla Model S and MY 2016-2018 Model X vehicles contain a defect related to motor vehicle safety. The failure rate in this investigation is significantly greater than the failure rate for vehicles involved in prior recalls involving similar behavior. ODI’s analysis of the data demonstrates that the number of failures of the media control unit (MCU) will steadily increase over time until all parts in the subject vehicles have failed. The tentatively-determined safety defect in the MY 2012-2018 Tesla Model S and MY 2016-2018 Model X is a clear, identified failure mode that leads to an unrecoverable status for the media control unit (MCU) and adversely affects vehicle safety functions. ODI requests that Tesla recall each of the subject vehicles in accordance with 49 U.S.C. §§ 30118- 30120.
Man har således kommit fram till att alla bilarna kommer att drabbas, förr eller senare.
Man har utfört en teoretisk beräkning att det tar ca 5 år, beroende på användningen bilen.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Kostnaden för åtgärden är ju redan diskonterad och inräknad eftersom Tesla har utökat garantin att gälla detta.
Den enda skillnaden är väl att NHTSA nu uppmanar att detta sker via en återkallning snarare än att det skall åtgärdas fall för fall när problemen uppstår?
/fth
Den enda skillnaden är väl att NHTSA nu uppmanar att detta sker via en återkallning snarare än att det skall åtgärdas fall för fall när problemen uppstår?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Är väl egentligen två likartade sätt att lösa samma problem.
Återkallande innebär väl att alla bilar det kan beröra ska få byta oavsett om det uppstått problem eller ej. Teslas lösning är att göra detta först när problem uppstår om bilen inte gått längre än en viss sträcka och en viss ålder.
Jag kan tycka att självklart ska tesla byta dessa, men är inte riktigt med på att göra det före de kommer att börja strula. Men i sig spelar det kanske liten roll.
Konstigt argument att använda förlusten av backkamera som kritiskt. Hur överlever vi som har andra bilar utan backkamera?
Finns väl betydligt viktigare saker som faller bort när MCU lägger av.
Återkallande innebär väl att alla bilar det kan beröra ska få byta oavsett om det uppstått problem eller ej. Teslas lösning är att göra detta först när problem uppstår om bilen inte gått längre än en viss sträcka och en viss ålder.
Jag kan tycka att självklart ska tesla byta dessa, men är inte riktigt med på att göra det före de kommer att börja strula. Men i sig spelar det kanske liten roll.
Konstigt argument att använda förlusten av backkamera som kritiskt. Hur överlever vi som har andra bilar utan backkamera?
Finns väl betydligt viktigare saker som faller bort när MCU lägger av.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Kan bero på att det sen 2018 är lag på att ha backkamera på nya bilar i USA, innefattar ju inte alla bilar som har defekt enhet men definitivt några av dom.frippe skrev:Konstigt argument att använda förlusten av backkamera som kritiskt. Hur överlever vi som har andra bilar utan backkamera?
Finns väl betydligt viktigare saker som faller bort när MCU lägger av.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Skulle det ta 5 år så borde väldigt många fler bilar ha drabbats. De berörda bilarna är ju 3-8 år. Min egna bil är drygt 4,5 år. Den enda studien på felprocenten som jag hittar är Akikikis från Tesla Motors Club som är presenterad på TeslaTapJwe skrev:During our review of the data, Tesla provided confirmation that all units will inevitably fail given the memory device’s finite storage capacity.
ODI tentatively concludes that the subject MY 2012-2018 Tesla Model S and MY 2016-2018 Model X vehicles contain a defect related to motor vehicle safety. The failure rate in this investigation is significantly greater than the failure rate for vehicles involved in prior recalls involving similar behavior. ODI’s analysis of the data demonstrates that the number of failures of the media control unit (MCU) will steadily increase over time until all parts in the subject vehicles have failed. The tentatively-determined safety defect in the MY 2012-2018 Tesla Model S and MY 2016-2018 Model X is a clear, identified failure mode that leads to an unrecoverable status for the media control unit (MCU) and adversely affects vehicle safety functions. ODI requests that Tesla recall each of the subject vehicles in accordance with 49 U.S.C. §§ 30118- 30120.
Man har således kommit fram till att alla bilarna kommer att drabbas, förr eller senare.
Man har utfört en teoretisk beräkning att det tar ca 5 år, beroende på användningen bilen.
https://teslatap.com/articles/mcu1-flas ... -failures/
Det som kan påverka mest om MCU falerar är väl om man har PIN-kod aktiverad, då kan man inte köra. Detta berör dock inte trafiksäkerheten. Saker som påverkar trafiksäkerheten är kanske styrning av lamporna och ventilation. Backkameran tycker jag inte påverkar säkerheten. Vintertid i södra Sverige är den ur funktion oavsett.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Är ju lag på backkamera i USA, så det är väl därför det är fokus på.
Tycker det borde vara lag på det i EU också. Är ju en drös småbarn som blir överkörda varje år.
MCU är ju inte någon jättekostnad, som sagt säkert ngt de räknat med iom att de byter dem gratis sedan ett tag tillbaka.
Tycker det borde vara lag på det i EU också. Är ju en drös småbarn som blir överkörda varje år.
MCU är ju inte någon jättekostnad, som sagt säkert ngt de räknat med iom att de byter dem gratis sedan ett tag tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Backkameran är en av flera funktioner som drabbas som anses av myndigheten kritisk för trafiksäkerheten.
De resonerar så att när felet uppstår är du i en potentiell trafikfarlig situation och därför skall enheterna bytas via återkallande innan din bil, du och därmed ev andra drabbas!
De resonerar så att när felet uppstår är du i en potentiell trafikfarlig situation och därför skall enheterna bytas via återkallande innan din bil, du och därmed ev andra drabbas!
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Nä om något förbättrar det ju trafiksäkerheten eftersom man inte kan köra allsSvenssons skrev:Skulle det ta 5 år så borde väldigt många fler bilar ha drabbats. De berörda bilarna är ju 5-8 år. Min egna bil är drygt 4,5 år. Den enda studien på felprocenten som jag hittar är Akikikis från Tesla Motors Club som är presenterad på TeslaTapJwe skrev:During our review of the data, Tesla provided confirmation that all units will inevitably fail given the memory device’s finite storage capacity.
ODI tentatively concludes that the subject MY 2012-2018 Tesla Model S and MY 2016-2018 Model X vehicles contain a defect related to motor vehicle safety. The failure rate in this investigation is significantly greater than the failure rate for vehicles involved in prior recalls involving similar behavior. ODI’s analysis of the data demonstrates that the number of failures of the media control unit (MCU) will steadily increase over time until all parts in the subject vehicles have failed. The tentatively-determined safety defect in the MY 2012-2018 Tesla Model S and MY 2016-2018 Model X is a clear, identified failure mode that leads to an unrecoverable status for the media control unit (MCU) and adversely affects vehicle safety functions. ODI requests that Tesla recall each of the subject vehicles in accordance with 49 U.S.C. §§ 30118- 30120.
Man har således kommit fram till att alla bilarna kommer att drabbas, förr eller senare.
Man har utfört en teoretisk beräkning att det tar ca 5 år, beroende på användningen bilen.
https://teslatap.com/articles/mcu1-flas ... -failures/
Det som kan påverka mest om MCU falerar är väl om man har PIN-kod aktiverad, då kan man inte köra. Detta berör dock inte trafiksäkerheten. Saker som påverkar trafiksäkerheten är kanske styrning av lamporna och ventilation. Backkameran tycker jag inte påverkar säkerheten. Vintertid i södra Sverige är den ur funktion oavsett.
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Antar att det här är ett exempel på varför många tillverkare håller system kritiska för lagkravsbundna funktion separata från t.ex. infotainmentsystem.
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Min skärm slutade fungera efter 5 år och en månad.Jwe skrev:Backkameran är en av flera funktioner som drabbas som anses av myndigheten kritisk för trafiksäkerheten.
De resonerar så att när felet uppstår är du i en potentiell trafikfarlig situation och därför skall enheterna bytas via återkallande innan din bil, du och därmed ev andra drabbas!
I Sverige är det körförbud på en bil som inte har fungerande blinkers och signalhorn. Båda dessa funktioner försvann när min skärm blev svart.
Tog drygt fyra veckor att få felet avhjälpt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Priset 2500$ är taget från vad det kostar att lämna in bilen på MCU uppgradering via kontot.Oopsen skrev:https://www.di.se/live/tesla-uppmanas-a ... lar-i-usa/
Det är vägsäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) som i ett brev uppmanar Tesla att återkalla vissa bilar av modell S från åren 2012-2018 och modell X från 2016-2018. Motiveringen är att bilarnas pekskärmar kan sluta fungera efter några års användning vilket innebär att backkameran försvinner, liksom funktioner som avfrostning.
Sedan flera ägare drabbats av problemen lanserade Tesla sent i fjol ett justerat garantiprogram som bekostar reparation om problemen inträffat inom åtta år eller 160.000 kilometer från det att bilen först levererades. NHTSA anser dock inte att den åtgärden är tillräcklig och uppmanar i stället Tesla att återkalla bilarna.
Sam Abuelsamid, analytiker vid Guidehouse Insights, beskriver uppmaningen till återkallelsen som ”signifikant” och bedömer att den kan kosta mellan 300 och 500 miljoner dollar, motsvarande cirka 2,5-4 miljarder kronor, att hantera.
Räknat på medelvärdet i intervallet dividerat med 158.000 fordon innebär det en kostnad på drygt 2.500 dollar – drygt 20.000 kronor – per bil.
Tesla betalar knappast det priset för en ny MCU.
Guesstimering:
2500$/bil * 158000 bilar = 395 miljoner $.
Gissar att priset på HW för Tesla är ca en tiondel.
Sen tillkommer monteringstiden på någon timme.
DVS kostnaden per bil, för Tesla, ligger närmre 500$ /4000sek än 2500$/20000SEK. Alltså ca en femtedel av kundpriset.
Avrunda till en fjärdeldel och det landar på 100 miljoner $ för återkallelsen.
Emmisionerna under 2020 så drog tesla in 10 miljarder $. Denna återkallelse minskar denna buffert med 1%.
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Tesla behöver ju inte byta hela MCU:n. De byter bara minneskretsen så kostnaden lär ju bli än lägre. För att det inte ska ta mycket längre tid att byta så kan de ha preppat inbytes MCU med ny minneskrets så de bara kan byta MCU:n när bilen kommer in.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Dom byter iofs tydligen hela MCU:n vid denna åtgärd, men mot en "refurbished", men det är nog för att effektivisera processen, MCU:n som plockas ut används sedan i nästa bil efter att eMMC:n bytts ut.Svenssons skrev:Tesla behöver ju inte byta hela MCU:n. De byter bara minneskretsen så kostnaden lär ju bli än lägre. För att det inte ska ta mycket längre tid att byta så kan de ha preppat inbytes MCU med ny minneskrets så de bara kan byta MCU:n när bilen kommer in.
Totalkostnaden blir alltså precis som du säger mycket lägre, för MCU1-bilar bör dom väl även kunna använda de MCU1 som blir över när kunder uppgraderar till MCU2, vilket bör spara ytterligare några kronor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Aha det förklarar fokuset på den detaljen.dd88 skrev:Kan bero på att det sen 2018 är lag på att ha backkamera på nya bilar i USA, innefattar ju inte alla bilar som har defekt enhet men definitivt några av dom.frippe skrev:Konstigt argument att använda förlusten av backkamera som kritiskt. Hur överlever vi som har andra bilar utan backkamera?
Finns väl betydligt viktigare saker som faller bort när MCU lägger av.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Hos oss funkade både blinkers och tutan, men det syntes bara blinkningar ute, inte på skärmen vid ratten eller via ljud.+46 skrev:Min skärm slutade fungera efter 5 år och en månad.Jwe skrev:Backkameran är en av flera funktioner som drabbas som anses av myndigheten kritisk för trafiksäkerheten.
De resonerar så att när felet uppstår är du i en potentiell trafikfarlig situation och därför skall enheterna bytas via återkallande innan din bil, du och därmed ev andra drabbas!
I Sverige är det körförbud på en bil som inte har fungerande blinkers och signalhorn. Båda dessa funktioner försvann när min skärm blev svart.
Tog drygt fyra veckor att få felet avhjälpt.
Men verkar vara väldigt olika vad som funkar respektive inte fungerar när mcu lägger av. Pratade med en tekniker på tesla när vår skärm slutade att fungera och han vidimerade att det var väldigt olika hur bilen reagerade. Så kanske är bättre att byta förebyggande än när den väl slocknar.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Precis så har det varit för mig när mittskärmen har kraschat vid något tillfälle, tutan har jag iofs inte testat, men jag gissar att även den funkar utan MCU.frippe skrev:Hos oss funkade både blinkers och tutan, men det syntes bara blinkningar ute, inte på skärmen vid ratten eller via ljud.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Antar att det är kunder i Sverige som kommer beröras.
Hoppas de inte behöver ta sig till verkstan i södra sverige utan det blir någon som kan fara ut lokalt.
(När öppnar Umeå?)
Hoppas de inte behöver ta sig till verkstan i södra sverige utan det blir någon som kan fara ut lokalt.
(När öppnar Umeå?)
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Ja hoppas dom ändrar på det så att det går med mobile service. Jag fick beskedet att det inte gick iallafall. Det som tog tid och dessutom strulade så att jag vart tvungen att åka in med bilen en gång till var nedladdning och installation av mjukvaran. Det tog en hel arbetsdag. Inte så kul att sitta o vänta på.Mickep skrev:Antar att det är kunder i Sverige som kommer beröras.
Hoppas de inte behöver ta sig till verkstan i södra sverige utan det blir någon som kan fara ut lokalt.
(När öppnar Umeå?)
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Detta blir dyrt för Elon & Co
Ganska säkert är information till föraren om att blinkers är på också en del av lagkravet.fth skrev:Precis så har det varit för mig när mittskärmen har kraschat vid något tillfälle, tutan har jag iofs inte testat, men jag gissar att även den funkar utan MCU.frippe skrev:Hos oss funkade både blinkers och tutan, men det syntes bara blinkningar ute, inte på skärmen vid ratten eller via ljud.
/fth