M3 från Kina säljs i Europa.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Barbro66
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jan 2021 20:27

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Barbro66 »

Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av jbark »

Barbro66 skrev:
Ja verkligen, nu fanns det inte så mycket LPF data men den är ju klartl ångsammare om man kikar på det som finns!
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vibrationsfri »

Här kan man se att den laddar långsammare i början . Men kolla hur den laddar i slutet. Där laddar den väsentligt fortare.
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Roj79 »

Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av vibrationsfri »

Roj79 skrev:
Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .

Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .

Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.

Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Roj79 »

vibrationsfri skrev:
Roj79 skrev:
Har lagt beställning på en nedsatt lagerbil med lfp batteri från China. Verkar som att några här i forumet redan hämtat ut sina bilar. Kan ni berätta om byggkvaliten och batteriet? Laddning, räckvidd? Är tydligen osäker om jag ska fullfölja köpet även om priset är lockande.
Jag har inte hämtat ut en. Men utifrån det jag läst så är byggkvaliten bättre utförd av kineserna. Alltså bra .

Batteriet har ca 3,5 mil längre räckvidd än gamla. Gamla 386 km EPA (teslas egna siffror) 409 km wltp
Nya 415 -420 km någonsans EPA ( teslas egna
siffror) 43-44 km wltp .

Laddhastigheten verkar gå långsammare i nuläget iaf vid laddning 0-70% någonstans . Gamla har högre toppkurva under kortare period medans lfp håller mer medelhastighet. Lfp har mycket mindre resistans så den laddar snabbare än gamla ju fullare batteriet blir . Så mycket möjligt att batterierna är jämnsnabba att superladda från 0-100 eller 10-100%. Men det finns för lite folk som testat en sådan laddning mot varandra än.

Vore värdefullt om någon med lfp kan göra en 0-100 laddning eller 10-100 . Mot en med panasonic batteriet .
På hemsidan stod det 409km räckvidd wlpt så jag trodde att det var en USA tillverkad bil. Men enligt vinnummer är den tillverkad i Kina med lfp batteri så information om räckvidden stämmer ju inte. Det vore bra om någon eller några som har hunnit köra en MIC variant skriver ifall laddhastigheten är illa så som det ryktas om. Speciellt nu det blir kallare. MIC modellen väger oxå lite mer och frågan är det påverkar körkänslan. Utöver batteriet och vikten är det väl annars exakt samma bil som byggs i USA.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av ville9 »

Roj79>
Jag köpte en av lagerbilarna precis som du.
Skickar ett PM :)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Tretrix
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 nov 2020 23:58

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Tretrix »

Hämtade ut en SR+ MIC innan ul, första teslan och elbilen och har funderat massor på SR eller LR, men kom helt enkelt fram till att med mitt normala körmönster inte kunde motivera den högre kostnaden för LR. Laddhastigheten har jag försökt följa på diverse forum jämfört med US versionen och förstår det som att snitthastigheten är försumbart mindre någon hade en jämförelse där det från ca 10% till 100% skiljde ca 5 minuter vilket för mig är försumbar skillnad.
Byggkvaliten ser jag inga problem med även om den kanske inte är gjord för ett typiskt svensk vinter ;) , men lite silikon å förberedelser löser de dom problemen.
En sträcka på drygt 14 mil på torr motorväg kring 0 grader drar 60 - 65% batteri, vilket passar mig bra då de flesta resorna är bra mycket mindre
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

Vi hämtade vår MIC i mitten av december.
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina, har inte ägt någon från USA men många har ju pratat om dålig kvalitet på ihopsättningen.
Har gjort några lite längre resor och laddhastigheten är helt ok då jag vid dessa tillfällen behövt ladda till närmare 100%, runt 90-95 låg jag fortfarande på runt 30kW vilket jag inte tror den från USA gör.
Som peak har jag som högst haft ca. 90kW för att sedan dyka ner till 60-60kW och ligga där till upp mot 70%...
Bilen är tyngre men den har också en kraftigare motor på 325hk istället för 258hk så det borde kompensera för vikten.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Zalman3 »


Supernöjd med byggkvaliteten från Kina
Vad kul!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av billyohgren »

Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!

Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer :roll: (lätt önsketänkande, jag vet)
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Roj79 »

esteen skrev:
Vi hämtade vår MIC i mitten av december.
Supernöjd med byggkvaliteten från Kina, har inte ägt någon från USA men många har ju pratat om dålig kvalitet på ihopsättningen.
Har gjort några lite längre resor och laddhastigheten är helt ok då jag vid dessa tillfällen behövt ladda till närmare 100%, runt 90-95 låg jag fortfarande på runt 30kW vilket jag inte tror den från USA gör.
Som peak har jag som högst haft ca. 90kW för att sedan dyka ner till 60-60kW och ligga där till upp mot 70%...
Bilen är tyngre men den har också en kraftigare motor på 325hk istället för 258hk så det borde kompensera för vikten.
Visste inte att den har kraftigare motor:-)
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Roj79 »

billyohgren skrev:
Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!

Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer :roll: (lätt önsketänkande, jag vet)
Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av billyohgren »

Roj79 skrev:
billyohgren skrev:
Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!

Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer :roll: (lätt önsketänkande, jag vet)
Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.
Jag önskar kinabilen så fler verkar nöjda med kvalitén på dessa, framför allt på lacken och passform (?).
Vilken utav dem köpte du? Vilket pris?
Om du ångrar dig får du alltid höra av dig :P

Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Svenssons »

billyohgren skrev:

Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Tysklandsfabriken kommer vara "klar" lite senare i år men några Model 3 lär inte komma från den på kanske ett par år. Det är endast Model Y den ska producera till en början. Model 3 står väl dock på tur när väl Model Y-produktionen snurrar på och fabriken kommer i kapp efterfrågan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Moffe94
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 nov 2020 12:50

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Moffe94 »

billyohgren skrev:
Roj79 skrev:
billyohgren skrev:
Grattis till er som knep lagerbilarna!
Jag hade fingret på köpknappen på den svarta SR plus för 520tkr men trodde det var en USA-bil när jag kollade på räckvidden. Hade jag bara kollat i källkoden hade jag sett att VIN började på LRW. Tji fick jag som missade!

Man kan ju hoppas att även Sverige får en prissänkning på model 3 precis som Norge och Sydkorea (?) fått, lagom tills nästa batch av bilar kommer :roll: (lätt önsketänkande, jag vet)
Jag trodde oxå det när jag såg räckvidden. Vet inte om det vore bättre med en USA bil. Men lfp batteriet verkar ladda helt ok enlig tidigare svar med mer konstant fart. Sen tror jag inte det kommer komma några fler bilar från Kina fabriken framöver.
Jag önskar kinabilen så fler verkar nöjda med kvalitén på dessa, framför allt på lacken och passform (?).
Vilken utav dem köpte du? Vilket pris?
Om du ångrar dig får du alltid höra av dig :P

Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.
Dock kunde han inte garantera det, så vi får väl se vad man får :)
Model 3 LR Midnight Silver Metallic med vit interiör
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av billyohgren »

Svenssons skrev:
billyohgren skrev:

Nästa leverans av bilar skulle väl komma i slutet av Januari tror jag, och SR plus som kommer till Sverige är väl bara från Kina fram tills att Tysklandsfabriken är färdig.
Tysklandsfabriken kommer vara "klar" lite senare i år men några Model 3 lär inte komma från den på kanske ett par år. Det är endast Model Y den ska producera till en början. Model 3 står väl dock på tur när väl Model Y-produktionen snurrar på och fabriken kommer i kapp efterfrågan.
Yes, därför känns det mest troligt att vi bara kommer få bilar från Kina ett bra tag framöver.
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av billyohgren »

Moffe94 skrev:
Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.
Dock kunde han inte garantera det, så vi får väl se vad man får :)
Jag tror det gäller alla model 3 förutom just SR+, så har jag förstått det som iaf.
Användarvisningsbild
Moffe94
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 01 nov 2020 12:50

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Moffe94 »

billyohgren skrev:
Moffe94 skrev:
Jag har beställt en SR+ och fick höra från säljaren att de bilarna som levereras i år ska vara tillverkade i USA.
Dock kunde han inte garantera det, så vi får väl se vad man får :)
Jag tror det gäller alla model 3 förutom just SR+, så har jag förstått det som iaf.
Ja alltså, så kanske det är, men jag ville helst inte ha en tillverkad i Kina och uttryckte därför min oro. Han verkade relativt säker på att SR+ även skulle tillverkas i USA under 2021, men som sagt, man vet ju aldrig..
Han skulle dock höra av sig om något ändrades.
Model 3 LR Midnight Silver Metallic med vit interiör
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av esteen »

Det jag noterata är att vikten på en SR+ på svenska sidan motsvarar vikten på de Kinesiska sidan och de är tyngre än de som finns på den Amerikanska sidan.
Så min slutsatts är att SR+ kommer från Kina även 2021...
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Roj79 »

Får man leverans inomhus i Trosta? Annars blir det svårt att inspektera bilen utomhus i det här vädret.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av mikebike »

Roj79 skrev:
Får man leverans inomhus i Trosta? Annars blir det svårt att inspektera bilen utomhus i det här vädret.
Nej.
20201210_105833.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Roj79 »

mikebike skrev:
Roj79 skrev:
Får man leverans inomhus i Trosta? Annars blir det svårt att inspektera bilen utomhus i det här vädret.
Nej.
20201210_105833.jpg
Vaaaaa! Så bilen kan vara täckt med snö vid leverans?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av mikebike »

Roj79 skrev:
mikebike skrev:
Roj79 skrev:
Får man leverans inomhus i Trosta? Annars blir det svårt att inspektera bilen utomhus i det här vädret.
Nej.
20201210_105833.jpg
Vaaaaa! Så bilen kan vara täckt med snö vid leverans?
Helt säkert.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: M3 från Kina säljs i Europa.

Inlägg av Roj79 »

Vilken typ av TPMS sensorer funkar med MIC-bilarna? Är det Bluetooth-sensorer eller gamla varianten?
Skriv svar