Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag tror att de kommer att ha svårt att hitta finansiärer. Annars är det fortfarande en bra bil. Jag gillar konceptet och är fortfarande intresserad om den verkligen blir av. Jag har ännu inte sett nån annan elbil som kombinerar alla de egenskaper som gör den attraktiv för mig.
Liten och kompakt men ändå ett stort, i princip kubformat bagageutrymme, plant golv när man fäller ryggstöden, dragkrok, 16A AC-uttag, Typ2-uttag för att dela med sig till andra bilar, möjlighet att serva själv med handböcker på nätet och köpa reservdelar i en särskild webbshop, dragkrok och relativt lågt pris.

Solcellerna och mossan som komplement till luftfiltret ser jag mer som en gimmick. En nackdel är batteristorleken, men i ärlighetens namn så räcker det för mig i de allra flesta fall. Kunde jag åka långfärd med 22 kWh och 22 kW AC-laddning så klarar jag nog det med 35 kWh och 50 kW DC-laddning också.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, de lyckas tydligen få in pengar. Inte så mycket att det räcker till att sätta den i produktion, men de är ju inte där än.

På CES 2021 ska de visa upp sina nya prototyper.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Extremt långt från produktion och så går Swedbank in och blir storinvesterare?
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Extremt långt från produktion och så går Swedbank in och blir storinvesterare?
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Om jag inte minns fel så för ett år sedan så bad de om €50 miljoner för att kunna ta fram prototyper till serietillverkning. Det lyckades de med. Sen, för att ta den till serietillverkning, behövdes ytterligare €200 miljoner. Av dessa har de alltså fått in en fjärdedel. Det tycker jag inte är så illa pinkat.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

De fick in 36 miljoner plus ett lån på ytterligare 10 miljoner, som inte hade kommit in när de senast redovisade intäkterna från kampanjen. Tanken var att bygga fyra serieliknade prototyper, men budgeten för prototyper krymptes till 2.8 miljoner EUR (källa Twitter för CEO), så det har blivit två enklare prototyper. Så utvecklingen har inte gått så långt under 2020 som de planerade från början.
Deras kalkyl på 255 miljoner EUR för att komma till produktion är förresten rätt lustig, exakt vad de skulle omsätta på 10.000 bilar. Mycket lägre än vad tex e.Go lagt ner för att komma till produktion, med en mycket enklare bil.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.

Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.

För en gång skull är allt på engelska.


SonoSolcellerPåLastbilar.JPG
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.

Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.

För en gång skull är allt på engelska.


SonoSolcellerPåLastbilar.JPG
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.
Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.

Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Sono Motors

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.
Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.

Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...
NEVs köpte innan plast delarna från Euroform AB i Tranås :)
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:

Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.
Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.

Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...
NEVs köpte innan plast delarna från Euroform AB i Tranås :)
Men inte ska väl Sono bygga en självbärande kaross av plast? Ska man inte pressa plåt behöver man väl göra den i kolfiber? Var det inte därför man valde just BMW i3 som mula eftersom den ju just har kolfiberkaross?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Sedan ska det ju inte vara vanliga plastdelar, solcellerna ska bakas tillsammans med flera lager komposit, varav ett transparent utanpå. En process som normalt sett görs i en autoklav, där de bakas i många timmar innan de sätts för att svalna. En potentiell flaskhals.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Klintan skrev:
Sedan ska det ju inte vara vanliga plastdelar, solcellerna ska bakas tillsammans med flera lager komposit, varav ett transparent utanpå. En process som normalt sett görs i en autoklav, där de bakas i många timmar innan de sätts för att svalna. En potentiell flaskhals.
Har NEVS en autoklav? Eller varför valde man NEVS för produktion? Bilen är ju väldigt annorlunda jämfört med dom bilar som tidigare producerades i Trollhättan.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Bra fråga. Kan inte tänka mig att de har det. Men så har Sono Motors beskrivit processen för integration av solceller. Alla karosspaneler med solceller behöver gå igenom denna process.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Karossen blir i polykarbonat som man färglägger och UV-skyddar med plastfilm. Man har tagit fram en ny metod att integrera solcellerna så att de syns betydligt mindre än på de förra prototyperna.

Det är väl troligt att när de förhandlade fram NEVS som byggare så har de löst alla detaljer kring vilka material bilen ska byggas i.
Prototyp 2021.png
SonoSion 2016.jpg
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Men den bärande delarna i karossen är ju knappast i polykarbonat och i presentationen gör dom ju en grej av att dom inte behöver några dyra pressverktyg. Så ingen pressad plåt alltså.
Att man byggde sin mula just på BMW i3 trodde jag berodde på att man valt samma teknik som BMW för bärande stommen.

Nej jag skulle inte tro det är troligt att alla detaljer är lösta runt tillverkningen. Det är ju inte första gången NEVS är inblandade i storslagna planer som plötsligt faller till marken.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.

De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.

De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?
Säkert. Men då faller ju det där med att slippa ha dyra verktyg. NEVS har väl ingen gjutverkstad?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.

De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?
Säkert. Men då faller ju det där med att slippa ha dyra verktyg. NEVS har väl ingen gjutverkstad?
Nej, jag vet uppriktigt sagt inte nånting om hur NEVS utrustning ser ut, men eftersom jag vet att Sono Motors har diskuterat med flera olika legotillverkare innan de bestämde sig så antar jag att NEVS har det som krävs eller har underleverantörer till det som de inte själva kan göra.

Jag tycker att det här är en tämligen poänglös diskussion. Vi är ett gäng okunniga forummedlemmar som rimligtvis inte har nån större insikt i hur vare sig NEVS eller Sono Motors har tänkt sig det hela. Låt oss bara vänta och de hur de löser det, om de nu kommer så långt.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.

De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?
Säkert. Men då faller ju det där med att slippa ha dyra verktyg. NEVS har väl ingen gjutverkstad?
Nej, jag vet uppriktigt sagt inte nånting om hur NEVS utrustning ser ut, men eftersom jag vet att Sono Motors har diskuterat med flera olika legotillverkare innan de bestämde sig så antar jag att NEVS har det som krävs eller har underleverantörer till det som de inte själva kan göra.

Jag tycker att det här är en tämligen poänglös diskussion. Vi är ett gäng okunniga forummedlemmar som rimligtvis inte har nån större insikt i hur vare sig NEVS eller Sono Motors har tänkt sig det hela. Låt oss bara vänta och de hur de löser det, om de nu kommer så långt.
Som okunniga forummedlemmar kan vi ju ändå diskutera företagets officiella uttalanden och försöka pussla ihop dom bitar som fattas. Video ger ju ett par ledtrådar.

Man behöver inga dyra pressverktyg och heller inget måleri.

Man ska tillverka karossen i komposit med solceller. Solenergi direkt på bilen ska också stå för merparten av den el som behövs för den dagliga driften.

Man tänker använda befintliga komponenter från hyllorna hos underleverantörer.

Man vill att kunderna ska köpa sin bil och sen dela den med människor i sin omgivning.


Jag tror Sono har haft svårt att hitta någon legotillverkare som är villig att göra dom investeringar som skulle krävas för att producera bilen samtidigt som man ju själva knappast har dom ekonomiska musklerna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jag tror Sono har haft svårt att hitta någon legotillverkare som är villig att göra dom investeringar som skulle krävas för att producera bilen samtidigt som man ju själva knappast har dom ekonomiska musklerna.
Man har ju redan kontrakterat NEVS. Vi får väl se om NEVS bryter kontraktet med hänvisning till att Sono Motors har varit otydliga eller vilseledande i sin kravspec.
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror Sono har haft svårt att hitta någon legotillverkare som är villig att göra dom investeringar som skulle krävas för att producera bilen samtidigt som man ju själva knappast har dom ekonomiska musklerna.
Man har ju redan kontrakterat NEVS. Vi får väl se om NEVS bryter kontraktet med hänvisning till att Sono Motors har varit otydliga eller vilseledande i sin kravspec.
Om det är någon som tidigare varit otydlig och vilseledande tidigare så är det ju NEVS. Det går ju inte ens att hålla reda på hur många delägare som kommit och gått, hur många bilar man har planerat, fabriker man ska bygga och vilket år man egentligen ska damma av den gamla fabriken i trollhättan som snart stått still i 10år.

Finns finansieringen klar för att starta produktion tro?
Skriv svar