Dåligt bemötande vid support.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1707
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av backe »

B99 skrev:
Att ringa till supporten och säga att jag ids inte läsa manualen är ju också lite osmidigt, du kunde väl åtminstone ha ljugit och sagt att du hade läst den men ändå inte fått det att fungera ;)

Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?

Sen oavsett om man ringt in delvis i onödan så bör det inte ta mycket längre tid för den som sitter i supporten att faktiskt hjälpa kunden(för den som jobbar med detta bör väl ha läst manualen och kan den som ett rinnande vatten?) som betalar personens lön i slutändan. Skulle jag ha ett problem med min bil och åker in till bilhandlaren för att fråga om dom kan hjälpa mig och personen bara sitter och frågar mig om jag har läst manualen ett par gånger och sen bara går därifrån utan att säga något mer, så skulle det definitivt vara sista bilen jag handlade där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1707
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Jaså? Kan man överhuvudtaget ringa Apple eller Samsung för det?
Hursomhelst så tolkar jag det inte som att de "slängde på luren". Snarare hänvisade de till manualen, inte en gång, inte två gånger, utan tre gånger.
Det lät helt enkelt inte som TS godtog att hen skulle behöva söka informationen själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av thebishop »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Jaså? Kan man överhuvudtaget ringa Apple eller Samsung för det?
Hursomhelst så tolkar jag det inte som att de "slängde på luren". Snarare hänvisade de till manualen, inte en gång, inte två gånger, utan tre gånger.
Det lät helt enkelt inte som TS godtog att hen skulle behöva söka informationen själv.
Apple, givetvis - de har faktiskt bra support.

”Hur mycket kostnadsfri support får jag?
De flesta mjukvaru- och hårdvaruprodukterna från Apple omfattar ett obegränsat antal kostnadsfria supportfall under de 90 första dagarna du äger produkten eller längre om så föreskrivs i tillämpliga lagar. ”

https://support.apple.com/sv-se/HT201232
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
backe
Inlägg: 1707
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Jaså? Kan man överhuvudtaget ringa Apple eller Samsung för det?
Hursomhelst så tolkar jag det inte som att de "slängde på luren". Snarare hänvisade de till manualen, inte en gång, inte två gånger, utan tre gånger.
Det lät helt enkelt inte som TS godtog att hen skulle behöva söka informationen själv.
Jo, men det är lite det jag menar, supporten kunde sagt att normalt sett så kan du lösa detta genom att läsa manualen, men nu kan du bara jacka kolven och fila upp förgasaren så ska det fungera igen eller vad det nu står i manualen, det hade inte tagit längre tid än att upprepa "läs manualen" 3-4 ggr. Jag jobbade på en support för bredband för 20 år sedan ca, det var många ggr man ville be dom dra, men det var ändå mitt jobb att hjälpa dom så det alternativet fanns inte.

Skulle faktiskt vara kul om nån av er som har tillgång till manualen kan klippa in i tråden vad det står att man ska göra när den här kameraikonen har försvunnit. Och är det lätt att hitta det i manualen?
Skulle en dam eller herre på 75 år klura ut det på egen hand?
Jag ringer supporten om detta och beskriver mitt problem. Han frågar direkt om jag läst manualen. Jag svarar nej, men säger samtidigt att jag har kunnat se händelserna tidigare genom att trycka på kameraikonen. Han förstår ingenting och frågar igen om jag har läst manualen. Jag säger nej och att jag ringer supporten för att dom ska kunna sådant här. Han har ingen aning om vad jag menar och hänvisar återigen till manualen varpå han säger ”lycka till” och lägger på.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av josve »

Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Nästan så att vi som var med från början borde ha ett eget VIP nummer ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Svenssons »

josve skrev:
Kilowatt skrev:
Vi som var med i första början minns hur det var då - det var verkligen VIP service. Idag är det något annat, troligen mest pga Model 3 och de höga leveransvolymerna helt enkelt.
Nästan så att vi som var med från början borde ha ett eget VIP nummer ;)
Har inte du det? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av B99 »

Det står ju inte i manualen (ja, jag har läst) men det hade ts kunna påpeka och inte säga "såna som du ska kunna det här". Tyder på en tråkig attityd tycker jag.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av kikat »

backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Kan ändå tycka till trådstartarens försvar att har man använt en funktion på ett sätt under en tid och den helt plötsligt försvinner så är inte att kolla manualen helt naturligt kan jag tycka, möjligen nåt avsnitt för felsökning då?
Infotainment i en Tesla är nog att betrakta ungefär som en smartphone. I nya versioner så ändras saker och ting.
Hur gör hen när hen uppdaterat iOS eller android och något försvunnit/ändrats?

Vissa läser manualen, vissa kollar forum och en del ringer supporten och får troligen väldigt bra hjälp, svårt att tänka mig att dom slänger på luren om man kommer fram.
Jaså? Kan man överhuvudtaget ringa Apple eller Samsung för det?
Hursomhelst så tolkar jag det inte som att de "slängde på luren". Snarare hänvisade de till manualen, inte en gång, inte två gånger, utan tre gånger.
Det lät helt enkelt inte som TS godtog att hen skulle behöva söka informationen själv.
Jo, men det är lite det jag menar, supporten kunde sagt att normalt sett så kan du lösa detta genom att läsa manualen, men nu kan du bara jacka kolven och fila upp förgasaren så ska det fungera igen eller vad det nu står i manualen, det hade inte tagit längre tid än att upprepa "läs manualen" 3-4 ggr. Jag jobbade på en support för bredband för 20 år sedan ca, det var många ggr man ville be dom dra, men det var ändå mitt jobb att hjälpa dom så det alternativet fanns inte.

Skulle faktiskt vara kul om nån av er som har tillgång till manualen kan klippa in i tråden vad det står att man ska göra när den här kameraikonen har försvunnit. Och är det lätt att hitta det i manualen?
Skulle en dam eller herre på 75 år klura ut det på egen hand?
Jag ringer supporten om detta och beskriver mitt problem. Han frågar direkt om jag läst manualen. Jag svarar nej, men säger samtidigt att jag har kunnat se händelserna tidigare genom att trycka på kameraikonen. Han förstår ingenting och frågar igen om jag har läst manualen. Jag säger nej och att jag ringer supporten för att dom ska kunna sådant här. Han har ingen aning om vad jag menar och hänvisar återigen till manualen varpå han säger ”lycka till” och lägger på.
Står på sidan 86 i manualen. En 75 åring skulle klara det utan problem om denna är någorlunda tekniskt lagd. Är man helt tekniskt okunnig och inte intresserad av teknik skulle jag inte rekommendera denna att köpa en Tesla om man inte har någon närstående som är tekniskt kunnig och kan hjälpa till. En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil.

Från manualen:
Bilkameran behöver en korrekt formaterad USB-enhet för att lagra och hämta filmer. När du har satt in den korrekt formaterade USB-enheten i någon av fordonets USBportar visas en bilkameraikon längst upp på pekskärmen.

Flashenheten måste ha en bibehållen skrivhastighet på minst 4 MB/s. En bibehållen skrivhastighet skiljer sig från den högsta skrivhastigheten. Kontrollera flashenhetens produktbeskrivning för mer information.
- Flashenheten måste vara kompatibel med USB 2.0. Om du använder en USB 3.0-flashenhet måste den ha stöd för USB 2.0.
- Använd en flashenhet som har så mycket tillgängligt förvaringsutrymme som möjligt. Videofilmer kan ta upp mycket utrymme. Tesla rekommenderar att man använder en flashenhet med minst 32 GB utrymme. Vissa datorers operativsystem kan eventuellt inte formatera flashenheter som är större än 32 GB som FAT 32. Överväg att använda en applikation från tredje part för att formatera flashenheter som är större än 32 B.
- Flashenheten måste vara korrekt formaterad (beskrivs nedan).
- Använd en särskild flashenhet för att enbart spara film från vaktläget.

När du har formaterat USB-enheten och skapat mappen TeslaCam sätter du in enheten i en USB-port i Model 3. Använd inte de bakre USB-portarna – de är endast avsedda för laddning. Det kan ta upp till 15 sekunder innan Model 3 hittar enheten. När enheten hittats visas ikoner för bilkamera och vaktläge längst upp på pekskärmen. (Observera att du kan behöva aktivera vaktläge genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Vaktläge.) Model 3 kan nu spela in video.
backe
Inlägg: 1707
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av backe »

Står på sidan 86 i manualen. En 75 åring skulle klara det utan problem om denna är någorlunda tekniskt lagd. Är man helt tekniskt okunnig och inte intresserad av teknik skulle jag inte rekommendera denna att köpa en Tesla om man inte har någon närstående som är tekniskt kunnig och kan hjälpa till. En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil.

Från manualen:
Bilkameran behöver en korrekt formaterad USB-enhet för att lagra och hämta filmer. När du har satt in den korrekt formaterade USB-enheten i någon av fordonets USBportar visas en bilkameraikon längst upp på pekskärmen.

Flashenheten måste ha en bibehållen skrivhastighet på minst 4 MB/s. En bibehållen skrivhastighet skiljer sig från den högsta skrivhastigheten. Kontrollera flashenhetens produktbeskrivning för mer information.
- Flashenheten måste vara kompatibel med USB 2.0. Om du använder en USB 3.0-flashenhet måste den ha stöd för USB 2.0.
- Använd en flashenhet som har så mycket tillgängligt förvaringsutrymme som möjligt. Videofilmer kan ta upp mycket utrymme. Tesla rekommenderar att man använder en flashenhet med minst 32 GB utrymme. Vissa datorers operativsystem kan eventuellt inte formatera flashenheter som är större än 32 GB som FAT 32. Överväg att använda en applikation från tredje part för att formatera flashenheter som är större än 32 B.
- Flashenheten måste vara korrekt formaterad (beskrivs nedan).
- Använd en särskild flashenhet för att enbart spara film från vaktläget.

När du har formaterat USB-enheten och skapat mappen TeslaCam sätter du in enheten i en USB-port i Model 3. Använd inte de bakre USB-portarna – de är endast avsedda för laddning. Det kan ta upp till 15 sekunder innan Model 3 hittar enheten. När enheten hittats visas ikoner för bilkamera och vaktläge längst upp på pekskärmen. (Observera att du kan behöva aktivera vaktläge genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Vaktläge.) Model 3 kan nu spela in video.

Mycket bra beskrivning och det bör dom flesta kunna lösa, men utan att veta hur trådskaparen betedde sig så bör supporten i de flesta fall kunna ge en ledtråd till det här när ändå samtalet är igång, men även tillägga att kunden kan kolla manualen först nästa gång.

Men som sagt, jag har ingen aning om hur samtalet såg ut, det kan ha spårat ur någonstans så det kanske var helt ok att lägga på luren?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Curik »

Vilken dagisnivå det var på många svar här. :roll:

Ifall dashcam/sentry har fungerat tidigare (som det låter på TS) så handlar det ju oftast om en bugg eller ett defekt USB-minne.
Min S kan tugga i sig även dom mer bekostade SSD-diskarna samt endurance-minnen utan problem, men det händer inte jätteofta. Några gånger per år. Och det är ju ganska frustrerande om du har filmer du vill spara.

Och då är det ju inte helt orimligt att avvisa en support-persons förslag om att läsa manualen - det kommer ju inte hjälpa. Sen behöver man ju inte vägra men det är en annan femma.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

Alla som jobbat med nån form av support vet att det i vissa fall kommer folk som varken vill eller kan förstå det man säger. Alla har inte samma varken intresse eller förmåga att ta till sig tekniken. Att säga att man i det läget borde köpa nåt annat är ju helt galet. Jag blir så trött på alla inlägg om att man måste i princip vara IT freak för att kunna hantera en Tesla. Det skrivs otroligt mycket om Tesla i all motorpress, så det är väl klart att folk i alla olika intressegrader köper bilen. länge var dom ju dessutom ensamma om att ha en elbil som fyllde alla normala krav man har på räckvidd osv. Att man då skulle behöva vara datanörd är sjukt.

Sist och slutligen så är det supportens uppgift att hjälpa ägarna, oavsett kunskapsnivå. Har man inte tålamod med det så bör man inte sitta på supporten. 2014 när jag hämtade ut min första Tesla fick man en rejäl genomgång av bilen och alla funktioner, nu pga covid och vad jag anser klart sämre bemötande så får man nycklarna i handen, bilen står nånstans där ute, och sen tack och ajöss. Klart som tusan det kommer support frågor när man beter sig så mot kunderna.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av thebishop »

LeffeP skrev:
Alla som jobbat med nån form av support vet att det i vissa fall kommer folk som varken vill eller kan förstå det man säger. Alla har inte samma varken intresse eller förmåga att ta till sig tekniken. Att säga att man i det läget borde köpa nåt annat är ju helt galet. Jag blir så trött på alla inlägg om att man måste i princip vara IT freak för att kunna hantera en Tesla. Det skrivs otroligt mycket om Tesla i all motorpress, så det är väl klart att folk i alla olika intressegrader köper bilen. länge var dom ju dessutom ensamma om att ha en elbil som fyllde alla normala krav man har på räckvidd osv. Att man då skulle behöva vara datanörd är sjukt.

Sist och slutligen så är det supportens uppgift att hjälpa ägarna, oavsett kunskapsnivå. Har man inte tålamod med det så bör man inte sitta på supporten. 2014 när jag hämtade ut min första Tesla fick man en rejäl genomgång av bilen och alla funktioner, nu pga covid och vad jag anser klart sämre bemötande så får man nycklarna i handen, bilen står nånstans där ute, och sen tack och ajöss. Klart som tusan det kommer support frågor när man beter sig så mot kunderna.
Håller med. Tillägger också att rotorsaken oftast är muppar på utvecklingssidan som inte kan relatera till normala människor som är slutanvändare och inte paketerar saker tillräckligt bra. Har jobbat många år med hantera sådana utvecklare och det är en genuin utmaning. Apple fattar sånt, tesla gör,det nästan, men inte helt tyvärr.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

thebishop skrev:
Håller med. Tillägger också att rotorsaken oftast är muppar på utvecklingssidan som inte kan relatera till normala människor som är slutanvändare och inte paketerar saker tillräckligt bra. Har jobbat många år med hantera sådana utvecklare och det är en genuin utmaning. Apple fattar sånt, tesla gör,det nästan, men inte helt tyvärr.
Ja, utvecklare som inte förstår användarvänlighet och utvecklar för egen skalle är tyvärr allt för vanligt. Därför har vi pruttkuddar istället för delmål i navigationen...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av pejvic »

Trist om TS kände så. Ringde Apple igår och de hjälpte mig 40 min med en 5år gammal dator. Det var nästan så jag kände att jag stal hans tid men han bara malde på. Supersupport och kommer aldrig byta märke.
Till Teslas försvar så kan jag ju själv känna att supporten på Tesla kanske har lite viktigare inkommande samtal. Som när jag ej fick ut sladden tex. Supertrevlig dam som hjälpte till på engelska. Jag tror ej man skall ringa supporten med så enkla frågor helt enkelt. De växer och är stressade. Och vi vet ej hur samtalet löpte. Man kan bara gissa. Många som ringer kanske har panik och det gäller saker som är väldigt akuta. Blinkar det 10 väntande samtal samtidigt så kan man ju förstå killen i supporten.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av kikat »

LeffeP skrev:
Alla som jobbat med nån form av support vet att det i vissa fall kommer folk som varken vill eller kan förstå det man säger. Alla har inte samma varken intresse eller förmåga att ta till sig tekniken. Att säga att man i det läget borde köpa nåt annat är ju helt galet. Jag blir så trött på alla inlägg om att man måste i princip vara IT freak för att kunna hantera en Tesla. Det skrivs otroligt mycket om Tesla i all motorpress, så det är väl klart att folk i alla olika intressegrader köper bilen. länge var dom ju dessutom ensamma om att ha en elbil som fyllde alla normala krav man har på räckvidd osv. Att man då skulle behöva vara datanörd är sjukt.

Sist och slutligen så är det supportens uppgift att hjälpa ägarna, oavsett kunskapsnivå. Har man inte tålamod med det så bör man inte sitta på supporten. 2014 när jag hämtade ut min första Tesla fick man en rejäl genomgång av bilen och alla funktioner, nu pga covid och vad jag anser klart sämre bemötande så får man nycklarna i handen, bilen står nånstans där ute, och sen tack och ajöss. Klart som tusan det kommer support frågor när man beter sig så mot kunderna.
Det är ingen som sagt att man måste vara IT freak eller datanörd för att ha en Tesla. Det hittade du på själv.
När jag hämtade min Tesla så fick jag ingen genomgång, mer än i princip hur man öppnade huven, kunskapsnivån var i princip obefintlig när jag frågade något. Det var hans andra arbetsvecka på Tesla. Kanske var det kunskapsnivån som brast hos supportpersonen också, för man hänvisar inte till manualen på jävelskap hoppas jag.
Kan även tillägga att långt ifrån alla kan formatera ett USB-minne enligt instruktionen från manualen. Det finns förbättringspotential i användarvänligheten hos Tesla. Att en ikon bara försvinner när USB-minnet är fel på eller att hänvisa till att man ska sätta in det i en dator och formatera det själv utan att förklara hur tycker jag är dålig användarvänlighet.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

kikat skrev:
LeffeP skrev:
Alla som jobbat med nån form av support vet att det i vissa fall kommer folk som varken vill eller kan förstå det man säger. Alla har inte samma varken intresse eller förmåga att ta till sig tekniken. Att säga att man i det läget borde köpa nåt annat är ju helt galet. Jag blir så trött på alla inlägg om att man måste i princip vara IT freak för att kunna hantera en Tesla. Det skrivs otroligt mycket om Tesla i all motorpress, så det är väl klart att folk i alla olika intressegrader köper bilen. länge var dom ju dessutom ensamma om att ha en elbil som fyllde alla normala krav man har på räckvidd osv. Att man då skulle behöva vara datanörd är sjukt.

Sist och slutligen så är det supportens uppgift att hjälpa ägarna, oavsett kunskapsnivå. Har man inte tålamod med det så bör man inte sitta på supporten. 2014 när jag hämtade ut min första Tesla fick man en rejäl genomgång av bilen och alla funktioner, nu pga covid och vad jag anser klart sämre bemötande så får man nycklarna i handen, bilen står nånstans där ute, och sen tack och ajöss. Klart som tusan det kommer support frågor när man beter sig så mot kunderna.
Det är ingen som sagt att man måste vara IT freak eller datanörd för att ha en Tesla. Det hittade du på själv.
När jag hämtade min Tesla så fick jag ingen genomgång, mer än i princip hur man öppnade huven, kunskapsnivån var i princip obefintlig när jag frågade något. Det var hans andra arbetsvecka på Tesla. Kanske var det kunskapsnivån som brast hos supportpersonen också, för man hänvisar inte till manualen på jävelskap hoppas jag.
Kan även tillägga att långt ifrån alla kan formatera ett USB-minne enligt instruktionen från manualen. Det finns förbättringspotential i användarvänligheten hos Tesla. Att en ikon bara försvinner när USB-minnet är fel på eller att hänvisa till att man ska sätta in det i en dator och formatera det själv utan att förklara hur tycker jag är dålig användarvänlighet.
Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av kikat »

LeffeP skrev:
Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....
Ja, det kan bli tokigt när meningar tas ur sina sammanhang. Då är det enkelt att vinkla det åt vilket håll man själv önskar.
Om du tycker enbart datornördar ska få köra Teslor är det helt ok för mig men det är inget jag håller med om.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av LeffeP »

kikat skrev:
LeffeP skrev:
Ok, jag använde andra ord än vad som sagts, ber om ursäkt, men när jag läser inlägg i stil med "En Tesla (enligt mig) är inte vilken bil som helst, det är ju en "dator på hjul". Känner man inte sig trygg med detta kanske man istället ska fundera på en VW ID, Kia E-niro, Skoda Enyaq eller någon annan traditionell elbil." är det väl ändå lite underförstått....
Ja, det kan bli tokigt när meningar tas ur sina sammanhang. Då är det enkelt att vinkla det åt vilket håll man själv önskar.
Om du tycker enbart datornördar ska få köra Teslor är det helt ok för mig men det är inget jag håller med om.
Nu var det ju inte jag som tyckte det om man orkar läsa, haha. Tyckte jag skrev rätt tydligt att jag ansåg det vara fel.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Jwe »

1. Med största sannolikhet kunde inte supporten svara för han inte läst manualen eller mer troligt inte hade kunskap tillräckligt för att ge adekvat support, men kunde inte med att erkänna det. Så skall det inte gå till!

2 Varför så krångligt? Behov av inte bara datakunskap utan även en dator som kan formatera osv, köpa rätt lagringsmedia...
En del av oss har inte mer än mobil o/e padda längre.

Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av renes »

Jwe skrev:
Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!
Man gör väl det? Se:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/usb-drive---128-gb

Den lär ju levereras med nya bilar också.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Xeik »

renes skrev:
Jwe skrev:
Lösning? Tesla tillhandahåller lagringsmedia osv med bilen direkt eller som tillköp.
Därmed får man garanterat kompatibla produkter som fungerar. Så var det hela löst? Fungerande produkter behöver ringa support, så sparade man den funktionen också!
Man gör väl det? Se:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/usb-drive---128-gb

Den lär ju levereras med nya bilar också.
Och formateringen sköter man numera lätt i bilens meny vid behov. Så även den punkten kan vi ta bort.
Det mildrar ju dock inte det usla bemötandet av supporten.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Jwe »

Ang mitt inlägg om lösning via Tesla:

Visar sig att det redan är på plats. Utmärkt.
Tack för påpekandet!

(Jag har bara antagit att det inte fanns via Tesla för jag har läst många o långa inlägg om hur usb äts upp och hur man skall klara av det med olika lagringsmedier avsedda för multipel överskrivning osv)
Magnus_L
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 dec 2020 13:43

Re: Dåligt bemötande vid support.

Inlägg av Magnus_L »

Tack för alla svar. Det löste sig genom en re-boot av mjukvaran, men felet har även kommit tillbaka igen. Får försöka hitta problemet till det men vet inte hur (supporten är utesluten) :D Lösningen fanns inte att hitta i manualen/bibeln heller :lol:

Min personliga åsikt är att alla supporter förutsättningslöst ska försöka hjälpa kunden så gott det går. I det här fallet blev jag väldigt förvånad då supporten var okunnig och synnerligen otrevlig och inte alls villig att lösa mitt problem. Att jag inte läste manualen hade ju helt enkelt att göra med att jag visste hur jag kunde se filmerna. Det är ju ungefär som man helt plötsligt inte kan starta bilen. Inte fan läser man manualen då...du vet ju hur du startar bilen. Därför ringde jag supporten.
Dock verkar det svårt att vädra missnöjet till ansvarig chef så att dom får feedback och möjlighet till bättring. Kontaktvägarna in känns begränsade...
Skriv svar