VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Kan man förmoda att Volkswagengruppen går om Tesla i antal sålda elbilar under det här året?

https://amp.cnn.com/cnn/2021/01/13/busi ... index.html
Då får VAG öka rejält. Gissar att Tesla når upp i ca 900.000 till 1.000.000 elbilar 2921.

Jag har ingen aning om VAG kommer tillverka fler elbilar än Tesla, men dom har fördelen att dom kan tillverka många bilar och har organisationen för det.

En miljon bilar i VAG-mått mätt är ganska lite.

Personligen tror jag dock inte att varken Tesla eller VAG bort upp i en miljon sålda bilar 2021.
Jag gissar att Tesla kommer tillverka 750k-800k i år, svar lite drygt +50%. Jag tror inte att VAG kommer gå från 232k till 750k i år, en ökning på mer än 220%. VAG må kunna massproducera bilar men batterier är de inga experter på att massproducera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Kan man förmoda att Volkswagengruppen går om Tesla i antal sålda elbilar under det här året?

https://amp.cnn.com/cnn/2021/01/13/busi ... index.html
Då får VAG öka rejält. Gissar att Tesla når upp i ca 900.000 till 1.000.000 elbilar 2921.

Jag har ingen aning om VAG kommer tillverka fler elbilar än Tesla, men dom har fördelen att dom kan tillverka många bilar och har organisationen för det.

En miljon bilar i VAG-mått mätt är ganska lite.

Personligen tror jag dock inte att varken Tesla eller VAG bort upp i en miljon sålda bilar 2021.
Jag gissar att Tesla kommer tillverka 750k-800k i år, svar lite drygt +50%. Jag tror inte att VAG kommer gå från 232k till 750k i år, en ökning på mer än 220%. VAG må kunna massproducera bilar men batterier är de inga experter på att massproducera.
Tesla tillverkade ca 180.000 bilar q4 2020.
Det motsvarar en årstakt på ca 720.000 bilar.
Nu drar MY fabriken igång i Kina med leveranser i denna månad.
Och så kommer leveranser både från Berlin och Texas fabriken senare i år.
Screenshot_20210115-002441_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Kan man förmoda att Volkswagengruppen går om Tesla i antal sålda elbilar under det här året?

https://amp.cnn.com/cnn/2021/01/13/busi ... index.html
Då får VAG öka rejält. Gissar att Tesla når upp i ca 900.000 till 1.000.000 elbilar 2921.

Jag har ingen aning om VAG kommer tillverka fler elbilar än Tesla, men dom har fördelen att dom kan tillverka många bilar och har organisationen för det.

En miljon bilar i VAG-mått mätt är ganska lite.

Personligen tror jag dock inte att varken Tesla eller VAG bort upp i en miljon sålda bilar 2021.
Jag gissar att Tesla kommer tillverka 750k-800k i år, svar lite drygt +50%. Jag tror inte att VAG kommer gå från 232k till 750k i år, en ökning på mer än 220%. VAG må kunna massproducera bilar men batterier är de inga experter på att massproducera.
Tesla tillverkade ca 180.000 bilar q4 2020.
Det motsvarar en årstakt på ca 720.000 bilar.
Nu drar MY fabriken igång i Kina med leveranser i denna månad.
Och så kommer leveranser både från Berlin och Texas fabriken senare i år.
Screenshot_20210115-002441_Samsung Internet.jpg
Produktionskapacitet är en del, den andra är efterfrågan från konsumenterna. Tesla ligger väl inte på maximal produktion i befintliga fabriker för närvarande?
Men kanske kommer det större prissänkningar av befintliga modeller från Tesla framöver för att bredda kundunderlaget och öka efterfrågan.

Tillverkar Tesla en stor andel av sina batterier själva? Är det inte Panasonic som gör det mesta?
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: VW I.D

Inlägg av El2an »

Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Kan man förmoda att Volkswagengruppen går om Tesla i antal sålda elbilar under det här året?

https://amp.cnn.com/cnn/2021/01/13/busi ... index.html
Då får VAG öka rejält. Gissar att Tesla når upp i ca 900.000 till 1.000.000 elbilar 2921.
Tja de bör dom klara, har ju 900 år på sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Revoltra skrev:
mati skrev:
Revoltra skrev:
taliz skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -lattkord/

Kul att den slår V90 rent körmässigt, men... högt vägljud? Hmmm...

Konstigt. Alla andra recensioner jag sett har hyllat det låga vägljudet. Någon sade att det var den tystaste elbilen de kört. En annan sade att den var minst lika tyst som E-tron.
Inte en chans. Som jag skrivit tidigare så ansåg både min sambo och jag att vägljudet i Id3 var klart högre än i e-Golfen. Och e-tron spelar i en helt annan liga. Det går inte att jämföra.
Det där gällde id4, inte id3
Dåså, inte helt lätt att hänge med alla gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Produktionskapacitet är en del, den andra är efterfrågan från konsumenterna. Tesla ligger väl inte på maximal produktion i befintliga fabriker för närvarande?
Men kanske kommer det större prissänkningar av befintliga modeller från Tesla framöver för att bredda kundunderlaget och öka efterfrågan.

Tillverkar Tesla en stor andel av sina batterier själva? Är det inte Panasonic som gör det mesta?


Nu när det är stor övergång till elbilar, så gäller det allmänt att ha produktionskapacitet, och i synnerhet tillgång till batterier.

Utgår ifrån att Teslas fabriker går för fullt, utom möjligtvis MS och MX linorna.

Höjda volymer och lägre produktionskostnader har gjort att Tesla nu gör rekordvinster!

Upp mot 30-40% i bruttovinst på bilarna!
Peeking at the margins, it was reminiscent of the astronomical margins Tesla held early on with the Model 3 in Shanghai: 39.37%.
https://www.teslarati.com/tesla-gross-m ... ility/amp/

Så Tesla kommer ha höga vinster tills de får lite konkurrens.
Då finns det stort utrymme att sänka priserna.

VW gör också stor vinst på sina MEB bilar, det pratas om att VW kan sälja en ID3 under 20.000 Euro och ha lika hög vinst som den gamla e-Golfen.
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/

Så VW tjänar bra med pengar på sina MEB-bilar. Men man vill inte sänka priserna snabbt eftersom de ändå inte har tillräcklig produktionskapacitet, dessutom vill man sälja fossilbilar ett tag till.

Men kineserna kommer med floder av billiga elbilar.
Så både Tesla och VW tvingas sänka priset för att behålla sina marknadsandelar.
Vilket de både kan och vill göra.
Men många andra fossilbilstillverkare har svårt att få tag på billiga och bra batterier, vilket gör att de har svårt att göra stora prissänkningar.

Så kineser, Tesla, VAG och Kia/Hyundai kan kanske hänga med i prispressen.
Men många andra får det tufft.


Som sagt är tillgång på batterier avgörande.
Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.

Sen bygger man ju 4680-batterier i allt snabbare takt själva.
The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a  pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page. The pilot line will be able to produce about 10 GWh of batteries per year in 2021, according to the company’s statement on Battery Day.

This means that Tesla's production line will become the largest battery production line in the world, and the 13th largest battery manufacturing enterprise in the world. 
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... peed-ahead


Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: VW I.D

Inlägg av jbark »

backe skrev:
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

backe skrev:
The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.
Ja, ska man sälja många miljoner bilar krävs det ställen att provköra de på och verkstäder att laga de på. En vanlig människa från Karlstad eller Falun kanske inte har lust att ta en hel dag ledigt för att åka till Stockholm och provköra lite runt MoS i en kvart när han är van vid sin kontakt på Volvo/VW/Mercedes/osv som han kan be om en demobil att låna hem över helgen.
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

jbark skrev:
backe skrev:
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.
Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.



Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?

Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.

Batteri tillverkarna kan helt plötsligt minska sina leveranser med 75%.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen som beställare.
Now Bloomberg reports that Samsung is only able to deliver a fraction of the originally agreed upon amount of 20 GWh of battery cells:

“Samsung initially agreed to deliver batteries for just over 20 gigawatt hours, enough to power 200,000 cars with 100 kilowatt hour packs, before different views on production volume and schedule emerged during detailed negotiations, said the people, who asked not to be identified as the talks are confidential. The impasse cut pledged supplies to less than 5 gigawatt hours, they said.”
https://electrek.co/2019/05/27/vw-massi ... t-deliver/

För hur många elbilar kan man sälja utan tillgång till batterier?

Dessutom har ju exempelvis Ford och BMW problem med att deras bilar med batterier börjar brinna.
Vilket innebär stora leveransproblem.

Känns också som Tesla fått stora unika fördelar av Kina i sin elbilstillverkning.
Det säger Sandy Munro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page.
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Sen tror jag man ska ha klart för sig att det inte bara är en fråga om tillgång till batterier även om det är absolut ett måste, men man ska klara alla andra led också och gärna på ett bra sätt också, där är det en klar fördel om man sedan tidigare sålt 11+ miljoner bilar/år.

Batteri tillverkarna kan helt plötsligt minska sina leveranser med 75%.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen som beställare.
Now Bloomberg reports that Samsung is only able to deliver a fraction of the originally agreed upon amount of 20 GWh of battery cells:

“Samsung initially agreed to deliver batteries for just over 20 gigawatt hours, enough to power 200,000 cars with 100 kilowatt hour packs, before different views on production volume and schedule emerged during detailed negotiations, said the people, who asked not to be identified as the talks are confidential. The impasse cut pledged supplies to less than 5 gigawatt hours, they said.”
https://electrek.co/2019/05/27/vw-massi ... t-deliver/

För hur många elbilar kan man sälja utan tillgång till batterier?

Dessutom har ju exempelvis Ford och BMW problem med att deras bilar med batterier börjar brinna.
Vilket innebär stora leveransproblem.

Känns också som Tesla fått stora unika fördelar av Kina i sin elbilstillverkning.
Det säger Sandy Munro.
Batteri tillverkarna kan helt plötsligt minska sina leveranser med 75%.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen som beställare.
Då kan väl detta hända Tesla också? För du tror väl inte att VAG inte har skrivit kontrakt på samma sätt som Tesla har gjort?
Känns också som Tesla fått stora unika fördelar av Kina i sin elbilstillverkning.
VAG/VW har haft tillverkning i Kina länge, vad är det som gör just Teslas tillverkning så fördelaktig?
Two MEB plants are also currently taking shape in Anting/Shanghai and Foshan in China, with production scheduled to commence in 2020.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nents.html
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
jbark skrev:
backe skrev:
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.
Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.



Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?

Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.


Vad ska CATL Bob säga?
Blir ju konstigt om han säger att Tesla är överlägsna.

Men visst kommer andra batteritillverkare att försöka hänga med i konkurrensen.
Utvecklingen går galet fort nu.

Man blir tyvärr lite orolig för Northvolt.
Har dom tillgång till den senaste tekniken.
Och stämmer uppgiften om att man 2023 förväntas kunna tillverka batterier för 70 dollar per kWh?

Pratade igår med en kille som är aktieägare i Northvolt.
Han sa att man ännu inte är helt nöjd med yeilden i Västerås fabriken.
Att tillverka billiga och bra batterier i stora volymer är svårt.

Klart är dock att vi elbilskunder kan förvänta oss dramatiskt mycket bättre och billigare elbilar inom de närmsta åren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
backe skrev:
jbark skrev:
backe skrev:
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.
Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.



Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?

Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.


Vad ska CATL Bob säga?
Blir ju konstigt om han säger att Tesla är överlägsna.

Men visst kommer andra batteritillverkare att försöka hänga med i konkurrensen.
Utvecklingen går galet fort nu.

Man blir tyvärr lite orolig för Northvolt.
Har dom tillgång till den senaste tekniken.
Och stämmer uppgiften om att man 2023 förväntas kunna tillverka batterier för 70 dollar per kWh?

Pratade igår med en kille som är aktieägare i Northvolt.
Han sa att man ännu inte är helt nöjd med yeilden i Västerås fabriken.
Att tillverka billiga och bra batterier i stora volymer är svårt.

Klart är dock att vi elbilskunder kan förvänta oss dramatiskt mycket bättre och billigare elbilar inom de närmsta åren.

Har Nortvolt en fabrik i Västerås?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


VAG/VW har haft tillverkning i Kina länge, vad är det som gör just Teslas tillverkning så fördelaktig?
Tesla är ju unik i det att det är den enda utländska bilmärke som Inte har kinesiska delägare i en bilfabruk i Kina.

Ska leta ihop mera detaljer om detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

VAG/VW har haft tillverkning i Kina länge, vad är det som gör just Teslas tillverkning så fördelaktig?
Tesla är ju unik i det att det är den enda utländska bilmärke som Inte har kinesiska delägare i en bilfabruk i Kina.

Ska leta ihop mera detaljer om detta.
Tesla är ju unik i det att det är den enda utländska bilmärke som Inte har kinesiska delägare i en bilfabruk i Kina.
Det vet jag om, men jag förstår inte vad det ger för fördelar rent produktionsmässigt? Men leta gärna på detta, alltid intressant att få lära sig något nytt.
Vad ska CATL Bob säga?
Blir ju konstigt om han säger att Tesla är överlägsna.
Vad ska Tesla Elon säga?
Blir konstigt om han säger att Tesla är underlägsna.


Men vi släpper Tesla här nu och pratar om ID, jag har själv beställt en ID4 och är mest intresserad av saker kring den :)

Jag vet att jag lätt dras in i dessa diskussioner med dig och några till att alla utom Tesla är doomed utan någon riktig fakta bakom detta, jag ska skärpa mig och titta åt ett annat håll framöver, försöka åtminstone :shock: :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Northvolt i Västerås tillverkar batterier i "mindre" skala.

quote]

Batteritillverkaren Northvolt expanderar sin verksamhet i landet. I Västerås ska forskningsanläggningen bli dubbelt så stor.

Företaget satsar ungefär 5,5 miljarder svenska kronor för att finansiera satsningen i Sverige, som VLT var först med att berätta.

På Finnslätten i Västerås ska forskningsanläggningen Northvolt Labs lokaler göras dubbelt så stora.

– I Västerås handlar det om en investering på en bra bit över en miljard, säger batteriföretagets kommunikationschef Jesper Wigardt till SVT.

[/quote]
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... i-vasteras


Polen
Northvolt bygger batterifabrik i Polen.
https://www.industrinyheter.se/20190803 ... ik-i-polen

Tyskland
Företaget Northvolt har nu lämnat in ansökan om tillstånd för att bygga en batterifabrik i Tyskland vilken fått namnet Northvolt Zwei. En fabrik där innebär, enligt bolaget, samtidigt ytterligare investeringar i den blivande fabriken i Skellefteå.

Planen är att byggnationerna i Salzgitter sydost om Hannover ska starta nästa år och att en fabrik som ska producera 16GWh per år ska kunna stå färdig år 2024.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... i-tyskland
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:

Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
Klart de andra har saker på gång, i alla fall de som Tesla varit på vilket bland annat är CATL. Du såg ju och har följt Battery Day och då borde du veta att Tesla och Elon Musk både inför Battery Day, under och efter tryckte på att batteritillverkarna måste vara beredda att öka produktion och vara flexibla. Vi har ju sedan fått se att flera andra tillverkare förutom Tesla kommer med 4680-celler.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: VW I.D

Inlägg av jbark »

backe skrev:
jbark skrev:
backe skrev:
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.
Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.



Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?

Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
Nej håller med faktiskt. Ser inte att räckvidden för personbilar utan släp är ett problem idag, däremot laddhastigheter speciellt i kallt väder.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

jbark skrev:
backe skrev:
jbark skrev:
backe skrev:
Man har verkligen inte lyckats om man kommer 16% längre med 5 gånger mer energi...
Batterierna är ju betydligt större, de jämför inte per volymenhet. Man kan väll tolka det som att i ett model 3 paket ökar energin med 16%.
Jodå, jag vet, men det blir lite knäppt när man skriver ihop såna där meningar utifrån massa powerpoints från batteryday och sen ska man gissa sig till vad det faktiskt betyder.



Jag har kollat väldigt mycket på olika saker från BatteryDay, jag tror att detta blir jättebra och vi alla ska vara glada för Teslas framsteg, men jag är inte lika säker på att alla andra ligger så långt efter om alls?

Enligt Bob Galyen(tidigare vid CATL, nu rådgivare för Tydrolyte) som satt och sände på youtube tillsammans med Munro vid Battery Day så var det inte direkt så att de andra stora tillverkarna inte har saker på gång.
Nej håller med faktiskt. Ser inte att räckvidden för personbilar utan släp är ett problem idag, däremot laddhastigheter speciellt i kallt väder.
Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.

Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Revoltra skrev:
Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.

Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.
Jag undrar ju en sak, och det är om VW kan tänka sig att skicka sådana viktiga förbättringar även till äldre bilar OTA. Eller om de bara skickar buggfixar till befintliga bilar, och nya funktioner och förbättringar kommer bara finnas tillgängligt i nya bilar, alltså så som Audi tyvärr gör. De har ju till exempel inte heller skickat effektivitetsförbättringarna eller functions-on-demand till e-tron:sar från 2019, trots att det hade kunnat, dvs om de hade velat.
Jag har ställt en direkt fråga till en VW-utvecklarsnubbe på LinkedIn efter att han har pratat sig varm om alla nya grejer som deras AR-HUD kommer att få i framtiden. Men han har inte besvärat sig med att svara på frågan. Jag tolkar det som ett nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Revoltra skrev:
Jag tro vw kan fortsätta optimera mycket med batteri laddning i kallt väder.. Mjukvaran som finns nu är bara början på MEB plattformen.

Tycker mig ha sett en video på youtube där nån insatt person påstod att det skulle komma en uppdatering till id4 och id3 som värmde upp batteriet vid navigering till snabbladdare, som Tesla gör.
Jag undrar ju en sak, och det är om VW kan tänka sig att skicka sådana viktiga förbättringar även till äldre bilar OTA. Eller om de bara skickar buggfixar till befintliga bilar, och nya funktioner och förbättringar kommer bara finnas tillgängligt i nya bilar, alltså så som Audi tyvärr gör. De har ju till exempel inte heller skickat effektivitetsförbättringarna eller functions-on-demand till e-tron:sar från 2019, trots att det hade kunnat, dvs om de hade velat.
Jag har ställt en direkt fråga till en VW-utvecklarsnubbe på LinkedIn efter att han har pratat sig varm om alla nya grejer som deras AR-HUD kommer att få i framtiden. Men han har inte besvärat sig med att svara på frågan. Jag tolkar det som ett nej.
Tyvärr tror jag du kan ha rätt i detta, de känns lite tråkigt.
Sen att fråga en utvecklare om detta är nog helt fel, han utvecklar bara nytt och är såklart stolt över de men han har svårare att påverka marknadsfolket och ekonomerna som tyvärr bestämmer för mycket ibland kan jag känna. Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Produktionskapacitet är en del, den andra är efterfrågan från konsumenterna. Tesla ligger väl inte på maximal produktion i befintliga fabriker för närvarande?
Men kanske kommer det större prissänkningar av befintliga modeller från Tesla framöver för att bredda kundunderlaget och öka efterfrågan.

Tillverkar Tesla en stor andel av sina batterier själva? Är det inte Panasonic som gör det mesta?


Nu när det är stor övergång till elbilar, så gäller det allmänt att ha produktionskapacitet, och i synnerhet tillgång till batterier.

Utgår ifrån att Teslas fabriker går för fullt, utom möjligtvis MS och MX linorna.

Höjda volymer och lägre produktionskostnader har gjort att Tesla nu gör rekordvinster!

Upp mot 30-40% i bruttovinst på bilarna!
Peeking at the margins, it was reminiscent of the astronomical margins Tesla held early on with the Model 3 in Shanghai: 39.37%.
https://www.teslarati.com/tesla-gross-m ... ility/amp/

Så Tesla kommer ha höga vinster tills de får lite konkurrens.
Då finns det stort utrymme att sänka priserna.

VW gör också stor vinst på sina MEB bilar, det pratas om att VW kan sälja en ID3 under 20.000 Euro och ha lika hög vinst som den gamla e-Golfen.
According to Herbert Diess, the chairman of the board of management of Volkswagen, the ID.3 is 40 % cheaper to build than the e-Golf.

The Volkswagen ID.3 uses the new MEB platform, exclusively made for electric cars, while the Volkswagen e-Golf uses the hybrid MQB platform made to allow multiple powertrains.

“If you focus on an electric platform, all in all it accounts for a 40% reduction against the predecessor electric Golf. Most of it from cells and the battery system. Around 5-10% comes from dedicating an entire plant to electric vehicles”.

This means that if the Volkswagen e-Golf is now profitable when sold for 31.900 euros in Germany, the Volkswagen ID.3 would also be if sold for 19.140 euros…
https://pushevs.com/2019/11/19/volkswag ... eductions/

Så VW tjänar bra med pengar på sina MEB-bilar. Men man vill inte sänka priserna snabbt eftersom de ändå inte har tillräcklig produktionskapacitet, dessutom vill man sälja fossilbilar ett tag till.

Men kineserna kommer med floder av billiga elbilar.
Så både Tesla och VW tvingas sänka priset för att behålla sina marknadsandelar.
Vilket de både kan och vill göra.
Men många andra fossilbilstillverkare har svårt att få tag på billiga och bra batterier, vilket gör att de har svårt att göra stora prissänkningar.

Så kineser, Tesla, VAG och Kia/Hyundai kan kanske hänga med i prispressen.
Men många andra får det tufft.


Som sagt är tillgång på batterier avgörande.
Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.

Sen bygger man ju 4680-batterier i allt snabbare takt själva.
The new type of 4680 lithium-ion cells will have five times more energy, 16% more range, and six times more power than its predecessor. In order to develop a new type of battery, Tesla created a  pilot battery production line in Fremont at 47700 Kato Road and 1055 Page. The pilot line will be able to produce about 10 GWh of batteries per year in 2021, according to the company’s statement on Battery Day.

This means that Tesla's production line will become the largest battery production line in the world, and the 13th largest battery manufacturing enterprise in the world. 
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... peed-ahead


Så de biltillverkare som hävdar att de kommer fördubbla sin elbilsförsäljning 2021, måste man ställa frågan.
Var kommer batterierna ifrån?
Var snäll och berätta för mig var jag kan se tillförlitlig data på att Volkswagen faktiskt gjorde vinst på EGolf till det priset. Volkswagen var på väg att få höga böter om de inte lyckades leverera en stor mängd elbilar under slutet av 2020 och då är det inte helt orimligt att tro att de sålde EGolf med förlust bara för att hitta köpare.

Bild

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -redan-nu/

Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
Sen så har vi det med utvecklingskostnader, de har haft ofantliga kostnader för att utveckla ID serien, dessa bör de rimligtvis försöka få tillbaka.
Skriv svar