Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.
Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.
Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.
Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.
Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Har du lyssnat på podcasten?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.
Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.
Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Kanske det. Tesla Björn har kört ID3 i några dagar, mins inte att han klagat på bakhjulsdriften.
Det är inte sämre än Model 3 med sin kraftiga re-gen som man längre inte kan stänga av. Vilket Nyland också har klagat på länge.
Jag har inget dåligt och säga om väghållningen i ID.3, inte om jag jämför med min Model 3.
Känns som blaskorna häver ur sig mycket skit nu när ID.3 sålde rekordmånga. Så passar det ju bra att kort efter det komma med rubriker där katastrofen är ett faktum!
Kia Ceed SW PHEV Tesla Model 3 Performance VW ID.3 1st Max Tesla Model 3 SR+
Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
Sant. Iofs har väldigt många människor svårt att förstå oss som utvecklar mjukvara. Det är så jag upplever det. Frågan är om det bara beror på att vi jobbar med mjukvara, eller tvärtom. Vi kanske har valt det yrket just för att vi inte kan kommunicera med vanligt folk. För mig gäller nog det sistnämnda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
VW har varit ganska tydliga med att de inte gör någon större vinst på e-Golf, och det var innan den vräktes ut till rabatterat pris. Vi kan nog utgå ifrån att vinsten på e-Golf var närmare noll. Enda vinsten var i så fall att de kanske slipper betala böter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
Sant. Iofs har väldigt många människor svårt att förstå oss som utvecklar mjukvara. Det är så jag upplever det. Frågan är om det bara beror på att vi jobbar med mjukvara, eller tvärtom. Vi kanske har valt det yrket just för att vi inte kan kommunicera med vanligt folk. För mig gäller nog det sistnämnda.
mati
elbilist
Inlägg: 12129
Vad fan är vi då om inte vanligt folk?
Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
VW har varit ganska tydliga med att de inte gör någon större vinst på e-Golf, och det var innan den vräktes ut till rabatterat pris. Vi kan nog utgå ifrån att vinsten på e-Golf var närmare noll. Enda vinsten var i så fall att de kanske slipper betala böter.
Fast det där med att de knappt skulle tjäna något på E-golfarna beror helt på hur de räknat och vad de menat med det uttalandet. När de tidigare sagt att de knappt gör någon vinst så beror det nog på att de räknade med att tillverka relativt få vilket gjorde att den beräknade utvecklingskostnaderna per bil blev hög. När de nu kunde göra ett antal ”bonusbilar” på slutet som de inte hade räknat med gör de säkert en rejäl vinst på varje extra bil eftersom utvecklingskostnaderna och investeringar redan är betalda. Tillverkningskostnaden för varje extra bil ligger säkert en bra bit under försäljningspriset.
De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
I en effektiv planerad produktionsapparat är det inte alltid ökad volym innebär lägre kostnad per artikel. Det skulle i så fall kräva att man har tillgänglig extrakapacitet utan investeringar.
I en effektiv planerad produktionsapparat är det inte alltid ökad volym innebär lägre kostnad per artikel. Det skulle i så fall kräva att man har tillgänglig extrakapacitet utan investeringar.
Desto fler bilar som produceras, desto fler bilar kan dela på utvecklingskostnaden.. och då blir bilarna också billigare i internkostnad per styck...
Någon som vet hur det ser ut med vägtullar i Europa (tänker främst på Tyskland, Schweiz, Italien och Frankrike) när man kör med Elbil. Slipper man några tullar eller får man betala likadant som fossilbilarna?
Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?