VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil

Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.

Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.

Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil

Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.

Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.

Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Har du lyssnat på podcasten?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Både ID4 och ID3 verkar vara sladdbenägna.
Sladdbenägen elbil.
Även i övrigt har Volkswagen ID 3 råkat ut för problem. Tommy Wahlström beskriver den som ”otroligt sladdbenägen” med sin bakhjulsdrift.
– Bara man tittar på kurvan kommer bakvagnen farande. Jag tycker inte jag har någon kontroll på framhjulen heller.
Lyssna på podcasten.
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... -arets-bil

Blir förvånad, jag skulle avbeställa min id4 då jag bestämde mig för att vänta på en awd, men fick låna en id3 under ett par dagar när det var riktigt halkigt här hemma. Den låg bra på vägen tyckte jag och hade bättre framdrivning än jag hade förväntat mig, så bestämde mig för att behålla order på id4.

Så jag känner inte igen mig i det där, och jag har ändå en V90 AWD som första bil med dubbdäck, så jag är van vid ganska bra vägegenskaper om jag får säga det själv.

Kan det ha med dåliga däck att göra till viss del?
Kanske det. Tesla Björn har kört ID3 i några dagar, mins inte att han klagat på bakhjulsdriften.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Har du lyssnat på podcasten?
Inte gjort det, får göra det imorgon.

Utgick från mina egna erfarenheter nu och blev förvånad.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Har du lyssnat på podcasten?
Inte gjort det, får göra det imorgon.

Utgick från mina egna erfarenheter nu och blev förvånad.

Lyssna från 38.06.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

Det är inte sämre än Model 3 med sin kraftiga re-gen som man längre inte kan stänga av. Vilket Nyland också har klagat på länge.

Jag har inget dåligt och säga om väghållningen i ID.3, inte om jag jämför med min Model 3.

Känns som blaskorna häver ur sig mycket skit nu när ID.3 sålde rekordmånga. Så passar det ju bra att kort efter det komma med rubriker där katastrofen är ett faktum!
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
Sant. Iofs har väldigt många människor svårt att förstå oss som utvecklar mjukvara. Det är så jag upplever det. Frågan är om det bara beror på att vi jobbar med mjukvara, eller tvärtom. Vi kanske har valt det yrket just för att vi inte kan kommunicera med vanligt folk. För mig gäller nog det sistnämnda. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
VW har varit ganska tydliga med att de inte gör någon större vinst på e-Golf, och det var innan den vräktes ut till rabatterat pris. Vi kan nog utgå ifrån att vinsten på e-Golf var närmare noll. Enda vinsten var i så fall att de kanske slipper betala böter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Glöm inte vw är ett traditionellt industri företag, de har svårt att förstå människor som jobbar med mjukvara och här talar jag från egen erfarenhet. Jag har för mig du har liknande erfarenhet.
Sant. Iofs har väldigt många människor svårt att förstå oss som utvecklar mjukvara. Det är så jag upplever det. Frågan är om det bara beror på att vi jobbar med mjukvara, eller tvärtom. Vi kanske har valt det yrket just för att vi inte kan kommunicera med vanligt folk. För mig gäller nog det sistnämnda. :geek:
mati
elbilist

Inlägg: 12129
Vad fan är vi då om inte vanligt folk?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
mati
elbilist

Inlägg: 12129
Vad fan är vi då om inte vanligt folk?
Sektmedlemmar, nördar, teknikfreaks.... you name it.
Vanligt folk hänger inte här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
mati
elbilist

Inlägg: 12129
Vad fan är vi då om inte vanligt folk?
Sektmedlemmar, nördar, teknikfreaks.... you name it.
Vanligt folk hänger inte här.
Oj nu har vi fått diagnos, dags att söka hjälp :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Oj nu har vi fått diagnos, dags att söka hjälp :lol:
Nejdå, du lider ju inte av det antar jag. Jag tänker inte söka hjälp i alla fall. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Oj nu har vi fått diagnos, dags att söka hjälp :lol:
Nejdå, du lider ju inte av det antar jag. Jag tänker inte söka hjälp i alla fall. :lol:
Nej, nej det är lugnt. Alltid bra att ha något att skylla på om folk undrar varför är man som man är :lol:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: VW I.D

Inlägg av bonath »

Vi behöver ingen hjälp. Pratade med en annan Teslaägare och vi var helt överens!! :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Lite förvånande så fortsätter VW med privatleasing till bra pris.
Och sätter press på sina konkurrenter.

[/quote]
Volkswagen ID3 Life 204hk 58 kWh
2 995 kr/mån
[/quote]

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... h/93783678
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

Zalman3 skrev:
Lite förvånande så fortsätter VW med privatleasing till bra pris.
Och sätter press på sina konkurrenter.

Volkswagen ID3 Life 204hk 58 kWh
2 995 kr/mån

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... h/93783678
Förmodligen registrerad i trafik innan nyår, sett att en del handlare gjort så.
Senast redigerad av TobbeTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

Fredrik j skrev:
Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
Ja det är ju det priset som står På VWs hemsida?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

TobbeTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Min lokale VW-handlare annonserar fortfarande privatleasing för 3495/månad för id3. Antar att det är ett ”ordinarie” pris.
Ja det är ju det priset som står På VWs hemsida?
Ok. Jag läste det på dekaler över hela sidan på demobilarna.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Att ID3 kan byggas betydligt billigare än EGolf betvivlar jag inte en sekund på men utan tydliga indikationer på att de faktiskt göjorde vinst på EGolf så säger försäljningspriset av den ingenting.
VW har varit ganska tydliga med att de inte gör någon större vinst på e-Golf, och det var innan den vräktes ut till rabatterat pris. Vi kan nog utgå ifrån att vinsten på e-Golf var närmare noll. Enda vinsten var i så fall att de kanske slipper betala böter.
Fast det där med att de knappt skulle tjäna något på E-golfarna beror helt på hur de räknat och vad de menat med det uttalandet. När de tidigare sagt att de knappt gör någon vinst så beror det nog på att de räknade med att tillverka relativt få vilket gjorde att den beräknade utvecklingskostnaderna per bil blev hög. När de nu kunde göra ett antal ”bonusbilar” på slutet som de inte hade räknat med gör de säkert en rejäl vinst på varje extra bil eftersom utvecklingskostnaderna och investeringar redan är betalda. Tillverkningskostnaden för varje extra bil ligger säkert en bra bit under försäljningspriset.

De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

I en effektiv planerad produktionsapparat är det inte alltid ökad volym innebär lägre kostnad per artikel. Det skulle i så fall kräva att man har tillgänglig extrakapacitet utan investeringar.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: VW I.D

Inlägg av krille »

Fredrik j skrev:
I en effektiv planerad produktionsapparat är det inte alltid ökad volym innebär lägre kostnad per artikel. Det skulle i så fall kräva att man har tillgänglig extrakapacitet utan investeringar.
Desto fler bilar som produceras, desto fler bilar kan dela på utvecklingskostnaden.. och då blir bilarna också billigare i internkostnad per styck...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Någon som vet hur det ser ut med vägtullar i Europa (tänker främst på Tyskland, Schweiz, Italien och Frankrike) när man kör med Elbil. Slipper man några tullar eller får man betala likadant som fossilbilarna?
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: VW I.D

Inlägg av Elexotico »

Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
IMG_20210116_181305.jpg
Skriv svar