Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Bodes_dad skrev:
Funderar på E-tron 55 (SUV) och undrar lite vad man kan förvänta sig för ref konsumtion WH/KM @ 110km/h (knappar i ABRP) sommar och vintertid?
Med 19 tum energisnåla fälgar:

City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km

City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km

https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
De siffrorna stämmer dåligt. Måste vara med ej förvärmning. Jag skulle säga 250 wh/km i referens med 21tum original. Har kört 2000 mil och mäter och räknar mycket räckvidd.

Och lycka till att göra 168 i stan. ;)
Ja, 240-250 är en rimlig referensförbrukning i ABRP, åtminstone så som jag kör. Men 168 förstår jag inte heller hur det ska gå till. Jag har iofs lyckats några gånger med det på vår lilla 70-väg, 10km hemifrån in till byn.
Men då är det en rejäl höjdskillnad. Glädjen är alltså kortvarig, dvs tills man kör hem igen.
Inga problem att nå 168 om man startar högt upp och kör neråt ;). Jag kan berätta att bilen "bottnar" på 0.0, dvs den visar inte negativ förbrukning.

Men jag räknar på 270-300 på vintern på motorväg och 220-260 på sommaren beroende på vind och väglag. Landsväg en del lägre. Bilen straffas en del av storleken och luftmotståndet i höga farter vilket märks.
Som flera redan skrivit jag har också lagt in 250wh/km i ABRP och det stämmer ganska bra om man sen låter ABRP algoritmer justera förbrukning baserat på väder, vind och temperatur.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Nilp skrev:
macky skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Med 19 tum energisnåla fälgar:

City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km

City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km

https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
De siffrorna stämmer dåligt. Måste vara med ej förvärmning. Jag skulle säga 250 wh/km i referens med 21tum original. Har kört 2000 mil och mäter och räknar mycket räckvidd.

Och lycka till att göra 168 i stan. ;)
Ja, 240-250 är en rimlig referensförbrukning i ABRP, åtminstone så som jag kör. Men 168 förstår jag inte heller hur det ska gå till. Jag har iofs lyckats några gånger med det på vår lilla 70-väg, 10km hemifrån in till byn.
Men då är det en rejäl höjdskillnad. Glädjen är alltså kortvarig, dvs tills man kör hem igen.
Inga problem att nå 168 om man startar högt upp och kör neråt ;). Jag kan berätta att bilen "bottnar" på 0.0, dvs den visar inte negativ förbrukning.

Men jag räknar på 270-300 på vintern på motorväg och 220-260 på sommaren beroende på vind och väglag. Landsväg en del lägre. Bilen straffas en del av storleken och luftmotståndet i höga farter vilket märks.
Som flera redan skrivit jag har också lagt in 250wh/km i ABRP och det stämmer ganska bra om man sen låter ABRP algoritmer justera förbrukning baserat på väder, vind och temperatur.
Som refernspunkt har jag livevärde i ABRP på min Model X LR från 2019 och den har justerat mitt referensvärde till 211. Det startade på 220 när bilen släpptes.

Se mitt inlägg mer för referens och att det är kul att se att ABRP själv justerar utifrån bilens statistik än som en tävling gällande förbrukning mellan olika bilar.
MX LR (Raven) 2019
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Kör 300 under sommaren och 330 under vinter i ABPR. Ligger om vädret tillåter det strax under att körkortet ryker och det har stor påverkan på förbrukningen.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

NiclasS skrev:
Kör 300 under sommaren och 330 under vinter i ABPR. Ligger om vädret tillåter det strax under att körkortet ryker och det har stor påverkan på förbrukningen.
Du vet väll att du kan lägga in 130% på hastigheten?

Då kan du lägga in 250Wh/km och få rätt uppskattning om du skulle få för dig att köra lite lagligare. ;)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

ABRP hade fel på 20Wh/km idag när jag körde Umeå t o r (26 mil) och då har jag 240 som referensvärde med mirrorles. Perfekta förhållanden, ingen vind, -6 till -10 och någorlunda bar och torr väg. Jag fick 248 ner mot ABRP's 271. Upp fick jag 273 mot ABRP's 294. Knappade in 110% och låg ganska stadigt 10km/h över hastighetsgränsen.
Kan skillnaden ligga i hur varmt man har i kupén? Jag låg på 21,5. Eller kan det vara så att ABRP räknar på att man kör med farthållare.
Hur som haver så tycker jag att 2,6kWh/mil är helt ok, hyffsat snabb landsvägskörning i -8 grader. (20-30 omkörningar, aldrig omkörd själv)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Robertrimmevik skrev:
NiclasS skrev:
Kör 300 under sommaren och 330 under vinter i ABPR. Ligger om vädret tillåter det strax under att körkortet ryker och det har stor påverkan på förbrukningen.
Du vet väll att du kan lägga in 130% på hastigheten?

Då kan du lägga in 250Wh/km och få rätt uppskattning om du skulle få för dig att köra lite lagligare. ;)
Håller med. Just det som jag tycker är bra med abrp, att man kan lägga in en helt ok konstant och sen antingen abrp beräkna sträcka mellan laddning och förbrukning samt öka på referenshastigheten. Hade helst velat ha som i Tesla att abrp får tillgång till bilens api verkar finnas möjlighet att göra det via tredjepart via Tronity men har inte vågat prova.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Körde upp till Stockholm i december och det gick över förväntan! Google maps sa 7timmar 14 minuter på 645km, körde 647km (så 2km extra för laddstopp) på 6,16!
Screenshot_20210111-205637~3.jpg
Screenshot_20210111-194753.jpg
Hade 3st laddstopp, ionity Helsingborg, Värnamo och Mantorp. Körde 135km/h när det var motorväg, runt 0an med blandad vind och 23° i kupén ( temperaturen spelar mindre roll när man kör långt, skiljer bara nån km i range på 21° eller 23°. Förbrukningen låg på 272. Fick bra fart i laddningen också 126kw som högst,
IMG_20201204_220953.jpg
väldigt nöjd med det iom jag bara har 50 modellen och hade räknat med 4st stopp. Har de fula 19" original fälgarna som vinterfälg med dubbfritt däck, 3,1 i tryck.

Edit: tiden är då räknad ex laddtid, den var ca 20min i Helsingborg, och 35-40 min de två andra då jag ladda till nära 100% men även vid 90% laddar 50 modellen med 50kw och 95% 35kw
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Riktigt bra. Tror 50:an tar lite mindre.
Var det torra vägar?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Delvis våta men inget regn
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Robertrimmevik skrev:
NiclasS skrev:
Kör 300 under sommaren och 330 under vinter i ABPR. Ligger om vädret tillåter det strax under att körkortet ryker och det har stor påverkan på förbrukningen.
Du vet väll att du kan lägga in 130% på hastigheten?

Då kan du lägga in 250Wh/km och få rätt uppskattning om du skulle få för dig att köra lite lagligare. ;)

Det visste jag inte, tack för tipset!
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av wheels »

Har laddat ner ABRP och torrkört några ggr. Tycker att det är konstigt att den tvunget vill att jag skall ladda första gången när jag nästan har 50% kvar av batteriet. Nästa laddningrekomendation stämmer dock. Eller är det något jag missat
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

wheels skrev:
Har laddat ner ABRP och torrkört några ggr. Tycker att det är konstigt att den tvunget vill att jag skall ladda första gången när jag nästan har 50% kvar av batteriet. Nästa laddningrekomendation stämmer dock. Eller är det något jag missat

Den optimerar på total restid.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Statistik från senaste veckan. Sträckor mellan 2 och 30 km i Stockholm.
unnamed.jpg
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av miksch »

Også Teslaen bruker en del mer når du kjører veldig langsomt over lengre tid. Oppvarming av kupen drar en del strøm, og det blir deretter et fast påslag på forbrukningen, uansett om du kjører 100 eller 17 km/timen. Og det er forskjell mellom 20,5 og 21,5 samt om batteriet er varmt eller kaldt ved kjørestart.
Det eneste som da hjelper er en effektiv varmepumpe, og helst har varmt batteri ved start.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

NiclasS skrev:
Statistik från senaste veckan. Sträckor mellan 2 och 30 km i Stockholm.
Antar att du inte har förvörmt?
Spelar dock mindre roll på förbrukningen då förvärmningen tar kopiösa mängder el.

Att stanna och stödladda vid en 11kw stolpe i -20 grader blir nästan ett nollsummespel om man inte står minst en timme.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Då kan jag fylla på med statestik från Stockholm med förvärmd e-tron. Med laddkabeln ansluten, har mätt upp att 30 minuters förvärmning i minus 7 grader drar cirka 3 kWh och vid plus 5 grader 2 kWh från elnätet.
Screenshot_20210116-103618_myAudi.jpg
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av spinx »

Hej!

Såg dealen på e-tron före 31/12, men kunde inte hugga på den då... Jag tror den bästa för E-Tron 55 Quattro Proline var något i stil med 3791 kr/mån (snittkostnad exkl. moms med miljöbonus inräknad) + 627 kr exkl. moms/mån för ytterligare 500 mil + serviceavtal för 125 kr exkl. moms/mån = 4543 kr/mån ex moms i 24 månader? Rätt mig om jag har fel.

Jag gick till Möller bil idag för att se vad dem kunde ge mig, är intresserad av en 55 Quattro Proline med företagsleasing 1500mil/år.

Första offerten jag fick var följande:
E-tron 55 Quattro Proline 2021 - 970 500 kr
- Kampanjrabatt 145 500 kr
- Ramavtalsrabatt via Autoplan 33 000 kr
+ Admin avgift
= 792 595 kr inkl moms

Lite snabbt räknat, 792 595 kr inkl moms över 36 månader med 55% restvärde och - 70 000 miljöbilspremie skulle ge en månadskostnad om ~6486 kr/ mån ex moms.

Ser flera privatleasingerbjudanden på 5895kr kr/mån ink moms i 24 månader & 1000 mil - det motsvarar ju 4716 kr/mån ex moms + 627 kr för 500 extra mil = 5343 kr/mån ex moms för 1500 mil.... Så det finns ju fortfarande marginal för dem?

Nu har jag några frågor till er här!

1) Hur står sig min offert? Alla rabatter ovan var ju utan någon som helst prutande.
2) Hur räknade Audi hem dealen med 4543 kr/mån? Dem måste ju ha räknat med ett restvärde runt 65-70% givet samma parametrar som i min kalkyl ovan?`
3) Av vilken anledning skulle jag inte kör en E-tron framöver? Vill ha en familjebil modell större som går på ren el. Har kollat Model Y såklart men vet inte om jag orkar vänta...

Tack på förhand!
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Audi e-tron

Inlägg av Eldsig »

Offerten ser ungefär ut som det man får fram om man googlar eller jämför med vad som redovisas i e-tron-gruppen på FB, ev lite billigare för dig då, givet 1.500 mil.

Och nej, man kan inte räkna hem ett köp av e-tron om man kör såpass lite som du (och jag) gör. Hur Audi/VW-finans räknat står skrivet...nån annanstans. Jag, och många andra, får inte heller ihop det.

Vill du ha en (ny) större familjebil, och inte kör väldigt mycket långsträckor, finns det ingen anledning att välja nåt annat. Jag kör en e50, privatleasing i två år för ca 4.700 /mån i snitt, och blir galen över tanken att inte tro mig kunna få tag i nåt liknande om 1 år när det är dags att byta. Det ENDA som skull kunna vara bättre är förbrukning och/eller batteriets kapacitet. Kan man ta sig 35-40mil året runt så är det gott nog, men 20mil (e50) på vintern är lite tunt. Komforten(luftfjädring/isolering) är sjukligt bra. Jag önskar endast jag hade kunnat motivera att lägga till sportstolar och backkamera.

Sen är ju inte allt perfekt, men så nära man kan komma. Min första Audi, men, som der ser ut nu, inte den sista (Q4 etron på önskelistan om den är liknande men med bättre räckvidd).

Mina åsikter/erfarenheter iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det låter galet billigt. Det hade ingen kunnat tro att privatleasing någon dag skulle bli förmånligare än företagsleasing. Jag betalar runt 8000kr/mån i företagsleasing för min 2 år gamla e-tron 55 proline. Och då betalade jag ändå en kontantinsats på 250k. Det är tydligen helt andra priser idag.
Nu förstår jag också varför min bil verkar vara helt omöjlig att sälja med tanke på vad en helt ny kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Tråkigt att de inte byggde den aningen större från början. Fanns den som 6 och/eller 7 sits så hade jag valt den framför X givet ca 200k rabatt.

Vore intressant att veta hur det funkar med den kraftigt subventionerade leasingen för övrigt. Är det VW centralt som garanterar jättehöga restvärden gentemot handlarna?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bodes_dad »

Provkörde den i fredags och hade lite samma reflektioner, bekväm fram och tyst, men känns trång i baksäte och bagage (kan det verkligen vara 600L??). Funderar på hur mkt sämre förbrukningen blir med takbox. Men de deals som finns gör ju att det ändå känns intressant. Fått offert på operationell leasing på en ok utrustad proline för 4292kr/månad ex moms i snitt för perioden (24m 1000mil/år). Bra, men måste räkna lite på om det kanske är ännu bättre att ta bilen privat och slippa förmånsskatt och ta milersättning. Kör inte så långt till vardags, men bor i Östersund och är skralt med (snabbare) laddare om man letar sig bort från E45/E14.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

Bodes_dad skrev:
Provkörde den i fredags och hade lite samma reflektioner, bekväm fram och tyst, men känns trång i baksäte och bagage (kan det verkligen vara 600L??). Funderar på hur mkt sämre förbrukningen blir med takbox. Men de deals som finns gör ju att det ändå känns intressant. Fått offert på operationell leasing på en ok utrustad proline för 4292kr/månad ex moms i snitt för perioden (24m 1000mil/år). Bra, men måste räkna lite på om det kanske är ännu bättre att ta bilen privat och slippa förmånsskatt och ta milersättning. Kör inte så långt till vardags, men bor i Östersund och är skralt med (snabbare) laddare om man letar sig bort från E45/E14.
Glöm takbox, tänk bakbox. 8-)
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av spinx »

Bodes_dad skrev:
Provkörde den i fredags och hade lite samma reflektioner, bekväm fram och tyst, men känns trång i baksäte och bagage (kan det verkligen vara 600L??). Funderar på hur mkt sämre förbrukningen blir med takbox. Men de deals som finns gör ju att det ändå känns intressant. Fått offert på operationell leasing på en ok utrustad proline för 4292kr/månad ex moms i snitt för perioden (24m 1000mil/år). Bra, men måste räkna lite på om det kanske är ännu bättre att ta bilen privat och slippa förmånsskatt och ta milersättning. Kör inte så långt till vardags, men bor i Östersund och är skralt med (snabbare) laddare om man letar sig bort från E45/E14.
Får man fråga via vilken återförsäljare/leasing partner du fick det erbjudandet? Mitt erbjudande känns ju sådär, på ~6486 kr/ mån ex moms för 1500mil/36mån (viewtopic.php?f=27&t=11296&p=492127#p492127).

Men jag vet inte hur mycket bättre det kan bli...?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

spinx skrev:
Bodes_dad skrev:
Provkörde den i fredags och hade lite samma reflektioner, bekväm fram och tyst, men känns trång i baksäte och bagage (kan det verkligen vara 600L??). Funderar på hur mkt sämre förbrukningen blir med takbox. Men de deals som finns gör ju att det ändå känns intressant. Fått offert på operationell leasing på en ok utrustad proline för 4292kr/månad ex moms i snitt för perioden (24m 1000mil/år). Bra, men måste räkna lite på om det kanske är ännu bättre att ta bilen privat och slippa förmånsskatt och ta milersättning. Kör inte så långt till vardags, men bor i Östersund och är skralt med (snabbare) laddare om man letar sig bort från E45/E14.
Får man fråga via vilken återförsäljare/leasing partner du fick det erbjudandet? Mitt erbjudande känns ju sådär, på ~6486 kr/ mån ex moms för 1500mil/36mån (viewtopic.php?f=27&t=11296&p=492127#p492127).

Men jag vet inte hur mycket bättre det kan bli...?

Beror nog på vad man menar med "ok utrustning". Räcker Sportline så finns det många erbjudanden. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/93702467

Det som är trist är ju att förmånsvärdet sticker iväg nåt så djävulskt när man börjar plocka på utrustning...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
spinx skrev:
Bodes_dad skrev:
Provkörde den i fredags och hade lite samma reflektioner, bekväm fram och tyst, men känns trång i baksäte och bagage (kan det verkligen vara 600L??). Funderar på hur mkt sämre förbrukningen blir med takbox. Men de deals som finns gör ju att det ändå känns intressant. Fått offert på operationell leasing på en ok utrustad proline för 4292kr/månad ex moms i snitt för perioden (24m 1000mil/år). Bra, men måste räkna lite på om det kanske är ännu bättre att ta bilen privat och slippa förmånsskatt och ta milersättning. Kör inte så långt till vardags, men bor i Östersund och är skralt med (snabbare) laddare om man letar sig bort från E45/E14.
Får man fråga via vilken återförsäljare/leasing partner du fick det erbjudandet? Mitt erbjudande känns ju sådär, på ~6486 kr/ mån ex moms för 1500mil/36mån (viewtopic.php?f=27&t=11296&p=492127#p492127).

Men jag vet inte hur mycket bättre det kan bli...?

Beror nog på vad man menar med "ok utrustning". Räcker Sportline så finns det många erbjudanden. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/93702467

Det som är trist är ju att förmånsvärdet sticker iväg nåt så djävulskt när man börjar plocka på utrustning...
Priset i själva annonsen är ca 10% lägre än priset i annonsens rubrik :D Har de höjt och glömt justera i annonsen?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar