Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Så här skrev en rapporter på teknikens värd.
Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Så här skrev en rapporter på teknikens värd.
Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Som alltid är det ju skillnad på pris och kostnad. Vad har elbilen kostat när man haft den i tre år och vad har bensinbilen kostat? Beror förstås lite på hur många mil man kör men gissar att man får bra betalt för en begagnad id4 år 2024, och inte så mycket betalt för en beg bensinbil då...
Jag skulle säga att kostnaden är samma, förutsatt att man har möjlighet att lägga ut för det högre priset.
Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Så här skrev en rapporter på teknikens värd.
Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Rimligt eller inte, jag betalar utan att tveka extra för en elbil. Är det det det kostar och gamla bilen håller på att dö så är alternativen få. Skulle vara en helt absurd tanke att köpa en ny fossil-bil.
De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
E-Golf har ju huvudsakligen producerats mer eller mindre för hand i VW:s så kallade transparenta fabrik. Ett skrytbygge helt i glas med parkettgolv, som en gång i tiden har skapats för att tillverka lyxbilen Phaeton, en bil som aldrig blivit en succé. Eftersom fabriken inte användes så bestämde man sig för att bygga e-Golf där. Man skulle ju ändå inte bygga så många av dem.
Alla e-Golfar tillverkades inte där, men de flesta. Våran är ett sådant exemplar. Vi kan alltså påstå att vi har en bil som har byggts för hand, vilket faktiskt är lite coolt. Men billigt är det inte. Vinsten som VW har gjort med e-Golf är nog en annan. De slapp ha en snordyr fabrik ståendes oanvänd, samt att de slapp betala utsläppsböter. Hela idén med MEB-plattformen är ju att kunna massproducera elbilar till en rimlig peng och så småningom tjäna pengar på dem. För det har man inte kunnat hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kan det verkligen vara så illa som han skriver eller överdriver han grovt?
Äh, typisk gubbe som lever kvar i framhjulsdriftsvurmen...
Med tanke på att det ser ut att vara Aftonblaskans + så är det väl det där Collin som hasplar ur sig något...
Sen när har han haft något vettigt att skriva?
De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
E-Golf har ju huvudsakligen producerats mer eller mindre för hand i VW:s så kallade transparenta fabrik. Ett skrytbygge helt i glas med parkettgolv, som en gång i tiden har skapats för att tillverka lyxbilen Phaeton, en bil som aldrig blivit en succé. Eftersom fabriken inte användes så bestämde man sig för att bygga e-Golf där. Man skulle ju ändå inte bygga så många av dem.
Alla e-Golfar tillverkades inte där, men de flesta. Våran är ett sådant exemplar. Vi kan alltså påstå att vi har en bil som har byggts för hand, vilket faktiskt är lite coolt. Men billigt är det inte. Vinsten som VW har gjort med e-Golf är nog en annan. De slapp ha en snordyr fabrik ståendes oanvänd, samt att de slapp betala utsläppsböter. Hela idén med MEB-plattformen är ju att kunna massproducera elbilar till en rimlig peng och så småningom tjäna pengar på dem. För det har man inte kunnat hittills.
De sista e-Golf tillverkades i december, blir ID som tar över nu. Dyr tillverkning eller inte.
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Gå in och bygg en Tiguan på VWs site...
Om man drar av miljöbonus så hamnar de på nästan exakt samma pris.
En Tiguan med 2l 200hk diesel, automat och samma utrustning som ID4 1st kostar strax över 440.
ID4 1st 445 efter bonus.
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Gå in och bygg en Tiguan på VWs site...
Om man drar av miljöbonus så hamnar de på nästan exakt samma pris.
En Tiguan med 2l 200hk diesel, automat och samma utrustning som ID4 1st kostar strax över 440.
ID4 1st 445 efter bonus.
Jag gjorde samma sak och kom fram till exakt samma slutsats. Det skulle vara intressant att veta vilken bil för 300 000 kr det är han jämför med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.
Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.
Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Tror också hon har fel där, lär vara lika som ID3. Är nog bara så att de två bilar hon fick provköra var utrustad så. Annars så tycker jag vit inredning i ID3 ger lite Science Fiction vibbar (en bil för Stormtroopers kanske?), känns modernt/futuristiskt passar bra i en elbil. Hade dock inte valt det själv av praktiska skäl.
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.
Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Tror också hon har fel där, lär vara lika som ID3. Är nog bara så att de två bilar hon fick provköra var utrustad så. Annars så tycker jag vit inredning i ID3 ger lite Science Fiction vibbar (en bil för Stormtroopers kanske?), känns modernt/futuristiskt passar bra i en elbil. Hade dock inte valt det själv av praktiska skäl.
Jag skulle inte välja det själv, men både hon i filmen och flera amerikanska recensenter verkar gilla den vita inredningen. Kan iofs förstå det om man bor där man har sol för det mesta, men det är inget problem där jag bor -23 idag när jag åkte hem från Åre.
Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Eller nyckelfritt system...
Ja, vanliga 1st känns lite som en basversion, undrar om det kommer en ännu enklare varianter senare eller om det bara är drivlinan som blir enklare på de kommande billigare modellerna.
Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.
Det är nog bara Tesla som har sånt. Jag antar att det är som i e-Golf, att man får låsa upp bilen för att få loss sladden. Och ID3/4 har väl ingen knapp vid laddporten heller, så som e-tron?
I e-tron kan man även ställa in så att bilen automatiskt släpper laddhandtaget när laddningen är klar. På så vis kan man ge andra elbilister möjlighet att rycka ut sladden så de kan ladda. Finns samma inställning i ID-bilarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14