Prissänkning snart?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 14 jan 2021 10:13
Prissänkning snart?
Vad tror vi? Jag läste en tråd från 2020 där en användare på forumet skrev hur model 3 har kostat så ”lite” som ca 530tkr plus 10tkr i avgifter för registrering m.m
Nu kostar en SR+ 579tkr i grundutförande med samma 10tkr i avgifter.
Flera länder har sett prissänkningar under 2020, vi fick en prisökning.
Vad tror vi? Blir det en sänkning i år? Och isåfall när?
Man kan ju bara gissa, om inte någon hört rykten från ”insidan” :p
Nu kostar en SR+ 579tkr i grundutförande med samma 10tkr i avgifter.
Flera länder har sett prissänkningar under 2020, vi fick en prisökning.
Vad tror vi? Blir det en sänkning i år? Och isåfall när?
Man kan ju bara gissa, om inte någon hört rykten från ”insidan” :p
Re: Prissänkning snart?
Ja, troligen när Model Y börjat levereras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Prissänkning snart?
Det har ju skrivits massor om det här och många tror på en sänkning men vem vet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Prissänkning snart?
Model Y kostar ju 729 vilket är 60k mer än M3 LR, dessutom med en avsevärt kortare räckvidd.
Är inte trean attraktiv prismässigt jfm model Y? Är de inte exakt samma när det gäller utrustning? Vad skulle Y ha för fördelar som är så stora att Tesla skulle sänka priset på sin M3?
Är inte trean attraktiv prismässigt jfm model Y? Är de inte exakt samma när det gäller utrustning? Vad skulle Y ha för fördelar som är så stora att Tesla skulle sänka priset på sin M3?
Re: Prissänkning snart?
Borde bli en prissänkning då kronan har ökat i värde mot dollarn.
Polestar 2 awd -21
Re: Prissänkning snart?
Ja, just SR+ är verkligen märkligt högt prissatt i Sverige. Inte lika extremt med LR och P dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Prissänkning snart?
Även Model Y är väl lite högt prissatt jämfört med t ex ID4 och förväntat pris på Ionic 5?
Känns som att Tesla kommer att behöver anpassa sina priser lite.
Känns som att Tesla kommer att behöver anpassa sina priser lite.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Prissänkning snart?
Ja, snarare det än valutaanpassning.Maw skrev:Även Model Y är väl lite högt prissatt jämfört med t ex ID4 och förväntat pris på Ionic 5?
Känns som att Tesla kommer att behöver anpassa sina priser lite.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1267
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Prissänkning snart?
Hoppas på en prissänkning men tror inte det. Tesla säljer nog allt de kan tillverka ändå.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 14 jan 2021 10:13
Re: Prissänkning snart?
Så är det kanske, men en valutajustering vore något till att börja med, då SEK är rätt stark jämför mot USD. Sedan har vi ju sett rätt mycket sänkningar i USA, och som sagt, en i Norge också. Säljer inte Tesla bra där?slugger75 skrev:Hoppas på en prissänkning men tror inte det. Tesla säljer nog allt de kan tillverka ändå.
Re: Prissänkning snart?
Har inte Tesla redan hållt igen på produktionen i USA pga överkapacitet?slugger75 skrev:Hoppas på en prissänkning men tror inte det. Tesla säljer nog allt de kan tillverka ändå.
I USA kostar en MY SR ungefär som en enklare utrustad ID4. ID4 med lite enklare utrustning kostar ca 515’ i Sverige så om priserna i USA är en indikation borde MY SR hamna på något liknande här. Blir det så borde M3 SR+ i sin tur hamna en bit under 500’.
Re: Prissänkning snart?
Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Re: Prissänkning snart?
Samtidigt kommer en Model Y SR ha avsevärt mycket kortare räckvidd än ID4. Den har tre mils kortare EPA räckvidd and Model 3 SR+, och den senare kommer väl inte mer än 20-25 mil i motorvägsfart vintertid under lite sämre förhållanden? Så knappt 20 mil för Model Y SR under samma förhållanden, ännu kortare i realiteten då man aldrig kör frånn 100 till noll procent. ID4 ligger nog närmre Model Y LR än Model Y SR räckviddsmässigt och har ett lika stort batteri (till och med något större) än Model Y LR. Och jag tror inte man ska underskatta betydelsen av räckvidd, iallfall för förstagångsköpare.jbark skrev:Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Prissänkning snart?
Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.jbark skrev:Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Prissänkning snart?
Fast hur mycket kommer id4 att dra vintertid?
Vi kör id3 under en mil i taget. Snittar på 57.
Men förhoppningsvis blir det bättre med uppdateringar.
Vi kör id3 under en mil i taget. Snittar på 57.
Men förhoppningsvis blir det bättre med uppdateringar.
Re: Prissänkning snart?
57? Vad menar du? 5,7 kWh första milen?p1457 skrev:Fast hur mycket kommer id4 att dra vintertid?
Vi kör id3 under en mil i taget. Snittar på 57.
Men förhoppningsvis blir det bättre med uppdateringar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Prissänkning snart?
Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..Legato skrev:Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.jbark skrev:Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Re: Prissänkning snart?
Det är bara att titta på Björn Nylands olika tester förra veckan av ID3. Det ligger i farans riktning att ID4 har samma svaga effektivitet. Drog mer än en e-tron att värma bilen.Maw skrev:Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..Legato skrev:Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.jbark skrev:Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Re: Prissänkning snart?
Ja, ID3 och ID4 bör bete sig på liknande sätt så om det inte handlar om bara den individen eller något som kan åtgärdas med mjukvara så kommer nog ID4 att vara likadan. Får den lika kort räckvidd som en MY SR på vintern i och med det tro?Taz skrev:Det är bara att titta på Björn Nylands olika tester förra veckan av ID3. Det ligger i farans riktning att ID4 har samma svaga effektivitet. Drog mer än en e-tron att värma bilen.Maw skrev:Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..Legato skrev:Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.jbark skrev:Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Re: Prissänkning snart?
Hur kom USA in i bilden? Jag skrev att jag tror ID4 kommer sälja bra i Sverige trots långt sämre prestanda.Maw skrev:Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..Legato skrev:Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.jbark skrev:Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Att den är chanslös mot Y i USA av ett antal skäl tror jag alla förstår.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Prissänkning snart?
244 Miles för Y, 250 för ID4. Det är hela 2% skillnad...Maw skrev:Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..Legato skrev:Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.jbark skrev:Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Y har rejält mkt bättre 0-100kmh och mer lastutrymme.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prissänkning snart?
Ja, enligt epa så skiljer det inte så mycket men VW brukar överprestera mot epa medan Tesla inte håller vad de lovar i förhållande till epa. Det blir intressant att se wlpt siffran för MY SR där Tesla brukar klara sig förhållandevis bra mot det uppmätta värdet jämfört med VW.taliz skrev:244 Miles för Y, 250 för ID4. Det är hela 2% skillnad...Maw skrev:Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..Legato skrev:Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.jbark skrev:Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Y har rejält mkt bättre 0-100kmh och mer lastutrymme.
Bagageutrymmet i Tesla är lite större med sätena nerfällda, knappt 7%, men är väl mindre med sätena uppfällda? Har för mig att Tesla MY bagageutrymme inofficiellt är 500 liter (de har väl ingen officiell siffra) medan ID4 har 543 eller något sånt. Sen har ju Tesla ifs en frunk också.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Prissänkning snart?
Är ju helt andra bilar ockdå, satt i en ID3 och den fick ju Model 3 att kännas som en lyxbil. Var ju sämre än en Golf vad gäller kvalitétskänsla och det med marginal.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Prissänkning snart?
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Prissänkning snart?
Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.Tellus skrev:Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.
Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.