Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW I.D

Inläggav jbark » 17 jan 2021 21:18

Revoltra skrev:Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.

Eller nyckelfritt system...
jbark

Inläggav Maw » 17 jan 2021 21:42

jbark skrev:
Revoltra skrev:Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.

Eller nyckelfritt system...

Ja, vanliga 1st känns lite som en basversion, undrar om det kommer en ännu enklare varianter senare eller om det bara är drivlinan som blir enklare på de kommande billigare modellerna.
Maw

Inläggav Teslaägare taliz » 17 jan 2021 22:33

Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 18 jan 2021 06:51

taliz skrev:Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.

Det är nog bara Tesla som har sånt. Jag antar att det är som i e-Golf, att man får låsa upp bilen för att få loss sladden. Och ID3/4 har väl ingen knapp vid laddporten heller, så som e-tron?
I e-tron kan man även ställa in så att bilen automatiskt släpper laddhandtaget när laddningen är klar. På så vis kan man ge andra elbilister möjlighet att rycka ut sladden så de kan ladda. Finns samma inställning i ID-bilarna?
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Dodde » 18 jan 2021 07:09

Samma inställning finns att ställa in i appen.
Dodde

Inläggav elbilist chaffis75 » 18 jan 2021 07:58

Dodde skrev:Samma inställning finns att ställa in i appen.

Antar du syftar på id3? Ja man kan in id3 ställa in bilen att släppa sladden så snart bilen laddat klart.
Undrar om den inte alltid gör de på snabbladdning dock men lite osäker.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist

Inläggav Dodde » 18 jan 2021 09:45

Jag syftar iofs på ID.4, såg en nisse på YT som visade det i sin app.
Dodde

Inläggav tomlars » 18 jan 2021 10:00

Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.
tomlars

Inläggav Dodde » 18 jan 2021 11:03

Är ID.3 stökig i snö/vinterväglag? Läst lite om både 3an och 4an. Vissa tycker de är väldigt ”sladdriga” med andra tycker tvärtom. Vad är din take?
Dodde

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 18 jan 2021 11:08

tomlars skrev:Har beställt en ID4 1st som förmånsbil som kommer levereras i februari/mars, den är redan byggd och klar.
Under de senaste 4 dagarna har jag lånat lillebror ID3 för att kunna bekanta mig med elbilen i vinterväglag och känna på distanser.

Om någon är nyfiken finns nedan några punkter från mig:
- Den ID3an jag testkört hade friktionsdäck, 19". Att antisladd/spinn-systemet går igång när man vill lite väl aggresivt vill komma ut på en trevägkorsning och vid hastig accelaratios är inget att hymla om. Dock om man jämför med tidigare erfarenhet från bilar med liknande storlek och bakhjulsdrift (läs BMW123d), då anser jag ID3an vara mer pålitlig och mindre problematisk vid vinterkörning.

- Har inte just nu möjlighet att ladda hemmavid, därmed har förbrukning från nedkylt batteri gjort att den är relativt törstig. Enkel väg till jobbet är 60km (motor/landsväg). Vid -4 grader, en snitthastighet på 93km/h i snö låg energiförbrukningen på cirka 2,65 kWh/mil. Då använde jag värmepump samt stol- och rattvärme likt jag skulle gjort i jämförbar PHEV/fossilbil.
Samma sträcka vid -11,5grader från kall start låg förbrukningen på cirka 2,9kWh/mil

- ID3ans infotainment system var av den gamla sorten, menyer ibland sega som sirap, inget stöd för planera resväg med laddstolpar och inget stöd för Carplay/Android Auto. Men det problemet skall vara löst med den uppdaterade mjukvaran som redan finns installerat i ID4an.

WOW det var högre förbrukning än jag trodde :o
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon