VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Elexotico skrev:
Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Så här skrev en rapporter på teknikens värd.
Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?

Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: VW I.D

Inlägg av Rasmussen »

vigge50 skrev:
Elexotico skrev:
Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Så här skrev en rapporter på teknikens värd.
Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?

Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Som alltid är det ju skillnad på pris och kostnad. Vad har elbilen kostat när man haft den i tre år och vad har bensinbilen kostat? Beror förstås lite på hur många mil man kör men gissar att man får bra betalt för en begagnad id4 år 2024, och inte så mycket betalt för en beg bensinbil då...
Jag skulle säga att kostnaden är samma, förutsatt att man har möjlighet att lägga ut för det högre priset.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

vigge50 skrev:
Elexotico skrev:
Sådant här tycker jag bidrar till en lite "skev" syn på elbilen, eller räckvidden, överlag.
Tycker att 50 mil (testet på vintern gav ca 40) är för lite i förhållande till priset. Vad förväntar sig en bilreporter? 100 mil?
Så här skrev en rapporter på teknikens värd.
Är den värd priset?
– Bilen jag kör just nu, en ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor och sett till konkurrensen kanske den ligger rätt prismässigt. Det finns ingen lika rymlig elbil med nästan 50 mils räckvidd just nu. Om man vänder på det och tänker sig att ID.4 skulle vara en helt vanlig familjebil med fyrcylindrig bensinmotor så är den svindyr. Då skulle den snarare ha fått ett pris på drygt 300 000 kronor, om ni förstår hur jag menar. Jag ska försöka vidareutveckla resonemanget i nummer 3/2021 av Teknikens Värld som utkommer den 28 januari.
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?

Nu skrev han inte direkt att han förväntade sig just längre räckvidd för priset, utan att kvalitén och funktionerna i bilen i allmänhet inte var i närheten av vad man kan förvänta sig för en bil i den prisklassen. Det verkar alltså fortfarande vara några år bort innan en elbil kostar ungefär detsamma som motsvarande fossilbil.
Rimligt eller inte, jag betalar utan att tveka extra för en elbil. Är det det det kostar och gamla bilen håller på att dö så är alternativen få. Skulle vara en helt absurd tanke att köpa en ny fossil-bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Maw skrev:
De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
E-Golf har ju huvudsakligen producerats mer eller mindre för hand i VW:s så kallade transparenta fabrik. Ett skrytbygge helt i glas med parkettgolv, som en gång i tiden har skapats för att tillverka lyxbilen Phaeton, en bil som aldrig blivit en succé. Eftersom fabriken inte användes så bestämde man sig för att bygga e-Golf där. Man skulle ju ändå inte bygga så många av dem.
Alla e-Golfar tillverkades inte där, men de flesta. Våran är ett sådant exemplar. Vi kan alltså påstå att vi har en bil som har byggts för hand, vilket faktiskt är lite coolt. Men billigt är det inte. Vinsten som VW har gjort med e-Golf är nog en annan. De slapp ha en snordyr fabrik ståendes oanvänd, samt att de slapp betala utsläppsböter. Hela idén med MEB-plattformen är ju att kunna massproducera elbilar till en rimlig peng och så småningom tjäna pengar på dem. För det har man inte kunnat hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Kan det verkligen vara så illa som han skriver eller överdriver han grovt?
74A2100A-5D76-476E-AC6D-484E8984BEDB.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Dodde skrev:
Kan det verkligen vara så illa som han skriver eller överdriver han grovt?

Äh, typisk gubbe som lever kvar i framhjulsdriftsvurmen...
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW I.D

Inlägg av Erxon »

MWall skrev:
Dodde skrev:
Kan det verkligen vara så illa som han skriver eller överdriver han grovt?

Äh, typisk gubbe som lever kvar i framhjulsdriftsvurmen...
Med tanke på att det ser ut att vara Aftonblaskans + så är det väl det där Collin som hasplar ur sig något...
Sen när har han haft något vettigt att skriva?
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

mati skrev:
Maw skrev:
De kan alltså göra en rejäl bruttovinst på varje bil men samtidigt ha en låg nettovinst på de bilar de från början planerat tillverka. Tillverkningskostnaden bör också vara betydligt lägre 2020 än 2015, om inte annat på grund av sjunkande batteripriser, men även pga effektiviseringar i övrigt.
E-Golf har ju huvudsakligen producerats mer eller mindre för hand i VW:s så kallade transparenta fabrik. Ett skrytbygge helt i glas med parkettgolv, som en gång i tiden har skapats för att tillverka lyxbilen Phaeton, en bil som aldrig blivit en succé. Eftersom fabriken inte användes så bestämde man sig för att bygga e-Golf där. Man skulle ju ändå inte bygga så många av dem.
Alla e-Golfar tillverkades inte där, men de flesta. Våran är ett sådant exemplar. Vi kan alltså påstå att vi har en bil som har byggts för hand, vilket faktiskt är lite coolt. Men billigt är det inte. Vinsten som VW har gjort med e-Golf är nog en annan. De slapp ha en snordyr fabrik ståendes oanvänd, samt att de slapp betala utsläppsböter. Hela idén med MEB-plattformen är ju att kunna massproducera elbilar till en rimlig peng och så småningom tjäna pengar på dem. För det har man inte kunnat hittills.
De sista e-Golf tillverkades i december, blir ID som tar över nu. Dyr tillverkning eller inte.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Gå in och bygg en Tiguan på VWs site...
Om man drar av miljöbonus så hamnar de på nästan exakt samma pris.
En Tiguan med 2l 200hk diesel, automat och samma utrustning som ID4 1st kostar strax över 440.
ID4 1st 445 efter bonus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
vigge50 skrev:
Är det rimligt att betala 300 000 kronor extra för att få det eldrivet?
Gå in och bygg en Tiguan på VWs site...
Om man drar av miljöbonus så hamnar de på nästan exakt samma pris.
En Tiguan med 2l 200hk diesel, automat och samma utrustning som ID4 1st kostar strax över 440.
ID4 1st 445 efter bonus.
Jag gjorde samma sak och kom fram till exakt samma slutsats. Det skulle vara intressant att veta vilken bil för 300 000 kr det är han jämför med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3273
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Lite kul och annorlunda svensk provkörning av ID4 :)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Hon tycker att bilen går bra på vinterväglaget till skillnad mot Aftonbladet t ex.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: VW I.D

Inlägg av Markus »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.
backe
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Bara den inte ser ut som en Model 3 invändigt så kan det nästan se ut hur som helst.
backe
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Markus skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.

Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

backe skrev:
Markus skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.

Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Tror också hon har fel där, lär vara lika som ID3. Är nog bara så att de två bilar hon fick provköra var utrustad så. Annars så tycker jag vit inredning i ID3 ger lite Science Fiction vibbar (en bil för Stormtroopers kanske?), känns modernt/futuristiskt passar bra i en elbil. Hade dock inte valt det själv av praktiska skäl.
backe
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Anonymous FTW skrev:
backe skrev:
Markus skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Vit ratt ser ju rent förskräckligt ut. Det får displayen att se ännu billigare ut, som nån fisher price leksak.
Ja, kombinationen med grå och brun klädsel och vit ratt och display är inte vacker (snällt sagt). Det går bättre ihop med den ljusa klädsel som erbjuds i USA.
Hoppas inte det hon säger stämmer. Den id4 1st som jag har offert på framgår det inte att ratt och paneler framför är vita. Snarare tvärtemot, bilden som är med i offerten så är ratt och paneler precis som i 1st Max.

Tror inte det stämmer, alla i Sverige ska bli svart till en början enligt min säljare.
Tror också hon har fel där, lär vara lika som ID3. Är nog bara så att de två bilar hon fick provköra var utrustad så. Annars så tycker jag vit inredning i ID3 ger lite Science Fiction vibbar (en bil för Stormtroopers kanske?), känns modernt/futuristiskt passar bra i en elbil. Hade dock inte valt det själv av praktiska skäl.

Jag skulle inte välja det själv, men både hon i filmen och flera amerikanska recensenter verkar gilla den vita inredningen. Kan iofs förstå det om man bor där man har sol för det mesta, men det är inget problem där jag bor :) -23 idag när jag åkte hem från Åre.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: VW I.D

Inlägg av jbark »

Revoltra skrev:
Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Eller nyckelfritt system...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3273
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

jbark skrev:
Revoltra skrev:
Lite snålt att man inte får döda-vinkel-varning på id4 1st, bara på max.
Eller nyckelfritt system...
Ja, vanliga 1st känns lite som en basversion, undrar om det kommer en ännu enklare varianter senare eller om det bara är drivlinan som blir enklare på de kommande billigare modellerna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Finns det någon knapp på VW-laddaren, likt på en Tesla, som avslutar och låser upp kabeln?
Annars får man ju dubbelklicka på fobben oavsett.
Det är nog bara Tesla som har sånt. Jag antar att det är som i e-Golf, att man får låsa upp bilen för att få loss sladden. Och ID3/4 har väl ingen knapp vid laddporten heller, så som e-tron?
I e-tron kan man även ställa in så att bilen automatiskt släpper laddhandtaget när laddningen är klar. På så vis kan man ge andra elbilister möjlighet att rycka ut sladden så de kan ladda. Finns samma inställning i ID-bilarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW I.D

Inlägg av Dodde »

Samma inställning finns att ställa in i appen.
Skriv svar