Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Rekordhöga 35 euro per ton – det är vad det kostar att släppa ut koldioxid i EU sedan årsskiftet.
Beslut om skärpta klimatmål i unionen tros vara en förklaring till det stigande priset.
Kostnaden bedöms kunna snabba på utfasningen av kol i Europa och på sikt även göra naturgas olönsam.
https://sverigesradio.se/artikel/rekord ... ioxid-i-eu
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Det är ju märkligt att det lönar sig att bygga massor av sol och vindkraft i Norrland.
Där man har Sveriges lägsta elpriser .

I Södra Sverige kan man bygga havs baserad vindkraft och bygga solceller på tak och sjöar.
Att placera solceller på vatten har flera fördelar:

Solstrålarna som reflekteras på vattenytan ökar elproduktionen.
Under varma dagar kyler vattnet ner solcellerna, vilket också ökar produktionen.
I varma länder kan det även vara en stor fördel att solcellerna minskar avdunstningen från exempelvis en vattenreservoar.
Stora installationer kan göras utan att man behöver ta värdefull mark i anspråk.
https://www.nyteknik.se/energi/flytande ... rn-6335687

Vatten kyler solcellerna så man får högre verkningsgrad.
Där ligger produktionen 7-8% högre än en referensanläggning på land. Det är lite svårt att ge exakt siffror eftersom referensanläggningen ligger några kilometer bort och det är förluster i kablarna. Men vi ser helt klart en vinst på grund av kylningen. Vi tror det kan bli 10% högre elproduktion på bra ställen.
Solceller på vatten minskar avdunstning.
Er anläggning i Filippinerna och även en anläggning på 2 MW som ni har på gång i Albanien flyter båda på vattenreservoarer för vattenkraftverk. Detta följer även trenden för var man placerar flytande solcellsparker globalt i dagsläget: på sötvatten och relativt skyddade miljöer. Är det på sådana vatten man kommer ha flytande solcellsparker?

Om vi börjar med vattenkraftverk. Där finns redan ett befintligt elnät och infrastruktur. Lägger du solceller på vattenreservoaren så kan du matcha solelproduktion med produktion i vattenkraftverket på ett sätt så du utnyttjar den befintliga elanslutningen. Om man tar var man kommer sätta flytande solceller så tror jag att det kommer att breddas. 

Väldigt mycket el kan produceras på Sveriges sjöar.
Vänern är Sveriges största insjö. Solcellskonsulten Johan Paradis berättade i ett av våra poddavsnitt (Avsnitt 37 av Solcellskollens podcast) att om man skulle täcka 10% av den med flytande solceller så skulle det innebära 28 GW, vilket på ett år skulle den kunna producera i storleksordningen 20% av Sveriges årliga elförbrukning.
https://www.solcellskollen.se/blogg/om- ... bjrneklett

Sol och vind kompletterar varandra.
Vindkraft och solel kompletterar varandra.jpeg-1.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Det är ju märkligt att det lönar sig att bygga massor av sol och vindkraft i Norrland.
Där man har Sveriges lägsta elpriser .

I Södra Sverige kan man bygga havs baserad vindkraft och bygga solceller på tak och sjöar.
Att placera solceller på vatten har flera fördelar:

Solstrålarna som reflekteras på vattenytan ökar elproduktionen.
Under varma dagar kyler vattnet ner solcellerna, vilket också ökar produktionen.
I varma länder kan det även vara en stor fördel att solcellerna minskar avdunstningen från exempelvis en vattenreservoar.
Stora installationer kan göras utan att man behöver ta värdefull mark i anspråk.
https://www.nyteknik.se/energi/flytande ... rn-6335687

Vatten kyler solcellerna så man får högre verkningsgrad.
Där ligger produktionen 7-8% högre än en referensanläggning på land. Det är lite svårt att ge exakt siffror eftersom referensanläggningen ligger några kilometer bort och det är förluster i kablarna. Men vi ser helt klart en vinst på grund av kylningen. Vi tror det kan bli 10% högre elproduktion på bra ställen.
Solceller på vatten minskar avdunstning.
Er anläggning i Filippinerna och även en anläggning på 2 MW som ni har på gång i Albanien flyter båda på vattenreservoarer för vattenkraftverk. Detta följer även trenden för var man placerar flytande solcellsparker globalt i dagsläget: på sötvatten och relativt skyddade miljöer. Är det på sådana vatten man kommer ha flytande solcellsparker?

Om vi börjar med vattenkraftverk. Där finns redan ett befintligt elnät och infrastruktur. Lägger du solceller på vattenreservoaren så kan du matcha solelproduktion med produktion i vattenkraftverket på ett sätt så du utnyttjar den befintliga elanslutningen. Om man tar var man kommer sätta flytande solceller så tror jag att det kommer att breddas. 

Väldigt mycket el kan produceras på Sveriges sjöar.
Vänern är Sveriges största insjö. Solcellskonsulten Johan Paradis berättade i ett av våra poddavsnitt (Avsnitt 37 av Solcellskollens podcast) att om man skulle täcka 10% av den med flytande solceller så skulle det innebära 28 GW, vilket på ett år skulle den kunna producera i storleksordningen 20% av Sveriges årliga elförbrukning.
https://www.solcellskollen.se/blogg/om- ... bjrneklett

Sol och vind kompletterar varandra.
Vindkraft och solel kompletterar varandra.jpeg-1.jpg
Men marknadskrafterna kan inte styra allt för då kommer vi inte ha någon el de där kallaste timmarna när vi behöver som mest effekt. Kärnkraften är kanske inte billigt men som jag tog med i min post:
Dagens kärnkraft är i allra högsta grad lönsam ur ett system- och samhällsekonomiskt perspektiv
Detta pekar på att de kanske inte är billigast på alla sätt men kanske billigast för att få den där effekten när den behövs och inte när naturen känner för att ge sol eller vind.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Rekordhöga 35 euro per ton – det är vad det kostar att släppa ut koldioxid i EU sedan årsskiftet.
Beslut om skärpta klimatmål i unionen tros vara en förklaring till det stigande priset.
Kostnaden bedöms kunna snabba på utfasningen av kol i Europa och på sikt även göra naturgas olönsam.
https://sverigesradio.se/artikel/rekord ... ioxid-i-eu
Koldioxidavgifter är bra grejer om de går att koppla till kostnad. Jag som gillar att saker är kopplade till vad kostnaden är har dock svårt att avgöra om det är för billigt eller för dyrt med 35 Euro per ton. Få ekonomer skulle väl kunna räkna fram någon kalkyl vad varje ton koldioxid får för ökade kostnader i form av oväder etc så vi får väl helt enkelt gissa om det är för lågt eller för högt. Initialt gissar man ju för lågt, men när ingen annan betalar sånt här så är det ju för högt.
Man kan ju hoppas att det får EU att ligga i framkant med förnyelsebar energi så att vi har kompetens att sälja till världen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Men marknadskrafterna kan inte styra allt för då kommer vi inte ha någon el de där kallaste timmarna när vi behöver som mest effekt. Kärnkraften är kanske inte billigt men som jag tog med i min post:
Dagens kärnkraft är i allra högsta grad lönsam ur ett system- och samhällsekonomiskt perspektiv
Detta pekar på att de kanske inte är billigast på alla sätt men kanske billigast för att få den där effekten när den behövs och inte när naturen känner för att ge sol eller vind.
Dagens kärnkraft är billig för att den byggdes när det var billigt att bygga kärnkraft. Den är också billig eftersom den precis som mycket annan elproduktion är subventionerad, framförallt genom att bara vara försäkrad till 15 miljarder om något händer. Framtida kärnkraft kommer precis som i andra länder få försäkra sig mycket mer själv. Det är samma med nyutbyggd vattenkraft.
De som bygger kärnkraft billigast förväntas bygga små verk som inte är så dyra att försäkra eller bygga som i Frankrike där man byggde massor av reaktorer och kan dela försäkringen och då till en mycket högre nivå.

I Sverige är det som sagt priset som är viktigast och ny kärnkraft blir det inte förrän någon byggt något till ett pris som kan konkurrera med våra elpriser.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Det är tillåtet att bygga kärnkraft i Sverige.
Men var finns finansiärerna?
Staten lovar att inte satsa en krona i kärnkraftsutbyggnad.
Och då vill ingen privat aktör bygga.


Däremot så är det enkelt att hitta finansiärer för Svensk vindkraft.

Bland de bästa förhållanden i Europa”

Enligt utredningen från Svensk Vindenergi började investeringsboomen redan år 2016 när en bred politisk majoritet i riksdagen gjorde upp om de långsiktiga villkoren genom den så kallade energiöverenskommelsen. Sedan dess har det tagits investeringsbeslut på hela 80 miljarder kronor för vindkraften i Sverige. Och 80 procent kommer från utländska placerare.

– Man väljer Sverige på grund av det politiska klimatet men också på de förutsättningar vi har, säger Charlotte Unger Larson, som är vd för branschorganisationen Svensk Vindenergi och fortsätter:

– Vi har bland de bästa vindlägena i hela Europa. Vi har ett land som är glest befolkat och vi har också en stor erfarenhet av både bygga vindkraft och driva parker. Det tror jag är väldigt avgörande för investeringarna.

Vad är då hemligheten bakom ruschen?  Det är framför allt att vindkraftverken har blivit större och därmed mer effektiva.  De vindkraftverk som byggs nu är högre än Sveriges högsta byggnad Turning Torso i Malmö som har en höjd på 190 meter. Och om fem år räknar experterna med att det kommer en ny generation vindsnurror som blir 250 meter höga och 50 procent mer effektiva än dagens generation.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reko ... loverskott
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Men marknadskrafterna kan inte styra allt för då kommer vi inte ha någon el de där kallaste timmarna när vi behöver som mest effekt. Kärnkraften är kanske inte billigt men som jag tog med i min post:
Dagens kärnkraft är i allra högsta grad lönsam ur ett system- och samhällsekonomiskt perspektiv
Detta pekar på att de kanske inte är billigast på alla sätt men kanske billigast för att få den där effekten när den behövs och inte när naturen känner för att ge sol eller vind.
Dagens kärnkraft är billig för att den byggdes när det var billigt att bygga kärnkraft. Den är också billig eftersom den precis som mycket annan elproduktion är subventionerad, framförallt genom att bara vara försäkrad till 15 miljarder om något händer. Framtida kärnkraft kommer precis som i andra länder få försäkra sig mycket mer själv. Det är samma med nyutbyggd vattenkraft.
De som bygger kärnkraft billigast förväntas bygga små verk som inte är så dyra att försäkra eller bygga som i Frankrike där man byggde massor av reaktorer och kan dela försäkringen och då till en mycket högre nivå.

I Sverige är det som sagt priset som är viktigast och ny kärnkraft blir det inte förrän någon byggt något till ett pris som kan konkurrera med våra elpriser.
Om vi stänger all existarande kärnkraft i Sverige utan att ersätta den så är jag övertygad om att vi kommer frå stora problem på vintern när de inte blåser eller är sol (tex på natten). Hur ska dess problem lösas? Vad ersätter vi kärnkraften med?
De är detta jag tycker många glömmer. De kvittar om vi producerar miljoner terrawatt vind och sol el under ett år om de är vindstilla den där superkalla natten..

Vad kostar de olika alternativen av att lagra el, batterier mm.. De är ju mot detta man ska jämföra kostnaden för kärnkraft.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Men marknadskrafterna kan inte styra allt för då kommer vi inte ha någon el de där kallaste timmarna när vi behöver som mest effekt. Kärnkraften är kanske inte billigt men som jag tog med i min post:
Dagens kärnkraft är i allra högsta grad lönsam ur ett system- och samhällsekonomiskt perspektiv
Detta pekar på att de kanske inte är billigast på alla sätt men kanske billigast för att få den där effekten när den behövs och inte när naturen känner för att ge sol eller vind.
Dagens kärnkraft är billig för att den byggdes när det var billigt att bygga kärnkraft. Den är också billig eftersom den precis som mycket annan elproduktion är subventionerad, framförallt genom att bara vara försäkrad till 15 miljarder om något händer. Framtida kärnkraft kommer precis som i andra länder få försäkra sig mycket mer själv. Det är samma med nyutbyggd vattenkraft.
De som bygger kärnkraft billigast förväntas bygga små verk som inte är så dyra att försäkra eller bygga som i Frankrike där man byggde massor av reaktorer och kan dela försäkringen och då till en mycket högre nivå.

I Sverige är det som sagt priset som är viktigast och ny kärnkraft blir det inte förrän någon byggt något till ett pris som kan konkurrera med våra elpriser.
Om vi stänger all existarande kärnkraft i Sverige utan att ersätta den så är jag övertygad om att vi kommer frå stora problem på vintern när de inte blåser eller är sol (tex på natten). Hur ska dess problem lösas? Vad ersätter vi kärnkraften med?
De är detta jag tycker många glömmer. De kvittar om vi producerar miljoner terrawatt vind och sol el under ett år om de är vindstilla den där superkalla natten..

Vad kostar de olika alternativen av att lagra el, batterier mm.. De är ju mot detta man ska jämföra kostnaden för kärnkraft.
Vindstilla och ingen sol då gör vi följande:

El från följande övriga förnyelsebara källor: Vattenkraft, vågkraft, undervattenströmmar, bioenergi samt geotermi.

Förutom följande får vi även el från följande (lagrad energi):

Pumpkraft, Gridbatterier (Litium-järnbatterier), V2G, vätgas mfl

MVH
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

NiklasTesla skrev:
chaffis75 skrev:
zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Men marknadskrafterna kan inte styra allt för då kommer vi inte ha någon el de där kallaste timmarna när vi behöver som mest effekt. Kärnkraften är kanske inte billigt men som jag tog med i min post:
Dagens kärnkraft är i allra högsta grad lönsam ur ett system- och samhällsekonomiskt perspektiv
Detta pekar på att de kanske inte är billigast på alla sätt men kanske billigast för att få den där effekten när den behövs och inte när naturen känner för att ge sol eller vind.
Dagens kärnkraft är billig för att den byggdes när det var billigt att bygga kärnkraft. Den är också billig eftersom den precis som mycket annan elproduktion är subventionerad, framförallt genom att bara vara försäkrad till 15 miljarder om något händer. Framtida kärnkraft kommer precis som i andra länder få försäkra sig mycket mer själv. Det är samma med nyutbyggd vattenkraft.
De som bygger kärnkraft billigast förväntas bygga små verk som inte är så dyra att försäkra eller bygga som i Frankrike där man byggde massor av reaktorer och kan dela försäkringen och då till en mycket högre nivå.

I Sverige är det som sagt priset som är viktigast och ny kärnkraft blir det inte förrän någon byggt något till ett pris som kan konkurrera med våra elpriser.
Om vi stänger all existarande kärnkraft i Sverige utan att ersätta den så är jag övertygad om att vi kommer frå stora problem på vintern när de inte blåser eller är sol (tex på natten). Hur ska dess problem lösas? Vad ersätter vi kärnkraften med?
De är detta jag tycker många glömmer. De kvittar om vi producerar miljoner terrawatt vind och sol el under ett år om de är vindstilla den där superkalla natten..

Vad kostar de olika alternativen av att lagra el, batterier mm.. De är ju mot detta man ska jämföra kostnaden för kärnkraft.
Vindstilla och ingen sol då gör vi följande:

El från följande övriga förnyelsebara källor: Vattenkraft, vågkraft, undervattenströmmar, bioenergi samt geotermi.

Förutom följande får vi även el från följande (lagrad energi):

Pumpkraft, Gridbatterier (Litium-järnbatterier), V2G, vätgas mfl

MVH
Det viktigaste i framtiden vid vindstilla på vintern när det är som värst, precis som just idag är att förbrukarna drar ner på sin förbrukning. Hybrit kommer t ex använda el motsvarande en stor del av Sveriges totala el när det är fullt utbyggt. Kan de då inte lagra sin vätgas för stålframställningen några dagar/veckor så kommer de inte att få tillstånd av SVK att upprätta sin anläggning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev:
chaffis75 skrev:
zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Men marknadskrafterna kan inte styra allt för då kommer vi inte ha någon el de där kallaste timmarna när vi behöver som mest effekt. Kärnkraften är kanske inte billigt men som jag tog med i min post:
Dagens kärnkraft är i allra högsta grad lönsam ur ett system- och samhällsekonomiskt perspektiv
Detta pekar på att de kanske inte är billigast på alla sätt men kanske billigast för att få den där effekten när den behövs och inte när naturen känner för att ge sol eller vind.
Dagens kärnkraft är billig för att den byggdes när det var billigt att bygga kärnkraft. Den är också billig eftersom den precis som mycket annan elproduktion är subventionerad, framförallt genom att bara vara försäkrad till 15 miljarder om något händer. Framtida kärnkraft kommer precis som i andra länder få försäkra sig mycket mer själv. Det är samma med nyutbyggd vattenkraft.
De som bygger kärnkraft billigast förväntas bygga små verk som inte är så dyra att försäkra eller bygga som i Frankrike där man byggde massor av reaktorer och kan dela försäkringen och då till en mycket högre nivå.

I Sverige är det som sagt priset som är viktigast och ny kärnkraft blir det inte förrän någon byggt något till ett pris som kan konkurrera med våra elpriser.
Om vi stänger all existarande kärnkraft i Sverige utan att ersätta den så är jag övertygad om att vi kommer frå stora problem på vintern när de inte blåser eller är sol (tex på natten). Hur ska dess problem lösas? Vad ersätter vi kärnkraften med?
De är detta jag tycker många glömmer. De kvittar om vi producerar miljoner terrawatt vind och sol el under ett år om de är vindstilla den där superkalla natten..

Vad kostar de olika alternativen av att lagra el, batterier mm.. De är ju mot detta man ska jämföra kostnaden för kärnkraft.
Vindstilla och ingen sol då gör vi följande:

El från följande övriga förnyelsebara källor: Vattenkraft, vågkraft, undervattenströmmar, bioenergi samt geotermi.

Förutom följande får vi även el från följande (lagrad energi):

Pumpkraft, Gridbatterier (Litium-järnbatterier), V2G, vätgas mfl

MVH
Ok.. Ja de löser sig nog genom att hoppas och tro (obs sarkasm) .. Jag hoppas något har räknat på detta.. Kanske Fortum eller varför tror de att kärnkraft är billigast?

Känns som att tex vattenkraften utnyttjas väldigt hårt idag redan.

Jag tror att de kommer bli väldigt dyrt för vårt land om man bara tror på vind och sol och sedan ska lagra energi när de är vindstilla.. Solen är ju ännu mer begränsad för den producerar nära 0 under november till mars ungefär, ja detta bygger på erfarenhet av min egna sol anläggning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

Aldrig skrivit att jag bara tror på sol/vind.

Mvh
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Ok.. Ja de löser sig nog genom att hoppas och tro (obs sarkasm) .. Jag hoppas något har räknat på detta.. Kanske Fortum eller varför tror de att kärnkraft är billigast?

Känns som att tex vattenkraften utnyttjas väldigt hårt idag redan.

Jag tror att de kommer bli väldigt dyrt för vårt land om man bara tror på vind och sol och sedan ska lagra energi när de är vindstilla.. Solen är ju ännu mer begränsad för den producerar nära 0 under november till mars ungefär, ja detta bygger på erfarenhet av min egna sol anläggning.
Känns som? Vi har höga nivåer på reserverna i vattenkraften idag, det är snarare problem med överföring än effekt. Vi utnyttjar förstås det mesta av de cirka 17GW vi har som maxnivå nu när det är kallt och det blåser lite. Det blåser snart mer och då utnyttjas den mindre. Att nivåerna är höga beror på låga elpriser under förra vintern, våren, sommaren och hösten och det är först från november och framåt vi behövt plocka ur mer ur den reserven.

Med mer vindkraft i systemet så kan vi lagra vatten till när det behövs, som nu t ex.

Men fortfarande är det förbrukarna som är nyckeln ju fler förbrukare vi lägger till systemet. Förbrukarna av mycket el måste ställa om.
Vi kommer förstås lägga till lite mer lagring, men jag spår att det mest är storförbrukarna som kommer addera lagring i stor skala, och då för egen del, inte för nätet primärt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Ok.. Ja de löser sig nog genom att hoppas och tro (obs sarkasm) .. Jag hoppas något har räknat på detta.. Kanske Fortum eller varför tror de att kärnkraft är billigast?

Känns som att tex vattenkraften utnyttjas väldigt hårt idag redan.

Jag tror att de kommer bli väldigt dyrt för vårt land om man bara tror på vind och sol och sedan ska lagra energi när de är vindstilla.. Solen är ju ännu mer begränsad för den producerar nära 0 under november till mars ungefär, ja detta bygger på erfarenhet av min egna sol anläggning.
Känns som? Vi har höga nivåer på reserverna i vattenkraften idag, det är snarare problem med överföring än effekt. Vi utnyttjar förstås det mesta av de cirka 17GW vi har som maxnivå nu när det är kallt och det blåser lite. Det blåser snart mer och då utnyttjas den mindre. Att nivåerna är höga beror på låga elpriser under förra vintern, våren, sommaren och hösten och det är först från november och framåt vi behövt plocka ur mer ur den reserven.

Med mer vindkraft i systemet så kan vi lagra vatten till när det behövs, som nu t ex.

Men fortfarande är det förbrukarna som är nyckeln ju fler förbrukare vi lägger till systemet. Förbrukarna av mycket el måste ställa om.
Vi kommer förstås lägga till lite mer lagring, men jag spår att det mest är storförbrukarna som kommer addera lagring i stor skala, och då för egen del, inte för nätet primärt.
Här håller jag med sig om många av dessa principer, de jag tror vi möjligen skiljer oss på vilka nivåer respektive resurs kräver.. Jag tror jag också att stor förbrukarna kan anpassa sig så länge de finns ekonomi i de men de kan liksom inte stänga ner hur som helst för då blir de väldigt dyrt i något led.

Och jag överförings kapacitet lär vi behöva i massor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av 12man »

Det finns planerbar fossilkraft i grannländer på >800TWh/år, Polen,Ryssland plus diverse småländer, behöver byggas mer och bättre ledningar dit, i ena fallet borde det vara en bra avspänningsåtgärd(!) om Sverige och nordpool området kan skicka energi i andra riktningen så de kan få lite bättre närmiljö tidvis.

Dessutom om Tyskland, med 230inv/km2 mot Sveriges ~22 kan ha 60GW vindkraft och vi har 16GW, då kan vi ha mer

Edit och 80% av ytan
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

Det kommer aldrig investeras några pengar i reservkraft oavsett om det är batterier, pumpkraft, V2G eller vätgas om det är för att tjäna lite pengar en handfull dagar om året. Jag tror inte heller befintlig vattenkraft vi agera reservkraft om de inte får betalt för det. Vikten att kunna tjäna pengar på överskott/underskott kommer bara bli viktigare ju mer sol/vind som kommer. Idag finns väl i princip inga system för detta förutom spotpriset och storskaliga lösningar där de största konsumenterna får betalt för att dra ner på produktion.

Vi kommer få räkna med allt större svängningar på priset så länge detta inte är löst och på plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Det kommer aldrig investeras några pengar i reservkraft oavsett om det är batterier, pumpkraft, V2G eller vätgas om det är för att tjäna lite pengar en handfull dagar om året. Jag tror inte heller befintlig vattenkraft vi agera reservkraft om de inte får betalt för det. Vikten att kunna tjäna pengar på överskott/underskott kommer bara bli viktigare ju mer sol/vind som kommer. Idag finns väl i princip inga system för detta förutom spotpriset och storskaliga lösningar där de största konsumenterna får betalt för att dra ner på produktion.

Vi kommer få räkna med allt större svängningar på priset så länge detta inte är löst och på plats.
Det kommer det om det finns ett system för det. Idag stoppas företag i södra Sverige från att etablera sig eller bygga ut pga brist på el. Det är ju inte svårt att tänka sig att det snabbt finns lagar på plats eller redan idag möjligt att dessa företag får dessa kontrakt för att bygga om de också står för en del reserv motsvarande den risk deras byggnation medför. Ett sånt system skulle kunna komma på plats snabbt, men det behövs också givet ekonomiska incitament att denna utbyggnad går att skriva av på rimlig tid.

Om vi inte har den där lösningen så innebär det nog att vi får invänta lagringslösningar som passar oss i Sverige, dvs lagring över dagar och veckor, inte timmar...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Svenssons skrev:
Det kommer aldrig investeras några pengar i reservkraft oavsett om det är batterier, pumpkraft, V2G eller vätgas om det är för att tjäna lite pengar en handfull dagar om året. Jag tror inte heller befintlig vattenkraft vi agera reservkraft om de inte får betalt för det. Vikten att kunna tjäna pengar på överskott/underskott kommer bara bli viktigare ju mer sol/vind som kommer. Idag finns väl i princip inga system för detta förutom spotpriset och storskaliga lösningar där de största konsumenterna får betalt för att dra ner på produktion.

Vi kommer få räkna med allt större svängningar på priset så länge detta inte är löst och på plats.
Det kommer det om det finns ett system för det. Idag stoppas företag i södra Sverige från att etablera sig eller bygga ut pga brist på el. Det är ju inte svårt att tänka sig att det snabbt finns lagar på plats eller redan idag möjligt att dessa företag får dessa kontrakt för att bygga om de också står för en del reserv motsvarande den risk deras byggnation medför. Ett sånt system skulle kunna komma på plats snabbt, men det behövs också givet ekonomiska incitament att denna utbyggnad går att skriva av på rimlig tid.

Om vi inte har den där lösningen så innebär det nog att vi får invänta lagringslösningar som passar oss i Sverige, dvs lagring över dagar och veckor, inte timmar...
Ja, det kommer om det finns ett system men idag så käbblar men om för mycket/för lite vindkraft istället för att prata om hur ett system som gör det mer lönsamt att agera reservkraft skulle kunna tas fram. Skulle inte förvåna mig om Tesla kommer lösa detta själva även i Sverige men varför stretar alla energibolag som vi har idag emot en långsiktig lösning? Vill de att staten ska ge bidrag för det istället för att lösa det själva?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
zyax skrev:
Svenssons skrev:
Det kommer aldrig investeras några pengar i reservkraft oavsett om det är batterier, pumpkraft, V2G eller vätgas om det är för att tjäna lite pengar en handfull dagar om året. Jag tror inte heller befintlig vattenkraft vi agera reservkraft om de inte får betalt för det. Vikten att kunna tjäna pengar på överskott/underskott kommer bara bli viktigare ju mer sol/vind som kommer. Idag finns väl i princip inga system för detta förutom spotpriset och storskaliga lösningar där de största konsumenterna får betalt för att dra ner på produktion.

Vi kommer få räkna med allt större svängningar på priset så länge detta inte är löst och på plats.
Det kommer det om det finns ett system för det. Idag stoppas företag i södra Sverige från att etablera sig eller bygga ut pga brist på el. Det är ju inte svårt att tänka sig att det snabbt finns lagar på plats eller redan idag möjligt att dessa företag får dessa kontrakt för att bygga om de också står för en del reserv motsvarande den risk deras byggnation medför. Ett sånt system skulle kunna komma på plats snabbt, men det behövs också givet ekonomiska incitament att denna utbyggnad går att skriva av på rimlig tid.

Om vi inte har den där lösningen så innebär det nog att vi får invänta lagringslösningar som passar oss i Sverige, dvs lagring över dagar och veckor, inte timmar...
Ja, det kommer om det finns ett system men idag så käbblar men om för mycket/för lite vindkraft istället för att prata om hur ett system som gör det mer lönsamt att agera reservkraft skulle kunna tas fram. Skulle inte förvåna mig om Tesla kommer lösa detta själva även i Sverige men varför stretar alla energibolag som vi har idag emot en långsiktig lösning? Vill de att staten ska ge bidrag för det istället för att lösa det själva?
Vi hör om bolag som inte får bygga, skulle inte förvåna mig om Tesla+ett av dessa bolag kommer fixa första kontraktet för ett sånt bygge väldigt snart. Jag tror inte att SVK nekar en serverhall i typ Skåne om de bygger upp ett batterilager och samarbetar med SVK om ett liknande kontrakt som industrin har under lång tid.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Så de ni säger är att man inte ska kunna starta nya företag pågrund av elbrist.. Ja får mp och v bestämma så är de väl vara att ösa på med bidrag till alla arbetslösa för de är tydligen lösningen på att bli av med kärnkraften..

Jag hör ju lång väg att kärnkraft är nödvändigt för ni säger själva att de finns inga lösningar (jag förutom kärnkraft då..)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
Så de ni säger är att man inte ska kunna starta nya företag pågrund av elbrist.. Ja får mp och v bestämma så är de väl vara att ösa på med bidrag till alla arbetslösa för de är tydligen lösningen på att bli av med kärnkraften..

Jag hör ju lång väg att kärnkraft är nödvändigt för ni säger själva att de finns inga lösningar (jag förutom kärnkraft då..)
Detta sker idag. Har med överföringskapacitet och nätverk att göra. Företag stoppas idag och det är ett mycket större problem än kärnkraft eller inte kärnkraft.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Så de ni säger är att man inte ska kunna starta nya företag pågrund av elbrist.. Ja får mp och v bestämma så är de väl vara att ösa på med bidrag till alla arbetslösa för de är tydligen lösningen på att bli av med kärnkraften..

Jag hör ju lång väg att kärnkraft är nödvändigt för ni säger själva att de finns inga lösningar (jag förutom kärnkraft då..)
Detta sker idag. Har med överföringskapacitet och nätverk att göra. Företag stoppas idag och det är ett mycket större problem än kärnkraft eller inte kärnkraft.
Jo jag vet och de är ju katastrof.. Hur kan man stänga ner kraftverk när man inte har lösningar..
El är för viktigt att bara lämna till marknaden vilket man inte heller gjort för de finns ju redan sjukt många regleringar men den fu kar uppenbarligen inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av pefreli »

Många fastigheter abonnerar på alldeles för hög effekt. Elbolagen verkar gärna vilka skruva upp abonnemangen. När man projekterar fastigheter tar elprojektören ofta i ordentligt för att vara på ”säkra sidan”.

Jag jobbar i ett fastighetsbolag och för några år sen var jag med om att skruva ner ett abonnemang från 1200 A till ca 400 A.

Det visade sig att byggnaden aldrig dragit mer än 300 A....
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Men vi behöver också planerar el.. Jag tror inte vattenkraften kommer räcka till där och vill vill inte ha gasturbiner, olja eller kol på vintern när vi behöver effekt..

Vad är din lösning på planerar effekt?

Med Liquid Air lagring så sätts ett tak på elpriset på ca 42 öre per kWh, i allra sämsta fall.
Mer intressanta problem är, hur ska vi hantera överskotten?

Ny rapport: ”Utmaningen och möjligheten är elöverskott”

Risken för över- och underskott på effekt och energi i ett 100 procent förnybart elsystem kan hanteras med investeringar i infrastruktur, energilagring och flexibel elförbrukning, visar en ny rapport av konsultföretaget DNV GL. Tillfällen med ett stort överskott på elproduktion är betydligt fler och mycket större sett till effekt vilket visar att energidebatten om framtidens utmaningar är missriktad, skriver Svensk Vindenergi som beställt rapporten.

– Sedan energiöverenskommelsen ingicks för fyra år sedan har det debatterats om målet om ett förnybart elsystem är nåbart och vad det skulle kosta. Den nya studien visar både att målet kan nås med modern teknik och att det blir billigare än att satsa på ny kärnkraft, säger Daniel Kulin, strategisk analytiker på Svensk Vindenergi.

I ett elsystem utan kärnkraft och med mycket vindkraft uppstår utmaningar när skillnaden mellan elproduktion och efterfrågan på el är stor. Syftet med den aktuella studien har därför varit att granska på vilka sätt de nya systemutmaningarna kan mötas, samt utreda de tänkbara kostnaderna.

Studien har modellerat en vecka som är den värsta av över tusen veckor. Resultatet pekar på att situationer av såväl produktionsöverskott som underskott är möjliga att hantera.

– Lägst kostnader fås genom ekonomiska incitament till hushåll och industrier som väljer att minska sin elanvändning när det finns underskott på el. Detta kombineras med energilagring där el används för att producera exempelvis vätgas, och sedan omvandlas till el igen under de mest utmanande timmarna, Jørgen Bjørndalen, Principal Consultant på DNV GL.

Under en extremvecka uppskattas kostnaden för lösningar som baseras på en flexibel elförbrukning och energilagring till omkring 3 miljarder kronor. Att i stället exempelvis investera i två nya kärnreaktorer skulle kräva ett stöd på omkring 5 miljarder kronor per år och totalkostnaden för att hantera en extremvecka skulle bli cirka 6 miljarder kronor.

Moderna lösningar för att hantera underskott är dessutom väl lämpade att hantera överskott av elproduktion. Möjligheten att hantera överskottet på ett ekonomiskt sätt är en förutsättning för en fortsatt utbyggnad av förnybar kraftproduktion baserad på sol och vind.

– Debatten fokuserar ofta på de få tillfällen vi riskerar att ha ett underskott på el, men det kommer att bli betydligt vanligare med produktionsöverskott och de utmaningarna börjar vi se redan i dag, säger Daniel Kulin.

Elsystemets utmaningar kan hanteras, men för att förebygga bristsituationer behöver omställningsarbetet påskyndas och påbörjas redan idag.

– Potentiella hinder är att Svenska Kraftnät inte utvecklar nätkapaciteten i tid. Det är ett alvarligt hot redan idag. Det finns ett brådskande behov av insatser för att förstärka kapaciteten norr till söder och till Sveriges tillväxtregioner, säger Daniel Kulin.
https://svenskvindenergi.org/pressmedde ... loverskott
Det är en sak att ha ett lågt pris per kWh, en annan sak att kolla på hur det ska genomföras.

Den anläggningen som idag byggs i storbritaninen är på 50 MW och 250 MWh. Kollar vi på Sveriges elanvädning och elproduktion senaste veckan så ser vi att vattenkraft kan producera upp till 15 GW, vindkraft kan producera 5 GW men kan lika gärna producera 0,5 GW och värmeenergi ligger på runt 2 GW. Vi har de senaste dagarna har en användning på upp till 25 GW, så om vindkraften ger 1 GW så fattas vi 7 GW, eller 140 liguid air anläggningar motsvarande den i Storbritannien. Nu är det en prototyp som man nog kan skala upp så låt oss säga 35 anläggningar på vars 200 MW, är det rimligt? Om vi antar att kapaciteten också ökar med fyra gånger som effekten så kommer den totala lagringen bli 35 GWh. Alltså, tillräckligt för att hålla effekten uppe i 7 GW för fem timmar. Nu kommer det inte behövas full effekt konstant men om vi kollar på senaste dagarna så ser vi att vindkraften kan mycket väl ha låg effekt för några dagar så inte ens detta är tillräckligt för att ersätta kärnkraften en vinter som denna. Nu gör vi uppdateringar till vattenkraften så att vi kan öka effekterna där vilket är bra och ökar möjligheten till reglering via vattenkraft.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... aften-2023

Så min fråga till dig Zalman3, har du efter allt du verkar ha kollat på detta satt dig ner och räknat på vad det skulle behövas för att Sverige skulle klara sig utan kärnkraft en vinter som denna? Hur stora investeringar pratar vi för att klara de GW effekter som skulle fattas utan kärnkraft och hur mycket energi skulle behöva sparas från de dagar det blåser mycket till de perioder då det inte blåser? Räcker det med några tiotal GWh eller behöver vi mer?
Zyax skrev:
Jag förstår att du vill vara motstånd till Zalmans positivism i varje enskilt problemområde, men det börjar bli mer och mer så att du kastar mer och mer skit över vindkraften utan att ha något alternativ.

Min ståndpunkt:
Vi kommer behöva enormt mycket mer el i framtiden och vi bygger nu ut elproduktionen med det som idag är det billigaste alternativet, rätt så. Den framtida extra förbrukningen vi kommer ha kommer hjälpa problemet med att el inte alltid produceras snarare än det motsatta, de kommande stora förbrukarna kommer inte vilja betala elpriset när det är som högst och med detta kommer de ha avtal med SVK precis som storförbrukare har idag. Därför kommer det vara lättare och lättare att tillföra det som belackarna kallar för slumpkraft, men med tillägget att en viss procent av produktionen måste balanseras upp med lagring, dock väldigt lite i förhållande till totalt tillägg av produktion.
Det jag är mest rädd för inför framtiden är att SVK inte håller måttet, de behöver verkligen mer pengar samt snabbare planer och bättre lösningar för framtidens problem. Dessutom är jag rädd att vi ökar produktionen för snabbt eller för långsamt, det är ett verkligt dilemma att vi som nu har överproduktion, kommer vi få fler år som 2020 med extremt låga elpriser så stagnerar utbyggnaden något och i värsta fall bestämmer sig kärnkraftsbolagen för att lägga ner fler reaktorer i förtid. Kommer stor-förbrukarna snabbt och utbyggnaden inte hänger med då får vi det omvända problemet, SSAB och andra storförbrukare lämnar landet, det är ju för deras skull vi vill ha ett riktigt lågt elpris.
SVK har ju tagits på sängen och det mest akuta är ju industrier och serverhallar som inte får byggas, de är verkligen politikernas och SVKs fel, de måste lösa detta omgående, det måste skjutas till pengar och incitament för dessa industrier att bygga egna lagringslösningar eller liknande så att de kan få kontrakt för utbyggnad även i söder.
I nuläget är inte ny kärnkraft ett alternativ för mig, det får länder där pris uppåt 1 kr eller över det sett över lång tid använda sig av, sådana elpriser kan vi inte ha i Sverige över årsbasis, då flyr industrin.
Ber om ursäkt för att det låter så, tycker bara det blir fel när man om och om skriver en lösning till ett visst pris men inget om hur det möjligtvis ska införas eller hur omfattande det skulle vara att göra. Luqid air tycker jag själv låter intressant men som jag skriver här ovan så pratar vi väldigt stor mängder effekter och energier som skulle behövas lagra för att ersätta kärnkraften vi har idag.

Jag ser ett problem med PPA kontrakten, vad jag kan se så behöver du inte sätta upp elproduktionen i samma område som förbrukaren är i. Detta leder till att det minskar argumenten för elproducenten att sätta upp vindkraft i södra Sverige och det minskar anledningen för elköparen att lägga sin fabrik i norra Sverige där det finns överkapacitet för elen. Helt plötsligt försvinner ett stort argument för att dela upp Sverige i flera elområden. Du skriver själv att SVK har gjort ett dåligt jobb och de har det gjort men om företag verkligen letar efter sätt att komma runt de styrmedel de satt upp för att förbättra situationen så blir jobbet betydligt svårare.

En fråga som skulle vara intressant att diskutera är, till vilken grad bör Sverige som är det största landet i norra Europa vara självförsörjande?
Räcker det att vi producera mer el än vad vi använder över ett år vilket vi gör med god marginal även om det har minskat den senaste tiden?
Att vi kan producera mer el än vad vi använder varje timmer över hela året är kanske onödigt men hur mycket är acceptabelt att vi är beroende av andra länder?
Det finns 8760 timmar över ett år, räcker det att vi kan producera vad vi använde 8000 av dessa timmarna eller anser ni att vi bör klara oss bättre än så?

Jag själv tycker att vi är tillräckligt stora och har en bra produktion nu så att vi även i framtiden bör klara oss själva i närmaste året om, inte mindre än 8600 timmar men helst minst 8700 timmar av årets 8760 timmar.
Kollade på hemsidan elstatsistik.se och enligt den så är vi än så länge uppe i 27 timmar i år då vi har producerat mindre än vi använt, ett snitt på 1,5 timme per dag. Senaste timme den hade data är 18:00 och då importerade vi så antal timmar kan öka innan dagen är slut. Nu vet jag mycket väl att när det bli varmare så kommer vi att ha betydligt enklare att producera vad vi använder och mer än så så jag tror inte vi kommer ligga i närheten av det snittet över hela året. Däremot så kommer de 27 timmarna säkerligen öka, frågan är då bara hur mycket är det okej att den ökar?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av zyax »

Det är ju inte en enkel fråga att besvara hur många timmar vi måste importera el men jag ska göra ett försök. Priset avgör.
Har vi kraftig överproduktion som förra året kommer priset vara för lågt för aktörer att investera så att över tid är det för stor skillnad mellan produktion och förbrukning. Det omvända i Finland.
Med mer stil och vind i systemet så ökar skillnaderna men hittills har vi haft kraftig överproduktion och lite import.

Så jag säger att vi troligt behöver uppåt 10% import av el, alltså cirka 10% av tiden sett över ett år i alla fall tills dess att kärnkraften är borta, sedan behöver vi inte upprätthålla den typen av balans mer. Det baserat jag på att vi måste ha ett visst elpris för att inte aktörerna ska läggas ner kärnkraften i förtid. Elpris som 2020 håller inte för vare sig nyinvesteringar eller gammal kärnkraft.
Dessutom vill vi ha överproduktion när vi har förbrukare som kan skapa upp och äta upp produktionen utan att behöva göra som Kina och ställa över produktion av el.
Självförsörjning på el är inte ett måste om vi bortser från Försvarsmaktens krav och de är långt mycket lägre än att allt måste vara igång. Det är istället strikt ekonomiska krav som avgör.
Vad gäller liquid air och andra lösningar spelar det ingen som helst roll att de idag görs i liten skala, går de att skala upp så är priset avgörande. Det är här Teslabatterier i dagsläget är helt uteslutet i stor skala i Sverige, deras lösning är för enskilda aktörer och dyrt sett över tid, kan man komma ner i priset för lagring över veckor på 30-40 öre så är det en fantastisk lösning för Sverige.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
zyax skrev:
chaffis75 skrev:
Så de ni säger är att man inte ska kunna starta nya företag pågrund av elbrist.. Ja får mp och v bestämma så är de väl vara att ösa på med bidrag till alla arbetslösa för de är tydligen lösningen på att bli av med kärnkraften..

Jag hör ju lång väg att kärnkraft är nödvändigt för ni säger själva att de finns inga lösningar (jag förutom kärnkraft då..)
Detta sker idag. Har med överföringskapacitet och nätverk att göra. Företag stoppas idag och det är ett mycket större problem än kärnkraft eller inte kärnkraft.
Jo jag vet och de är ju katastrof.. Hur kan man stänga ner kraftverk när man inte har lösningar..
El är för viktigt att bara lämna till marknaden vilket man inte heller gjort för de finns ju redan sjukt många regleringar men den fu kar uppenbarligen inte.
Ett kärnkraftshaveri det är katastrof. Försenat bygglov är irriterande.

MVH
Skriv svar