Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Tråkig läsning i dagens DN.
Av hållbarhetsskäl kan förstås elloken användas länge, det som inte nämns alls i artikel är att de kör med många veteran diesellok också. Att måla dem gröna gör inte mycket nytta.
Jag arbetade intill en bangård i Södra Stockholm nyligen, där körde ett 16 cylindrigt diesellok i många timmar. Borde ju funka bra med batteridrift på bangårdar och sedan ladda längs med järnvägslijnerna när de kör vidare.
Green Cargo hängde inte med i den digitala omställningen. Moderniserade inte verksamheten,
bytte inte ut loken, som i dag till 70 procent är 40 år eller äldre.
Varför har det blivit så här tokigt?
https://www.dn.se/ekonomi/eftersatt-und ... ssatsning/
Av hållbarhetsskäl kan förstås elloken användas länge, det som inte nämns alls i artikel är att de kör med många veteran diesellok också. Att måla dem gröna gör inte mycket nytta.
Jag arbetade intill en bangård i Södra Stockholm nyligen, där körde ett 16 cylindrigt diesellok i många timmar. Borde ju funka bra med batteridrift på bangårdar och sedan ladda längs med järnvägslijnerna när de kör vidare.
Green Cargo hängde inte med i den digitala omställningen. Moderniserade inte verksamheten,
bytte inte ut loken, som i dag till 70 procent är 40 år eller äldre.
Varför har det blivit så här tokigt?
https://www.dn.se/ekonomi/eftersatt-und ... ssatsning/
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Finns väl fler röster att ha bonus på hybrid och elbilar än att använda pengar på järnvägstrafiken. Hela järnvägsnätet har man släppt efter med underhåll så nu kostar det mycket stora summor att rusta upp (lite som kärnkraften kanske).
Samtidigt håller jag med Hector Rail's VD i, att man inte kan fortsätta att ge Green Cargo statstillskott när det inte kan stå på egna ben als, det är inte riktigt bra för konkurrensen.
Man skulle ta och titta på Schweiz som måste vara ett föregångsland för järnvägstrafiken. Förutom att ha terräng som inte är direkt platt så förmår man ändå att få tågen att köra till tiden och få långt det mesta av lastbilstrafiken över på järnvägen.
Samtidigt håller jag med Hector Rail's VD i, att man inte kan fortsätta att ge Green Cargo statstillskott när det inte kan stå på egna ben als, det är inte riktigt bra för konkurrensen.
Man skulle ta och titta på Schweiz som måste vara ett föregångsland för järnvägstrafiken. Förutom att ha terräng som inte är direkt platt så förmår man ändå att få tågen att köra till tiden och få långt det mesta av lastbilstrafiken över på järnvägen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Tillhör ju dom som tycker att tåg är ett transportslag som borde förpassas till det 1800-tal som det kommer ifrån. I synnerhet i Sverige då vi inte har förutsättningar att bygga annat än 1800-tals järnväg till 2000-tals pris.
Ser man bara till dom enorma investeringar, byggprojekt och ingrepp i naturen som krävs för att bygga järnväg så tar det ju hundra år att räkna hem det jämfört med att istället bredare utveckla annan redan befintlig miljövänligare transport.
Ser man bara till dom enorma investeringar, byggprojekt och ingrepp i naturen som krävs för att bygga järnväg så tar det ju hundra år att räkna hem det jämfört med att istället bredare utveckla annan redan befintlig miljövänligare transport.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Här är en gammal intressant rapport från år 2000, men det har ju inte hänt så mycket mer hos Green Cargo än att vissa diesellok renoverades med nya dieselmotorer år 2007.
Citat ur rapporten år 2000: Det kommer att krävas både hårda politiska beslut och ett målmedvetet åtgärdsarbete av transportsektorns aktörer för att minska trafikens utsläpp av luftföroreningar
https://www.trafa.se/globalassets/sika/ ... 10_u06.pdf
Citat ur rapporten år 2000: Det kommer att krävas både hårda politiska beslut och ett målmedvetet åtgärdsarbete av transportsektorns aktörer för att minska trafikens utsläpp av luftföroreningar
https://www.trafa.se/globalassets/sika/ ... 10_u06.pdf
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Det borde byggts höghastighetsbanor för sisådär 40 år sedan.
Nu är det för sent. Om/när de blir klara kommer ingen vilja åka med dem ändå. Man beställer en självkörande bil via mobilen istället.
De får inte köra lika snabbt, men man får en privat kupé och de tar en hela vägen från A till B utan byten...
Nu är det för sent. Om/när de blir klara kommer ingen vilja åka med dem ändå. Man beställer en självkörande bil via mobilen istället.
De får inte köra lika snabbt, men man får en privat kupé och de tar en hela vägen från A till B utan byten...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Är väl få transportbolag i den här storleken som kan stoltsera med ”över 95% eldrift”?Green Cargo ägs av svenska staten och förvaltas av Näringsdepartementet. Vi transporterar årligen 22 miljoner ton gods, har 1 800 anställda och når en årsomsättning på 4,1 miljarder SEK (2019).
Över 95 procent av vårt transportarbete sker med eltåg där klimatpåverkan är mycket nära noll. Varje dygn kör vi 400 godståg och ersätter dagligen 9 000 lastbilstransporter på vägnätet. Vår insats handlar inte bara om en omfattande reducering av koldioxidutsläpp utan även om yteffektivitet och tryggare vägar.
Edit: https://www.greencargo.com/sv/om-oss/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Från rapporten jag länkade i tidigare inlägg:dd88 skrev:Är väl få transportbolag i den här storleken som kan stoltsera med ”över 95% eldrift”?Green Cargo ägs av svenska staten och förvaltas av Näringsdepartementet. Vi transporterar årligen 22 miljoner ton gods, har 1 800 anställda och når en årsomsättning på 4,1 miljarder SEK (2019).
Över 95 procent av vårt transportarbete sker med eltåg där klimatpåverkan är mycket nära noll. Varje dygn kör vi 400 godståg och ersätter dagligen 9 000 lastbilstransporter på vägnätet. Vår insats handlar inte bara om en omfattande reducering av koldioxidutsläpp utan även om yteffektivitet och tryggare vägar.
Edit: https://www.greencargo.com/sv/om-oss/
Järnvägstrafikens dieselförbrukning är 28 000 000 liter per år!
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
För att sätta det i ett sammanhang så förbrukade branscherna ”jordbruk och fiske” 689 000 000 liter fossila bränslen 2010.
Uttrycket ”sila mygg och svälja kameler” gör sig påmint.
https://www.scb.se/Pages/PublishingCale ... bjId=15605
Uttrycket ”sila mygg och svälja kameler” gör sig påmint.
https://www.scb.se/Pages/PublishingCale ... bjId=15605
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Ja, för att sätta det i sammanhanget, hur mycket förbrukade transportsektorn?dd88 skrev:För att sätta det i ett sammanhang så förbrukade branscherna ”jordbruk och fiske” 689 000 000 liter fossila bränslen 2010.
Uttrycket ”sila mygg och svälja kameler” gör sig påmint.
https://www.scb.se/Pages/PublishingCale ... bjId=15605
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Statlig bolag kör godstransporterna med veteranfordon!
Sjöfarten i världen gjorde 2014 av med 257 miljoner ton olja, men det är på ca 50t fartyg.....Svenssons skrev:Ja, för att sätta det i sammanhanget, hur mycket förbrukade transportsektorn?dd88 skrev:För att sätta det i ett sammanhang så förbrukade branscherna ”jordbruk och fiske” 689 000 000 liter fossila bränslen 2010.
Uttrycket ”sila mygg och svälja kameler” gör sig påmint.
https://www.scb.se/Pages/PublishingCale ... bjId=15605
Inom Sverige levererades det 1,5miljoner kubikmeter olja till fartyg 2015. Gäller bränsle levererat inom landet oavsett var fartyget kom ifrån. Främst tre olika sorter, HFO, MGO och ECA-olja.
Model Y LR.
Model S70D