Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Moderator: Redaktion
Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Jag har kollat teslas officiella från priser
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Momsfri i Norge.MelAmir skrev:Jag har kollat teslas officiella från priser
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Norgepriset plus moms är 47500 och då skiljer det fortfarande nästan 10000 ?
Fortfarande hutlöst dyrt i Sverige, varför?
Och kom inte med vagnskadegarantin och tull som inte motsvarar prisskillnaden på långa vägar...
Fortfarande hutlöst dyrt i Sverige, varför?
Och kom inte med vagnskadegarantin och tull som inte motsvarar prisskillnaden på långa vägar...
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Folk köper ändå?Black skrev:Norgepriset plus moms är 47500 och då skiljer det fortfarande nästan 10000 ?
Fortfarande hutlöst dyrt i Sverige, varför?
Och kom inte med vagnskadegarantin som inte motsvarar prisskillnaden på långa vägar...
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Svenska elbilssubventionen ges sex månader EFTER bilköpet. I vissa andra länder ingår subventionen redan i priset. I tyska priset ingår tex redan €3000 miljöbonus, €3000 är redan avdraget från "egentlig" pris.
I EU-priserna ingår 10% import tull, vilket Norge inte har på elbilar.
Visst ser prisskillnaderna stora ut men räknar man in lokala subventioner, moms, tull och vagnskadegaranti blir faktiskt inte skillnaderna särskilt stora i slutändan.
I EU-priserna ingår 10% import tull, vilket Norge inte har på elbilar.
Visst ser prisskillnaderna stora ut men räknar man in lokala subventioner, moms, tull och vagnskadegaranti blir faktiskt inte skillnaderna särskilt stora i slutändan.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Nä du... Skillnaden är fortfarande väldigt stor trots vagnskadegaranti, importtull, lokala subventioner, jultomten, dåligt väder, mm...TiborBlomhall skrev:Svenska elbilssubventionen ges sex månader EFTER bilköpet. I vissa andra länder ingår subventionen redan i priset. I tyska priset ingår tex redan €3000 miljöbonus, €3000 är redan avdraget från "egentlig" pris.
I EU-priserna ingår 10% import tull, vilket Norge inte har på elbilar.
Visst ser prisskillnaderna stora ut men räknar man in lokala subventioner, moms, tull och vagnskadegaranti blir faktiskt inte skillnaderna särskilt stora i slutändan.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Black skrev:Nä du... Skillnaden är fortfarande väldigt stor trots vagnskadegaranti, importtull, lokala subventioner, jultomten, dåligt väder, mm...TiborBlomhall skrev:Svenska elbilssubventionen ges sex månader EFTER bilköpet. I vissa andra länder ingår subventionen redan i priset. I tyska priset ingår tex redan €3000 miljöbonus, €3000 är redan avdraget från "egentlig" pris.
I EU-priserna ingår 10% import tull, vilket Norge inte har på elbilar.
Visst ser prisskillnaderna stora ut men räknar man in lokala subventioner, moms, tull och vagnskadegaranti blir faktiskt inte skillnaderna särskilt stora i slutändan.
Hur stor då? Det är fri rörlighet inom EU så finns det stora skillnader så är det fritt fram för dig att utnyttja det.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Sen är det ju faktiskt även krav på minst 5 års garanti på bilar i Norge. Det tycker man borde vara kostnadsdrivande men verkar inte helt så. Hur lång är garantin på Tesla i Sverige?
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro
Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro
Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
jag håller med. Jag har ingen TESLA ännu men mina leasingbilar (VW e-golf och VW passat GTE) kontrakt går ut okt och nov i år. Så jag hoppas att priserna i Europa och Sverige blir justerade innan dess. Jag hoppas att Tesla sänker priserna på Model 3 och model Y som de har gjort i Kina framför allt när Y kommer att vara europeisk producerad har man ju inga importtullar.
Man ska också veta att i Danmark är bilen inte straffbeskattad med 180% som en jämförbar fossilbil.
Vilket gör den än billigare om man tittar på hela bilmarknaden i det landet.
Man ska också veta att i Danmark är bilen inte straffbeskattad med 180% som en jämförbar fossilbil.
Vilket gör den än billigare om man tittar på hela bilmarknaden i det landet.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Svenssons skrev:Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro
Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Det är inte värt pengarna att importera. De där 6 600 Euro hade behövt vara det dubbla.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Vi betalar väl ändå moms på prisskillnaden, så 8250 EUR, drygt 83000 kr i prisskillnad.
Elbilist sedan 2014
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
6 600 euro är endast till hjälp för skillnad i prisjämförelse efter att man dragit bort alla bidrag, moms, skatter och tillägg för att se det utifrån Tesla Motors synvinkel. Du kan ju få bidrag i länderna och dessa skiljer sig åt, du kommer vara tvungen att betala moms och skatt vilka skiljer sig åt och vagnskadeförsäkring har ju ett värde.MWall skrev:Svenssons skrev:Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro
Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Det är inte värt pengarna att importera. De där 6 600 Euro hade behövt vara det dubbla.
Köper man en Model 3 SR+ i Frankrike, drar av franska momsen och lägger på svensk moms så skulle den franska bilen kosta 45 625 Euro plus avgifter men minus VSG. Detta kan jämföras med 57 410 Euro för den svenskköpta med VSG. Det är drygt 8 200 Euro i skillnad. Jag antar att man kan få bonus på bägge bilarna så länge den aldrig ställdes på i Frankrike.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Det stör mig att 6600 euro är väldigt nära 60000-70000kr som är svenska bonusen.Svenssons skrev:Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro
Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Det är samma på exempelvis Ford. VW har inte dessa skillnader.
Biltillverkarna ska inte bry sig om lokala bidrag i resp. land. Då är något fel i bonussystemet.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Som sagt var så är detta utan bonus för alla länder och både Sverige och Frankrike har ju 60 000 kr/€7 000 så skillnaden är inte den svenska bonusen.Hampus M3 skrev:Det stör mig att 6600 euro är väldigt nära 60000-70000kr som är svenska bonusen.Svenssons skrev:Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro
Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Det är samma på exempelvis Ford. VW har inte dessa skillnader.
Biltillverkarna ska inte bry sig om lokala bidrag i resp. land. Då är något fel i bonussystemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Utan bonus trodde jag du menade före bonus?Svenssons skrev:Som sagt var så är detta utan bonus för alla länder och både Sverige och Frankrike har ju 60 000 kr/€7 000 så skillnaden är inte den svenska bonusen.Hampus M3 skrev:Det stör mig att 6600 euro är väldigt nära 60000-70000kr som är svenska bonusen.Svenssons skrev:Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro
Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Det är samma på exempelvis Ford. VW har inte dessa skillnader.
Biltillverkarna ska inte bry sig om lokala bidrag i resp. land. Då är något fel i bonussystemet.
Som jag ser det så är det mest rättvisa att se vad bilarna kostar utan några statliga subventioner.
Alltså vad Tesla får för varje såld bil. Det borde vara lika i alla länder. Sedan upp till respektive land att locka med bonusar och plocka bort moms samt tull.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Pris sätts efter vad kunderna är beredda att betala.
Tydligen är viljan att betala högre i Sverige.
En anledning kan vara de höga bränslepriserna och låga elkostnaderna.
I de flesta andra länder kostar ju elen betydligt mer, och dieseln betydligt mindre.
I Danmark där jag arbetar lönar det sig typ inte att köra elbil, dieseln kostar mindre per mil än el.
Tydligen är viljan att betala högre i Sverige.
En anledning kan vara de höga bränslepriserna och låga elkostnaderna.
I de flesta andra länder kostar ju elen betydligt mer, och dieseln betydligt mindre.
I Danmark där jag arbetar lönar det sig typ inte att köra elbil, dieseln kostar mindre per mil än el.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
För några år sen hade Tesla alltid samma pris i alla länder så när valutan ändrades så ändrades priset. Nu verkar de ha samma strategi som alla andra biltillverkare.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
taliz skrev:Pris sätts efter vad kunderna är beredda att betala.
Tydligen är viljan att betala högre i Sverige.
En anledning kan vara de höga bränslepriserna och låga elkostnaderna.
I de flesta andra länder kostar ju elen betydligt mer, och dieseln betydligt mindre.
I Danmark där jag arbetar lönar det sig typ inte att köra elbil, dieseln kostar mindre per mil än el.
Är det på grund av all billig dansk vindkraft som det är så?
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Snarare pga bristen av vattenkraft.MWall skrev:taliz skrev:Pris sätts efter vad kunderna är beredda att betala.
Tydligen är viljan att betala högre i Sverige.
En anledning kan vara de höga bränslepriserna och låga elkostnaderna.
I de flesta andra länder kostar ju elen betydligt mer, och dieseln betydligt mindre.
I Danmark där jag arbetar lönar det sig typ inte att köra elbil, dieseln kostar mindre per mil än el.
Är det på grund av all billig dansk vindkraft som det är så?
Men det lär ändras om/när de får till stora batterilager.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Inte något specifikt för Tesla
Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Ingen bonus är med i priserna och med det menar jag att varken de 60 000kr i Sverige, de €7 000 i Frankrike eller €3 000 i Tyskland är inblandade i priserna. Som Tibor skriver så dras ju Tysklands bonus av direkt vilket kan ses i detaljerna först. I Sverige får du ju bonusen först efter 6 månader om du är första ägaren till bilen och i Frankrike kan det fungera på ytterligare annat sätt. Inga av dessa bidrag är med på något sätt. Differens på €6 600 mellan Sverige och Frankrike kan inte på något sätt förklaras med bidrag då bägge länderna har ungefär samma bidrag och skillnaden i pris är oavsett rensat från eventuella bidrag.Hampus M3 skrev:Utan bonus trodde jag du menade före bonus?
Som jag ser det så är det mest rättvisa att se vad bilarna kostar utan några statliga subventioner.
Alltså vad Tesla får för varje såld bil. Det borde vara lika i alla länder. Sedan upp till respektive land att locka med bonusar och plocka bort moms samt tull.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Tyska priset €83 520 blir €86 520 efter att man rensar bort bidraget. Utan moms blir det €72 706.hooked skrev:Inte något specifikt för Tesla
Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Svenska priset €97 000 blir €77 600 utan moms, tar du bort VSG är man nere på €75 620. Skillnaden på knappt €3 000 kan delvis förklaras med transport och byråkrati till exportland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Såg att jag rensade bort det tyska bidraget efter att jag dragit bort momsen vilket blir fel. Korrigerad lista:Svenssons skrev:Tar man bort moms, importskatt, vagnskadegaranti (20kkr), inbakat bidrag och räkna om till Euro får jag följande priser:
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 33 550 Euro
Norge 38 790 Euro
Skillnad på knappt 6 600 Euro mellan dyraste landet Sverige och billigaste landet Frankrike i urvalet.
Sverige 39 773 Euro
Danmark 35 918 Euro
Italien 35 760 Euro
Holland 35 297 Euro
Frankrike 33 182 Euro
Tyskland 32 842 Euro
Norge 38 790 Euro
Tyskland är alltså billigaste landet av de utvalda länderna och skillnaden mot Sverige är drygt €6 900. Detta alltså utan inblandning av bidrag, skatter och VSG.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prisskillnader av model 3 standard range plus i Europa
Man kan jämföra med id4 1st Max..
Ur mitt något svaga minne
Tyskland 59900 € minus bidrag
Sverige 615000 kr minus bidrag
Tar man hänsyn till momsen blir det ganska jämn prisbild mellan länderna.
Konstigt att det skiljer så mycket mer på Teslas bilar.
Det borde rimligtvis jämna ut sig med tiden.
Ur mitt något svaga minne
Tyskland 59900 € minus bidrag
Sverige 615000 kr minus bidrag
Tar man hänsyn till momsen blir det ganska jämn prisbild mellan länderna.
Konstigt att det skiljer så mycket mer på Teslas bilar.
Det borde rimligtvis jämna ut sig med tiden.