Och priset har sänkts med 30%!!!! Helt galen sänkning man gör med MiC men kanske nödvändigt då man fått rull på allt och ligger nu på ungefär samma pris som konkurrenterna i Kina. Ryktena säger också att det redan förbeställts 100k MY sen nya priset och uppgraderingarna i Kina...
Och priset har sänkts med 30%!!!! Helt galen sänkning man gör med MiC men kanske nödvändigt då man fått rull på allt och ligger nu på ungefär samma pris som konkurrenterna i Kina. Ryktena säger också att det redan förbeställts 100k MY sen nya priset och uppgraderingarna i Kina...
Tänk en Model Y LR för 430kSek i Sverige...
Blir det tuff konkurrens kan Tesla sänka priset.
Och MY är tydligen redan i utställningshallarna i Kina.
Tesla Giga Shangai Model Y Has Arrived at Showrooms in Several Cities in China.
Och priset har sänkts med 30%!!!! Helt galen sänkning man gör med MiC men kanske nödvändigt då man fått rull på allt och ligger nu på ungefär samma pris som konkurrenterna i Kina. ..
Priset var kanske som i Sverige relativt högt innan Shanghai började producera Y ?
Y LR kostar just nu $49990 i USA vilket med tull och moms blir 568 000 :- med dagens dollarkurs. Det är väldigt långt ifrån nuvarande pris på 719k i Sverige. Jag tänker att det bör komma en ganska rejäl prissänkning här när Y lanseras i Europa. Visserligen då inte påverkad av dollarkursen men euron går också ner jämfört med kronan och Tesla slipper då 10% tullavgift. Sen har vi det strukturella batteripacket samt betydligt färre delar i chassit som också ska ge lägre kostnader.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om man tar priset på Model 3 i Sverige och delar det med priset i USA och sedan multiplicerar med Model Y priset i USA så blir Svenska priset 780 000kr, vilket är mer än vad Model Y kostar nu. Jag skulle säga att Model 3 är dyrare i Sverige än i USA, kanske för att SR+ är populärare och mer användbar här än i USA med deras större avstånd.
Ryan Shaw - Tesla Model Y Crash Test Results are in! We talk about what they mean for Tesla as a whole, and how Tesla is making the world's safest cars.
Går ju givetvis, men skulle de va ngt strul så blir det nog rätt gnälligt på service centret.
Eftersom...? Ja, om drivaxlar visar sig ta stryk, däck slits pga undermålig hjulinställning etc. Annars är det väl typexempel på en anpassning som har ganska få nackdelar förutom högre förbrukning. Eller om bilen välter i en olycka...
Går ju givetvis, men skulle de va ngt strul så blir det nog rätt gnälligt på service centret.
Eftersom...? Ja, om drivaxlar visar sig ta stryk, däck slits pga undermålig hjulinställning etc. Annars är det väl typexempel på en anpassning som har ganska få nackdelar förutom högre förbrukning. Eller om bilen välter i en olycka...
Eftersom Tesla är genomgående anti alla former av modifikationer.
Går ju givetvis, men skulle de va ngt strul så blir det nog rätt gnälligt på service centret.
Eftersom...? Ja, om drivaxlar visar sig ta stryk, däck slits pga undermålig hjulinställning etc. Annars är det väl typexempel på en anpassning som har ganska få nackdelar förutom högre förbrukning. Eller om bilen välter i en olycka...
Eftersom Tesla är genomgående anti alla former av modifikationer.
Tesla Model Ys Spotted at Port of Belgium in Europe as Giga Berlin Production Nears.
Despite the excitement created around the arrival of Model Ys in Europe, it should be noted that these cars are not the first official or private deliveries to Europe.
Tesmanian's source said the vehicles will be used by Tesla, although their true purpose remains unknown at this moment.
Hör / sänkbar fjädring skulle nog få mig att sluta snegla på E-tron (kör mkt i fjällvärlden).
Skulle nog tro att 3/Y får adaptiv fjädring, inte luftfjädring.
Det är inte vanligt med luftfjädring i den klassen.
Precis, men markfria gången är trigger nog för mig.
Jag planerar att köpa 35 mm höjningskit till min (jägare).
För mig är det tvärt om, men jag undrar om det kommer att gå att sänka MY med motsvarande höjd (3-4 cm)?
Är det lika enkelt som att höja, eller betydligt svårare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hör / sänkbar fjädring skulle nog få mig att sluta snegla på E-tron (kör mkt i fjällvärlden).
Skulle nog tro att 3/Y får adaptiv fjädring, inte luftfjädring.
Det är inte vanligt med luftfjädring i den klassen.
Precis, men markfria gången är trigger nog för mig.
Jag planerar att köpa 35 mm höjningskit till min (jägare).
För mig är det tvärt om, men jag undrar om det kommer att gå att sänka MY med motsvarande höjd (3-4 cm)?
Är det lika enkelt som att höja, eller betydligt svårare?
Har inte koll på eftermarknaden till Y men till nästan samtliga bilar finns coilovers (finns flertalet till 3). Då kommer du kunna skruva ner den ett par centimeter.