Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

macky skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Är det de som är på minst 150 kW?
Tre stycken norr om Uppsala ser det ut som...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.

Goddag yxskaft?

Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.
Goddag själv. :roll:
Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

mikebike skrev:
macky skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.
Är det de som är på minst 150 kW?
Tre stycken norr om Uppsala ser det ut som...
Alla Ionity-laddare har 350 kW effekt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

BrooklynS skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity?
Sverige och Norge tex.

Inonity täcker inte mer än halva de länderna.
Prescis som jag skrev alltså, vilket framgått om du bemödat dig att citera hela stycket istället för en lösryckt mening.
iAkita skrev:
Jag har svårt att förstå kritiken. Var i Västeuropa kan man inte köra om man enbart utnyttjar Ionity? Västra Spanien och Portugal har dålig täckning just nu, men där är ett antal laddare under konstruktion. Och så norra Sverige förstås.
Så du anser alltså att Ionity är ett misslyckande och att "de känns körda" som du skrev, för att de i nuläget inte täcker in den nordligaste och mest glesbefolkade utposten av Europa? Jag är säker på att de hundratusentals Europeer som köpte elbil 2020 och har tillgång till Ionity håller med om din analys :roll:
Den stora skillnaden är att Tesla anpassar antalet laddare vid varje plats till trafikINTENSITETEN. Gles trafik 2 laddare, tät trafik 24 laddare. Avståndet mellan laddarna anpassas sedan till räckvidden på bilarna.

Ett ”laddnätverk” är ju inget nätverk om det inte knyter ihop ändarna så att säga. Kan du inte resa dit du vill är inte nätverket något nätverk utan bara några fristående laddare.

Om du har ett internetnätverk som bara når webadresser belägna i en radie på 300km runt din bostad, är det internet då? Naturligtvis inte, själva grundidén är ju att ALLA är ihopknutna.

Att Ionity bygger främst i de tätbefolkade regionerna har många skäl. Dels för att det är där elbilarna finns idag, det är där deras ägare vill kunna visa på ”täckningsgrad” och det är där en station med futtiga två laddare ger en mental bild till presumtiva kunder att det finns laddnöjligheter. Allt till lägsta möjliga kostnad, då detta är ett bolag som måste visa vinst hela tiden. Långsiktiga investeringar blir därför omöjliga och därför tror jag att det kommer att dröja väldigt många år innan ionity kommer att erbjuda möjligheter att resa i hela Sverige.
I så fall anser Ionity att hela västeuropa är tätbebolkat (vilket väl delsiv är sant). Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.
Screenshot_2021-01-22 IONITY - WHERE HOW.png
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.

Goddag yxskaft?

Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.
Goddag själv. :roll:
Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.

Diskussionen var alltså att Ionity inte behövs eftersom det finns så bra alternativ (i Norge och Tyskland). Jag frågade då vilka alternativ som finns i Sverige. Att Ionity inte är så utbyggt i Norrland än är beklagligt men så vitt jag förstår kryllar det inte av alternativ direkt. ;)

Vad gäller Circle K så är de även samarbetspartner till Ionity och har Ionity-stationerna på sin mark så de lär knappast konkurrera alltför hårt med dem.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av borgward »

Intressant artikel om missnöje bland (vissa av) ionitys ägare

https://www.electrive.com/2021/01/21/io ... expansion/
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev:
Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.
Det är klart det är ett nätverk, men det exkluderar mig än så länge. Har ”alltid” kört Audi och hade Ionity hunnit byggas ut mer hade det vart ett skarpt alternativ.
Praktisk räckvidd nu med en Etron Q är kanske 30 mil i bästa fall. Det går nog ta sig till Umeå, om man inte har för vintrigt väder(300km).
Tar man sig dit har man minst 1:30 i laddtid för att klara sig till Sundsvall(ytterligare närmare 30mil).
Vi ska inte ens prata om hur det skulle vara att fara och hälksa på svärmor. Då hade man behövt en dynamo med vev ! :D

Jag förutsätter att ionity fortsätter bygga ut norrut så att det Går går välja annat än Tesla nästa gång.
OK ska tydligen satsa på norra Sverige men det kommer ju behövas mer än en aktör för att på sikt hålla elpriser och tillgänglighet på rimliga nivåer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BrooklynS »

nek0 skrev:
I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)
Det är troligen riktigt att Norrland får viss Ionitytäckning inom tre år - ingen alls vågad gissning.

Men vi skall också komma ihåg att det behöver komma stationer med 12/16/24 eller ännu fler laddare för att det inte ALLTID skall vara som påsken 2020 i Sveg. Ställer man ut två eller fyra laddare som skall betjäna kanske hälften/två tredjedelar av tjänstebilsbeståndet i Sverige 2024 kommer det att vara oerhört svårt att fortsätta med duttandet.

Jag tror att det bara i Luleå såldes fler ID3 före jul 2020 än vad det fanns Teslor i hela Norrland 2012-2018 så det är delvis olika sporter vi jämför. Poängen är att ett nätverk måste vara nätverk för att räknas. Teslas Superchargernätverk räknades inte heller innan 2018 i Sverige. Men sedan smackade man upp några stycken 2018-2019 som väsentligen täckte upp hela norra Sverige och först då började norrlänningarna köpa Tesla. Detta trots att man inte hade särskilt mycket pengar i kassan då och kämpade för sin överlevnad. Sedan kompletterar och förtätar man hela tiden.

Med fungerande laddnätverk kan man sälja bilar också.

Olika strategier.
Tesla Y LR -22 EAP
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)
Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

BrooklynS skrev:
nek0 skrev:
I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)
Det är troligen riktigt att Norrland får viss Ionitytäckning inom tre år - ingen alls vågad gissning.

Men vi skall också komma ihåg att det behöver komma stationer med 12/16/24 eller ännu fler laddare för att det inte ALLTID skall vara som påsken 2020 i Sveg. Ställer man ut två eller fyra laddare som skall betjäna kanske hälften/två tredjedelar av tjänstebilsbeståndet i Sverige 2024 kommer det att vara oerhört svårt att fortsätta med duttandet.

Jag tror att det bara i Luleå såldes fler ID3 före jul 2020 än vad det fanns Teslor i hela Norrland 2012-2018 så det är delvis olika sporter vi jämför. Poängen är att ett nätverk måste vara nätverk för att räknas. Teslas Superchargernätverk räknades inte heller innan 2018 i Sverige. Men sedan smackade man upp några stycken 2018-2019 som väsentligen täckte upp hela norra Sverige och först då började norrlänningarna köpa Tesla. Detta trots att man inte hade särskilt mycket pengar i kassan då och kämpade för sin överlevnad. Sedan kompletterar och förtätar man hela tiden.

Med fungerande laddnätverk kan man sälja bilar också.

Olika strategier.
Jo det är sant, men även om man inte hade några Tesa bilar i Norrland då fanns ju bilarna i södra Sverige. De bilarna kunde inte ta sig till Is hotellet på 4-5 år. Som det är nu är det knappt någon som är nöjd med Ionitys utbyggnad men det kommer tror jag. Vi trodde alla att det skulle komma massor med elbilar till 2021,Zalman har hotat med hur många som helst nya bilmodeller, var är de. Jag vill byta min avgasbil som fyller 3 år idag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

så det bör ta lite över 4-5 år innan ionity får norra Sverige täkt? (jämför med suc som började byggas 2014 och 2018 gick det inte att ladda)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

borgward skrev:
Intressant artikel om missnöje bland (vissa av) ionitys ägare

https://www.electrive.com/2021/01/21/io ... expansion/
Verkar minst sagt vara lite olika åsikter bland ägarna.
Intressant att VW inte tycker IONITY är "premium" och är sugna på att bygga eget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Mickep skrev:
så det bör ta lite över 4-5 år innan ionity får norra Sverige täkt? (jämför med suc som började byggas 2014 och 2018 gick det inte att ladda)
Var skrev jag att det bör ta 4-6 år?
Menar att man inte kan bygga allt på några månader.
Inte ens Tesla klarade det på några månader fast man verkligen ville.
Vi får ge de lite tid och se vad som händer.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)
Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.
Ja Tesla styr själva om,när,var och hur många laddare de ska installera.
VW har försökt med Ionity och där kan de inte styra något. Det verkar som att inte heller VW är nöjda med Ionity.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MSO »

2017 var Superchargernätverket redan mycket bra.
Sen dess linjär utbyggnad till 4x antalet laddpunkter som fanns då. Det är imponerande.
Linear.png
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

fth skrev:
macky skrev:
Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.

Det är ju för det första där folk bor som snabbladdare inte behövs, där laddar man ju AC hemma, på jobbet, på laddgator etc.

För det andra så skrämmer man ju omedelbart bort en ansenlig andel av potentiella elbilsköpare när dom inser att man helt enkelt inte kan åka vart man vill om man köper elbil.

Även här tycker jag Tesla gör helt rätt, satsa på yttäckning i första hand, baserat på hur man faktisk vill kunna använda sin elbil på långresor.

/fth
Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).

Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?

Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?

Tror knappast det.

Det är detta som gör att SuC, även om de idag inte har samma frihet som bensinmackar ger, ligger iaf. långt för alla andra laddkedjor. De andra har inte fattat. De tror att ett par laddare i varje land i Europa löser alla problem, och att man då har full täckning i hela Europa.

SuC är inte där än, men de jobbar på det, och har till skillnad ifrån konkurrenterna iaf. ambitionen och framåtandan.

Inonity verkar ha gett upp helt. De stoppar huvudet i sanden och tror att de kan låtsas som att våra nordiska länder slutar strax norr om Trondheim och Östersund/Sundsvall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
Namnge ett nätverk som har större täckning än Ionity då... Framförallt i Sverige där vi bor.
Hur många Ionity laddare med minst 150 kW finns det norr om Uppsala, och var är de placerade?
Jag inte se hur man sorterar på effekt.

Goddag yxskaft?

Vet inte var jag skrev det men Ionity börjar såklart bygga där det är mycket trafik och hög efterfrågan. Det gjorde Tesla också. Täckningen av Norrland kom ganska sent.
Goddag själv. :roll:
Det var en fråga eftersom jag ofta reser i Norrland.
Exakt. Sedan handlade spörsmålet även om hur det fungerade idag. För oss som köper elbil idag.

Är övertygad om att det är löst om 10-20 år för alla, men diskussionen som gällde (enligt iAkita) var att det idag inte var något problem att resa med Ionity i några Europeiska länder.

Fast när jag kikar här hemma i Sverige, och i grannlandet Norge som jag reser i, så verkar det inte stämma.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev:
iAkita skrev:
Kolla på kartan nedan och förklara för mig på vilket sätt detta inte är ett nätverk? Var knyter det inte ihop ändarna som du säger (givet att den ena änden går från Sundsvall och söderut)? Faktum är att det kommer att gå snabbare att köra Kia's och Ionic's nya elbilar som börjar säljas i Europa i år om man enbart använder sig av Ionity, än vad det skulle göra med en Model 3 som enbart använder sig av SuC, i och med att det mest finns v2 laddare än så länge.
Det är klart det är ett nätverk, men det exkluderar mig än så länge. Har ”alltid” kört Audi och hade Ionity hunnit byggas ut mer hade det vart ett skarpt alternativ.
Praktisk räckvidd nu med en Etron Q är kanske 30 mil i bästa fall. Det går nog ta sig till Umeå, om man inte har för vintrigt väder(300km).
Tar man sig dit har man minst 1:30 i laddtid för att klara sig till Sundsvall(ytterligare närmare 30mil).
Vi ska inte ens prata om hur det skulle vara att fara och hälksa på svärmor. Då hade man behövt en dynamo med vev ! :D

Jag förutsätter att ionity fortsätter bygga ut norrut så att det Går går välja annat än Tesla nästa gång.
OK ska tydligen satsa på norra Sverige men det kommer ju behövas mer än en aktör för att på sikt hålla elpriser och tillgänglighet på rimliga nivåer.
Hoppas på precis samma sak som dig. Vill kunna ha frihet att när jag byter förmånsbil om ca. 1,5 år, att ha fler elbilar att välja på en enbart Teslas.

De behöver konkurrens (och att lära sig att skruva ihop bilarna med kvalitet).

Konkurrens gynnar oss alla elbilister, även om man skulle välja Tesla i fortsättningen (även om jag klagar mycket på byggkvalitet och regnsensorn, så gillar jag en hel del med de).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)
Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.
Ja Tesla styr själva om,när,var och hur många laddare de ska installera.
VW har försökt med Ionity och där kan de inte styra något. Det verkar som att inte heller VW är nöjda med Ionity.
Jag förstår att VW/VAG är missnöjda. Detta fiasko med Ionity måste hämma deras försäljningsmöjligheter till en betydande del.

Hoppas att de bygger ett eget nät i framtiden som de kan få fart på. Är det någon biltillverkare som har viljan och resurserna att göra som Tesla, så är det VAG-koncernen!

Gillar Audi och många av deras andra bilar, och ser för mig att kunna köpa elbil från de om de får ordning på laddproblematiken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
I Sverige började försäljningen av Model S 2013.
2018 kunde man inte ladda på SuC mellan Piteå och Kiruna.
Räknar med att man ska kunna ladda på Ionity i Norrland inom 3 år :)
Volkswagen och de andra bakom Ionity började dock sälja elbilar lite tidigare än 2018. Tesla började bygga SuperCharger-nätverket i Sverige 2014 så de var ett år efter att de börjat leverera bilar.
Ja Tesla styr själva om,när,var och hur många laddare de ska installera.
VW har försökt med Ionity och där kan de inte styra något. Det verkar som att inte heller VW är nöjda med Ionity.
Jag förstår att VW/VAG är missnöjda. Detta fiasko med Ionity måste hämma deras försäljningsmöjligheter till en betydande del.

Hoppas att de bygger ett eget nät i framtiden som de kan få fart på. Är det någon biltillverkare som har viljan och resurserna att göra som Tesla, så är det VAG-koncernen!

Gillar Audi och många av deras andra bilar, och ser för mig att kunna köpa elbil från de om de får ordning på laddproblematiken.
Obegripligt. VAG är för mig rent skräp. Dålig kvalitet.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Jag hoppas verkligen det inte blir fler proprietära laddnätverk.
Vill inte tvingas välja bilmärke efter vilka som äger flest/bäst laddstolpar för just den bilen, såsom det är med Tesla idag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Mickep skrev:
Ionity bör ta priser så de kan leva på det. med detr menas rimliga priser. dvs 4 kr/kWh.
Att de fått en begränsad bidrag på max 25% av investeringskostnaden är väl en liten sak som en del retar upp sig på.(men då är de öppna för alla och inte bara på deras egna märken). Att ionity skulle säga nej tack till sådant vore huvudlöst. Staten i sverige bekostar ett antal 150kW+ laddare i norra sverige. Som skattebetalare utan elbil som knappast kommer besöka dessa det är jag ändå positivit till det.
Mickep skrev:
Det är en högst personligt åsikt med 4 kr. 8 kr är ocker!
Ionity är smarta. De måste vara offentligt öppna för att få EU-bidrag, men samtidigt så vill de främst gynna och användas av sina ägares bilmärkens kunder.

Hur lösa detta problem att "ha kakan kvar och äta den"?

Jo, genom att ta 4kr för egna märkens bilar, och 8 kr (som mycket riktigt är ett rent ockerpris) av alla andra bilmärkens ägare, så lyckas de snyggt komma runt denna klausul. Tekniskt sätt lever de upp till EU:s regler för bidrag, men i praktiken är det nära på bidragsfusk med våra skattepengar.
Smakar helt klart lite illa i munnen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).

Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?

Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?

Tror knappast det.
Alltså, hur gammal är du? Jag ställer inte frågan för att vara förminskande, men din mobiltelefonliknelse är ett väldigt svagt och historielöst argument mot att Ionity's val att bygga ut i glesbyggda områden i norra skandinavien sist är fel. Det får mig att misstänka att du drar det kortet för att du inte är gammal nog för att ha upplevt eller komma ihåg NMT vs. GSM debatten. Gör du inte det kan jag hjälpa dig på traven vad den resulterade i: Det var inte NMT som blev det ledande mobilnätet. Jag gissar att du om du levt på den tiden hade kallat GSM-nätet för ett fiasko, precis som du anser att Ionity är ett fiasko. En åsikt du säkerligen delar med alla för att alla Europeer som egentligen skulle vilja ha en elbil, men avstår för att det tar en timme längre att köra från centraleuropa till Haparande än vad det skulle gjort om det fanns ett gäng Ionity laddare norr om Sundsvall. Vad jag inte kan förstå är hur Elon Musk kan vara så jäkla dum som låter regioner nära nordpoolen få täckning av starlink allra sist. Vilket fiasko, vad finns det för ett värde med ett globalt bredband om det saknar täckning i de norra utposterna av europa?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av N H »

Hög tid för Ionity att öka nu, annars tror jag ryktet att man inte kan åka till fjälls med tex en Audi Etron kommer spridas. Det var många Etrons som köade vid laddstationerna upp mot norra Dalarna vid jul å nyår.

För oss, som inte har Tesla, tog det 2 timmar extra på varje enkelresa till Idre och Sälen över jul/nyår pga kö vid laddstationer och strul med trasiga laddstationer. Resorna tar i vanliga fall ~3 timmar.
Skriv svar