fth skrev:macky skrev:Ytmässigt nej, men demografiskt till största del.
Det ser ju onekligen ut som att Ionity har planerat sin utbyggnad just efter demografi/befolkningstäthet, detta tror jag är helt fel strategi.
Det är ju för det första där folk bor som snabbladdare
inte behövs, där laddar man ju AC hemma, på jobbet, på laddgator etc.
För det andra så skrämmer man ju omedelbart bort en ansenlig andel av potentiella elbilsköpare när dom inser att man helt enkelt inte kan åka vart man vill om man köper elbil.
Även här tycker jag Tesla gör helt rätt, satsa på yttäckning i första hand, baserat på hur man faktisk vill kunna använda sin elbil på långresor.
/fth
Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och
hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).
Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?
Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?
Tror knappast det.
Det är detta som gör att SuC, även om de idag inte har samma frihet som bensinmackar ger, ligger iaf. långt för alla andra laddkedjor. De andra har inte fattat. De tror att ett par laddare i varje land i Europa löser alla problem, och att man då har full täckning i hela Europa.
SuC är inte där än, men de jobbar på det, och har till skillnad ifrån konkurrenterna iaf. ambitionen och framåtandan.
Inonity verkar ha gett upp helt. De stoppar huvudet i sanden och tror att de kan låtsas som att våra nordiska länder slutar strax norr om Trondheim och Östersund/Sundsvall.