VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Jag skulle få 4% på en ID4 efter bara ett par minuters diskussion med en handlare i samband med provkörning av ID3.

Ingen betalar listpriser.
Sant!

Förutom för Tesla har jag snackat till.mig minst 10% i rabatt vid nybilsköp. Utan några avtal alls.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):



Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

taliz skrev:
Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):



Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.

De flesta ID.4 som tillverkades 2020 gick till holland innan nyår pga av nåt elbilsincitament/skattegrej som ändrades vid årsskiftet. Därför har dom fortfarande "beta"-programvara.
Dom som kommer nu under 2021 har nyare programvara, och de gamla bilarna får också den uppdateringen såklart.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Jag skulle få 4% på en ID4 efter bara ett par minuters diskussion med en handlare i samband med provkörning av ID3.

Ingen betalar listpriser.
Sant!

Förutom för Tesla har jag snackat till.mig minst 10% i rabatt vid nybilsköp. Utan några avtal alls.
Ofta är ju dessutom avtalen helt utan åtaganden förutom att man använder den avtalsrabatt man förhandlat fram vilket ju säger sig naturligt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

När jag ber om offert har jag fått 7%+ utan att ens vara i närheten av någon förhandling.
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW I.D

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
När jag ber om offert har jag fått 7%+ utan att ens vara i närheten av någon förhandling.

Är det privat och på en id4? Vanliga 1st eller 1st Max?
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

taliz skrev:
Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):



Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Hej
Man önskar väl att appen ska funka bättre. Oftas visar appen lägre % på batteriet än vad bilen säger. Har en skillnad på ca 3-7% ibland och andra gånger visar den samma som i bilen.
När jag laddar så kan jag följa hur % ändras/ökar och det har stämt dom gångerna jag har jämfört bil och app.

Sen ibland så har appen ingen koppling till bilen osv.
Kan starta ventilationen från appen men det funkar bara för mig när bilen laddas. Så gissar att det är så det ska vara.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
pingflood skrev:
Hur fungerar det med LRF rabatten, måste man bedriva skogsbruk eller liknande för att kvalificera för företagarrabatten?
Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF.
Varför bli medlem bara för att få rabatt på elbil när medlemskapet kostar mer än rabatten?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Davidswe skrev:
taliz skrev:
Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):



Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Hej
Man önskar väl att appen ska funka bättre. Oftas visar appen lägre % på batteriet än vad bilen säger. Har en skillnad på ca 3-7% ibland och andra gånger visar den samma som i bilen.
När jag laddar så kan jag följa hur % ändras/ökar och det har stämt dom gångerna jag har jämfört bil och app.

Sen ibland så har appen ingen koppling till bilen osv.
Kan starta ventilationen från appen men det funkar bara för mig när bilen laddas. Så gissar att det är så det ska vara.
Detta är löst i 783 mjukvaran (bilens mjukvara) ..
Tidigare mjukvara så avrundas alltid värdet ner till närmaste 5% intervall (mm säger man så?)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Rabattglada Zalman3 skrev ”Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF”...

Så först måste man köpa lite skog för att bli skogsägare och sen betala en årlig medlemsavgift på 2000kr och uppåt (beroende på storlek och omsättning). Allt för att kunna få åtnjuta den ofta nämnda ”LRF-rabatten”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
Rabattglada Zalman3 skrev ”Alla skogsägare kan bli medlemmar i LRF”...

Så först måste man köpa lite skog för att bli skogsägare och sen betala en årlig medlemsavgift på 2000kr och uppåt (beroende på storlek och omsättning). Allt för att kunna få åtnjuta den ofta nämnda ”LRF-rabatten”.
Men då känns det ju helt rimligt att nämna den rabatten överallt, det är väll säkert så att en stor del av medlemmarna här är skogsägare...
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl ändå inte LRF som sponsrar bilarna utan det är vw som lämnar rabatt. Poängen är ju att LRF marknadsför den och det drar kunder.
Alla kan få rabatt lite beroende på förutsättningar.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

VW-försäljaren vill sälja bilar. Om den kan ge LRF-medlemmar x% rabatt så kan de ge dig också samma rabatt, var så säker.
Tesla Y LR -22 EAP
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

chaffis75 skrev:
Davidswe skrev:
taliz skrev:
Fungerar appen för ID3 bra?
För eGolfen funkade den nästan alltid. För Zoen ytterst sällan.
Här är en med ID4 som fått problem(ska väl vara samma som ID3):



Störigt om det inte funkar, särskilt på vintern.
Hej
Man önskar väl att appen ska funka bättre. Oftas visar appen lägre % på batteriet än vad bilen säger. Har en skillnad på ca 3-7% ibland och andra gånger visar den samma som i bilen.
När jag laddar så kan jag följa hur % ändras/ökar och det har stämt dom gångerna jag har jämfört bil och app.

Sen ibland så har appen ingen koppling till bilen osv.
Kan starta ventilationen från appen men det funkar bara för mig när bilen laddas. Så gissar att det är så det ska vara.
Detta är löst i 783 mjukvaran (bilens mjukvara) ..
Tidigare mjukvara så avrundas alltid värdet ner till närmaste 5% intervall (mm säger man så?)
Hade ingen koll på att den avrundade värdet. Nu har jag lärt mig det och då är det ju inget fel på appen med % värdet.

Har du fått denna uppdatering 783 ?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Gör de någon kontroll att man är bonde? Jag menar man kan klä ut sig i jeans och stövlar och väst och ta på sig en lrf keps. (som jag tänker mig att en bonde ser ut)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Mickep skrev:
Gör de någon kontroll att man är bonde? Jag menar man kan klä ut sig i jeans och stövlar och väst och ta på sig en lrf keps. (som jag tänker mig att en bonde ser ut)
Bara du har ett medlemskort i LRF så kan du gå in till handlaren i smoking och ändå få rabatten. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
VW-försäljaren vill sälja bilar. Om den kan ge LRF-medlemmar x% rabatt så kan de ge dig också samma rabatt, var så säker.
LRF har ramavtal med generalagenten så det är inte den enskilda återförsäljaren som ger dig den rabatten. Därför kan de få svårt att matcha priset om man inte har tillgång till ramavtalet.

Jag försökte en gång gå med i LRF men de krävde att det i bolagets verksamhetsbeskrivning står att man har verksamhet i "de gröna näringarna" eller hur det nu var. Kodknackare var inte rätt iaf. ;)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

Jag hävdar att det är säljarens marginal som bestämmer rabatten, inte hur man säljer...
Tesla Y LR -22 EAP
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Jag hävdar att det är säljarens marginal som bestämmer rabatten, inte hur man säljer...
Vissa ramavtal har större rabatt än återförsäljarens marginal. En del av ramavtalets rabatt står säkert återförsäljaren för men en del måste ligga på generalagenten eller kanske till och med tillverkaren.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Man får även bonus utöver rabatten på 4%, 9000 kr för id3 och över 10000 kr för id4. (måste ha medlemskap och får igen pengarna) Vad var kostnaden för medlemskap nu igen?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?

Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?

Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.
Zalmans mellannamn är "Spekulation". ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?
Så dyrt? Enligt min information så ska den kosta 203 200:-....
Zalman3 skrev:
Kommer Tesla 2? redan nästa år?
Pris från 160.000 yuan=203.200kr.
viewtopic.php?f=12&t=19852&p=489392&hil ... 2+#p489392
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar