VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?

Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.

Citat från Polestar tråden så kommer det en billig 2wd Polestar 2 redan i februari.

Den nya billigare varianten av Polestar 2:

Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh

Ungefär samma pris som ID.3

Lanseras nästa månad
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Citat från Polestar tråden så kommer det en billig 2wd Polestar 2 redan i februari.

Den nya billigare varianten av Polestar 2:

Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh

Ungefär samma pris som ID.3

Lanseras nästa månad
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730
Ungefär samma pris som ID.3 tolkar jag som ca 50 kkr mer än ID.3 för 434 900 kr (om det är grundversion vilket det inte behöver vara), dvs mycket närmare 500 kkr än 450 kkr och verkligen inga 400 kkr.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Citat från Polestar tråden så kommer det en billig 2wd Polestar 2 redan i februari.

Den nya billigare varianten av Polestar 2:

Front wheel drive
204 HP
58-60 kWh

Ungefär samma pris som ID.3

Lanseras nästa månad
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=3730
Ungefär samma pris som ID.3 tolkar jag som ca 50 kkr mer än ID.3 för 434 900 kr (om det är grundversion vilket det inte behöver vara), dvs mycket närmare 500 kkr än 450 kkr och verkligen inga 400 kkr.
Rykten har florerat vad gäller en framhjulsdriven instegsmodell runt 400.000 kr som kan konkurrera med Volkswagens ID-modeller och efter att ha stressat frågan så konfirmerade Thomas Ingenlath dessa rykten.
https://www.dagensps.se/motor/polestar- ... -en-succe/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!
Det bästa är väl egentligen att en hyfsat vettig elbil i mellanklassen nu inte kostar mer i inköp än avgasditon. De lär inte gå ner så mkt mer i pris framöver.
Nästa steg är riktiga budgetbilar och småbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!
Zalman kan du vara snäll och svara denna gången på samma fråga? Vad är snart i ditt liv?
Har redan ställt frågan i en annan tråd men du svarade inte.
Jag vill byta bil och undrar bara hur snart är det snart hos dig.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!
Zalman kan du vara snäll och svara denna gången på samma fråga? Vad är snart i ditt liv?
Har redan ställt frågan i en annan tråd men du svarade inte.
Jag vill byta bil och undrar bara hur snart är det snart hos dig.
Jag tror att snart är ca 3-6 månader.
Få orkar vänta i mer än 12 månader.

Den 31 mars kl05.30 2016 bokade jag en Tesla M3.
Men orkade inte vänta på att den skulle komma till Sverige.
Så den 15 september 2016 bokade jag en Tesla S60D(som uppgraderades till en S75D) som levererades den 20 mars 2017.

Det allmänna problemet med att köpa elbil nu är att branschen ännu är väldigt omogen.
Det kommer alltid väldigt mycket bättre/billigare elbilar om 6 månader.

Då är det upp till köparen att avgöra när man ska köpa.
Och om det ska 10 eller 20% billigare att köra elbil än en fossilbil.

Klart är dock att fossilbilen är död.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!

Bilen ska ju laddas också. Icke-Teslor är rejält handikappade fortfarande. Det enda som finns i Sverige är ju fortfarande Ionity och några andra Circle K-mackar som satt upp laddare under eget namn. Resten är inte bra nog. Vad är det för vits med en snabbladdande Ioniq 5 om den måste laddas för 8,70:-/kWh på Ionity eller på 50kW-stolpar? Jag förutsätter nu att man kör här i Sverige och inte konstant är på resa i Tyskland... ;) Eller är Hyundai med i Ionity?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!

Bilen ska ju laddas också. Icke-Teslor är rejält handikappade fortfarande. Det enda som finns i Sverige är ju fortfarande Ionity och några andra Circle K-mackar som satt upp laddare under eget namn. Resten är inte bra nog. Vad är det för vits med en snabbladdande Ioniq 5 om den måste laddas för 8,70:-/kWh på Ionity eller på 50kW-stolpar? Jag förutsätter nu att man kör här i Sverige och inte konstant är på resa i Tyskland... ;) Eller är Hyundai med i Ionity?
Hyundai/KIA Är med i Ionity.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!

Bilen ska ju laddas också. Icke-Teslor är rejält handikappade fortfarande. Det enda som finns i Sverige är ju fortfarande Ionity och några andra Circle K-mackar som satt upp laddare under eget namn. Resten är inte bra nog. Vad är det för vits med en snabbladdande Ioniq 5 om den måste laddas för 8,70:-/kWh på Ionity eller på 50kW-stolpar? Jag förutsätter nu att man kör här i Sverige och inte konstant är på resa i Tyskland... ;) Eller är Hyundai med i Ionity?
Hyundai/KIA Är med i Ionity.

Har för mig att de skulle hoppa av, eller blev det inte så till sist?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


SEOUL, 5 november 2020 – Hyundai Motor Group ansluter sig till som strategisk partner och aktieägare i IONITY, Europas ledande snabbladdningsnätverk. Som en del av denna joint venture kommer Hyundai Motor Group med sina varumärken Hyundai och Kia – driva expansionen av snabbladdningsnätverket längs Europas motorvägar och på så sätt ytterligare främja utsläppsfri mobilitet.
https://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/p ... ar-3048761

Dock har jag inte koll på vad det kostar för en Hyundai ägare att ladda hos Ionity.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:

SEOUL, 5 november 2020 – Hyundai Motor Group ansluter sig till som strategisk partner och aktieägare i IONITY, Europas ledande snabbladdningsnätverk. Som en del av denna joint venture kommer Hyundai Motor Group med sina varumärken Hyundai och Kia – driva expansionen av snabbladdningsnätverket längs Europas motorvägar och på så sätt ytterligare främja utsläppsfri mobilitet.
https://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/p ... ar-3048761

Dock har jag inte koll på vad det kostar för en Hyundai ägare att ladda hos Ionity.
Från FB
"Nu har ju Kia bevisat att de som många andra bilmärken inte verkar förstå någonting om sina kunders behov. Pratar om Kia charge appen med tillhörande laddkort som nu lanserats. Den stackars nyblivna elbilsägaren som glad i hågen använder denna lösning för att ladda sin bil kommer att bli lurad in på skinnet. Påminner om roamingavgifterma i mobilernas barndom. 2 exempel. 1.Man laddar med detta kort på en Bee stations DC laddare. Priset är en startavgift på 5,27 och sedan 13 kr per kWh. Samma kostnad med ett Bee laddkort är 5kr/kWh. 2. Laddning på IONITY där dessutom Kia är delägare kostar samma som om man betalar med IONITYs egen app ( som är helt gratis). Detta är att misshandla sina kunder å det grövsta. Skärpning Kia. Konkurrensen är stenhård. Så här blir man inte ledare på elbilssegmentet."
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!
Zalman kan du vara snäll och svara denna gången på samma fråga? Vad är snart i ditt liv?
Har redan ställt frågan i en annan tråd men du svarade inte.
Jag vill byta bil och undrar bara hur snart är det snart hos dig.
Jag tror att snart är ca 3-6 månader.
Få orkar vänta i mer än 12 månader.

Den 31 mars kl05.30 2016 bokade jag en Tesla M3.
Men orkade inte vänta på att den skulle komma till Sverige.
Så den 15 september 2016 bokade jag en Tesla S60D(som uppgraderades till en S75D) som levererades den 20 mars 2017.

Det allmänna problemet med att köpa elbil nu är att branschen ännu är väldigt omogen.
Det kommer alltid väldigt mycket bättre/billigare elbilar om 6 månader.

Då är det upp till köparen att avgöra när man ska köpa.
Och om det ska 10 eller 20% billigare att köra elbil än en fossilbil.

Klart är dock att fossilbilen är död.
Tack.
Orkar inte vänta ett år till.
Det blir svårt det här :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:

SEOUL, 5 november 2020 – Hyundai Motor Group ansluter sig till som strategisk partner och aktieägare i IONITY, Europas ledande snabbladdningsnätverk. Som en del av denna joint venture kommer Hyundai Motor Group med sina varumärken Hyundai och Kia – driva expansionen av snabbladdningsnätverket längs Europas motorvägar och på så sätt ytterligare främja utsläppsfri mobilitet.
https://www.mynewsdesk.com/se/hyundai/p ... ar-3048761

Dock har jag inte koll på vad det kostar för en Hyundai ägare att ladda hos Ionity.
Från FB
"Nu har ju Kia bevisat att de som många andra bilmärken inte verkar förstå någonting om sina kunders behov. Pratar om Kia charge appen med tillhörande laddkort som nu lanserats. Den stackars nyblivna elbilsägaren som glad i hågen använder denna lösning för att ladda sin bil kommer att bli lurad in på skinnet. Påminner om roamingavgifterma i mobilernas barndom. 2 exempel. 1.Man laddar med detta kort på en Bee stations DC laddare. Priset är en startavgift på 5,27 och sedan 13 kr per kWh. Samma kostnad med ett Bee laddkort är 5kr/kWh. 2. Laddning på IONITY där dessutom Kia är delägare kostar samma som om man betalar med IONITYs egen app ( som är helt gratis). Detta är att misshandla sina kunder å det grövsta. Skärpning Kia. Konkurrensen är stenhård. Så här blir man inte ledare på elbilssegmentet."
1. Detta visar med all önskvärd tydlighet att branschen är mycket omogen.
2. Å andra sidan kan Hyundai/KIA mycket enkelt sänka sina priser.

Hur länge ska det dröja innan Plug&Charge är implementerat och att laddpriserna varierar max 10%?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!
Zalman kan du vara snäll och svara denna gången på samma fråga? Vad är snart i ditt liv?
Har redan ställt frågan i en annan tråd men du svarade inte.
Jag vill byta bil och undrar bara hur snart är det snart hos dig.
Jag tror att snart är ca 3-6 månader.
Få orkar vänta i mer än 12 månader.

Den 31 mars kl05.30 2016 bokade jag en Tesla M3.
Men orkade inte vänta på att den skulle komma till Sverige.
Så den 15 september 2016 bokade jag en Tesla S60D(som uppgraderades till en S75D) som levererades den 20 mars 2017.

Det allmänna problemet med att köpa elbil nu är att branschen ännu är väldigt omogen.
Det kommer alltid väldigt mycket bättre/billigare elbilar om 6 månader.

Då är det upp till köparen att avgöra när man ska köpa.
Och om det ska 10 eller 20% billigare att köra elbil än en fossilbil.

Klart är dock att fossilbilen är död.
Tack.
Orkar inte vänta ett år till.
Det blir svårt det här :(
Det tråkiga som elbilsköpare är att man kanske blir lovad en leveranstid på 3 månader, som efter förseningar blir 6 månader.
Då man äntligen hämtar ut sin fina elbil.
Då lanseras en mycket bättre bil.
Suck!

Att efter man beställt sin elbil stänga av Internet.
Känns inte heller som en hållbar lösning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW I.D

Inlägg av Revoltra »

Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
Jag skulle inte köpa en ID4 utan 4wd och 170kW laddning, som kommer i höst.

Problemet är bara att i höst så finns både Tesla modell Y och Ioniq 5 ute.
Problemet är bara att ID4 får stryk av Tesla och Ioniq 5 på i stort sett allt.
Invändningen är då, vilket pris får dessa bilar?
Åtminstone Tesla kommer sänka priset så de kan sälja allt de tillverkar.
Vilka volymer/priser Ioniq 5 kommer i återstår att se.

Härligt för oss elbilister, snart finns det riktigt mycket att välja på!
Zalman kan du vara snäll och svara denna gången på samma fråga? Vad är snart i ditt liv?
Har redan ställt frågan i en annan tråd men du svarade inte.
Jag vill byta bil och undrar bara hur snart är det snart hos dig.
Jag tror att snart är ca 3-6 månader.
Få orkar vänta i mer än 12 månader.

Den 31 mars kl05.30 2016 bokade jag en Tesla M3.
Men orkade inte vänta på att den skulle komma till Sverige.
Så den 15 september 2016 bokade jag en Tesla S60D(som uppgraderades till en S75D) som levererades den 20 mars 2017.

Det allmänna problemet med att köpa elbil nu är att branschen ännu är väldigt omogen.
Det kommer alltid väldigt mycket bättre/billigare elbilar om 6 månader.

Då är det upp till köparen att avgöra när man ska köpa.
Och om det ska 10 eller 20% billigare att köra elbil än en fossilbil.

Klart är dock att fossilbilen är död.
Tack.
Orkar inte vänta ett år till.
Det blir svårt det här :(
Det tråkiga som elbilsköpare är att man kanske blir lovad en leveranstid på 3 månader, som efter förseningar blir 6 månader.
Då man äntligen hämtar ut sin fina elbil.
Då lanseras en mycket bättre bil.
Suck!

Att efter man beställt sin elbil stänga av Internet.
Känns inte heller som en hållbar lösning.
Word.
Jag har beställt en id4 för min nuvarande bil håller bokstavligen på att falla ihop. Så jag behöver en bil nu i vår. Ionic 5 ser ut att kanske bli en bättre bil ( spännande att se priset) men som sagt - det kommer gå väldigt fort nu. Nyare och bättre elbilar hela tiden. Oavsett vilken man köper kommer det komma en om ett halvår som är fetare.
Om jag skulle vänta på bättre är frågan när orkar man inte vänta längre. För mig är det precis nu. Kommer bli glad över min gula id4 :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Word.
Jag har beställt en id4 för min nuvarande bil håller bokstavligen på att falla ihop. Så jag behöver en bil nu i vår. Ionic 5 ser ut att kanske bli en bättre bil ( spännande att se priset) men som sagt - det kommer gå väldigt fort nu. Nyare och bättre elbilar hela tiden. Oavsett vilken man köper kommer det komma en om ett halvår som är fetare.
Om jag skulle vänta på bättre är frågan när orkar man inte vänta längre. För mig är det precis nu. Kommer bli glad över min gula id4 
Grattis till din kommande ID4!

En kompis som idag kör en Passat GTE ska byta bil.
Det lät först som att han skulle välja en VW Passat GTE igen, men efter jag surrat med honom så lät det som det blir en ID4 i alla fall.

Kul att en fossilbil inte längre är ett alternativ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Men vem köper en ID3 kontant?
När privatleasing kostar runt 3.000kr i månaden?

Intressant är om Polestar 2 kommer med en snik 2wd version för samma pengar som en ID3.

Då väljer jag Polestar 2 alla dar i veckan.
Utgår ifrån att den har drag som klarar förhoppningsvis 1.500kg.

Men ID3 kommer ju också med en billigare version för ca 350.000kr. Om då Polestar 2 kostar 400.000kr blir det ett svårare val.
Och vad för information bygger du att den kommer komma för 400 000 kr, alltså 250 000 kr mindre än idag? Eller är det ren spekulation?

Om vi inte behöver något som stödjer våra påståenden så kan vi ju börja spekulera i vad som händer om Tesla släpper en snikversion av Model 3 för 250 000 kr?

Polstra valde att sätta precis samma pris för Polstar 2 som Model 3 med ungefär samma storlek på batteriet och fyrhjulsdrift. Om du ska släppa en med mindre batteri och endast bakhjulsdrift, finns det då inte en chans att de lägger sig igen på liknande nivå som Tesla. Alltså 180 000 kr mer än vad du skrev.
Det är nog inte någon teslamodell som polestar2 fwd prissätts efter. Skulle tro att den kommer kosta exakt lika mycket som motsvarande id4.
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

Lite off topic kanske, men undrar hur ni som har förmånsbil brukar göra med biltvätt. Jag väntar på en Id.4 och det kommer att bli min första förmånsbil. Har tidigare endast kört äldre bilar och då har jag inte riktigt brytt mig utan tvättat både maskintvätt och i såna där självtvätthallar där man betalar med polletten. Hur brukar ni göra? Är det bara att köra på som jag brukar då jag ändå ska lämna tillbaka den om 3 år? Eller bör jag lära mig att tvätta "på riktigt" med svamp etc. Vad har ni för tips?
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

Yeahman82 skrev:
Lite off topic kanske, men undrar hur ni som har förmånsbil brukar göra med biltvätt. Jag väntar på en Id.4 och det kommer att bli min första förmånsbil. Har tidigare endast kört äldre bilar och då har jag inte riktigt brytt mig utan tvättat både maskintvätt och i såna där självtvätthallar där man betalar med polletten. Hur brukar ni göra? Är det bara att köra på som jag brukar då jag ändå ska lämna tillbaka den om 3 år? Eller bör jag lära mig att tvätta "på riktigt" med svamp etc. Vad har ni för tips?
Tänker du på när du ska lämna igen den? Skulle inte tro att de anmärker på tvättrepor från maskintvätt.
Yeahman82
Inlägg: 52
Blev medlem: 07 dec 2020 13:44

Re: VW I.D

Inlägg av Yeahman82 »

TobbeTesla skrev:
Yeahman82 skrev:
Lite off topic kanske, men undrar hur ni som har förmånsbil brukar göra med biltvätt. Jag väntar på en Id.4 och det kommer att bli min första förmånsbil. Har tidigare endast kört äldre bilar och då har jag inte riktigt brytt mig utan tvättat både maskintvätt och i såna där självtvätthallar där man betalar med polletten. Hur brukar ni göra? Är det bara att köra på som jag brukar då jag ändå ska lämna tillbaka den om 3 år? Eller bör jag lära mig att tvätta "på riktigt" med svamp etc. Vad har ni för tips?
Tänker du på när du ska lämna igen den? Skulle inte tro att de anmärker på tvättrepor från maskintvätt.
Ja dels det och dels vill jag ju att bilen ska hålla sig fin så länge som jag har den. Jag förstår att noggrann handtvätt är det bästa men tiden och bilintresset räcker inte till för det :)
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

Yeahman82 skrev:
TobbeTesla skrev:
Yeahman82 skrev:
Lite off topic kanske, men undrar hur ni som har förmånsbil brukar göra med biltvätt. Jag väntar på en Id.4 och det kommer att bli min första förmånsbil. Har tidigare endast kört äldre bilar och då har jag inte riktigt brytt mig utan tvättat både maskintvätt och i såna där självtvätthallar där man betalar med polletten. Hur brukar ni göra? Är det bara att köra på som jag brukar då jag ändå ska lämna tillbaka den om 3 år? Eller bör jag lära mig att tvätta "på riktigt" med svamp etc. Vad har ni för tips?
Tänker du på när du ska lämna igen den? Skulle inte tro att de anmärker på tvättrepor från maskintvätt.
Ja dels det och dels vill jag ju att bilen ska hålla sig fin så länge som jag har den. Jag förstår att noggrann handtvätt är det bästa men tiden och bilintresset räcker inte till för det :)
Det faller nog inom normalt slitage så du kan nog vara lugn. Men du kan ju alltid dubbelkolla med bilfirman.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Varför är det viktigare att inte ha tvättrepor på en bil man äger men inte på en bil man leasar? Antingen stör man sig på dem eller inte. Spelar väl ingen roll hur man finansierat den?

Tvättrepor poleras bort ganska lätt också så vill man fixa till den innan försäljning så är det ju lätt.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Varför är det viktigare att inte ha tvättrepor på en bil man äger men inte på en bil man leasar? Antingen stör man sig på dem eller inte. Spelar väl ingen roll hur man finansierat den?

Tvättrepor poleras bort ganska lätt också så vill man fixa till den innan försäljning så är det ju lätt.
Ofta är ju ”bekymmersfritt” ett argument för att leasa bil. I själva verket är det ju tvärt om.
Jag har en kompis som la mycket omsorg på att han skulle lämna tillbaka bilen med både sommar och vinterdäck precis över gränsen för godkänt slitage. När han sent i leasingperioden fått skador som han själv bedömde som vara gränsen för normalt slitage blev han ju nästan paranoid.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

Ja, bekymmersfritt är det om man kan lämna in bilen i befintligt skick. (bara den inte är krockad) men jag anser parkeringsskador och ev repor vid tvätt som normalt slitage, även fläckar om man har barn eller äldre som passagerare. Onormalt slitage är en krockad bil eller något som är trasigt. men det är saker som skall gå på garantin/försökring enligt mig.
Enligt mig så skall det räcka med en godkänd besiktning på vanlig station utan anmärkning där skönhetsfel ej är anledning till extrakostnad.
Skriv svar