Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi har låst upp till 86.5 kWh av 95 som får användas från år 2021.

Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.

Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.

Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.

Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.

Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.

Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Audi har låst upp till 86.5 kWh av 95 som får användas från år 2021.

Buffert finns både i botten och toppen, troligen då 4,25 kWh.

Varje full laddcykel till 100% sliter aningen på Litium-batteriet.

Därför är det en god idé att dra ned lite på vardagsladdningen om inte räckvidden blir problem.

Alla verkar ha sin egen laddstratergi, viktigaste är ju att det funkar i praktiken. Batteriet ska väl ändå användas brukar jag tänka på Ionity, när laddaren visar 154 kW laddeffekt.

Vintertid brukar jag sätta i laddkabeln hemma i kallgaraget varje natt då förvärmningen då tar energin direkt från elnätet.

Sommartid laddar jag bara när det behövs, kan bli en gång i veckan.
Kanoners!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Av gammal vana sätter jag in laddsladden varje gång jag kommer hem och så laddas bilen till 80%. Det är egentligen helt onödigt, det skulle gott räcka med 50% och påfyllning en eller två gånger i månaden. Men jag vill vara på den säkra sidan.
Golfen, som vi använder dagligen, laddas alltid till 80% så fort vi kommer hem. Jag har helt slutat med att ladda på natten. Elnätet har blivit så opålitligt på sistone. Rätt vad det är så går strömmen och så har man kanske en oladdad bil på morgonen. Problemet är då inte att strömmen är borta jättelänge, utan att alla förbrukare kickar igång samtidigt när den väl kommer tillbaka. Det finns alltid en stor risk att huvudsäkringen går. Och det är ju lite obra när det händer på natten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av spinx »

Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.
Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt :) 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga 8-)

Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

spinx skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.
Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt :) 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga 8-)

Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.

ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
spinx
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jan 2019 22:57

Re: Audi e-tron

Inlägg av spinx »

Nect skrev:
spinx skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Ni som har e-tron 55, laddar ni alltid till 100% ?
Borde inte göra så mycket eftersom det egentligen bara är ca 91% av den totala kapaciteten?
Nej, varför plåga batteriet i onödan? Bilen rekommenderar max 80% för vardagsladdning.
Mest en fundering då 100% inte är 100% laddning och bör inte skada batteriet så pass mycket. Men 80-90% enligt bilen borde nog som ni säger vara lämpligt :) 90% laddning enligt bilen är ca 80% av den faktiska kapaciteten av batteriet. Lutar nog åt att beställa en så lite därav min fråga 8-)

Fick en bra offert som är svår att tacka nej till. Så Audi måste köra rejäla rabatter centralt. Skiljer nästan 4K/mån i leasingavgift kontra offerten jag fick i våras.
Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.

ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).
Tack! Det var ju kanske lite bättre än min då. Direkt via Volkswagen finans antar jag? Jag sitter med Autoplan här och hur jag än vrider å vänder på det så blir det en sämre deal med dem.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

spinx skrev:
Nect skrev:
spinx skrev:
[quote="Nect

Jag fick en ny offert idag med, via Volkswagen finans (istället för Autoplan). En ganska basic e-tron 55 Proline 24 mån / 1500 mil inkl. serviceavtal för 4891 kr/mån exkl moms (inräknat miljöpremie) - Får man fråga hur din såg ut?
Inga problem!
E-tron 55 S line, extra utrustning: 68 000:-.
24 mån / 1500 mil per år.

ca 6 400kr/mån exkl. moms inkl. service och försäkring (miljöbonus som första förhöjda hyra).
Tack! Det var ju kanske lite bättre än min då. Direkt via Volkswagen finans antar jag? Jag sitter med Autoplan här och hur jag än vrider å vänder på det så blir det en sämre deal med dem.
Stämmer bra! Direkt via Audi/volkswagen :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har idag för första gången på mycket lång tid gjort en längre tur med min e-tron. Göteborg tur och retur, 306km. Jag startade med 100% SoC och trodde i min enfald att batteriet skulle räcka mer än tillräckligt, men det visade sig vara en grov missbedömning. Snittförbrukningen hamnade på 24,5kWh/100km, vilket med tanke på det extremt dåliga vädret inte är alltför dåligt. Jag är van från tidigare turer att e-tron är ganska pessimistisk i sin räckviddsberäkning, men idag sjönk den kvarstående räckvidden snabbare än jag kunde sänka hastigheten. Jag fick ligga bakom lastbilar hela tiden, förbrukningen sjönk som förväntat, ändå så tappade jag oupphörligt räckvidd. Jag klarade mig hem med enbart 12 km marginal, 4% SoC. Det ger en total batterikpacitet på endast 78kWh. Jag vet att jag hade 83kWh för ett år sedan. Skillnaden är inte direkt liten om man får säga så.
Antigen så var förbrukningen högre än redovisat eller så har mitt batteri tappat en hel del kapacitet och BMS:en fick lära sig detta under färden. Det var 3-4 plusgrader. Kan det ha med temperaturen att göra? Jag har kört i betydligt kallare väder tidigare och inte sett detta fenomen. Vad är det som har hänt tro? Inte kan ha batteriet tappat så mycket efter enbart 2600 mil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Jag har idag för första gången på mycket lång tid gjort en längre tur med min e-tron. Göteborg tur och retur, 306km. Jag startade med 100% SoC och trodde i min enfald att batteriet skulle räcka mer än tillräckligt, men det visade sig vara en grov missbedömning. Snittförbrukningen hamnade på 24,5kWh/100km, vilket med tanke på det extremt dåliga vädret inte är alltför dåligt. Jag är van från tidigare turer att e-tron är ganska pessimistisk i sin räckviddsberäkning, men idag sjönk den kvarstående räckvidden snabbare än jag kunde sänka hastigheten. Jag fick ligga bakom lastbilar hela tiden, förbrukningen sjönk som förväntat, ändå så tappade jag oupphörligt räckvidd. Jag klarade mig hem med enbart 12 km marginal, 4% SoC. Det ger en total batterikpacitet på endast 78kWh. Jag vet att jag hade 83kWh för ett år sedan. Skillnaden är inte direkt liten om man får säga så.
Antigen så var förbrukningen högre än redovisat eller så har mitt batteri tappat en hel del kapacitet och BMS:en fick lära sig detta under färden. Det var 3-4 plusgrader. Kan det ha med temperaturen att göra? Jag har kört i betydligt kallare väder tidigare och inte sett detta fenomen. Vad är det som har hänt tro? Inte kan ha batteriet tappat så mycket efter enbart 2600 mil?
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
När din bil stått oanvänd så länge kanske en del av elektronerna har fastnat i något av skikten inuti Litium-batteriet.

Du skulle kanske testa att ladda på Ionity så det ruskar om inuti batteriet!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
När din bil stått oanvänd så länge kanske en del av elektronerna har fastnat i något av skikten inuti Litium-batteriet.

Du skulle kanske testa att ladda på Ionity så det ruskar om inuti batteriet!
Vet inte om det fungerar så. Det kanske blir bara värre när man stressar ett trött batteri med en massa effekt. Bortsett från att det inte finns någon Ionity som jag passerar. Mariestad är åt fel håll och jag åker ju inte upp dit bara för att ladda. Batteriet skulle ändå aldrig hinna bli varmt.
Jag är mer inne på att ladda långsamt upp till 100% igen. Just nu är den på 50% med en uppskattad räckvidd på 166 km, alltså 33 mil vid fulladdat. Det låter lite mer rimligt med den förbrukningen jag haft. Extrapolerat skulle det motsvara 82,6 kWh tillgängligt. Och det är ju precis det man ska förvänta sig.

Update: Jag har laddat till 70% nu. Mer än så vill jag inte ladda nu eftersom jag inte kommer använda bilen förrän fredag nästa vecka, och då ska jag åka ner till Go:tegorg igen. Hursomhelst så är bilen fortfarande inne på en maximal räckvidd runt 33 mil. Extrapolerat tillgänglig maximal kapacitet ~82kWh. Lite oklart eftersom jag inte riktigt vet vilken förbrukning den beräknade räckvidden beräknas på. Men jag antar att det är min förbrukning från igår. Det kanske var falskt larm och allting hade sin orsak i ett fullständigt okalibrerat batteri. Då vet man i alla fall att det är en bra idé att tömma batteriet helt och hållet någon gång ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?

Lugn. Mati tycker sig alltid se extrema degraderingar på sina elbilar. En riktig otursgubbe. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Lugn. Mati tycker sig alltid se extrema degraderingar på sina elbilar. En riktig otursgubbe. ;)
Vadå, hur menar du nu? Var nånstans tycker du att jag ser extrema degraderingar på mina elbilar? Att min Model S90D hade tappat en massa kapacitet efter ganska kort tid är väl inget konstigt med tanke på att 90-batteriet är erkänt kasst.
E-Golfen har fortfarande samma räckvidd efter 6000 mil och tre år, den har inte tappat någonting alls såvitt jag kan se. Och jag har aldrig sagt nånting annat heller.

Nu verkar ju e-tron ha besinnat sig som det ser ut nu. Jag ska testa nästa vecka igen. Blir spännande om det blir samma beteende igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Macki skrev:
Om du lämnar in bilen så fråga verkstaden om du kan få den uppdateringen, om de ens känner till den? Om det ens är en uppdatering? :?:
Sen är det ju absolut läge med vinterdäck :D

La upp en film igår på när den kör själv i 5 minuter, lite långtråkig att kolla på men bilen gör ett bra jobb iallafall.

Som sagt hade varit intressant och höra andra med etron som nyligen varit inne på service om deras bilar fungerar på samma sätt

Är detta en uppdatering och vad heter den isåfalll?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Känns onödigt att gå tom på chansning och dra in assistansservice när en polarare kan komma och bogsera hem mig med någon halvmil kvar.( Skulle vilja gå riktigt lågt någon gång för att se hur känsligt det är med procenten nere på botten.

OBD 11 är det något du har själv eller är det som audis verkstäder använder?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
macky skrev:
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?

Det där har jag också undrat över. Och är det så att en buffert även skyddar ett degraderat batteri?
Men är det så att bufferten följer med degraderingen så borde man ju märka av en degradering ganska tidigt. (Lika tidigt som de elbilar som inte har någon buffert.)
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Känns onödigt att gå tom på chansning och dra in assistansservice när en polarare kan komma och bogsera hem mig med någon halvmil kvar.( Skulle vilja gå riktigt lågt någon gång för att se hur känsligt det är med procenten nere på botten.

OBD 11 är det något du har själv eller är det som audis verkstäder använder?
Stämmer, ska nog upp på bärgare med flak.
OBD11 är som en konsumentversion av det verktyg verkstaden använder. Går att läsa felkoder, koda om saker samt kolla lite mer batteriinfo som temp mm. Kopplar upp mot app i telefonen efter inkoppling i bilen. Kodning ska man vara lite försiktig med. Såg ngn norrman i somras som fått till trailer assist på sin e-tron. Dvs att bilen håller släpet i vald vinkel. Kag testade och fastnade 3/4 in och backade alla ändringar. Då funkade inte längre assistanssystemen. Vet dock en firma som jobbar med att eftermontera originalgrejer på audi/porsche och fick hjälp. Krävde uppkoppling mot audis servrar för att återställa. Så nu ligger jag lågt. ;). Frågade honom vad audi hade tagit. Svaret var initial felsökning x-tusen och om man hade tur som fick en bra tekniker hittat fel. Annars oklart.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Hur kan det tänkas funka hos e-tron? Vad händer med bufferten när kapaciteten minskar? Följer bufferten med oförändrad eller minskar den procentuellt i förhållande till batteriets totala kapacitet? Eller är det så att man använder bufferten för att dölja batteriets degradering och först när bufferten är förbrukad så minskar den användbara kapaciteten?

Det där har jag också undrat över. Och är det så att en buffert även skyddar ett degraderat batteri?
Men är det så att bufferten följer med degraderingen så borde man ju märka av en degradering ganska tidigt. (Lika tidigt som de elbilar som inte har någon buffert.)
Jag vet faktiskt inte. Hade väl tänkt att bufferten äts upp. Det skulle ju minska risken för audi att kunderna kommer under nivån för batterigarantin. Borde ju isf märkas på hastigheten på dc-laddning uppåt 100%. Är väl delvis den stora toppbufferten som gör att laddningen är så snabb hela vägen till 100.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Oroväckande! Finns det något sätt att mäta detta, typ genom obd eller kan man be att få det uppmätt på Audi? Och hur ser garantin ut, är det 70% kvar av 95kWh eller 70% av netto? Borde vara det förstnämnda då det är olika mycket upplåst på samma batteri men olika mycket upplåst.
Och nu när du var nära torsk, hur funkar det med bogsering på e-tron?
Bogsering ingår i assistansservice vad jag vet. Bilen dör när det är 0%. Går att starta om och köra till sidan. Jag har läst av nominell kapacitet med OBD11 i somras och låg på 96-97% tror jag. Då har du ju även en buffer som ska räknas med innan du skulle märka ngt. Sen har jag läst om flera norrmänn som verkar skeptiska om man kan använda sig av detta värde som en indikation på degraderingen. Det ger rätt olika vid olika tillfällen.
Vad det gäller bogsering tänkte jag mer om det går eller ej. Har hört att det inte går att bogsera elbilar då de kan bli överhettade av regenereringen.
Kolla manualen. Min Tesla får bogseras max 5 km/tim max 50 meter eller nåt. D.v.s. till en bärgningsbil som kan ta bilen på flaket. Om jag fattat rätt så är den bakre motorn permanentmagnetiserad och går som generator även utan magnetiseringsström.
Därmed inte sagt att alla elbilar fungerar på samma sätt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
macky skrev:
Sist jag räknade i somras hade jag full kapacitet. Ca 2500 mil då. Inte kollat sen dess men heller inte märkt ngt då långresorna är sällsynta. Kan det vara BMS som inte är kalibrerad när du inte kört långt på så länge? Testa en sväng till ;)
Ja, det är en möjlighet att batteriet var okalibrerat och att bilen slutade ladda vid 100% fast det var inte fullt egentligen. Nu har jag ju verkligen kört tomt. Det gick allt fortare mot slutet, det kom en sköldpadda och bilen skrek efter ström. Inte så lite läskigt faktiskt. Nu borde alla celler vara nollade kan man tycka.
Det ser ut som att jag måste köra samma sträcka en gång till snart. Då får vi se om det blir bättre eller om den har verkligen tappat 5kWh redan. Det hade ju varit skitdåligt i så fall med tanke på den stora bufferten.
Fast frågan är om jag vågar testa en gång till. Det finns ju ingen möjlighet att fylla på när man märker att man inte når ända fram.
Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
2,8kWh/mil låg min på i somras när jag körde hårt(120-140)uppför Norrlandskusten i regn och motvind och kappkörde(140-180) med en Tesla M3 sista 4 milen in mot ionity i Sundsvall. Blev ju så besviken när Teslan inte svängde ner till ionityn. Den åkte väll givetvis vidare till SuC. ;)
:lol:

Vem vann mellan er, och vad hamnade förbrukningen på under just den sträckan? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar