Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Nu kan jag inte Audi (och egentligen inte heller Tesla), men jag skulle starkt misstänka att det är BMS som hamnat lite fel i sin kalibrering. Detta kombinerat med lite kyligare väder (då ökar den interna resistansen i battericellerna om du inte värmt upp paketet ordentligt innan avfärd).
Jo, det gjorde jag. Hade värmaren på i över en timme innan avfärd. Och då estimerade den en räckvidd runt 33 mil. Allt i sin ordning alltså.. Men sen stannade jag 2-3 timmar hos min kund i Mölndal och startade därifrån utan att förvärma (såklart). Det var då bilen började tappa räckvidd. Det kan bero på att BMS:en plötsligt upptäckte att det fanns mindre kräm kvar i batteriet än vad den hade trott i början. Eller så blev batteriet allt kallare och tappade kapacitet på grund av det. Och i takt med att räckvidden sjönk så körde jag allt långsammare. Men det gör ju att batteriet kanske blev ännu kallare. En ond cirkel kanske.
Samtidigt så kom ju den ursprungliga räckvidden tydligen tillbaka bara genom att jag laddade batteriet hemma. Det talar emot den teorin.
Nu ska jag åka samma sträcka ytterligare två gånger nästa vecka (spännande, först kör man inte en meter på flera månader och sen plötsligt närmare 100 mil på en vecka). Det blir spännande om bilen klarar sträckan nu eller om jag måste slöladda hos McDonalds i Alingsås. Jag tänker inte köra slut på batteriet igen.
Det var faktiskt en stor fördel med Teslan. Det spelade ingen roll hur långt den kom. Jag kunde alltid toppa hos SUC i Jung utan att förlora tid. E-tron måste klara sig hela vägen utan tillgång till vettiga laddmöjligheter. Och tyvärr finns ingen AC laddning hos min kund heller.
Vi får se, det ser ut att bli ett såntdär trevligt evighetsuppdrag hos min kund. Visar det sig att jag regelbundet måste köra till Mölndal nu så blir det kanske intressant med en Tesla igen i framtiden. SC ligger bara ett stenkast därifrån. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Händer kanske 1 gång på 30. Vilket är dåligt men så pass lite så det inte stör. Men då har jag bilen nästan alltid bra till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Det händer mig rätt ofta, men jag tror att det beror på att bilen används så sällan. Den verkar gå i någon form av koma-läge efter någon vecka eller så, och då är det inte längre möjligt att väcka den med appen. Men så fort jag kör en sväng så fungerar appen igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka

Hände en gång häromdagen men det var första på mer än en månad och jag använder den varje dag ofta flera gånger. Brukar lösas efter att man öpnnat dörren och testar igen. För ett år sen kunde den ju ligga nere i flera dagar och funkade periodvis sporadiskt.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Jag kör varje dag, fungerade inte igår eller imorse så ja var tvungen att gå ut o starta den manuellt (jävla I-landsproblem jag vet ).

Nu är ja på jobbet o laddar, då får ja kontakt igen.. :?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
Jag kör varje dag, fungerade inte igår eller imorse så ja var tvungen att gå ut o starta den manuellt (jävla I-landsproblem jag vet ).

Nu är ja på jobbet o laddar, då får ja kontakt igen.. :?
Skulle inte se det som ett I-landsproblem om jag skulle typ jobba tre trappor upp och sedan ha runt 500m till parkeringen. Utan då skulle det nog kunna sluta med bilbyte. Skulle bli sjukt less på att skrapa rutor och köra kall bil. ;)
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

o nu får ja ingen kontakt igen.... Vafan....
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
2,8kWh/mil låg min på i somras när jag körde hårt(120-140)uppför Norrlandskusten i regn och motvind och kappkörde(140-180) med en Tesla M3 sista 4 milen in mot ionity i Sundsvall. Blev ju så besviken när Teslan inte svängde ner till ionityn. Den åkte väll givetvis vidare till SuC. ;)
:lol:

Vem vann mellan er, och vad hamnade förbrukningen på under just den sträckan? :)
Ingen aning vad förbrukningen var i de farterna men batteriet var ju i alla fall varmkört inför laddning. ;)
Och vann gjorde jag. I alla fall i den bemärkelsen att jag låg först när vi skiljdes åt. :lol:
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
o nu får ja ingen kontakt igen.... Vafan....
Är det bara kontakt med bilen som är problemet eller har du kvar alla de andra problemen(systemfel och dylikt) i appen som man hade innan uppdateringen.
Du kanske ska åka in till verkstaden och få den uppdaterad igen.

Nu är jag långt ifrån nån datasnubbe men jag har haft nog många mobiltelefoner och datorer för att se ett mönster i att de alltid blir sämre över tid.
Och i och med att det blir bara mer och mer data och elektronik i bilen så kommer vi nog få se mycket av dessa problem i framtiden. Tesla verkar ju dock hantera det här föredömligt.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Det har fungerat till 100 % efter den stora uppdateringen i Augusti -2020 men nu har nått hänt igen..

Jag ser i appen att den laddar och ser när de är klar samt procent m.m men själva kontakten med bilen snurrar bara?

Får i värsta fall kolla med Audi, som sagt, ett I-landsproblem men vafan, ja vill värma bilen innan ja går ut, its my right ! :)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Martin E-tron skrev:
Det har fungerat till 100 % efter den stora uppdateringen i Augusti -2020 men nu har nått hänt igen..

Jag ser i appen att den laddar och ser när de är klar samt procent m.m men själva kontakten med bilen snurrar bara?

Får i värsta fall kolla med Audi, som sagt, ett I-landsproblem men vafan, ja vill värma bilen innan ja går ut, its my right ! :)
Inte helt fel att kyla den heller när det är +30. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Händer kanske 1 gång på 30. Vilket är dåligt men så pass lite så det inte stör. Men då har jag bilen nästan alltid bra till.
mati skrev:
Martin E-tron skrev:
Nån mer än jag som inte får kontakt med bilen nu igen...??

Kan inte skicka temp start, går inte att nå bilen får ja tillbaka
Det händer mig rätt ofta, men jag tror att det beror på att bilen används så sällan. Den verkar gå i någon form av koma-läge efter någon vecka eller så, och då är det inte längre möjligt att väcka den med appen. Men så fort jag kör en sväng så fungerar appen igen.
Martin E-tron skrev:
Jag kör varje dag, fungerade inte igår eller imorse så ja var tvungen att gå ut o starta den manuellt (jävla I-landsproblem jag vet ).

Nu är ja på jobbet o laddar, då får ja kontakt igen.. :?
Tror inte det är unikt för endast e-tron. Samma sak händer även med Tesla ibland (och andra bilmärken).

Vi hade ett tag återkommande problem med det på vår M3:a förra vintern. Grymt irriterande när det är kyligt ute och man vid hemfärd vid dagens slut vill kunna komma till en varm bil som står i kallgarage långt bort (fick dra in supporten, som tom. fick ta in utvecklare som remoteloggade vår bil från Kalifornien för att få löst det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Tänkte att jag kunde dela med mig av trippen Lomma-Sälen med en E-Tron 50.

Gick helt enligt plan och var faktiskt inga problem, stopp i Värnamo, Mariestad, Karlstad och sedan Malung. Risken med Malung var ju känd och visst på vägen upp fick vi vänta ca 30 min på att ladda, behövde själv bara ladda 10 min för att ha lite marginal. Hade nog klarat sig men ville inte chansa på att komma fram med 1-2%...
Vid hemfärd inga köer så gick ännu smidigare.

Bilen var oftast färdigladdad innan vi hade hunnit äta, toalett besök osv. Två vuxna och två barn. E-tron laddar verkligen snabbt till 100%, fick ganska snabbt max fart kring 125kw som höll kvar till drygt 70%

Bilen ganska fullpackad med en snittförbrukning på 27 respektive 28, helt ok enligt mig! Dock bra väglag i princip hela vägen, snitt temp 0 skulle jag gissa på. Startat med 100% och varm bil.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Johan B skrev:
Tänkte att jag kunde dela med mig av trippen Lomma-Sälen med en E-Tron 50.

Gick helt enligt plan och var faktiskt inga problem, stopp i Värnamo, Mariestad, Karlstad och sedan Malung. Risken med Malung var ju känd och visst på vägen upp fick vi vänta ca 30 min på att ladda, behövde själv bara ladda 10 min för att ha lite marginal. Hade nog klarat sig men ville inte chansa på att komma fram med 1-2%...
Vid hemfärd inga köer så gick ännu smidigare.

Bilen var oftast färdigladdad innan vi hade hunnit äta, toalett besök osv. Två vuxna och två barn. E-tron laddar verkligen snabbt till 100%, fick ganska snabbt max fart kring 125kw som höll kvar till drygt 70%

Bilen ganska fullpackad med en snittförbrukning på 27 respektive 28, helt ok enligt mig! Dock bra väglag i princip hela vägen, snitt temp 0 skulle jag gissa på. Startat med 100% och varm bil.
Vad låg du på för hastighet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu har jag kört exakt samma sträcka på 30,6 mil igen. Och bilen visade exakt samma beteende. Vid 50% SoC såg det fortfarande bra ut. Men sen föll kvarvarande räckvidd snabbare och snabbare. Under 25% SoC tappade jag ungefär 2km per körd kilometer. Tack och lov var vädret bättre idag vilket gjorde att förbrukningen blev något lägre än förra gången. Anlände hemma med 25 km räckvidd kvar i batteriet. 77kWh tillgänglig kapacitet om man får tro bilens siffror. Det är ju nåt som är skumt alltså. Var är resten av kapaciteten?
Jag märkte också att bilen har noll regen när man laddar till 100%. Jag måste komma ner till ~90% för att få någorlunda användbar regen. Så var det absolut inte förr. Då regenererade den hyfsat kraftigt även vid fulladdat batteri. Jag är rädd att nånting inte stämmer. Dags att boka servicetid är det ändå snart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Ja lite skumt verkar det allt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Johan B
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Snittfart 88km/h, ca 120 på motorväg sedan varierande hastighet på landsvägarna.

Hade tydligen bara 2,5bar i däcken så ökade till 3,1 innan vi körde. Vet ej hur mycket det påverkar, men kändes bra att göra det i alla fall.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Okay, nu ledsnar jag, appen fungerar inte o det e jävligt kallt ute..

Kan man reseta bilen såsom Tesla?

Om ja ringer Audi kommer ja inte få hjälp, "nä men kom in med bilen,,"

Nej tack
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Martin E-tron skrev:
Okay, nu ledsnar jag, appen fungerar inte o det e jävligt kallt ute..

Kan man reseta bilen såsom Tesla?

Om ja ringer Audi kommer ja inte få hjälp, "nä men kom in med bilen,,"

Nej tack
Jag har använt appen för att komma åt bilen (förvärma) flitigt de senaste dagarna inga problem för mig. Funkar bättre och snabbare än någonsin skulle jag vilja påstå.

MAn kan reseta Buetooth, wifi etc under inställningar (minns inte exakt path). MMI kan du starta om genom att hålla nere volymknappen 10 sek, du märker när det startar om. :)
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

Topp, ska kolla det.

Den enes bröd är en annans död..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min bil har fått totalfnatt nu. Jag hade ställt timern på kl 12 idag och den skulle ladda till 80%. Och det gjorde den. Men några timmar senare stod den plötsligt på bara 75% med en uppskattad räckvidd på 258km. Jag har inte kört en meter.
Vad är det som händer? Har den plötsligt hittat de 5% som fattades igår och räknat ut att det inte alls var 80% när den slutade ladda utan bara 75%? Jag ska köra 30 mil imorgon igen. Få se vad som händer för skumt då. Det börjar kännas lite olustigt att det inte går att lita på bilens räckviddssiffror längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du får väl svänga in på HPC laddaren vid Nytorget i Göteborg så batteriet får sig en genomkörare.....
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Min bil har fått totalfnatt nu. Jag hade ställt timern på kl 12 idag och den skulle ladda till 80%. Och det gjorde den. Men några timmar senare stod den plötsligt på bara 75% med en uppskattad räckvidd på 258km. Jag har inte kört en meter.
Vad är det som händer? Har den plötsligt hittat de 5% som fattades igår och räknat ut att det inte alls var 80% när den slutade ladda utan bara 75%? Jag ska köra 30 mil imorgon igen. Få se vad som händer för skumt då. Det börjar kännas lite olustigt att det inte går att lita på bilens räckviddssiffror längre.
:lol: Ja du är ju luttrad när det gäller sånt här ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Audi e-tron

Inlägg av jonasl »

Övermåttan sugen på att köra en e-Tron på leasing i ett par år tills Model Y-läget är stabilt. Närmaste VAG-handlaren erbjuder 24-mån-leasing väldigt förmånligt, landar på runt 50 kr milen inkl skatt, försäkring, el och leasing och separat köpta vinterdäck.

Kan inte komma på något annat rimligt alternativ idag om man vill ha in tre ungar. (2,4,7). Hela familjen är i praktiken bara med på långresor, vi kör rätt lite till vardags. Vanligaste resan är dock bara ca 30 mil med en väldigt strategiskt placerad laddare vid vårt vanliga fika/toaställe på hembygdsgården i Fagersta så det känns lugnt.

Ska kontakta dem närmaste dagarna, men när jag läser på lite så verkar inte backkamera och parkeringsradar f/b vara standard? Känns lite sniket på en bil för 800 kkr.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar