Det beror nog på hur intresserad man är. För mig kunde det kvittat och hade det kostat en enda krona hade jag hoppat över.martinot skrev:iOS 14 som kom för att halvår sedan (september) var ju en stor uppdatering av hemskärmarna och i användargränssnittet i iOS (till det bättre på alla sätt och vis tycker jag, älskar den uppdateringen med ver 14).
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.48
Re: Senaste version 2020.48
En annan likhet med iOS är när Apple i smyg nerfade processorerna för att förlänga batteriernas livslängd. Slutade med stämning och omfattande globalt batteribytesprogram. Bra för konsumenterna att Apple blivit så stora att deras kunder inte längre bara består av okritiska fanboys...
Re: Senaste version 2020.48
Tycker att iOS äntligen kom med widgets var en stor grej med 14. Har funnits i åratal how Windows Phone/Mobile (active tiles) och på Android (Widgets).Fredrik j skrev:Det beror nog på hur intresserad man är. För mig kunde det kvittat och hade det kostat en enda krona hade jag hoppat över.martinot skrev:iOS 14 som kom för att halvår sedan (september) var ju en stor uppdatering av hemskärmarna och i användargränssnittet i iOS (till det bättre på alla sätt och vis tycker jag, älskar den uppdateringen med ver 14).
En annan sak som jag länge retat mig enormt på iOS; att kunna enkelt lista alla appar i bokstavsordning när man vill leta efter mer ovanliga appar. Är ju hopplöst att bläddra massvis med hemskärmssidor om man som jag har hundratals appar installerade.
Har återigen funnits hos alla konkurrerande system sedan deras start, men något som saknats enormt (fram tills 14 kom) på iOS.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Kanske starta en iOS vs Android-tråd om nu ni känner för att diskutera telefoner?
Re: Senaste version 2020.48
Det kan man göra. Fast detta jag och Fredrik diskuterade handlade inte om iOS vs Android (vi kör båda iOS). Så inte riktigt relevant kommentar från dig där.spacecoin skrev:Kanske starta en iOS vs Android-tråd om nu ni känner för att diskutera telefoner?
Det handlar om utvecklingen av användargränssnitt som sker hela tiden. Oavsett om på telefoner, datorer eller hos bilar från Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Körde du uppgraderingen medans du laddade bilen?AAKEE skrev:Installerade 2020.48.35.5 igår kväll, sedan har bilen stått.
Frugan skulle skjutsa dottern strax före middagstid men det blev en Audiresa för det var lögn i h-e att ta loss laddkabeln till WC.
Dessutom hade bilen extremt många Centrylarm(20-ish?) , men pågående inspelning när vi kom in i garaget. Bilen har stått i låst garage sen installationen men undantag för en gång när jag var in och hämtade hörselkåpor inte i närheten av Teslan. Centry har jag överhuvudtaget inte aktiverat så det var ju lustigt astt det dragit igång.
En omstart löste problemet med laddkabeln med inte problemet med missnöjd fru.
Har själv inte märkt några problem med 2020.48.35.5 än.
Försökte utröna igår kväll om det blivit skillnad med fotstekningsproblemen på M3. Testade att köra en sträcka med både Auto, och även med manuellt läge med fotvärme av, för att se skillnaden. Känns som det kanske blivit något bättre jämfört med tidigare, men skulle behöva kunna växla tillbaka till den föregående mjukvaran för att egentligen kunna göra en bra jämförelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Jag har läst om det här tidigare. Jag har aldrig upplevt att det är särskilt varmt vid fötterna och ingen annan som har åkt med mig heller.martinot skrev:Försökte utröna igår kväll om det blivit skillnad med fotstekningsproblemen på M3.
Re: Senaste version 2020.48
Hade inga problem med det i min heller.Jerker skrev:Jag har läst om det här tidigare. Jag har aldrig upplevt att det är särskilt varmt vid fötterna och ingen annan som har åkt med mig heller.martinot skrev:Försökte utröna igår kväll om det blivit skillnad med fotstekningsproblemen på M3.
Vissa bilar har nog trasiga sensorer helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.48
Skall se om 35.5-mjukvaran har gjort det bättre.taliz skrev:Hade inga problem med det i min heller.Jerker skrev:Jag har läst om det här tidigare. Jag har aldrig upplevt att det är särskilt varmt vid fötterna och ingen annan som har åkt med mig heller.martinot skrev:Försökte utröna igår kväll om det blivit skillnad med fotstekningsproblemen på M3.
Vissa bilar har nog trasiga sensorer helt enkelt.
Men jag verkar inte vara ensam om problemet. Björn Nyland gjorde nyss en video om problemet som verkar rätt vanligt och omfattande:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2020.48
Första gången hittills jag fått uppdatering till båda bilarna exakt samtidigt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Senaste version 2020.48
Jag har haft stekproblemet sen jag köpte bilen i dec 2019 . Tesla SC menar att det inte är ett hårdvarufel när jag haft inne bilen, utan ett mjukvarufel som "ingenjörerna jobbar på ". Verkar dock vara knepigt att få bukt med då de försökt i ett halvår typ. Konstigt dock att inte alla har samma problem om det är ett mjukvarufel?
Model 3 LR AWD drag Pearl White svart.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Senaste version 2020.48
Jag laddade medans jag la in 35.5 (Teslas WC) Bilen stoppade laddningen installerade uppdateringen och återtog sedan laddningen, låg på ca 90% i SOC.martinot skrev:Körde du uppgraderingen medans du laddade bilen?AAKEE skrev:Installerade 2020.48.35.5 igår kväll, sedan har bilen stått.
Frugan skulle skjutsa dottern strax före middagstid men det blev en Audiresa för det var lögn i h-e att ta loss laddkabeln till WC.
Dessutom hade bilen extremt många Centrylarm(20-ish?) , men pågående inspelning när vi kom in i garaget. Bilen har stått i låst garage sen installationen men undantag för en gång när jag var in och hämtade hörselkåpor inte i närheten av Teslan. Centry har jag överhuvudtaget inte aktiverat så det var ju lustigt astt det dragit igång.
En omstart löste problemet med laddkabeln med inte problemet med missnöjd fru.
Har själv inte märkt några problem med 2020.48.35.5 än.
Försökte utröna igår kväll om det blivit skillnad med fotstekningsproblemen på M3. Testade att köra en sträcka med både Auto, och även med manuellt läge med fotvärme av, för att se skillnaden. Känns som det kanske blivit något bättre jämfört med tidigare, men skulle behöva kunna växla tillbaka till den föregående mjukvaran för att egentligen kunna göra en bra jämförelse.
Ang: fotstekningen så har jag bara gjort två resor på + 1h med version 35.5 och hade inte detta problem då, men har bara upplevt problemet vid resor på + ca 2h tidigare.
Tesla Model Y
Re: Senaste version 2020.48
Samma här. Fotstekning uppstår först efter en längre tur i bilen. Har aldrig märkt det på resor på ca 1 h. Verkar precis som att den sakta sakta blir värmare och värmare vid fötterna, utan att den noterar det och slutar värma där. Så trasig eller inkonsekvent sensor är ju kanske inte heller omöjligt.gellerstam skrev:Jag laddade medans jag la in 35.5 (Teslas WC) Bilen stoppade laddningen installerade uppdateringen och återtog sedan laddningen, låg på ca 90% i SOC.martinot skrev:Körde du uppgraderingen medans du laddade bilen?AAKEE skrev:Installerade 2020.48.35.5 igår kväll, sedan har bilen stått.
Frugan skulle skjutsa dottern strax före middagstid men det blev en Audiresa för det var lögn i h-e att ta loss laddkabeln till WC.
Dessutom hade bilen extremt många Centrylarm(20-ish?) , men pågående inspelning när vi kom in i garaget. Bilen har stått i låst garage sen installationen men undantag för en gång när jag var in och hämtade hörselkåpor inte i närheten av Teslan. Centry har jag överhuvudtaget inte aktiverat så det var ju lustigt astt det dragit igång.
En omstart löste problemet med laddkabeln med inte problemet med missnöjd fru.
Har själv inte märkt några problem med 2020.48.35.5 än.
Försökte utröna igår kväll om det blivit skillnad med fotstekningsproblemen på M3. Testade att köra en sträcka med både Auto, och även med manuellt läge med fotvärme av, för att se skillnaden. Känns som det kanske blivit något bättre jämfört med tidigare, men skulle behöva kunna växla tillbaka till den föregående mjukvaran för att egentligen kunna göra en bra jämförelse.
Ang: fotstekningen så har jag bara gjort två resor på + 1h med version 35.5 och hade inte detta problem då, men har bara upplevt problemet vid resor på + ca 2h tidigare.
Re: Senaste version 2020.48
Jag har också samma problem. Hade inne bilen på service men dem kunde inte hitta något fel säger dem. Rekommenderade mig att stänga av auto läget och utflödet vid fötterna. Det är bara det att det kommer väldigt het luft även i baksätet. Stänger jag av även den så kommer det tillslut framifrån också. Inställd på 22 grader men får typ 40-50 gradig luft...Sportsman skrev:Jag har haft stekproblemet sen jag köpte bilen i dec 2019 . Tesla SC menar att det inte är ett hårdvarufel när jag haft inne bilen, utan ett mjukvarufel som "ingenjörerna jobbar på ". Verkar dock vara knepigt att få bukt med då de försökt i ett halvår typ. Konstigt dock att inte alla har samma problem om det är ett mjukvarufel?
Bjørn Nyland har tydligen samma problem:
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Re: Senaste version 2020.48
Jag kan få felet även på kortare turer typ 15 min. Då har jag värmt upp bilen innan jag åker. Även när jag snabbladdat så har jag märkt det direkt efter jag åkt iväg.Xeik skrev:Samma här. Fotstekning uppstår först efter en längre tur i bilen. Har aldrig märkt det på resor på ca 1 h. Verkar precis som att den sakta sakta blir värmare och värmare vid fötterna, utan att den noterar det och slutar värma där. Så trasig eller inkonsekvent sensor är ju kanske inte heller omöjligt.
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Re: Senaste version 2020.48
Hade motsatt problem i somras. Det fortsatte komma kallluft även om det redan var kallare än inställd temperatur. Så känns ju definitivt som trasig sensor men SC säger att den fungerar... Dem hade testkört AC på olika temperaturer och mätt...
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2020.48
Jag fick notering om att det finns en uppdatering i förrgår.
Men bilen är översnöad och står för långt bort för mitt wifi, så tanken var att installera senare i veckan.
Nyss fick jag en förfrågan via appen om jag ville installera. Via bilens LTE alltså. Tesla måste anse att detta är viktigt...
Men bilen är översnöad och står för långt bort för mitt wifi, så tanken var att installera senare i veckan.
Nyss fick jag en förfrågan via appen om jag ville installera. Via bilens LTE alltså. Tesla måste anse att detta är viktigt...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2020.48
Säkerhetsuppdateringar laddas hem via LTE även ifall man inte har Premium Connectivity.mikebike skrev:Jag fick notering om att det finns en uppdatering i förrgår.
Men bilen är översnöad och står för långt bort för mitt wifi, så tanken var att installera senare i veckan.
Nyss fick jag en förfrågan via appen om jag ville installera. Via bilens LTE alltså. Tesla måste anse att detta är viktigt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.48
Har inte haft några större problem med för varmt om fötterna. Däremot tycker jag kliman är ganska dålig på att hålla imfritt i automatiskt läge när det är nära nollan. Måste ofta köra med extra flås på vindrutan.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Senaste version 2020.48
Jag förstår inte varför inte alla uppdateringar kan laddas via LTE vid premium connectivity. När alla med LTE ändå har Netflix så kan ju inte nätförbrukningen spela så stor roll.Svenssons skrev:Säkerhetsuppdateringar laddas hem via LTE även ifall man inte har Premium Connectivity.mikebike skrev:Jag fick notering om att det finns en uppdatering i förrgår.
Men bilen är översnöad och står för långt bort för mitt wifi, så tanken var att installera senare i veckan.
Nyss fick jag en förfrågan via appen om jag ville installera. Via bilens LTE alltså. Tesla måste anse att detta är viktigt...
Re: Senaste version 2020.48
Håller med helt och hållet. Borde skötas direkt via inbyggd LTE. Är ju extra fånigt när inte ens vi som betalar 100/mån för "premium" kan få uppdateringar praktiskt och enkelt via LTE. Klart snålt och fel väg att gå av Tesla (som annars gör det mesta rätt kring detta).John Galt skrev:Jag förstår inte varför inte alla uppdateringar kan laddas via LTE vid premium connectivity. När alla med LTE ändå har Netflix så kan ju inte nätförbrukningen spela så stor roll.Svenssons skrev:Säkerhetsuppdateringar laddas hem via LTE även ifall man inte har Premium Connectivity.mikebike skrev:Jag fick notering om att det finns en uppdatering i förrgår.
Men bilen är översnöad och står för långt bort för mitt wifi, så tanken var att installera senare i veckan.
Nyss fick jag en förfrågan via appen om jag ville installera. Via bilens LTE alltså. Tesla måste anse att detta är viktigt...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Senaste version 2020.48
Alla med LTE har inte Netflix, det är ju endast de med Premium Connectivity som har det plus provperioden på nya bilar. Det är ju upp till ett antal GB per månad för varje bil så jag förstår varför Tesla försöker få en del uppdateringar via WiFi alternativt att kunden betalar för uppkopplingen.John Galt skrev:Jag förstår inte varför inte alla uppdateringar kan laddas via LTE vid premium connectivity. När alla med LTE ändå har Netflix så kan ju inte nätförbrukningen spela så stor roll.Svenssons skrev:Säkerhetsuppdateringar laddas hem via LTE även ifall man inte har Premium Connectivity.mikebike skrev:Jag fick notering om att det finns en uppdatering i förrgår.
Men bilen är översnöad och står för långt bort för mitt wifi, så tanken var att installera senare i veckan.
Nyss fick jag en förfrågan via appen om jag ville installera. Via bilens LTE alltså. Tesla måste anse att detta är viktigt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.48
Jag förstår inte vad du skriver riktigt. Vi menar nog samma sak. LTE+PC=Netflix och borde ge nedladdning via LTE också.Svenssons skrev:Alla med LTE har inte Netflix, det är ju endast de med Premium Connectivity som har det plus provperioden på nya bilar. Det är ju upp till ett antal GB per månad för varje bil så jag förstår varför Tesla försöker få en del uppdateringar via WiFi alternativt att kunden betalar för uppkopplingen.John Galt skrev:Jag förstår inte varför inte alla uppdateringar kan laddas via LTE vid premium connectivity. När alla med LTE ändå har Netflix så kan ju inte nätförbrukningen spela så stor roll.Svenssons skrev:Säkerhetsuppdateringar laddas hem via LTE även ifall man inte har Premium Connectivity.mikebike skrev:Jag fick notering om att det finns en uppdatering i förrgår.
Men bilen är översnöad och står för långt bort för mitt wifi, så tanken var att installera senare i veckan.
Nyss fick jag en förfrågan via appen om jag ville installera. Via bilens LTE alltså. Tesla måste anse att detta är viktigt...