Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av _Peter »

Hej
Hoppas du orkar läsa igenom hela denna post, då det är viktigt för alla oss Teslaägare idag och även för framtidens ägande.

Chockhöjning av premier!?
Länsförsäkringar (Sthlm) har bestämt sig för att kraftigt höja premierna för samtliga Tesla bilförsäkringar! Detta fick jag precis surt erfara då min premie för min M3LR fick en prishöjning på hela 14% mot förra året. Föregående året betalade jag 5.872 / helår inkl. Mer försäkring, efter höjningen och samma rabatter blev det i år 6.810 kr! Som tur är hade vi redan betalt för 1 år framåt på frugans nya M3SR+, men det blir dyrt även där nästa år. Till saken hör också att jag förhandlat och fått fram bra priser mot standardpriset, som egentligen är ännu dyrare!

När jag ifrågarsätter LF kundtjänst om denna prishöjning och bl.a. framför nedan argument, så får jag svaret att; "Tesla ägare krockar oftare än andra, det har vår skadestatistik visat och därför höjer vi generellt priserna för alla Tesla kunder...". Återigen ifrågasätter jag detta, då bl.a. Tesla är världens säkraste bil i alla klasser, och ber dom föra fram underlag för detta påstående. Han kan ej det och hänvisar till att en högre chef får återkoppla i ärendet istället. Detta samtalet skedde 2021-01-31 och jag har fortfarande ej fått någon återkoppling från LF kundtjönst / LF chef... (ej förvånad).

Försäkringsbolagens nya kassako?
Jag tror det är så enkelt att Länsförsäkringar (LF) och många andra försäkringsbolag dels tycker att vi Teslaägare "har väl råd" och bara därför passar på att höja. Men framför allt har de insett att detta är deras nya kassako. Försäkringskostnaderna är säkerligen 50% lägre än för vanliga ICE-bilar och de (försäkringsbolagen) tror att de lätt kan fortsätta ta betalt som för ICE-bilars premier, bara för att vi är vana vid det innan.

Dags för uppror?
Det är ju helt sjukt att vi som kör 100% elbilar, utan några ICE delar och alla ICE bilarnas nackdelar och problem som kan uppkomma, ändå skall betala liknande eller dyrare premier som ICE-bilar. Våra bilar har ju betydligt mindre delar som kan gå sönder och därmed betydligt färre skadehändelser (rent mekaniskt iaf) än ICE-bilar. Om något så borde väl våra premier vara 50% billigare än ICE-bilars!

Teslas egen försäkring
Dags att byta försäkringsbolag på våra Teslor? Hade vi varit i USA så hade man kunnat byta till Teslas egen försäkring, som skall vara betydligt billigare och tydligen även bättre än tradionella försäkringsbolag på Tesla. Men det dröjer nog tyvärr innan det kommer till Sverige, men när det gör det lära jag byta våra bilförsäkringar asap!

Vad har du för försäkringsbolag på din Tesla, vilken/vilka Teslor kör du/ni och vad betalar du/ni / år? Kanske kan vi få ihop en bra översikt och argument i nedan kommentarer som alla kan ha nytta av när vi pratar premier med våra respektive bilförsäkringsbolag?

P.s. Detta ämne kanske är något för Anders och Fabian att ta upp i "Bilar med sladd" podden? Tycker vi behöver skapa en debatt och opion om detta.
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av MWall »

Känns som att du driver med oss. 14% är ingen chockhöjning. Särskilt inte med de små summorna. Är ju jättebilligt.

Rent generellt har inte försäkringsbolagen så stor marginaler och de har nog väldigt bra koll på statistiken som ligger till grund för premierna.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av lawgiver »

Kan hålla med om att LF har chockande premier.... över 30k per år för mig än så länge, troligen mest beroende på bostadsadress. Så än så länge äts all vinst i form av minskade bränslekostnader upp av försäkringen istället....lite trist.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av pejvic »

Jag som bor i Sthlm fick när jag ringde i december ungefär dubbelt så högt pris hos LF mot vad TryggHansa gav.
jag tror att man skall ringa runt inför VARJE år, detta är en speciell bil som jag tror kommer skilja sig mkt hela tiden mot olika bolag.

Handlar det om 4,5,600 per månad så kan man nog svälja det, det är värre när det kommer upp mot 1500/ månaden som det kan göra om man inte är uppmärksam. Det var nästan 20 dyrare på en gammal bil jag hade mot vad jag hittade till slut, så man måste jämföra ordentligt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av frippe »

LF skiljer sig åt mycket över landet då varje län sätter sina egna priser. Vi betalar drygt 11tkr för helförsäkring. Inte dyrt men inte billigt heller.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av OfarligTesla »

14% är ingen chockhöjning direkt, speciellt när vi pratar så små belopp. Har personligen tyckt försäkringskostnaderna är väldigt billiga jämfört med jämförbara bilar så jag förväntar mig att de skall öka något. Försäkringsbolag tjänar inga stora pengar per försäkring och man pressar riskpremien ganska mycket så höjer man är det för att skadorna kostar för mycket.

Du har ingen rätt att få se något underlag alls utan din rätt är att köpa försäkring av någon annan. Min gissning är dock att det inte är att Teslaägare krockar mer än andra utan att skadekostnad per försäkrad bil är högre än för andra. Varje skada kostar mycket mer på en Tesla än för andra är vad jag fått höra från vänner som jobbat direkt med det, det är ju Tesla som är anledningen till det både pga hur de byggt bilen och att det är de som tar betalt för delarna.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
Jag som bor i Sthlm fick när jag ringde i december ungefär dubbelt så högt pris hos LF mot vad TryggHansa gav.
jag tror att man skall ringa runt inför VARJE år, detta är en speciell bil som jag tror kommer skilja sig mkt hela tiden mot olika bolag.

Handlar det om 4,5,600 per månad så kan man nog svälja det, det är värre när det kommer upp mot 1500/ månaden som det kan göra om man inte är uppmärksam. Det var nästan 20 dyrare på en gammal bil jag hade mot vad jag hittade till slut, så man måste jämföra ordentligt.

För TS handlar det om en höjning på 80:-/mån ungefär.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Svenssons »

lawgiver skrev:
Kan hålla med om att LF har chockande premier.... över 30k per år för mig än så länge, troligen mest beroende på bostadsadress. Så än så länge äts all vinst i form av minskade bränslekostnader upp av försäkringen istället....lite trist.
Måste påminna att varje LF-bolag är sitt egna och tar egna beslut om premier m.m. Länsförsäkringar Kalmar har inte chockhöjt priset för mig. Premien för privat helförsäkring fria mil steg ca 500:- per år eller cirka 5%. Mer än den officiella inflationen men i linje med många andra prishöjningar som tex för kollektivtrafik.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Leo »

1) Kan ju t ex vara "småskador" som driver kostnaden. Skrapade fälgar/sidor. S/X är t ex ovanligt stora/breda bilar för många förare. (Behöver ju inte vara totalskador, skador på personer eller maskinhaverier.)

2) Relativt sett är Tesla få bilar som dessutom rullar många mil. Så de skadekostnader som sker kanske påverkar statistiken/försäkringsbolaget i högre grad.

3) Tesla S/X är antagligen ovanligt dyra bilar att reparera krockskador på. Aluminumkaross och få verkstäder ger antagligen både ovanligt höga reparationskostnader och längre reparationstider =kostnader i form av ersättningsbilar/stilleståndsersättning.

4) Sen historiskt sett har ju ett enskilt försäkringsbolagen avsevärt mer statistik från "vanligare" bilmodeller att analysera och basera sin prissättning på.

5) Fri marknad där försäkringsbolagen är fria att sätta priset på det de vill försäkra.

6) 14% kände som en ganska "normal" prishöjning. Har genom åren ägt över 100 bilar och upplever att priserna kan variera en hel del. Både mellan bolag och över tid.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Fredrik j »

Hur menar du att hur säkra teslas bilar är påverkar Länsförsäkringars skadestatistik?
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av benke_berguv »

Kan det vara så att det helt enkelt är mer/fler/dyrare skador med teslor jämfört med andra bilmärken? Bilens prestanda kan ju locka fram hornen på även de mest timida förarna:)

//Henrik
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av mans71 »

Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Det är ju försäkringsbolagen som skriver av bilar om reparationskostnaderna överstiger en viss procent av värdet precis före skadan. Eller menar du att tesla inte tillåter att bilen repareras?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av termosen »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Det är ju försäkringsbolagen som skriver av bilar om reparationskostnaderna överstiger en viss procent av värdet precis före skadan. Eller menar du att tesla inte tillåter att bilen repareras?

Det eller att de är dyra att reparera, det slår hårt mot försäkringspremien.
Model Y LR
Model S 100D -18
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Fredrik j »

termosen skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Det är ju försäkringsbolagen som skriver av bilar om reparationskostnaderna överstiger en viss procent av värdet precis före skadan. Eller menar du att tesla inte tillåter att bilen repareras?
Bilarna kommer väl inte bli billigare att reparera för att tesla själva försäkrar?

Det eller att de är dyra att reparera, det slår hårt mot försäkringspremien.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av VoltAmpere »

_Peter skrev:
Tesla ägare krockar oftare än andra, det har vår skadestatistik visat och därför höjer vi generellt priserna för alla Tesla kunder...". Återigen ifrågasätter jag detta, då bl.a. Tesla är världens säkraste bil i alla klasser, och ber dom föra fram underlag för detta påstående.
Världens sämsta förare lyckas nog krocka med världens säkrast bil oxå :?:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av chaffis75 »

termosen skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Det är ju försäkringsbolagen som skriver av bilar om reparationskostnaderna överstiger en viss procent av värdet precis före skadan. Eller menar du att tesla inte tillåter att bilen repareras?

Det eller att de är dyra att reparera, det slår hårt mot försäkringspremien.
Känns som stor risk för de.. Tesla är ju ensam med sina verkstäder och dikterar priserna.
Tittar du på tex en Volvo eller vw så finns de gott om olika verkstäder som reparerar och där pressar såklart försäkrings bolagen priserna på att annat sätt än vad jag tror de kan göra med tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev:
termosen skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Det är ju försäkringsbolagen som skriver av bilar om reparationskostnaderna överstiger en viss procent av värdet precis före skadan. Eller menar du att tesla inte tillåter att bilen repareras?

Det eller att de är dyra att reparera, det slår hårt mot försäkringspremien.
Känns som stor risk för de.. Tesla är ju ensam med sina verkstäder och dikterar priserna.
Tittar du på tex en Volvo eller vw så finns de gott om olika verkstäder som reparerar och där pressar såklart försäkrings bolagen priserna på att annat sätt än vad jag tror de kan göra med tesla.
När det handlar om bilar med vagnskadegaranti så är det väl märkesverkstad som gäller? Eller menar du att olika auktoriserade Volvoverkstäder pressar priser inbördes? Ofta är det upp till kunden att välja verkstad utifrån en lista. Har haft min Volvo på vagnskadereparation två gånger och fick välja fritt vilken Volvoverkstad jag ville lämna till.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av mans71 »

Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Det är ju försäkringsbolagen som skriver av bilar om reparationskostnaderna överstiger en viss procent av värdet precis före skadan. Eller menar du att tesla inte tillåter att bilen repareras?
Har en känsla av att Tesla dömmer ut bilar fortare än andra märken/verkstäder och då finns ju inget annat val än skrotning. Men det är bara min subjektiva känsla uppbackad av anekdotisk bevisföring...
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Det är ju försäkringsbolagen som skriver av bilar om reparationskostnaderna överstiger en viss procent av värdet precis före skadan. Eller menar du att tesla inte tillåter att bilen repareras?
Har en känsla av att Tesla dömmer ut bilar fortare än andra märken/verkstäder och då finns ju inget annat val än skrotning. Men det är bara min subjektiva känsla uppbackad av anekdotisk bevisföring...
Det tror jag också. Och då förstår jag inte hur kostnaderna skulle påverkas av att man startar egen försäkringsverksamhet. Om man inte tänkt sponsra med pengar ur kassan. Men det skulle ju i så fall vara bättre att sänka priset på reparationerna. Om man nu vill sponsra...

Försäkringsmarknaden i USA är ju väldigt speciell. Man hör om att det är vanligt att bolagen säger upp försäkringen efter en skada är reglerad. När man förbrukat alla bolag får man problem och man måste välja dyra alternativ.
Att försäkringarna skulle bli billigare i sverige bara för att Tesla står som försäkringsgivare är ju inte självklart.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Det tror jag också. Och då förstår jag inte hur kostnaderna skulle påverkas av att man startar egen försäkringsverksamhet. Om man inte tänkt sponsra med pengar ur kassan. Men det skulle ju i så fall vara bättre att sänka priset på reparationerna. Om man nu vill sponsra...

Försäkringsmarknaden i USA är ju väldigt speciell. Man hör om att det är vanligt att bolagen säger upp försäkringen efter en skada är reglerad. När man förbrukat alla bolag får man problem och man måste välja dyra alternativ.
Att försäkringarna skulle bli billigare i sverige bara för att Tesla står som försäkringsgivare är ju inte självklart.
Det är nog inte sannolikt att Tesla skulle stå som försäkringsgivare heller, I USA har de ju endast varit förmedlare hittills som jag förstår det. Lär bli liknande upplägg här kan jag tro, kan fortfarande bli lite billigare jämfört med vissa bolag såklart men i USA är de inte heller billigast för alla.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Det tror jag också. Och då förstår jag inte hur kostnaderna skulle påverkas av att man startar egen försäkringsverksamhet. Om man inte tänkt sponsra med pengar ur kassan. Men det skulle ju i så fall vara bättre att sänka priset på reparationerna. Om man nu vill sponsra...

Försäkringsmarknaden i USA är ju väldigt speciell. Man hör om att det är vanligt att bolagen säger upp försäkringen efter en skada är reglerad. När man förbrukat alla bolag får man problem och man måste välja dyra alternativ.
Att försäkringarna skulle bli billigare i sverige bara för att Tesla står som försäkringsgivare är ju inte självklart.
Det är nog inte sannolikt att Tesla skulle stå som försäkringsgivare heller, I USA har de ju endast varit förmedlare hittills som jag förstår det. Lär bli liknande upplägg här kan jag tro, kan fortfarande bli lite billigare jämfört med vissa bolag såklart men i USA är de inte heller billigast för alla.
Att det i sverige skulle bli dramatiskt mycket billigare än vad t.ex. LF försäkrar för idag känns ju osannolikt. LF är ju ett kundägt kooperativt företag.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Remuz »

Låter billigt jämfört med min försäkring ändå. För X gav jag dessutom närmare 14k om året i halv...
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
termosen skrev:
Fredrik j skrev:
mans71 skrev:
Såg på fejjan att Vimmerby bildemontering har en strid ström med avskrivna Teslor som kommer in för demontering.

Jag skulle säga felet är helt och hållet Teslas som avskriver bilar som mycket väl skulle kunna lagas.
Det är ju försäkringsbolagen som skriver av bilar om reparationskostnaderna överstiger en viss procent av värdet precis före skadan. Eller menar du att tesla inte tillåter att bilen repareras?

Det eller att de är dyra att reparera, det slår hårt mot försäkringspremien.
Känns som stor risk för de.. Tesla är ju ensam med sina verkstäder och dikterar priserna.
Tittar du på tex en Volvo eller vw så finns de gott om olika verkstäder som reparerar och där pressar såklart försäkrings bolagen priserna på att annat sätt än vad jag tror de kan göra med tesla.
När det handlar om bilar med vagnskadegaranti så är det väl märkesverkstad som gäller? Eller menar du att olika auktoriserade Volvoverkstäder pressar priser inbördes? Ofta är det upp till kunden att välja verkstad utifrån en lista. Har haft min Volvo på vagnskadereparation två gånger och fick välja fritt vilken Volvoverkstad jag ville lämna till.
Ja de gör de.. Finns ju massor av olika Volvo verkstäder som är märkesverkstäder. Delarna i sig skiljer antagligen inte mycket för de kommer från Volvo men jobbet kan säkert skilja mycket.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?

Inlägg av Elof »

Då bilförsäkringsmarknaden är fri i Sverige får man väl förmoda att man får marknadsmässigt rätt pris om man ringer runt och jämför och väljer det prisvärdaste alternativet. Annars är det ju läge att starta försäkringsbolag, få alla kunder och bli stormrik :)
Skriv svar