Men vad kostar dom?
https://www.presseportal.de/pm/113806/4824720GAC Group uppnår genombrott med grafenbaserad snabbladdningsteknologi: Aion V-fordonsmodellen utrustad med det nya batteriet är planerad till produktion från september
GUANGZHOU, Kina , jan.
Över hela världen har energidrivna fordon blivit den viktigaste lösningen för koldioxidsnål transport, men batteritekniken har alltid hämmat utvecklingen och den omfattande användningen av elfordon. Under senare år har grafen, ett nytt material med utmärkt elektrisk ledningsförmåga, blivit nyckeln till genombrott inom batteriteknik.
Nyligen tillkännagav GAC-gruppen en stor bedrift inom batteriteknik. Det grafenbaserade supersnabba laddningsbatteriet har gjort genombrott och är nu i den faktiska fordonsprovningsfasen. Aion V, det första fordonet som är utrustat med batteriet, kommer att testas på vintern och bör gå i serieproduktion från september i år.
Grafen kostade ursprungligen upp till några hundra dollar per gram och var därför också känt som "svart guld". Vid GAC Tech Day 2020 i juli introducerade GAC Group sin 3DG (tredimensionell graf) produktionsteknik med oberoende immateriella rättigheter och löste problemet med de höga grafkostnaderna. Den enkla, stabila och effektiva produktionsprocessen minskar kostnaderna till endast en tiondel av den konventionella processen.
Efter billig, storskalig produktion av grafen har GAC-koncernen också gjort stora genombrott i nedströmsanvändningen av grafen. Elfordonsindustrin är särskilt intresserad av det grafenbaserade supersnabba laddningsbatteriet. Detta grafenbaserade batteri har 6C snabb laddningskapacitet och kan i kombination med en 600A högpresterande laddare laddas till 80% kapacitet inom 8 minuter. Batteriet har också klarat det strängaste säkerhetstestet - "Battery Shooting Test", som certifierar högsta kvalitet och tillförlitlighet.
Denna grafbaserade batteriteknik är branschledande. Det förkortar laddningstiden avsevärt och förlänger batteriets livslängd avsevärt, vilket eliminerar de nuvarande "problemområdena" för helelektriska fordon. Lyckligtvis har batteriteknologin nu gjort sin väg från laboratoriet till verklig produktion. Aion V, den första fordonsmodellen utrustad med detta grafbaserade batteri, är för närvarande i serietestfasen.
GAC-koncernens strategiska planering och proaktiva strategi för avancerad teknik kommer också att driva den globala expansionen och utvecklingen av sitt eget GAC MOTOR-varumärke. Det kan också förutses att GAC MOTOR med flera innovativa tekniker kommer att kunna fortsätta att ge konsumenterna en högkvalitativ, högteknologisk och trevlig körupplevelse.