Rubbitkapten skrev:
Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.
Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Jag har en inkopplad blåpands-odb2 och använder programmet Scan My Tesla, där kan man se mycket data runt batteri och strömförbrukning mm.
Jag kan se total strömförbrukning från batteriet. Min har normalt dragit kring 1-1,5kW när VP fungerar normalt, parkerad med värme på. När den låter högt och vibrerar har den dragit över 6kW, vilket är samma effekt som värmeelementet i gamla model 3. Det bör alltså levereras lika mycket värme som i den gamla, minst när det är kallt och VP går i den direktveckande moden.
Jag kan garantera att jag haft okey värme, behaglig i -29 grader. Däremot vet jag inte i vilken mod VP går alla gånger eftersom man inte märker av det under körnin, om man inte sitter och kollar förbrukningen förståss. Jag kan inte heller riktigt säga hur långt ned i kyla VP kan gå i normalmod osv, eftersom min inte har vart på service och min bedömning är att de har fixat de akuta problemen jag hade med mjukvaruuppdateringar. Min värme fungerar bra men jag har som sagt antagligen inte samma funktion som en med bytta trycksensorer så jag är lite försiktig med att uttala mig om exakt hur den ska fungera i kallare klimat.
Det jag vet, är att det är en jäkla skillnad i förbrukning mellan när VP fungerar som den ska och när den är i nödmode om man i övrigt har samma förhållanden.