Det finns ju inga egenliga tekniska orsaker till att X erbjuder krok men inte S, det borde vara väldigt enkelt för Tesla att sätta drag på alla sina bilar.
/fth
Det kan ju mycket väl finnas en miljon tekniska orsaker till just det... plus att de vill styra över dragkrokskunderna till X.
Varför vill man det? Har de så mycket högre marginaler på X?
Själv tror jag att de flesta som vill ha en Model S inte vill ha en SUV, och därför tittar på andra alternativ före en Model X. Teslas monopol på elbilar med dragkrok börjar försvinna.
Det kan ju mycket väl finnas en miljon tekniska orsaker till just det...
Vilka tekniska orsaker skulle det vara?
S och X delar ju batteriteknik, motor, övrig drivlina, stora delar av chassi etc etc., i mina ögon finns det inga tekniska orsaker till att X kan ha krok men inte S, likheterna är ju mycket större än olikheterna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
När man konstruerar en bil tar man hänsyn till dragkrok. Eller inte. Det har med strukturer att göra, belastningar även i sidled osv osv.
Fast är det inte lagligt i Tyskland att dra med en S? Att sätta en dragkrok på bilen går ju alldeles utmärkt även om man i Sverige bara får ha cyklar/box osv på den.
Tyckte ratten såg extrem ut först, men man får ju en väldigt mycket bättre överblick över skärmen framför. Tror att det är en vanesak, kanske rent av något som kommer på andra bilar också.
Jag gillar den!
Det finns ju iaf. rattar i produktion som är platta uppe och nere. Här är ett exempel från vår svenska biltillverkare:
...
Den skulle jag kunna tänka mig isf det som Tesla visat upp nu
Att yoke faktiskt blir valbart tyder kanske på att övriga dolda val i konfiguratorn också kommer att gälla?
Dragkrok for the win !
/fth
Japp, håller tummarna!
Frågan är bara när de görs tillgängliga isf. Och om det kommer innebära försening vid förändring av specen? Eftersom drag ingår på X så kanske det blir samma på S, vilket inte medför ändring.
Ser inte framlyktorna annorlunda ut också?
Tycker de påminner till viss del om nya M3.
Tippar att de också kommer få Matrix-funktion via OTA.
Ser det som självklart. Det är så där "Matrix-strålkastare" brukar se ut.
Det är ju rätt meningslöst i USA dock, de är ju förbjudna där.
Men antagligen är det billigare att leverera samma hårdvara globalt, särskilt om de lyckats pressa kostnaderna genom att utveckla funktionen själva.
Ser inte framlyktorna annorlunda ut också?
Tycker de påminner till viss del om nya M3.
Tippar att de också kommer få Matrix-funktion via OTA.
Ser det som självklart. Det är så där "Matrix-strålkastare" brukar se ut.
Det är ju rätt meningslöst i USA dock, de är ju förbjudna där.
Men antagligen är det billigare att leverera samma hårdvara globalt, särskilt om de lyckats pressa kostnaderna genom att utveckla funktionen själva.
Ja, en Matrix-strålkastare kan ju enkelt ”stelopereras” och ha en ljusbild hela tiden.
Ser inte framlyktorna annorlunda ut också?
Tycker de påminner till viss del om nya M3.
Tippar att de också kommer få Matrix-funktion via OTA.
Ser det som självklart. Det är så där "Matrix-strålkastare" brukar se ut.
Det är ju rätt meningslöst i USA dock, de är ju förbjudna där.
Men antagligen är det billigare att leverera samma hårdvara globalt, särskilt om de lyckats pressa kostnaderna genom att utveckla funktionen själva.
Ja, en Matrix-strålkastare kan ju enkelt ”stelopereras” och ha en ljusbild hela tiden.
Men många europeiska tillverkare levererar istället andra strålkastare. Antagligen för att de betalar dyrt för tekniken direkt från underleverantör, de utvecklar inte det själva.
Men många europeiska tillverkare levererar istället andra strålkastare. Antagligen för att de betalar dyrt för tekniken direkt från underleverantör, de utvecklar inte det själva.
Ska vi gissa att Tesla utvecklar sin matrix själv? NIH sitter ju lite i deras DNA
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options