AMS 75 mil elbils race

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
Jag stirrar mig inte blind på "tävling". Om man ska se det som konsumentupplysning så är det av värde om resultaten är mer generaliserbara än vad fallet är här.

Har svårt att tänka mig att en Tesla-ägare laddar på Ionity för 8,70:-/kWh om det finns andra alternativ. Om Teslan hade laddat där så hade det bara varit för tävlingens skull och inte rättvisande för hur det ser ut i vardagen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Jag stirrar mig inte blind på "tävling". Om man ska se det som konsumentupplysning så är det av värde om resultaten är mer generaliserbara än vad fallet är här.
Ja, exakt, det här testet berättar egentligen bara att "om Nisse Elbilsamatör kör bilen X och är jättehungrig så tar det Y timmar, om Ulla Supernörd kör bilen Z och kommer direkt från julbordet så tar det T timmar".

Den allmänna slutsatsen att elbilar faktiskt funkar på vintern är förstås generellt applicerbar, men de individuella resultaten är ju helt irrelevanta, trots detta så presenteras det som en tävling och det utses vinnare och förlorare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
Jag stirrar mig inte blind på "tävling". Om man ska se det som konsumentupplysning så är det av värde om resultaten är mer generaliserbara än vad fallet är här.

Har svårt att tänka mig att en Tesla-ägare laddar på Ionity för 8,70:-/kWh om det finns andra alternativ. Om Teslan hade laddat där så hade det bara varit för tävlingens skull och inte rättvisande för hur det ser ut i vardagen.
Det beror mycket man värdesätter sin tid. Men det handlar inte främst om huruvida man laddar på SuC eller Ionity. Jag tror få Teslaägare laddar på 250+ kW Ionity om det finns SuC V2 att tillgå. Ännu färre väljer att ladda på Ionity om det finns SuC V3 att välja.
Det jag ser som fel är att ladda till 100 % vid SuC. Det gör väldigt få Teslaägare under långfärd vi stopp på SuC (jag har aldrig gjort det) och därmed är testet (eller tävlingen) inte särskilt representativt för hur Tesla-ägare gör. Därför brister det som konsumentupplysning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
JONI skrev:
Niklas Z skrev:
Tellus skrev:

Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100% :shock:
Då är det inte konstigt att det tog lång tid för Teslan att ladda i testet. Visst kan man föredra att ladda länge på en billig Supercharger i stället för på en dyr Ionity, men är det tävling är det valet svårt att motivera.
Om han hade laddat sin M3 med 20-25 kWh i Mariestad till en merkostnad på en dryg hundring så hade han vunnit kortast laddtid och lägst milkostnad. Troligtvis även kortast totaltid om han svalt maten lite fortare.
Artikeln om testet finns nu att läsa i sin helhet. Där framgår att samtliga var tvugna att göra ett obligatoriskt lunchstopp på 40 minuter vid en av laddpauserna, så även om laddstoppet i Ödeshög var onödigt långt så förlorade han "bara" 26 minuter på det, varav han fick igen en del senare. De gjorde även valet att Teslan bara skulle ladda på SuC. Jag minns inte riktigt motiveringen.
26 minuter mer är en rätt stor skillnad, och nästan en extra halvtimme. Typiskt att han med Teslan skulle ha just en trerätters lunch! :lol:

Tror det hela hade funkat bättre om de kallade det konsumenttest istället för tävling. Skall man ha en seriös tävling så skall man också bestämma om tävlingen primärt skall vara snabbaste tid, eller lägst kostnad (nu blev det oturligt nog en lite rörig och oklar mix).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
lator skrev:
På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.

Haha. Det tog hårt på självbilden det där nederlaget... :lol:
Precis, känns lite väl överdrivet att göra om, Ta det för vad det är och slösa inte med energi i onödan :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
MWall skrev:
lator skrev:
På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.

Haha. Det tog hårt på självbilden det där nederlaget... :lol:
Precis, känns lite väl överdrivet att göra om, Ta det för vad det är och slösa inte med energi i onödan :?

Om man backar ett par steg från vår lilla Tesla-bubbla så är det ganska lätt att förstå varför, vissa, Tesla-ägare är så illa sedda i diverse kommentarsfält. Nu kommer det säkert dyka upp en massa kränkta Model 3-ägare i kommentarsfältet till artikeln som skriker foul play och allmänt beter sig som dåliga förlorare. Javisst, nu kanske det inte var ett vetenskapligt test eller en riktig regelrätt tävling men så är det ibland. Om nu någon får för sig att Audi E-Tron är en bra elbil så är det väl inte hela världen? Den är ju det.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av BrooklynS »

MWall skrev:

Om man backar ett par steg från vår lilla Tesla-bubbla så är det ganska lätt att förstå varför, vissa, Tesla-ägare är så illa sedda i diverse kommentarsfält. Nu kommer det säkert dyka upp en massa kränkta Model 3-ägare i kommentarsfältet till artikeln som skriker foul play och allmänt beter sig som dåliga förlorare. Javisst, nu kanske det inte var ett vetenskapligt test eller en riktig regelrätt tävling men så är det ibland. Om nu någon får för sig att Audi E-Tron är en bra elbil så är det väl inte hela världen? Den är ju det.
Såååå sant! :lol:
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Kan inte svara för andra, men är inte alls upprörd! :D

Detta handlar inte heller om ett medvetet och okunnigt bashande av elbilar som i andra media (SvD, Sweclockers, Flamman, etc.), utan de är tvärt om väldigt positiva till elbilar!

Tror att en del av "tävlingens" syfte var att visa att det för en hel del normala människor (inte bara oss entusiaster) går att använda elbilar i vardagen i många fall.

Sedan gillar jag att de inte heller är några drömmare som låtsas om att det inte finns några problem alls idag. Något som jag tycker många av våra forumdeltagare lider av, och då långt ifrån bara Teslaägare som Mwall påstår, utan finns även minst lika många VAG-fanbboys och andra elbilister på forumet som är extrema entusiaster eller miljömuppar, som inte vill se några som helst problem med elbilar (drömmare och verklighetsförnekare).

Tycker de på ett bra sätt tog upp brister både gällande bilarna dåliga uppskattning av range, och även om de många usla navigatorer som sitter i många elbilar. Många som inte klarade av att rutta flera mål längs rutten, och ändå hålla koll på laddstoppen. De tog även upp och visade hur hopplöst jobbigt det är med alla sjukt olika laddsystem, brickor, appar, inkompatibla laddare som ställer till det på för elbilsägare idag.

Gillade även att de tog upp att det kanske inte främst är jättestora batteribankar som behövs i framtiden, utan snarare att det kan vara smartare att forska from nya batterikemier och investera i laddstationer med mycket högre effekt än dagens. Precis som jag är inne på, så nämner Alrik att kan man ladda 0-80% på 5-10 minuter så blir det en icke-issue för många att skaffa elbil, även utan att investera i jättebatterier.

Tycker kanske att den var lite rörig och slarvigt filmad, och lite oklart om tävlingen och förutsättningar. Inte bara för oss tittare, men kändes som gänget var väldigt osynkade och inte helt samspelta mellan varandra vad som gällde. Men gillade mycket diskussionen och konceptet!

Så kanske lägre betyg för själva genomförandet, men högsta betyg för goda intentioner, och mycket bra problematisering, möjligheter, diskussion och slutsatser! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av lator »

Pontus skrev:
MWall skrev:
lator skrev:
På lördag kommer det att köras en uppföljare på detta test. Ett antal Model 3 av olika versioner och modellår kommer att köra samma sträcka, med samma villkor och delmål, för att utröna om AMS-testet verkligen är representativt. Det ska gå att följa via Glympse och bildbevis kommer att presenteras. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Mer finns att läsa i Tesla Model 3-gruppen på Facebook.

Haha. Det tog hårt på självbilden det där nederlaget... :lol:
Precis, känns lite väl överdrivet att göra om, Ta det för vad det är och slösa inte med energi i onödan :?
Man är ju fri att göra som man vill och om några "Teslafanboys" vill testa och se hur det skiljer, inte bara mot AMS "test/tävling" utan även mellan olika versioner av Model 3 så kan det väl inte vara något att anmärka på. Samma personer kanske just nu avstår från att åka till fjällen för att trängas med väldigt många symptomfria (?) skidåkare... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Om man backar ett par steg från vår lilla Tesla-bubbla så är det ganska lätt att förstå varför, vissa, Tesla-ägare är så illa sedda i diverse kommentarsfält. Nu kommer det säkert dyka upp en massa kränkta Model 3-ägare i kommentarsfältet till artikeln som skriker foul play och allmänt beter sig som dåliga förlorare. Javisst, nu kanske det inte var ett vetenskapligt test eller en riktig regelrätt tävling men så är det ibland. Om nu någon får för sig att Audi E-Tron är en bra elbil så är det väl inte hela världen? Den är ju det.
Fast vill man uppfattas som en seriös aktör så bör man ju se till att om saker testas mot varandra så görs det någorlunda korrekt. De valde själva att kalla det för ett test så då bör jag som läsare/tittare kunna förvänta mig att de görs på ett korrekt vis. Om de inte gör testet på korrekt vis så är frågan varför jag ska konsumera deras media istället för andra publikationer där det görs korrekt?

Det kommer jag tycka oavsett vad som testas och av vem, läser jag ett test av bärbara datorer kommer jag bli upprörd om några av datorerna körs på batteri medan andra inte gör det osv.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Om man backar ett par steg från vår lilla Tesla-bubbla så är det ganska lätt att förstå varför, vissa, Tesla-ägare är så illa sedda i diverse kommentarsfält. Nu kommer det säkert dyka upp en massa kränkta Model 3-ägare i kommentarsfältet till artikeln som skriker foul play och allmänt beter sig som dåliga förlorare. Javisst, nu kanske det inte var ett vetenskapligt test eller en riktig regelrätt tävling men så är det ibland. Om nu någon får för sig att Audi E-Tron är en bra elbil så är det väl inte hela världen? Den är ju det.
Fast vill man uppfattas som en seriös aktör så bör man ju se till att om saker testas mot varandra så görs det någorlunda korrekt. De valde själva att kalla det för ett test så då bör jag som läsare/tittare kunna förvänta mig att de görs på ett korrekt vis. Om de inte gör testet på korrekt vis så är frågan varför jag ska konsumera deras media istället för andra publikationer där det görs korrekt?

Det kommer jag tycka oavsett vad som testas och av vem, läser jag ett test av bärbara datorer kommer jag bli upprörd om några av datorerna körs på batteri medan andra inte gör det osv.
Håller med. De borde antingen gett lika förutsättningar för alla både bilar och chafförer (de hanterade i princip allt väldigt olika, inte bara Teslaföraren, så verkade inte vara någon som helst synk de emellan), eller låtit bli att vara något officiellt test eller tävling (som ju följer med att de hela skall ske lite mer objektivt).

Hade de kallat det något i stil med intryck och test av att vara elbilschafför för en dag, eller liknande, så tror jag inte att så många hade opponerat sig. Tycker övningen fungerade väldigt bra på det sättet. Inget objektivt jämförande test, men bra underlag för reflektioner och diskussion gällande både möjligheter och nackdelar med elbilar på resa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av JONI »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Om man backar ett par steg från vår lilla Tesla-bubbla så är det ganska lätt att förstå varför, vissa, Tesla-ägare är så illa sedda i diverse kommentarsfält. Nu kommer det säkert dyka upp en massa kränkta Model 3-ägare i kommentarsfältet till artikeln som skriker foul play och allmänt beter sig som dåliga förlorare. Javisst, nu kanske det inte var ett vetenskapligt test eller en riktig regelrätt tävling men så är det ibland. Om nu någon får för sig att Audi E-Tron är en bra elbil så är det väl inte hela världen? Den är ju det.
Fast vill man uppfattas som en seriös aktör så bör man ju se till att om saker testas mot varandra så görs det någorlunda korrekt. De valde själva att kalla det för ett test så då bör jag som läsare/tittare kunna förvänta mig att de görs på ett korrekt vis. Om de inte gör testet på korrekt vis så är frågan varför jag ska konsumera deras media istället för andra publikationer där det görs korrekt?

Det kommer jag tycka oavsett vad som testas och av vem, läser jag ett test av bärbara datorer kommer jag bli upprörd om några av datorerna körs på batteri medan andra inte gör det osv.
Håller med. De borde antingen gett lika förutsättningar för alla både bilar och chafförer (de hanterade i princip allt väldigt olika, inte bara Teslaföraren, så verkade inte vara någon som helst synk de emellan), eller låtit bli att vara något officiellt test eller tävling (som ju följer med att de hela skall ske lite mer objektivt).

Hade de kallat det något i stil med intryck och test av att vara elbilschafför för en dag, eller liknande, så tror jag inte att så många hade opponerat sig. Tycker övningen fungerade väldigt bra på det sättet. Inget objektivt jämförande test, men bra underlag för reflektioner och diskussion gällande både möjligheter och nackdelar med elbilar på resa.
Ungefär min åsikt också. 3 kategorier, laddtid, totaltid och kostnad. Fulladdade och samma temp vid start, ett lunchstopp på 40min, ladda var ni vill. Lägst placeringspoäng vinner.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av lator »

iAkita skrev:
JONI skrev:
Niklas Z skrev:
Tellus skrev:

Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100% :shock:
Då är det inte konstigt att det tog lång tid för Teslan att ladda i testet. Visst kan man föredra att ladda länge på en billig Supercharger i stället för på en dyr Ionity, men är det tävling är det valet svårt att motivera.
Om han hade laddat sin M3 med 20-25 kWh i Mariestad till en merkostnad på en dryg hundring så hade han vunnit kortast laddtid och lägst milkostnad. Troligtvis även kortast totaltid om han svalt maten lite fortare.
Artikeln om testet finns nu att läsa i sin helhet. Där framgår att samtliga var tvugna att göra ett obligatoriskt lunchstopp på 40 minuter vid en av laddpauserna, så även om laddstoppet i Ödeshög var onödigt långt så förlorade han "bara" 26 minuter på det, varav han fick igen en del senare. De gjorde även valet att Teslan bara skulle ladda på SuC. Jag minns inte riktigt motiveringen.
Nu kommer jag att få skäll för att jag hänger upp mig på detaljer...

Obligatorisk lunch på 40 minuter... På slutet av videon så "förhör" ju Alrik de andra förarna och då säger Porscheföraren att hans längsta laddstopp var på 30 minuter...
Förarna fick tydligen själva lägga upp laddstoppen och han som körde Tesla valde att "testa" hur det skulle fungera att köra på enbart SuC...
Flera av er anmärker på att detta inte ska ses som en tävling... Alrik säger i början av videon att "nu ska vi se vilken elbil som är snabbast att köra 75 mil med...
Allt handlar om sålda tidningar, analoga eller digitala, och säljer tidningar gör man genom att inte avslöja för mycket om vad som egentligen hände på resan...
Att släppa iväg bilarna med två timmars differens verkar ju smart men ger olika förutsättningar efter rutten... (att man sen blev tvungen att byta ut den som lämnade sist förvärrade det hela)

För att göra en så rättvis bedömning som möjligt på lördag så inbjuds även en Audi E-tron 55 att hänga på... (någon intresserad?) Vädret ska ju vara bättre nu. Men slaviskt åtföljande av hastighetsbegränsningar gäller.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
iAkita skrev:
JONI skrev:
Niklas Z skrev:
Tellus skrev:

Teslan laddades 1t 6min i Ödeshög till 100% :shock:
Då är det inte konstigt att det tog lång tid för Teslan att ladda i testet. Visst kan man föredra att ladda länge på en billig Supercharger i stället för på en dyr Ionity, men är det tävling är det valet svårt att motivera.
Om han hade laddat sin M3 med 20-25 kWh i Mariestad till en merkostnad på en dryg hundring så hade han vunnit kortast laddtid och lägst milkostnad. Troligtvis även kortast totaltid om han svalt maten lite fortare.
Artikeln om testet finns nu att läsa i sin helhet. Där framgår att samtliga var tvugna att göra ett obligatoriskt lunchstopp på 40 minuter vid en av laddpauserna, så även om laddstoppet i Ödeshög var onödigt långt så förlorade han "bara" 26 minuter på det, varav han fick igen en del senare. De gjorde även valet att Teslan bara skulle ladda på SuC. Jag minns inte riktigt motiveringen.
26 minuter mer är en rätt stor skillnad, och nästan en extra halvtimme. Typiskt att han med Teslan skulle ha just en trerätters lunch! :lol:

Tror det hela hade funkat bättre om de kallade det konsumenttest istället för tävling. Skall man ha en seriös tävling så skall man också bestämma om tävlingen primärt skall vara snabbaste tid, eller lägst kostnad (nu blev det oturligt nog en lite rörig och oklar mix).
Aldrig sett ”tävlingarna” på top gear?
En tävling kan ske hur som helst och med vilka regler som helst... vinnaren är just vinnaren av den sagda tävlingen med de förhållande som gällde.

Även fast jag kan tycka att total tiden för teslan var orimligt hög så tycker jag fortfarande tävligen var underhållande och är applicerbar för de flesta förare som kan tänka sig byta till elbil. Där de allra flesta kanske inte vill stanna och ladda flera ggr lite lätt. Istället för att stanna på ett ställe lite längre (har man familj så stannar jag personligen längre vid ett lunchstopp än att ta flera små stopp där barn ska tas loss och roas...)

Men det borde stått tydligt vilka förhållande som gällde och varför totaltiden för Teslan blev orimligt hög.

En tävling kan alltid vinklas för att få den vinnare som man vill. I detta fallet är tävlingen mer utförd som en normal Svensson kanske skulle tänkt/köra. :)

Och ja, körs en M3 LR för att optimera laddtiden så vinner den överlägset mot motståndet.
En golf mot en pansarvagn, vem skulle vinna? :D
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Aldrig sett ”tävlingarna” på top gear?
En tävling kan ske hur som helst och med vilka regler som helst... vinnaren är just vinnaren av den sagda tävlingen med de förhållande som gällde.
Nja. Du har nog gått på det hela lite väl mycket. :lol:

Alla sådana "tävlingar" på TopGear är skriptade, och vinnaren är ofta uttänkt på förhand vid manusbordet flera veckor innan "tävlingen" och filming ens startat. :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:
Aldrig sett ”tävlingarna” på top gear?
En tävling kan ske hur som helst och med vilka regler som helst... vinnaren är just vinnaren av den sagda tävlingen med de förhållande som gällde.
Nja. Du har nog gått på lite väl mycket. :lol:

Alla sådana "tävlingar" på TopGear är skriptade, och vinnaren är ofta uttänkt på förhand vid manusbordet innan "tävlingen" ens startat. :D
Haha, precis som denna då? :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Nect »

Svar från Model 3 föraren på de långa laddstoppen mm

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... aYqdBWNRi8
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Kort sagt är tidsförlusten en kombination av:

• Värmehaveriet/bilbyte.
Märkligt. De sade ju i filmen att den tiden (rätt eller fel), skulle räknas bort om jag inte missminner mig helt?
Min egen insats med – skulle det visa sig – för mycket dragning åt "äta som vanligt/komfort
Den hade jag redan räknat ut! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
Kort sagt är tidsförlusten en kombination av:

• Värmehaveriet/bilbyte.
Märkligt. De sade ju i filmen att den tiden (rätt eller fel), skulle räknas bort om jag inte missminner mig helt?
Total laddtid blev – pga allt som hände – en timme och sex minuter. Nej, den tiden är tyvärr säkert inte speciellt representativ för ett lyckat stopp, men likväl den enda vi hade att gå på i summeringen. Totalt spenderade jag två timmar och 25 minuter i Ödeshög, men en timme och 14 minuter är borträknade för både inväntan och uppladdning av ersättningsbilen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
Kort sagt är tidsförlusten en kombination av:

• Värmehaveriet/bilbyte.
Märkligt. De sade ju i filmen att den tiden (rätt eller fel), skulle räknas bort om jag inte missminner mig helt?
Total laddtid blev – pga allt som hände – en timme och sex minuter. Nej, den tiden är tyvärr säkert inte speciellt representativ för ett lyckat stopp, men likväl den enda vi hade att gå på i summeringen. Totalt spenderade jag två timmar och 25 minuter i Ödeshög, men en timme och 14 minuter är borträknade för både inväntan och uppladdning av ersättningsbilen.
Är detta citat från texten ovan i länken eller från filmen?

Jag tyckte de sa i filmen att den tiden skulle räkna bort (om jag inte missminner mig helt)?

Extremt virrigt och rörigt test, och det verkar som sagt som alla deltagare var minst sagt lika förvirrade över vad "tävlingen" gick ut på. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av lator »

Sorry, jag glömde att jag skulle länka till Glympse...

Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest

De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Generalbogge »

lator skrev:
Sorry, jag glömde att jag skulle länka till Glympse...

Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest

De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Fick inte den att fungera via webben eller appen. De har kanske bytt tag?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av lator »

Generalbogge skrev:
lator skrev:
Sorry, jag glömde att jag skulle länka till Glympse...

Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest

De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Fick inte den att fungera via webben eller appen. De har kanske bytt tag?
Nej, det är samma men man får vara lite envis har jag märkt... Jag fick starta om, logga in som ny användare innan jag hittade dem...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Anonymous FTW »

lator skrev:
Sorry, jag glömde att jag skulle länka till Glympse...

Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest

De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Fast AMS använde sig av en e-tron 55 samt att den var en Sportback som är energieffektivare, dessutom nämnde Alrik att Audi gjort dem energieffektivare.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av themax »

Ladd- och reserapport

08:20

Började i Solna med 99% och hade siktet inställt på Ödeshög, och ett första laddstopp där. Hade också tänkt följa AMS regler och ha ett stopp på 40 minuter. Kom fram efter 269 km och en konsumtion på 214 wH/km. 3° ute och 22 inne. Enligt ABRP skulle 40 minuter räcka för att jag skulle nå Arboga med 6 % så det var på minuten jag åkte.



10:55

Kopplar i kabeln i Ödeshög och får 53.05 kWh på 40 minuter och lämnar med 93 %. Kostnad 191:-



11:36
Avfärd från Ödeshög mot första målet; Hotellplan 3 i Jönköping. Framme 12:15 med 73 % och en konsumption på 224 wH/km. Genomsnittshastighet på 101 km/h. Välkomnades med hurrarop från en blivande Model S-ägare. Men det är ju tävling, så efter foto och upplägg på FB så drog jag vidare.

12:18
Från Jönköping mot Skövde visade navigatorn först vägar jag inte skulle hittat själv, men trevligt att åka en liten ”genväg” mot Rv26. Kom fram med 51 % och insåg att jag kanske inte skulle klara mig hela vägen till Arboga. Det regnade något infernaliskt bitvis, men genomsnittet blev ändå bara 178 wH/km, främst tack vare att det var 80 mest hela vägen.

13:25
Framme i Skövde. ”DATA” välkomnade med energidryck och beröm över mitt vägval. Jag fick rapport om att Lucas och Jeroen före mig hade *hrrm* lite problem att köra rätt. Sådana där röda skyltar med gult streck borde synas bättre, det håller jag med om. Men det gick bra för mig  



13:27

Avfärd mot Örebro. En timme och 40 minuter senare var min blåsa redo att gå ut i full attack och eftersom det varit lite oklart om vi skulle stanna på Circle K Ionity eller Circle K Svampen så stannade jag först på Ionity och kopplade in. Kom fram med 12 % vilket skulle innebära att jag förmodligen inte skulle ta mig till Arboga och nöden har ju ingen lag, så efter inkoppling fick energidrycken från Skövde gå vidare i systemet. Nio minuter (strulade förstås med att börja ladda – höll nog på i fem minuter innan det kom igång) och som mest 177 kW gjorde att jag fick 13,19 kWh i batteriet. 125 kronor fattigare stannade jag snabbt till på Circle K vid Svampen och tog ett foto där också.



15:24

Fotot vid Svampen upplagt och direkt mot Arboga. Jeroen var före mig men han stannade inte vid Svampen. Jag sa ju att instruktionerna var lite tvetydiga, så sjung och var glad. Lucas stannade dock också till vid Svampen – han åkte in när jag åkte ut på E20. Det krävdes 12 % från Svampen till Arboga, så om jag varit lika modig som Lucas hade det säkert gått. Men jag behövde ju ändå stanna för teknisk paus tidigare … 208 wH/km och genomsnittshastighet på 100 km/h.



15:49

Tvåa att koppla in i Arboga. Jeroen hade varit där några minuter. Vi pratade lite så kom Lucas in också. Det är ju så trevligt att prata Tesla så jag stod alldeles för länge. 17 minuter med maxhastighet 138 kW gav 32.23 kWh för 116 kronor. Lämnade med 62 % så jag såg att jag skulle komma fram med ungefär 20 %. Ja ja. Jag lämnade i alla fall först och om inget oförutsett skulle ske i trafiken skulle jag komma först till Solna.



16:06

Rullar ut från Arboga och ut på blöta motorvägen igen. En och en halv timmes resa framför mig. Genomsnittsförbrukning 208 wH7km och hastighet 101 km/h. Kom fram med 18 %.

17:39

Postar sista bilden i tråden och väntar på Lucas som jag visste låg bara två minuter efter mig. Eftersom vi lämnade samtidigt så var det äran som stod på spel. Men jag hade som sagt också haft en paus på 40 minuter i Ödeshög, så jag var ytterst förvånad att jag kom fram först. Det hade jag inte räknat med när vi började i morse. Ska bli intressant att läsa de andras berättelser – framför allt E-Tron och SR har haft en mer utmanande resa än vi med LR. Men det går alltså att följa AMS regler med en Tesla Model 3 och komma fram efter nio timmar och 19 minuter. Minus kanske fem minuter eftersom jag stannade på båda Circle K i Örebro och fem minuter för att jag laddade för mycket i Arboga. AMS hade lägre temperatur och snö och en radda andra utmaningar på sin resa, men vi hade regn i stort sett hela vägen … 



En kul resa ändå. Tack vare Autopiloten är jag inte särskilt trött heller. Men nu ska det bli gott med ett glas champagne.

Fotot visar dagens resor totalt. Priset från Ionity har inte fastnat i appen så det står 0:-, men jag har alltså laddat för 421:- plus de 3,5 kWh jag laddade på Incharge innan vi åkte. Lämnade hemmet med 100 % och kom hem med 15, så 85 % ska gå på hemmaräkningen. Hemma betalar jag 1 krona per kWh, så ungefär 60 kronor till. Total "bränslekostnad" på runt 500 kronor eller 6,70 kronor milen.


**EDIT** Tesla har ju halva priset idag! Så på SuC har jag laddat för totalt 152,45 istället för ungefär 306 (kvittot kom precis på mejl). Så milkostnaden blir ungefär 4,60, inte 6,70.
IMG_0075.PNG
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 4 gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar