Ladd- och reserapport
08:20
Började i Solna med 99% och hade siktet inställt på Ödeshög, och ett första laddstopp där. Hade också tänkt följa AMS regler och ha ett stopp på 40 minuter. Kom fram efter 269 km och en konsumtion på 214 wH/km. 3° ute och 22 inne. Enligt ABRP skulle 40 minuter räcka för att jag skulle nå Arboga med 6 % så det var på minuten jag åkte.
10:55
Kopplar i kabeln i Ödeshög och får 53.05 kWh på 40 minuter och lämnar med 93 %. Kostnad 191:-
11:36
Avfärd från Ödeshög mot första målet; Hotellplan 3 i Jönköping. Framme 12:15 med 73 % och en konsumption på 224 wH/km. Genomsnittshastighet på 101 km/h. Välkomnades med hurrarop från en blivande Model S-ägare. Men det är ju tävling, så efter foto och upplägg på FB så drog jag vidare.
12:18
Från Jönköping mot Skövde visade navigatorn först vägar jag inte skulle hittat själv, men trevligt att åka en liten ”genväg” mot Rv26. Kom fram med 51 % och insåg att jag kanske inte skulle klara mig hela vägen till Arboga. Det regnade något infernaliskt bitvis, men genomsnittet blev ändå bara 178 wH/km, främst tack vare att det var 80 mest hela vägen.
13:25
Framme i Skövde. ”DATA” välkomnade med energidryck och beröm över mitt vägval. Jag fick rapport om att Lucas och Jeroen före mig hade *hrrm* lite problem att köra rätt. Sådana där röda skyltar med gult streck borde synas bättre, det håller jag med om. Men det gick bra för mig
13:27
Avfärd mot Örebro. En timme och 40 minuter senare var min blåsa redo att gå ut i full attack och eftersom det varit lite oklart om vi skulle stanna på Circle K Ionity eller Circle K Svampen så stannade jag först på Ionity och kopplade in. Kom fram med 12 % vilket skulle innebära att jag förmodligen inte skulle ta mig till Arboga och nöden har ju ingen lag, så efter inkoppling fick energidrycken från Skövde gå vidare i systemet. Nio minuter (strulade förstås med att börja ladda – höll nog på i fem minuter innan det kom igång) och som mest 177 kW gjorde att jag fick 13,19 kWh i batteriet. 125 kronor fattigare stannade jag snabbt till på Circle K vid Svampen och tog ett foto där också.
15:24
Fotot vid Svampen upplagt och direkt mot Arboga. Jeroen var före mig men han stannade inte vid Svampen. Jag sa ju att instruktionerna var lite tvetydiga, så sjung och var glad. Lucas stannade dock också till vid Svampen – han åkte in när jag åkte ut på E20. Det krävdes 12 % från Svampen till Arboga, så om jag varit lika modig som Lucas hade det säkert gått. Men jag behövde ju ändå stanna för teknisk paus tidigare … 208 wH/km och genomsnittshastighet på 100 km/h.
15:49
Tvåa att koppla in i Arboga. Jeroen hade varit där några minuter. Vi pratade lite så kom Lucas in också. Det är ju så trevligt att prata Tesla så jag stod alldeles för länge. 17 minuter med maxhastighet 138 kW gav 32.23 kWh för 116 kronor. Lämnade med 62 % så jag såg att jag skulle komma fram med ungefär 20 %. Ja ja. Jag lämnade i alla fall först och om inget oförutsett skulle ske i trafiken skulle jag komma först till Solna.
16:06
Rullar ut från Arboga och ut på blöta motorvägen igen. En och en halv timmes resa framför mig. Genomsnittsförbrukning 208 wH7km och hastighet 101 km/h. Kom fram med 18 %.
17:39
Postar sista bilden i tråden och väntar på Lucas som jag visste låg bara två minuter efter mig. Eftersom vi lämnade samtidigt så var det äran som stod på spel. Men jag hade som sagt också haft en paus på 40 minuter i Ödeshög, så jag var ytterst förvånad att jag kom fram först. Det hade jag inte räknat med när vi började i morse. Ska bli intressant att läsa de andras berättelser – framför allt E-Tron och SR har haft en mer utmanande resa än vi med LR. Men det går alltså att följa AMS regler med en Tesla Model 3 och komma fram efter nio timmar och 19 minuter. Minus kanske fem minuter eftersom jag stannade på båda Circle K i Örebro och fem minuter för att jag laddade för mycket i Arboga. AMS hade lägre temperatur och snö och en radda andra utmaningar på sin resa, men vi hade regn i stort sett hela vägen …
En kul resa ändå. Tack vare Autopiloten är jag inte särskilt trött heller. Men nu ska det bli gott med ett glas champagne.
Fotot visar dagens resor totalt. Priset från Ionity har inte fastnat i appen så det står 0:-, men jag har alltså laddat för 421:- plus de 3,5 kWh jag laddade på Incharge innan vi åkte. Lämnade hemmet med 100 % och kom hem med 15, så 85 % ska gå på hemmaräkningen. Hemma betalar jag 1 krona per kWh, så ungefär 60 kronor till. Total "bränslekostnad" på runt 500 kronor eller 6,70 kronor milen.
**EDIT** Tesla har ju halva priset idag! Så på SuC har jag laddat för totalt 152,45 istället för ungefär 306 (kvittot kom precis på mejl). Så milkostnaden blir ungefär 4,60, inte 6,70.