Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Oavsett var, hur och när man reser är det ju önskvärt att kunna stanna och rasta där man vill och inte där man måste.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
MWall skrev:
Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)! :D Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).

Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu... :roll:
Det kanske förklarar varför du kör så galet fort Bild
"måste... hinna... fram..." Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)! :D Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).

Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu... :roll:
Det kanske förklarar varför du kör så galet fort Bild
"måste... hinna... fram..." Bild
Som sagt, behöver jag gå så kör jag inte på och försöker "hålla mig". Tycker det är obekväm känsla, och så enkelt och snabbt (5 min) att stanna kort på en mack längs vägen.

Förstår inte hur folk kan göra livet mer komplicerat än så, men man har väl kanske inte roligare. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ric skrev:
HelectriC skrev:
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.
Så det räcker inte med att man ska planera rutten i förväg, nu ska man även planera vad och hur man äter för att ”slippa” stanna under färden. Verkar som vi är långt från ”resan är målet” iaf :lol: Jeez, folk har så sjukt bråttom med att komma fram för att vad då? Sitta en extra timme framför ipaden?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
Bilagan Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg finns inte längre
Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?
DN.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Ric skrev:
HelectriC skrev:
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.
Så det räcker inte med att man ska planera rutten i förväg, nu ska man även planera vad och hur man äter för att ”slippa” stanna under färden. Verkar som vi är långt från ”resan är målet” iaf :lol: Jeez, folk har så sjukt bråttom med att komma fram för att vad då? Sitta en extra timme framför ipaden?
Det känns lite efter att ha läst ett antal inlägg som att många tycks ha glömt att vi är på väg att förstöra hela
planeten och fortsätter att ”kräva” det ena efter det andra,
för att allmänheten ska kunna acceptera elbilar så måste laddningen upp på typ 1000kW och därmed kunna
ladda motsvarande en full tank på ett större diesellok på mindre än 5 minuter.
Jo tjena, men då kanske vi skulle ta och upplysa allmänheten om att vi kanske inte har någon rättighet att
fortsätta att bränna ut planeten och hela vår existens, vi kanske helt enkelt måste acceptera att det på långresor
kan behöva stannas lite längre, tex 20-30 minuter varannan timme eller liknande för att kunna köra 20-30 mil eller
något i den stilen, och det efter att ha kört 30-40 mil till att börja med (det klarar ganska många redan idag).
Det är också redan styrkt att det är rimligt med vissa stopp (se tex yrkestrafik redan nu) och det kan väl inte
vara direkt omöjligt att tänka sig gälla även för privata resor? Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
Jag tror att vi ska vara försiktiga med att säga att det ”måste” gå att ladda i helt sjuka hastigheter osv, som någon
slags rättighet i jämförelse med fossila bilar, när vi i praktiken närmar oss ett förbud mot dessa.
Vi får alltså kanske acceptera hur elbilar funkar och anpassa oss därefter, inte nu men jäkligt snart är min gissning.
Vad skulle ”vi” göra om det tex slutade att säljas soppa nu i år tex? Rent hypotetiskt alltså såklart, skulle alla
5-10 timmar-i-sträck-körare behöva ta livet av sig eller vad då? Näe skulle inte tro det, dom skulle anpassa sig såklart.
Det är garanterat inte jordens undergång liksom, men om vi fortsätter som nu så är det nog jordens undergång däremot :(
Det behövs såklart ett fungerande laddnätverk som funkar bra och är tillförlitligt och dom typ 200kW eller mer som
redan finns skulle funka fruktansvärt jäkla bra om det var ordentligt utbyggt, redan med DAGENS bilar :)
Vi måste nog sluta drömma helt enkelt och acceptera vad som komma skall, ALLT kanske inte blir lika bra som vi är
vana vid idag. (Och en del blir bättre med elbil enligt min egen erfarenhet, och jag brukar normalt pendla
10 mil enkel varje dag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg
Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg
Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?
DN.JPG
Stort tack! Nu gick det att läsa betydligt lättare. Snyggt jobbat! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
Har du hört talas om att man kan turas om att köra om man ska långt?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning :lol:
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? :lol:
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning :lol:
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? :lol:
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning Bild
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? Bild
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.

Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.

Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.

Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.

Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Troligtvis beror det på att kameralinsen skyddas från smuts aerodynamiskt.
Skulle ju gå att ordna med ”gälar”.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Moelito skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning Bild
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? Bild
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.

Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.
Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.

Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.

Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Stämmer nog som Fredrik var inne på att Honda varit smarta att utnyttja luftflödet som går över sidokamerorna.

Du har säkert bättre koll som kör bilen, men jag har sett videor på YT där iaf. ett par Honda-ägare varit supernöjda med sidospegelkamerorna, men lite mindre nöjda med backspegelkameran som de klagat lite på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Moelito skrev:
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning Bild
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? Bild
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.

Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Att folk klagar på nymodigheter är nog en kombination av att de första versionerna av ny teknik kanske inte alltid gjorts perfekt från start, men en annan del är nog även att vi användare är invanda och konservativa i hur saker skall vara.

Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Kan tänka mig att det är samma sak som ni utan backspeglar gått igenom. Lite ovant första veckorna, men sedan reflekterar man inte ens över det.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Exakt så! :D

En Mini-förare är troligen direkt hemma i en M3, och behöver nog inga tillvänjningsveckor som vi andra. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).

Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade! :)

Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Erxon skrev:
martinot skrev:
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.

Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Precis som med en Mini från 1959, eller...
mini..jpg
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.
Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).

Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade! :)

Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar). :D
Har inte tänkt på det tidigare men stämmer väldigt bra med referensen om Mini.

Mini-ägare är också väldigt märkestrogna och älskar sina bilar fullt ut. Går att möta många speciella människor som kör mini. Älskar dock att mecka med dom :) bilarna såklart, inte människorna.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av wheels »

Älskar dock att mecka med dom

Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini
Skriv svar