Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Oavsett var, hur och när man reser är det ju önskvärt att kunna stanna och rasta där man vill och inte där man måste.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Det kanske förklarar varför du kör så galet fortmartinot skrev:Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)! Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).MWall skrev:Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu...
"måste... hinna... fram..."
Re: Audi e-tron
Som sagt, behöver jag gå så kör jag inte på och försöker "hålla mig". Tycker det är obekväm känsla, och så enkelt och snabbt (5 min) att stanna kort på en mack längs vägen.TobbeTesla skrev:Det kanske förklarar varför du kör så galet fortmartinot skrev:Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)! Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).MWall skrev:Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu...
"måste... hinna... fram..."
Förstår inte hur folk kan göra livet mer komplicerat än så, men man har väl kanske inte roligare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Så det räcker inte med att man ska planera rutten i förväg, nu ska man även planera vad och hur man äter för att ”slippa” stanna under färden. Verkar som vi är långt från ”resan är målet” iaf Jeez, folk har så sjukt bråttom med att komma fram för att vad då? Sitta en extra timme framför ipaden?Ric skrev:Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.HelectriC skrev:Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
martinot skrev:Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?Off Grid Byggaren skrev:Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Det känns lite efter att ha läst ett antal inlägg som att många tycks ha glömt att vi är på väg att förstöra helaHelectriC skrev:Så det räcker inte med att man ska planera rutten i förväg, nu ska man även planera vad och hur man äter för att ”slippa” stanna under färden. Verkar som vi är långt från ”resan är målet” iaf Jeez, folk har så sjukt bråttom med att komma fram för att vad då? Sitta en extra timme framför ipaden?Ric skrev:Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.HelectriC skrev:Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
planeten och fortsätter att ”kräva” det ena efter det andra,
för att allmänheten ska kunna acceptera elbilar så måste laddningen upp på typ 1000kW och därmed kunna
ladda motsvarande en full tank på ett större diesellok på mindre än 5 minuter.
Jo tjena, men då kanske vi skulle ta och upplysa allmänheten om att vi kanske inte har någon rättighet att
fortsätta att bränna ut planeten och hela vår existens, vi kanske helt enkelt måste acceptera att det på långresor
kan behöva stannas lite längre, tex 20-30 minuter varannan timme eller liknande för att kunna köra 20-30 mil eller
något i den stilen, och det efter att ha kört 30-40 mil till att börja med (det klarar ganska många redan idag).
Det är också redan styrkt att det är rimligt med vissa stopp (se tex yrkestrafik redan nu) och det kan väl inte
vara direkt omöjligt att tänka sig gälla även för privata resor? Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
Jag tror att vi ska vara försiktiga med att säga att det ”måste” gå att ladda i helt sjuka hastigheter osv, som någon
slags rättighet i jämförelse med fossila bilar, när vi i praktiken närmar oss ett förbud mot dessa.
Vi får alltså kanske acceptera hur elbilar funkar och anpassa oss därefter, inte nu men jäkligt snart är min gissning.
Vad skulle ”vi” göra om det tex slutade att säljas soppa nu i år tex? Rent hypotetiskt alltså såklart, skulle alla
5-10 timmar-i-sträck-körare behöva ta livet av sig eller vad då? Näe skulle inte tro det, dom skulle anpassa sig såklart.
Det är garanterat inte jordens undergång liksom, men om vi fortsätter som nu så är det nog jordens undergång däremot
Det behövs såklart ett fungerande laddnätverk som funkar bra och är tillförlitligt och dom typ 200kW eller mer som
redan finns skulle funka fruktansvärt jäkla bra om det var ordentligt utbyggt, redan med DAGENS bilar
Vi måste nog sluta drömma helt enkelt och acceptera vad som komma skall, ALLT kanske inte blir lika bra som vi är
vana vid idag. (Och en del blir bättre med elbil enligt min egen erfarenhet, och jag brukar normalt pendla
10 mil enkel varje dag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Stort tack! Nu gick det att läsa betydligt lättare. Snyggt jobbat!Off Grid Byggaren skrev:martinot skrev:Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?Off Grid Byggaren skrev:Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
@Bjelke
Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.
Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.
Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).
Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.
ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.
Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.
Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.
Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden!
Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.
Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.
Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).
Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.
ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.
Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.
Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.
Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Har du hört talas om att man kan turas om att köra om man ska långt?Bjelke skrev:Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.mati skrev:Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså?HelectriC skrev:Någon som har beställt detta som extrautrustning
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Re: Audi e-tron
Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.Robertrimmevik skrev:Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.mati skrev:Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså?HelectriC skrev:Någon som har beställt detta som extrautrustning
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.martinot skrev:Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.Robertrimmevik skrev:Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.mati skrev:Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså?HelectriC skrev:Någon som har beställt detta som extrautrustning
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi E-Tron Proline Advanced
Re: Audi e-tron
Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.mati skrev:Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.martinot skrev:Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.
Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Troligtvis beror det på att kameralinsen skyddas från smuts aerodynamiskt.Legato skrev:Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.mati skrev:Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.martinot skrev:Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.
Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Skulle ju gå att ordna med ”gälar”.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.Moelito skrev:+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.Robertrimmevik skrev:Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.mati skrev:Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså?HelectriC skrev:Någon som har beställt detta som extrautrustning
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Re: Audi e-tron
Stämmer nog som Fredrik var inne på att Honda varit smarta att utnyttja luftflödet som går över sidokamerorna.Legato skrev:Japp, funkar magiskt bra i Honda E! Är en hel del annat som inte är optimalt med bilen men speglarna är helt grymma.mati skrev:Ja, det lilla jag har sett i Honda e så finns inget att klaga över speglarna. Audi har lyckats sämre. Men det betyder ju inte att de inte lyckas bättre nästa gång.martinot skrev:Kommer säkert mer och mer. Honda har ju enligt tester jag läst och videor jag sett på YT tydligen lyckats väldigt väl.
Fattar fortfarande inte hur tusan de löst så bilden alltid är kristallklar. Spelar ingen roll hur mycket slask eller regn det är, sidospeglarna funkar perfekt.
Något för Tesla att lära sig av om FSD någonsin ska funka bra i snö...
Du har säkert bättre koll som kör bilen, men jag har sett videor på YT där iaf. ett par Honda-ägare varit supernöjda med sidospegelkamerorna, men lite mindre nöjda med backspegelkameran som de klagat lite på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Att folk klagar på nymodigheter är nog en kombination av att de första versionerna av ny teknik kanske inte alltid gjorts perfekt från start, men en annan del är nog även att vi användare är invanda och konservativa i hur saker skall vara.Off Grid Byggaren skrev:Jag hade en lånebil med virtuella speglarna.Moelito skrev:+1, jag har inga problem med de heller, visst, tog någon vecka att vänja sig första gången.Robertrimmevik skrev:Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.mati skrev:Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså?HelectriC skrev:Någon som har beställt detta som extrautrustning
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Första timmarna kändes det väldigt ovant, men efter några dagar gillade jag dem riktigt bra. Skulle jag speca en ny e-tron idag hade jag nog valt till dem.
Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.
Kan tänka mig att det är samma sak som ni utan backspeglar gått igenom. Lite ovant första veckorna, men sedan reflekterar man inte ens över det.
Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Precis som med en Mini från 1959, eller...martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.
Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Re: Audi e-tron
Exakt så!Erxon skrev:Precis som med en Mini från 1959, eller...martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.
Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
En Mini-förare är troligen direkt hemma i en M3, och behöver nog inga tillvänjningsveckor som vi andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.Erxon skrev:Precis som med en Mini från 1959, eller...martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.
Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Re: Audi e-tron
Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.MWall skrev:Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.Erxon skrev:Precis som med en Mini från 1959, eller...martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.
Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Re: Audi e-tron
Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).Fredrik j skrev:Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.MWall skrev:Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.Erxon skrev:Precis som med en Mini från 1959, eller...martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.
Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade!
Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Har inte tänkt på det tidigare men stämmer väldigt bra med referensen om Mini.martinot skrev:Exakt. Känns som Tesla tog inspiration i ett mycket liknande tänk som för Minin när Elon ville skapa en M3 som var kostnadseffektiv (för att vara elbil med den prestandan).Fredrik j skrev:Poängen i mini var ju att sänka kostnaderna genom att ha samma lösning för både vänster/höger-styrt.MWall skrev:Eller en modern Mini... Men eftersom det inte är en Tesla så blev det inte samma stora grej.Erxon skrev:Precis som med en Mini från 1959, eller...martinot skrev:Minns att det var ovant i början när vi körde vår M3 att det var väldigt ovan att inte ha hastigheten direkt rakt bakom ratten, eller som heads up som jag då kikade på som eftermarknadstillbehör. Men man vande sig rätt snabbt, och idag tycker jag att det är 100% naturligt att ha hastigheten i blickfånget lite till höger om ratten. Har idag inget som helst behov av varken heads up eller annan mätare rakt fram.
Vanans makt är stor, men det är ibland ändå lättare att vänja om sig än vad man trott i början.
Likheterna är lite slående mellan bilarna på det sättet, ivf. interiört; avskalat, minimalistiskt och alla instrument/kontroller centralt placerade!
Så på sätt och vis så är ju en M3 en modern inkarnation av den klassiska Minin (inte de nya Mini som är lite mer överlastade med bling-bling, även om det centrala upplägget är kvar).
Mini-ägare är också väldigt märkestrogna och älskar sina bilar fullt ut. Går att möta många speciella människor som kör mini. Älskar dock att mecka med dom bilarna såklart, inte människorna.
Re: Audi e-tron
Älskar dock att mecka med dom
Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini
Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini