Vad är orsaken?root skrev:Detta med SoC över AC eller DC gäller 15118, dvs inget som hemmaladdare kommer i närheten av ännu.martinot skrev:Tack. Då har vi det klart. Märkligt dock att bilen enligt standarden inte kan skicka SoC bara för att man laddar AC istället för DC?andersd skrev:Ja,som sagt, ISO15118 (och därmed även DIN) är en IP-baserad protkollstack som körs via ett PLC-modem.martinot skrev:Som jag förstått så är det så är data som SoC och annat troligen något som förs över som digital högnivådata (kallad HLC enligt ISO) pulsbreddsmodulerad med hög frekvens (PLC; se nedan) över CP-pinnen.
ISO 15118-3 addresses how powerline communication (PLC) is used to modulate the digital information specified in ISO 15118-2 onto the Control Pilot (CP) pin inside the charging cable.
Vid DC-laddning så finns SoC med som en parameter, dock är den tyvärr inte med i AC/laddning.
SoC kommer även vara helt frivilligt för bilen att skicka i nästa version...
Det fysiska gränssnittet är ju exakt det samma, och då tycker man att det borde gå att ha samma protokoll och datafunktionalitet (som redan finns på plats i bilen och mjukvarustacken) oavsett DC eller AC?
Men alla standarder är ju inte alltid hel logiska eller helt genomtänkta (i min erfarenhet), så helt förvånad är jag kanske ändå inte, även om det är lite märkligt.
Sedan är jag lite förvånad att man inte valt att använda CAN-bussen, som är vanlig i både bilar och båtar, som hos CHAdeMO?
Har för mig att även den kinesiska standarden även den använder CAN (eller om det var den enklare LIN).
Men det kanske handlar om att man vill minimera antalet fysiska pinnar och kontakter i CCS/Typ2.
Jo, jag har förstått att det är standard IP-paket man kör. Att tunnla vanliga IP-paket är ju smart och vettigt. Då kan man ju återanvända mycket kod från färdiga mjukvarustackar (som man gör med tex. TLC och annat), och även lätt låta bil och annan utrustning enkelt köra samma IP-stack och övrig kod över tex. trådlös WiFi istället.
Hemmaladdare kommer inte inte åt SoC från bilen, hur gärna vi än vill.
Låter som en självklart bra och användbar grej att implementera för alla laddboxar.
Skall för övrigt bli intressant nästa gång jag testar ABB-laddaren på Lidel om den ger SoC även på AC-laddning (som inte skall stödjas enligt andra i tråden). Kommer tillbaka om det, om inte någon annan hinner före.