Billigaste laddboxen med installation?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

root skrev:
martinot skrev:
andersd skrev:
martinot skrev:
Som jag förstått så är det så är data som SoC och annat troligen något som förs över som digital högnivådata (kallad HLC enligt ISO) pulsbreddsmodulerad med hög frekvens (PLC; se nedan) över CP-pinnen.
ISO 15118-3 addresses how powerline communication (PLC) is used to modulate the digital information specified in ISO 15118-2 onto the Control Pilot (CP) pin inside the charging cable.
Ja,som sagt, ISO15118 (och därmed även DIN) är en IP-baserad protkollstack som körs via ett PLC-modem.

Vid DC-laddning så finns SoC med som en parameter, dock är den tyvärr inte med i AC/laddning.

SoC kommer även vara helt frivilligt för bilen att skicka i nästa version...
Tack. Då har vi det klart. Märkligt dock att bilen enligt standarden inte kan skicka SoC bara för att man laddar AC istället för DC?

Det fysiska gränssnittet är ju exakt det samma, och då tycker man att det borde gå att ha samma protokoll och datafunktionalitet (som redan finns på plats i bilen och mjukvarustacken) oavsett DC eller AC?

Men alla standarder är ju inte alltid hel logiska eller helt genomtänkta (i min erfarenhet), så helt förvånad är jag kanske ändå inte, även om det är lite märkligt.

Sedan är jag lite förvånad att man inte valt att använda CAN-bussen, som är vanlig i både bilar och båtar, som hos CHAdeMO?

Har för mig att även den kinesiska standarden även den använder CAN (eller om det var den enklare LIN).

Men det kanske handlar om att man vill minimera antalet fysiska pinnar och kontakter i CCS/Typ2.

Jo, jag har förstått att det är standard IP-paket man kör. Att tunnla vanliga IP-paket är ju smart och vettigt. Då kan man ju återanvända mycket kod från färdiga mjukvarustackar (som man gör med tex. TLC och annat), och även lätt låta bil och annan utrustning enkelt köra samma IP-stack och övrig kod över tex. trådlös WiFi istället.
Detta med SoC över AC eller DC gäller 15118, dvs inget som hemmaladdare kommer i närheten av ännu.

Hemmaladdare kommer inte inte åt SoC från bilen, hur gärna vi än vill.
Vad är orsaken?

Låter som en självklart bra och användbar grej att implementera för alla laddboxar.

Skall för övrigt bli intressant nästa gång jag testar ABB-laddaren på Lidel om den ger SoC även på AC-laddning (som inte skall stödjas enligt andra i tråden). Kommer tillbaka om det, om inte någon annan hinner före. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av root »

Det finns en standard, IEC 61851, som laddare och bilar följer. Standarden är nyckeln till att det fungerar så pass bra som det gör mellan olika boxar, laddare och bilar. Om någon tillverkare avviker innebär det naturligtvis att man inte längre är kompatibel med annat än det man just gjort ett hack till. Med kommunikationen som beskrivs i 61851-1 går det inte att få ut SoC, kommandot finns liksom inte. Det finns inga kommandon överhuvudtaget, bara en PWM och spänningsnivåer. Att vissa snabbladdare kan få ut SoC är en annan sak. Man använder inte den tekniken i vanliga hemmaboxar.

Om du trots allt är sugen på en box för hemmabruk som läser SoC kan detta vara ett alternativ: https://www.mobilityhouse.com/int_en/dc ... w-ccs.html

Men det är kanske inte "Billigaste laddboxen med installation?" Men man hade nog fått skattereduktion för grön teknik på den, om den innehåller en MID-mätare vill säga!
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av andersd »

martinot skrev:
Vad är orsaken?

Låter som en självklart bra och användbar grej att implementera för alla laddboxar.

Skall för övrigt bli intressant nästa gång jag testar ABB-laddaren på Lidel om den ger SoC även på AC-laddning (som inte skall stödjas enligt andra i tråden). Kommer tillbaka om det, om inte någon annan hinner före. :)
Tja, orsaken är gissningsvis:
  1. Kostnad
  2. Kostnad
  3. Kostnad
i ungefär den ordningen...

För att vara något mer seriös (delar av slutsatserna är mina privata åsikter):
Alla bilar kan ladda på vanlig, enkel Typ2. Biltillverkarna prioriterar därmed inte att lägga till stöd för mer avancerad kommunikation här, då de själva hittills inte haft någon större vinning med det.
Alla bilar måste implementera DIN SPEC 70121 för att vara säkra att kunna ladda på alla CCS-stationer. Detta gör att alla CCS-stationer måste implementera DIN SPEC 70121 för att veta att alla bilar kan ladda. Biltillverkarna har därmed inte prioriterat att få ut bilar som stödjer ISO15118 på marknaden, då de sett en försumbar nytta...

Om bilarna inte implementerar ISO15118, så kan ingen nyttja detta för AC-laddning. Tillverkarna av AC-laddstationer har då inte haft några större incitament att bygga stationer som stödjer detta, de dels knappt några bilar har stött ISO15118 och bland det fåtal som gjort det, så är det ännu förre som stött det protokollet för AC-laddning. I och med att det knappt finns bilar som stödjer det, så finns det inga (väldigt få) köpare av AC-laddstatationer som är beredda att betala den extra kostnad det innebär att lägga till stöd för ISO15118 (såväl HW, SW som test och certifiering).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

root skrev:
Det finns en standard, IEC 61851, som laddare och bilar följer. Standarden är nyckeln till att det fungerar så pass bra som det gör mellan olika boxar, laddare och bilar. Om någon tillverkare avviker innebär det naturligtvis att man inte längre är kompatibel med annat än det man just gjort ett hack till. Med kommunikationen som beskrivs i 61851-1 går det inte att få ut SoC, kommandot finns liksom inte. Det finns inga kommandon överhuvudtaget, bara en PWM och spänningsnivåer. Att vissa snabbladdare kan få ut SoC är en annan sak. Man använder inte den tekniken i vanliga hemmaboxar.

Om du trots allt är sugen på en box för hemmabruk som läser SoC kan detta vara ett alternativ: https://www.mobilityhouse.com/int_en/dc ... w-ccs.html

Men det är kanske inte "Billigaste laddboxen med installation?" Men man hade nog fått skattereduktion för grön teknik på den, om den innehåller en MID-mätare vill säga!
Hade varit coolt med egen DC-laddare hemma, men lite väl dyrt.

Hoppas dock att det kommer ner i pris så småningom. Vill ju skaffa solceller någon gång i framtiden, och gillar tanken att man inte behöver gå med alla effektförluster genom DC->AC->DC, utan kan ladda bilen direkt med en DC-DC-konverter istället (eller en spänningsreglerad DC-lösning).

Men ser inte att det skulle vara något problem (tekniskt talar vi om alltså) att köra 61851-2 med PLC även om man laddar via AC istället för DC. Känns ju fånigt omodernt dumt att de inte löst att man kan ha denna intelligenta och flexibla IP-kommunikation, bara för att man laddar AC istället för DC?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

andersd skrev:
martinot skrev:
Vad är orsaken?

Låter som en självklart bra och användbar grej att implementera för alla laddboxar.

Skall för övrigt bli intressant nästa gång jag testar ABB-laddaren på Lidel om den ger SoC även på AC-laddning (som inte skall stödjas enligt andra i tråden). Kommer tillbaka om det, om inte någon annan hinner före. :)
Tja, orsaken är gissningsvis:
  1. Kostnad
  2. Kostnad
  3. Kostnad
i ungefär den ordningen...
Hur dyrt kan ett simpelt chip för PLC-kommunikation vara egentligen?

Chip för LIN är extremt billiga (några få kronor i volym), och CAN-chip kan du hitta för under hundralappen i volym.

Tycker det känns fånigt att man inte har åtminstone "optional" stöd för det i standarden?

Men inte ens det köper jag knappt. Borde nästan vara "mandatory". Varför? Med tanke på att i princip alla moderna bilar ändå kan ladda DC, så finns ju både alla chip och all mjukvara färdigt i alla bilar oavsett. Då blir det ju ingen direkt extra kostnad, eller hur (förutom möjligen en extremt kort och billig validering att det fungerar lika fint att parata IP över CP-pinnen när man laddar såväl AC som DC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av andersd »

martinot skrev:
Hur dyrt kan ett simpelt chip för PLC-kommunikation vara egentligen?

Chip för LIN är extremt billiga (några få kronor i volym), och CAN-chip kan du hitta för under hundralappen i volym.

Tycker det känns fånigt att man inte har åtminstone "optional" stöd för det i standarden?

Men inte ens det köper jag knappt. Borde nästan vara "mandatory". Varför? Med tanke på att i princip alla moderna bilar ändå kan ladda DC, så finns ju både alla chip och all mjukvara färdigt i alla bilar oavsett. Då blir det ju ingen direkt extra kostnad, eller hur (förutom möjligen en extremt kort och billig validering att det fungerar lika fint att parata IP över CP-pinnen när man laddar såväl AC som DC).
Tja, ett första problem är som sagt att det endast är ett fåtal bilar som överhuvudtaget pratar ISO15118, vilket gör att OEM:erna har ett hyffsat stort SW och test/certifieringsjobb. (Nu spekulerare jag) om de inte har bedömt att ISO15118 har behövts för DC, så minskar rimligen deras intresse av att implementera detta för AC... Vilket jag inte kan annat än beklaga, då detta skulle möjliggöra att bilen kommunicerar sina laddbehov till en AC-station, vilket skulle underlätta att göra en vettig planering på större site:er (tänk lastbalansering/-hantering).

Tyvärr kan du inte jämföra ett PLC-modem med vare sig LIN- eller CAN-transceivers. Prisbilden är och har framförallt varit betydligt högre, sedan är även SW-stacken betydligt större och mer komplex.
Som sagt, jag skulle väldigt gärna se att alla bilar som stödjer CCS implementerade stöd för ISO15118, både för AC och DC. Då skulle det bli betydligt lättare för tillverkarna av laddstationer att bygga in stöd för detta och få köpare till den funktionen.

Sedan om vi ska hoppa tillbaka till SoC, så var det som sagt på väg helt ur nästa version av ISO15118. OEM:erna såg dels inte nyttan med att låta laddstationen ta del av detta, dels hävdade de integritetsproblem mm. Kompromissen där blev till slut att SoC finns med som en valfri parameter...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

andersd skrev:
martinot skrev:
Hur dyrt kan ett simpelt chip för PLC-kommunikation vara egentligen?

Chip för LIN är extremt billiga (några få kronor i volym), och CAN-chip kan du hitta för under hundralappen i volym.

Tycker det känns fånigt att man inte har åtminstone "optional" stöd för det i standarden?

Men inte ens det köper jag knappt. Borde nästan vara "mandatory". Varför? Med tanke på att i princip alla moderna bilar ändå kan ladda DC, så finns ju både alla chip och all mjukvara färdigt i alla bilar oavsett. Då blir det ju ingen direkt extra kostnad, eller hur (förutom möjligen en extremt kort och billig validering att det fungerar lika fint att parata IP över CP-pinnen när man laddar såväl AC som DC).
Tja, ett första problem är som sagt att det endast är ett fåtal bilar som överhuvudtaget pratar ISO15118, vilket gör att OEM:erna har ett hyffsat stort SW och test/certifieringsjobb. (Nu spekulerare jag) om de inte har bedömt att ISO15118 har behövts för DC, så minskar rimligen deras intresse av att implementera detta för AC... Vilket jag inte kan annat än beklaga, då detta skulle möjliggöra att bilen kommunicerar sina laddbehov till en AC-station, vilket skulle underlätta att göra en vettig planering på större site:er (tänk lastbalansering/-hantering).

Tyvärr kan du inte jämföra ett PLC-modem med vare sig LIN- eller CAN-transceivers. Prisbilden är och har framförallt varit betydligt högre, sedan är även SW-stacken betydligt större och mer komplex.
Som sagt, jag skulle väldigt gärna se att alla bilar som stödjer CCS implementerade stöd för ISO15118, både för AC och DC. Då skulle det bli betydligt lättare för tillverkarna av laddstationer att bygga in stöd för detta och få köpare till den funktionen.

Sedan om vi ska hoppa tillbaka till SoC, så var det som sagt på väg helt ur nästa version av ISO15118. OEM:erna såg dels inte nyttan med att låta laddstationen ta del av detta, dels hävdade de integritetsproblem mm. Kompromissen där blev till slut att SoC finns med som en valfri parameter...
Är inte riktigt med på hur jag skall tolka marknadsbilden (det tekniska är jag med på); menar du att inte alla elbilar som laddar DC också stödjer IP-kommunikation (över ISO15118)?

Hur mycket kostar ett PLC-chip (ungefär) i någorlunda volymer (säg 100k)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av andersd »

martinot skrev:
Är inte riktigt med på hur jag skall tolka marknadsbilden (det tekniska är jag med på); menar du att inte alla elbilar som laddar DC också stödjer IP-kommunikation (över ISO15118)?
Japp.
Tar vi CCS, vilket är vad vi pratar om här, så finns det dels DIN SPEC 70121 (i princip ett tidigt utkast till ISO15118). DIN SPEC 70121 stödjer *alla*, iom att den kom ut först (det var hela syftet).
DIN SPEC 70121 stödjer enbart DC, enbart extern identifiering och körs okrypterat mellan laddstation och bil.
ISO 15118 skriver sedan delvis om delarna ovan, samt lägger till stöd för bl.a. kryptering, AC, Plug'n'Charge.

Idag finns det mindre än en handfull bilar på marknaden som stödjer ISO15118 för DC. Stöd för AC och P'n'C finns inte hos merparten av den lilla mängd bilar som ens stödjer ISO15118 för DC...

Detta är tyvärr den krassa verkligheten och då släpptes ISO15118 under 2013-14. De flesta OEM:er verkar ha resonerat att det räcker att bilarna kan ladda på CCS-stationer, alltså nöjer de sig med DIN SPEC 70121. R&D-avdelningarna har numera som regel iaf stöd för ISO15118 för åtminstone DC, men att sedan få ut detta på marknaden...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

andersd skrev:
martinot skrev:
Är inte riktigt med på hur jag skall tolka marknadsbilden (det tekniska är jag med på); menar du att inte alla elbilar som laddar DC också stödjer IP-kommunikation (över ISO15118)?
Japp.
Tar vi CCS, vilket är vad vi pratar om här, så finns det dels DIN SPEC 70121 (i princip ett tidigt utkast till ISO15118). DIN SPEC 70121 stödjer *alla*, iom att den kom ut först (det var hela syftet).
DIN SPEC 70121 stödjer enbart DC, enbart extern identifiering och körs okrypterat mellan laddstation och bil.
ISO 15118 skriver sedan delvis om delarna ovan, samt lägger till stöd för bl.a. kryptering, AC, Plug'n'Charge.

Idag finns det mindre än en handfull bilar på marknaden som stödjer ISO15118 för DC. Stöd för AC och P'n'C finns inte hos merparten av den lilla mängd bilar som ens stödjer ISO15118 för DC...

Detta är tyvärr den krassa verkligheten och då släpptes ISO15118 under 2013-14. De flesta OEM:er verkar ha resonerat att det räcker att bilarna kan ladda på CCS-stationer, alltså nöjer de sig med DIN SPEC 70121. R&D-avdelningarna har numera som regel iaf stöd för ISO15118 för åtminstone DC, men att sedan få ut detta på marknaden...
Så man kan säga att alla som laddar på DC klarar minst DIN70121, og nyare bilar även stödjer ISO15118?

Jag antar att både DIN70121 og ISO15118 använder samma PLC-chip och hårdvara i övrigt (som jag förstått det), men skiljer bara i de protokollen som är högre upp i mjukvarustacken?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av andersd »

martinot skrev:
Så man kan säga att alla som laddar på DC klarar minst DIN70121, og nyare bilar även stödjer ISO15118?

Jag antar att både DIN70121 og ISO15118 använder samma PLC-chip och hårdvara i övrigt (som jag förstått det), men skiljer bara i de protokollen som är högre upp i mjukvarustacken?
Alla bilar som laddar med CCS, stödjer DIN70121, annars skulle de inte kunna ladda på alla CCS-stationer.

Inte alla, men några få ny bilar stödjer även ISO15118, främst för DC.

HW är i princip kompatibel, ja. Det finns smärre skillnader på låg nivå, men det brukar man kunna hantera, även om det innebär att man inte uppfyller något enstaka krav här och där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

andersd skrev:
martinot skrev:
Så man kan säga att alla som laddar på DC klarar minst DIN70121, og nyare bilar även stödjer ISO15118?

Jag antar att både DIN70121 og ISO15118 använder samma PLC-chip och hårdvara i övrigt (som jag förstått det), men skiljer bara i de protokollen som är högre upp i mjukvarustacken?
Alla bilar som laddar med CCS, stödjer DIN70121, annars skulle de inte kunna ladda på alla CCS-stationer.

Inte alla, men några få ny bilar stödjer även ISO15118, främst för DC.

HW är i princip kompatibel, ja. Det finns smärre skillnader på låg nivå, men det brukar man kunna hantera, även om det innebär att man inte uppfyller något enstaka krav här och där.
Då blir det ju inte ny dyrare hårdvara för 95% av alla elbilar (för det är få nya elbilar som säljs idag som inte kan DC-ladda på CCS-stationer) om de skulle ha stött samma hårdvara och protokoll för AC?

Allt finns ju redan där, betalat och klart för att användas. Kostnaden är redan tagen, för både hårdvaran (kostnad per bil) och mjukvarustacken (investeringskostnaden för utvecklingen av mjukvaran).

Vad fjantigt att de då inte implementerat detta för både AC och DC? Helt obegripligt korkat IMNSHO. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av andersd »

martinot skrev:
Då blir det ju inte ny dyrare hårdvara för 95% av alla elbilar (för det är få nya elbilar som säljs idag som inte kan DC-ladda på CCS-stationer) om de skulle ha stött samma hårdvara och protokoll för AC?

Allt finns ju redan där, betalat och klart för att användas. Kostnaden är redan tagen, för både hårdvaran (kostnad per bil) och mjukvarustacken (investeringskostnaden för utvecklingen av mjukvaran).

Vad fjantigt att de då inte implementerat detta för både AC och DC? Helt obegripligt korkat IMNSHO. :?
Tja, jag säger inte emot dig, det vore trevligt... Gissar som sagt att största anledningen är dels att OEM:erna inte har sett någon större vinst för egen del med ISO15118, och då blir det bara en ren kostnad. Sedan är frågan hur mycket extra utrymme mm de har i sina ombordladdare, får de plats med en extra protokollsvit utan att tappa utrymme för buggfixar?
Samt att utvecklingstid och inte minst kostnaden för test och validering/certifiering inte ska underskattas.

Glöm som sagt inte att merparten av de bilar som säljs idag, fortfarande enbart stödjer DIN.

På laddstationssidan är det dock en helt annan femma. Här saknas HW på AC-stationerna... Och det stora problemet är vem som vill ta en extra kostnad när bilarna inte stödjer det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

andersd skrev:
martinot skrev:
Då blir det ju inte ny dyrare hårdvara för 95% av alla elbilar (för det är få nya elbilar som säljs idag som inte kan DC-ladda på CCS-stationer) om de skulle ha stött samma hårdvara och protokoll för AC?

Allt finns ju redan där, betalat och klart för att användas. Kostnaden är redan tagen, för både hårdvaran (kostnad per bil) och mjukvarustacken (investeringskostnaden för utvecklingen av mjukvaran).

Vad fjantigt att de då inte implementerat detta för både AC och DC? Helt obegripligt korkat IMNSHO. :?
Tja, jag säger inte emot dig, det vore trevligt... Gissar som sagt att största anledningen är dels att OEM:erna inte har sett någon större vinst för egen del med ISO15118, och då blir det bara en ren kostnad. Sedan är frågan hur mycket extra utrymme mm de har i sina ombordladdare, får de plats med en extra protokollsvit utan att tappa utrymme för buggfixar?
Samt att utvecklingstid och inte minst kostnaden för test och validering/certifiering inte ska underskattas.

Glöm som sagt inte att merparten av de bilar som säljs idag, fortfarande enbart stödjer DIN.

På laddstationssidan är det dock en helt annan femma. Här saknas HW på AC-stationerna... Och det stora problemet är vem som vill ta en extra kostnad när bilarna inte stödjer det.

Att det inte finns i alla AC-boxar kan jag förstå, men att inte ha det i bilarna är ju ren och skär korkad dumhet. Speciellt som allt redan finns klart (iaf. hårdvara + DIN). :evil:

Kan man se tex. SoC via DIN, eller måste man köra på senaste ISO för det?

Har förstått att i princip alla tillverkare stödjer den äldre DIN-standarden, men vilka fem tillverkare är det som även stödjer modernare ISO?

Tesla och VAG antar jag, men några fler?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Homer »

BEV[e-Rage] skrev:
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Jag upplever samma sak. Alla lokala elfirmor förespråkar Garo. Antar att de har bäst marginaler där.

Verkar vara ok boxar men inte så mycket mer. Med lastbalansering och wifi blir det rejält mycket dyrare än en Easee med Watty (och i synnerhet Pulse om man har turen att ha en modernare elmätare).

Jag tänker leta vidare tills jag hittar någon som ”bara” kan tänka sig att tjäna pengar på installationen. Känns inte som ett orimligt krav. Tyvärr tycks de nya avdragsreglerna vara ett sätt att subventionera elfirmorna med kundernas pengar.

Är f.ö kostnaden för komponenter och installation av lastbalanseringen stödberättigad? Om så är fallet måste den ske samtidigt som installationen av laddboxen?
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av root »

Homer skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Jag upplever samma sak. Alla lokala elfirmor förespråkar Garo. Antar att de har bäst marginaler där.

Verkar vara ok boxar men inte så mycket mer. Med lastbalansering och wifi blir det rejält mycket dyrare än en Easee med Watty (och i synnerhet Pulse om man har turen att ha en modernare elmätare).

Jag tänker leta vidare tills jag hittar någon som ”bara” kan tänka sig att tjäna pengar på installationen. Känns inte som ett orimligt krav. Tyvärr tycks de nya avdragsreglerna vara ett sätt att subventionera elfirmorna med kundernas pengar.

Är f.ö kostnaden för komponenter och installation av lastbalanseringen stödberättigad? Om så är fallet måste den ske samtidigt som installationen av laddboxen?
Garo finns på Ahlsell tex, det är säkert en anledning. Marginalerna är mindre än vad du tror i det verkliga livet. Postorderpriserna är ofta lägre än distributörernas priser. En sak som gör att många förespråkar tex Garo är att den antingen innehåller en MID-mätare, eller är förberedd för en sådan. Det är en av förutsättningarna för skattereduktion. Andra fabrikat som inte förberett för sådan mätare skall inte gå igenom enligt reglerna. (Jag är väl medveten om att det gick förr, tom med en Wallconnector, men det är egentligen inte rätt) Installatören står med skägget i brevlådan och tar risken att inte få ut sina pengar om skattemyndigheten skulle få för sig att följa förordningen som styr regelverket för skattereduktion.

Vissa laddboxar med reglering verkar bryta strömmen istället för att pausa när strömmen enligt regleringen inte räcker till. Ibland kan ombordladdaren ta stryk av detta. Kan vara något att tänka på.

Det som berättigar för skattereduktion är installation av "laddningspunkt". Jag ser inget som gör att effektregleringen inte skulle ge reduktion. Det är en viktig del av laddningspunkten.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Homer »

root skrev:
Homer skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Jag upplever samma sak. Alla lokala elfirmor förespråkar Garo. Antar att de har bäst marginaler där.

Verkar vara ok boxar men inte så mycket mer. Med lastbalansering och wifi blir det rejält mycket dyrare än en Easee med Watty (och i synnerhet Pulse om man har turen att ha en modernare elmätare).

Jag tänker leta vidare tills jag hittar någon som ”bara” kan tänka sig att tjäna pengar på installationen. Känns inte som ett orimligt krav. Tyvärr tycks de nya avdragsreglerna vara ett sätt att subventionera elfirmorna med kundernas pengar.

Är f.ö kostnaden för komponenter och installation av lastbalanseringen stödberättigad? Om så är fallet måste den ske samtidigt som installationen av laddboxen?
Garo finns på Ahlsell tex, det är säkert en anledning. Marginalerna är mindre än vad du tror i det verkliga livet. Postorderpriserna är ofta lägre än distributörernas priser. En sak som gör att många förespråkar tex Garo är att den antingen innehåller en MID-mätare, eller är förberedd för en sådan. Det är en av förutsättningarna för skattereduktion. Andra fabrikat som inte förberett för sådan mätare skall inte gå igenom enligt reglerna. (Jag är väl medveten om att det gick förr, tom med en Wallconnector, men det är egentligen inte rätt) Installatören står med skägget i brevlådan och tar risken att inte få ut sina pengar om skattemyndigheten skulle få för sig att följa förordningen som styr regelverket för skattereduktion.

Vissa laddboxar med reglering verkar bryta strömmen istället för att pausa när strömmen enligt regleringen inte räcker till. Ibland kan ombordladdaren ta stryk av detta. Kan vara något att tänka på.

Det som berättigar för skattereduktion är installation av "laddningspunkt". Jag ser inget som gör att effektregleringen inte skulle ge reduktion. Det är en viktig del av laddningspunkten.
Jag är egentligen inte särskilt intresserad av marginalerna på produkterna de installerar. Jag betalar full timpeng för jobbet. Plus allt ”förbrukningsmaterial” som kabel etc. Skulle kännas fullt rimligt i de flesta branscher.

Dessa må vara part i målet, men kravet på energimätare kan sättas ifråga: https://www.mynewsdesk.com/se/charge-am ... ller-70089

I vilket fall kan ju installatören säkra sig mot ett eventuellt senare avslag från Skatteverket, med sedvanlig standardtext i offerten. Då tar kunden hela risken.

Lastbalansering bör vara avdragsgill (för Garo verkar dessutom energimätning kräva det tillvalet), men vad jag inte riktigt kunnat utläsa är om installationen av lastbalansering kan ske separat vid en senare tidpunkt? Jag är osäker på om jag kommer behöva lastbalansering för i princip endast laddning nattetid med modest strömstyrka. Skulle gärna testa först och om det behövs hoppas på utbyte av ny elcentral med han-port först.

Intressant med paus/kontra bryta strömmen vid effektreglering. Finns någon lista på boxar med den ena eller andra tekniken?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av LarsL »

BEV[e-Rage] skrev:
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Finns några näthandlare som säljer inklusive installation. Lite dyrare blir det nog totalt mot att elektrikerna köpa delarna separat från en vettig elektriker. Tyvärr verkar de flesta elektriker drömma sig tillbaka till tiden innan EU då de hade monopol på både material och arbete... eller så är de bara lata och orkar inte åka längre än till Ahlsell.

Garo har ju några haft problem med, sök efter det.

Länk till inklusive köp.

https://www.efuel.se/products/easee-lad ... 8wQAvD_BwE
ceejay
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2021 08:44

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av ceejay »

Bor i bostadsrätt och vi har en stor parkering med typ 300+ elplintar. Jag skulle vilja installera en laddinsats så att jag kan ladda min snart kommande tesla. Hur ska jag ta upp det på bästa sätt till styrelsen? Jag antar att det största problemet är att få en el som används att kopplas till mitt hushåll. Så vitt jag vet finns inte detta hos oss just nu.
Vad finns det för lösningar?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av LarsL »

ceejay skrev:
Bor i bostadsrätt och vi har en stor parkering med typ 300+ elplintar. Jag skulle vilja installera en laddinsats så att jag kan ladda min snart kommande tesla. Hur ska jag ta upp det på bästa sätt till styrelsen? Jag antar att det största problemet är att få en el som används att kopplas till mitt hushåll. Så vitt jag vet finns inte detta hos oss just nu.
Vad finns det för lösningar?
Föreslå en fast debitering per månad, det är enklast, typ 400kr/mån.

Annars kanske det går att konfigurera tex Easee så att det syns hur mycket det laddats från just din laddbox. Går ju även att låsa med rFid.

Är det någon timer på elplintarna nu eller är de alltid strömsatta?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Black »

LarsL skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Finns några näthandlare som säljer inklusive installation. Lite dyrare blir det nog totalt mot att elektrikerna köpa delarna separat från en vettig elektriker. Tyvärr verkar de flesta elektriker drömma sig tillbaka till tiden innan EU då de hade monopol på både material och arbete... eller så är de bara lata och orkar inte åka längre än till Ahlsell.

Garo har ju några haft problem med, sök efter det.

Länk till inklusive köp.

https://www.efuel.se/products/easee-lad ... 8wQAvD_BwE
Tar ju betalt som om de vore advokater eller tandläkare...
Ex.vis 7000:- och ibland mer än 10000:- för att koppla in 5 kablar??? Tar väl knappast en dag att koppla in. Och så ska de tjäna flera tusen på laddare och mtrl...
https://www.evify.se/produkter/standard-installation/
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Black skrev:
LarsL skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Alla lokala elektriker verkar bara vilja installera laddboxar från Garo (typ Garo GLB Komplett 3-fas Fast kabel med Garo 3-fas energimätare för lastbalansering).

Är dessa laddboxar ok eller ska man leta vidare efter nån elektriker som installerar andra fabrikat?
Finns några näthandlare som säljer inklusive installation. Lite dyrare blir det nog totalt mot att elektrikerna köpa delarna separat från en vettig elektriker. Tyvärr verkar de flesta elektriker drömma sig tillbaka till tiden innan EU då de hade monopol på både material och arbete... eller så är de bara lata och orkar inte åka längre än till Ahlsell.

Garo har ju några haft problem med, sök efter det.

Länk till inklusive köp.

https://www.efuel.se/products/easee-lad ... 8wQAvD_BwE
Tar ju betalt som om de vore advokater eller tandläkare...
Ex.vis 7000:- och ibland mer än 10000:- för att koppla in 5 kablar??? Tar väl knappast en dag att koppla in. Och så ska de tjäna flera tusen på laddare och mtrl...
https://www.evify.se/produkter/standard-installation/
Lite som man misstänkte skulle ske med Grön Teknik avdraget där allt måste hamna på samma faktura.
Beställer man installationsjobbet från en elektriker får man betala överpris för materialet.
Beställer man materialet från en återförsäljare får man betala överpris för installationen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av martinot »

Jo, det var väntat sämre med den nya lösningen/avdraget.

Har man egen firma så kör man dock på den gamla lösningen, och kan skicka in flera fakturor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Klintan »

Skårebo, https://skarebo.se verkar ha en lösning och säljer Easee, elektrikern kan fakturera dem så levererar de en total faktura med installation och material:
Screenshot_20210223-203851.png
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Billigaste laddboxen med installation?

Inlägg av Kriper »

Ringde en av de elfirmor som Tesla rekommenderar för installation av Wall Connector. Peter, som svararde, kände igen mitt namn så vi bollade lite var vi kunde lärt känna varandra. Det kom snart fram att jag i min gamla karriär som byggprojektledare anlitat hans firma för installation i två nyproduktioner jag vid den tiden hade ansvar för. Detta var för nio år sedan. Världen är liten ibland!
Efter 30 år i byggbranschen har jag inte träffat en mer kompetent elektriker. Han är nu anställd på Lennström och jag kan verkligen rekommendera honom för installation. Inkl. rot så hamnar fakturan på 7543 kr och detta inkluderar en nödvändig jordfelsbrytare. Han kommer på torsdag nästa vecka och boxen har lämnat Holland efter att han beställt den.
Skärmavbild 2021-02-26 kl. 17.11.46.png
Skärmavbild 2021-02-26 kl. 17.11.18.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Skriv svar