Företag: leasa eller köpa?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av Julleruff »

markuswesterberg skrev:
spacecoin skrev:
markuswesterberg skrev:
Några lärdomar:
- Skillnaden mellan leasing och kontant köp är liten
Det beror ju på... Framför allt på skillnaden mellan inköpspris och restvärde. :)

Ex om man leasar en bil för 900k exkl moms och sätter ett restvärde på t ex 200 tkr så får du tillbaka halva momsen på 700k dvs 90 tkr. Du betalar kanske 15 tkr i ränta så ca 75tkr i ren uppsida.

Om man väljer ett högre restvärde får man ju skylla sig själv eftersom det är ju rent korkat i det fall man jämför med att köpa loss bilen direkt eller köpa loss efter leasing som var räkneexemplets förutsättning som jag tolkar det.

Jag var lockad att sätta restvärde till 0, men vågade inte för Skattmasen.
......

Kontenta: KÖP LOSS BILEN TILL AVTALAT RESTVÄRDE OCH SÄLJ DEN SEDAN VIDARE SJÄLV.

.....

Uppdaterade kalkylarket här:
Kommer man verkligen undan med att sälja bilen vidare under marknadsvärdet i det fallet?

Bolaget kan ju inte sälja direkt till 3:e part utan 3 godkända bud eller värderingar?


Sen finns det en term som heter förtäckt köp som jag blev varse när jag ville sätta en hög första förhöjd hyra samt ett för lågt restvärde.

Varken revisorn eller leasingbolagen var ok med mer än 35% i FFH och inte lägre än 35% i restvärde.
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 1 gånger.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6103
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av spacecoin »

Löser man bilen har man ju betalat 100% av nypriset.

DnB hade inga problem med 20% ffh och 20% restv över fyra år.

Vi har inte diskuterat någon fuskförsäljning till underpris här, utan bilen avyttras t marknadspris efter någon tid, eller inte.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

Precis som spacecoin skriver så är det absolut inte fråga om att sälja bilen till under marknadsvärde när man väl säljer den utan bara att man ser till att köpa den av leasing bolaget till avtalat restvärde och sedan sälja vidare den själv, absolut mest troligt till ett värde högre än restvärdet. Vinstskatt måste betalas vilket kalkylen tar hänsyn till men man slipper återbetala halva momsen som man betalt av ner till restvärdet.

Kan tänka mig att 30% restvärdet är OK på 3 år och att 20% är OK på 4 år. Men finns som sagt inga klara regler här utan det blir upp till granskning i de fall skv eventuellt skulle tycka sig vilja se ett "förtäckt köp". Förtäckt köp kommer förresten av att alla dessa regler kring leasingen bygger på tanken att leasing just INTE är ett form av köp utan HYRA av bilen. Därför får det inte vara så att säga "underförstått" att tanken efter avtalets slut är att köpa loss bilen. Här förstår man ju dock lätt att det blir i princip omöjligt att påvisa något sådant. Någon som blivit utsatt för granskning?

Själv skulle jag nog som sagt hålla mig till 20% på 4 år, 30% på 3 år. Känns inte helt orimligt.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

Off Grid Byggaren skrev:
spacecoin skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Min revisor tyckte nu att det kan vara lämpligt att förlänga leasingen till 4 år på en elbil som ska behållas i bolaget, det kan eventuellt ge bättre möjligheter till framtida försäljning. Som Norgeexport eller begagnadleasing.
Du måste ju har en skitbra revisor: :) Jag tog nämligen min MX på fyra år med 200k restvärde. Det kostade ju i princip 'ingenting' då räntan var 0,99%. Momsen blir ju avdragsgill på leasingen så det där med återbet förstår jag inte. Sedan får man ju skatta på skillnaden mellan försäljningspriset och restvärdet antar jag eftersom det blir en "vinst" jfr bokfört värde.
Du har 200k i restvärde efter 4 år, och löser ut den i bolaget, som inte håller på med bilhandel. Veckan efter säljer du den som momssmittad, till valfri kund för 500k. Då får bolaget behålla de 75k i moms på 300k mellanskillnaden.

Det ger en uppsida, förutsatt att försäljningspriset inte är så mycket lägre för en momssittad elbil. Om inte SKV har några synpunkter.
Ja, en momssmittad bil har förmodligen ett något lägre värde men uppsidan är som sagt förmodligen mycket större i att köpa loss och sälja själv pga momsen, precis som du säger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6103
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av spacecoin »

Denna text är ganska bra för att förstå avslut av leasing:
https://www.simployer.se/artiklar/avslut-av-leasing/
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av Julleruff »

spacecoin skrev:
Denna text är ganska bra för att förstå avslut av leasing:
https://www.simployer.se/artiklar/avslut-av-leasing/
Aha, bra grejer det här!

Jag borde ha vart bättre påläst i höstas när jag sålde förmånsbilen...

Egen företagare och sålde bilen i höstas då jag ändå jobbar hemifrån och att jag trodde de nya reglerna för förmånsbilar skulle göra min bil dyrare och miljöbilar billigare.... bummer.... glömde faktorn att MP vill ha bort alla bilar, inte bara ICE....

Jag sålde min bil för 140k över restvärdet till en privatperson och det hamnar ju rätt på årets resultat med vinstskatt det.....

Så man måste ju räkna så att besparingen i moms inte blir mindre än vinstenskatten vid en försäljning tänker jag....

Ska man köpa loss borde man väll optimalt köra bilen till det är värd köpa-loss-summan minus ev. Avskrivningar?
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6103
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av spacecoin »

Julleruff skrev:
Så man måste ju räkna så att besparingen i moms inte blir mindre än vinstenskatten vid en försäljning tänker jag....
Ja. Säg att du enl mitt exempel "tjänar" 75k moms, så behöver ju försäljningen vara på 375k över restvärdet för att bolagsskatten ska äta upp momsvinsten.

I mitt fall med restvärde 232k (ink moms) + 375k = 607k inkl moms. Det kan ju tänkas att en 4-5 år gammal välskött MX går för det.

Sedan kan man ju kanske, med resultatplanering, påverka vinsten i bolaget tänker jag.

Jag har nog tänkt att behålla bilen i bolaget alt ta över den privat, beroende på vad som är mest lönsamt (beroende på förmånsregler etc)...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av MWall »

Julleruff skrev:
[
Kommer man verkligen undan med att sälja bilen vidare under marknadsvärdet i det fallet?

Bolaget kan ju inte sälja direkt till 3:e part utan 3 godkända bud eller värderingar?
Du får sälja bilen hur billigt du vill till vem du vill förutom dig själv eller närstående. Finns väl ingen lag mot att göra dåliga affärer?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6103
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av spacecoin »

Nej, men OT och det sker mkt skattefusk på detta sätt har jag förstått.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av TobbeTesla »

MWall skrev:
Julleruff skrev:
[
Kommer man verkligen undan med att sälja bilen vidare under marknadsvärdet i det fallet?

Bolaget kan ju inte sälja direkt till 3:e part utan 3 godkända bud eller värderingar?
Du får sälja bilen hur billigt du vill till vem du vill förutom dig själv eller närstående. Finns väl ingen lag mot att göra dåliga affärer?
Jo I skatteverkets ögon får man inte göra dålig affär med förmånsbil. Bilarna ska som sagts värderas av flera innan man kan säga sen till 3:e part just för att undvika det/förtäckt köp.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av MWall »

TobbeTesla skrev:
MWall skrev:
Julleruff skrev:
[
Kommer man verkligen undan med att sälja bilen vidare under marknadsvärdet i det fallet?

Bolaget kan ju inte sälja direkt till 3:e part utan 3 godkända bud eller värderingar?
Du får sälja bilen hur billigt du vill till vem du vill förutom dig själv eller närstående. Finns väl ingen lag mot att göra dåliga affärer?
Jo I skatteverkets ögon får man inte göra dålig affär med förmånsbil. Bilarna ska som sagts värderas av flera innan man kan säga sen till 3:e part just för att undvika det/förtäckt köp.

Du får inte köpa den själv under marknadspris då det ses som skattefusk. Däremot finns det väl inget hinder mot att t ex acceptera ett uruselt inbytesförslag från Tesla som ofta är långt under marknadspris? :)
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av TobbeTesla »

MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
MWall skrev:
Julleruff skrev:
[
Kommer man verkligen undan med att sälja bilen vidare under marknadsvärdet i det fallet?

Bolaget kan ju inte sälja direkt till 3:e part utan 3 godkända bud eller värderingar?
Du får sälja bilen hur billigt du vill till vem du vill förutom dig själv eller närstående. Finns väl ingen lag mot att göra dåliga affärer?
Jo I skatteverkets ögon får man inte göra dålig affär med förmånsbil. Bilarna ska som sagts värderas av flera innan man kan säga sen till 3:e part just för att undvika det/förtäckt köp.

Du får inte köpa den själv under marknadspris då det ses som skattefusk. Däremot finns det väl inget hinder mot att t ex acceptera ett uruselt inbytesförslag från Tesla som ofta är långt under marknadspris? :)
Nej om det sker till bilfirma som t.ex Tesla bör det ju vara okej, till privatperson blir det nog svårt då det skulle vara lätt att använda någon vän som bulvan etc.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av TobbeTesla »

Kanske har tagits upp redan men visst får man dra av hela bilen på 5 år dvs 20%/år om man köper den, mha kompletteringsregeln?

Är det medräknat i kalkylen?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

TobbeTesla skrev:
Kanske har tagits upp redan men visst får man dra av hela bilen på 5 år dvs 20%/år om man köper den, mha kompletteringsregeln?

Är det medräknat i kalkylen?
Det är medräknat i kalkylen som avskrivningar :)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av markuswesterberg »

Kom just på en till fråga som är viktig att reda ut. Jag har antagit att man får köpa loss bilen till det avtalade restvärdet av leasingbolaget vid leasingperiodens slut oavsett bilens verkliga värde. Stämmer det?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av Bjelke »

markuswesterberg skrev:
Kom just på en till fråga som är viktig att reda ut. Jag har antagit att man får köpa loss bilen till det avtalade restvärdet av leasingbolaget vid leasingperiodens slut oavsett bilens verkliga värde. Stämmer det?
Ja så ska det väl vara iaf :)
(Restvärdet anges utan moms för det mesta, så att man inte missar det, på företagsleasing alltså iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av MWall »

markuswesterberg skrev:
Kom just på en till fråga som är viktig att reda ut. Jag har antagit att man får köpa loss bilen till det avtalade restvärdet av leasingbolaget vid leasingperiodens slut oavsett bilens verkliga värde. Stämmer det?

Ja, om det är finansiell leasing. Dock får du inte köpa ut den privat för den summan utan att skattmasen blandar sig i.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av alma83 »

MWall skrev:
markuswesterberg skrev:
Kom just på en till fråga som är viktig att reda ut. Jag har antagit att man får köpa loss bilen till det avtalade restvärdet av leasingbolaget vid leasingperiodens slut oavsett bilens verkliga värde. Stämmer det?

Ja, om det är finansiell leasing. Dock får du inte köpa ut den privat för den summan utan att skattmasen blandar sig i.
Om man är egenföretagare och har finansiell leasing kan man väl anvisa en köpa till bilen som då köper den direkt från leasinggivaren. Eller? I så fall har det egna företaget aldrig varit ägare? Kan den juridiska personen som köper bilen från leasebolaget vara vem som helst, även du som företagsägare? Om företaget däremot köper ut och ska sälja den blir det att värdera den enligt konstens alla regler.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av MWall »

alma83 skrev:
MWall skrev:
markuswesterberg skrev:
Kom just på en till fråga som är viktig att reda ut. Jag har antagit att man får köpa loss bilen till det avtalade restvärdet av leasingbolaget vid leasingperiodens slut oavsett bilens verkliga värde. Stämmer det?

Ja, om det är finansiell leasing. Dock får du inte köpa ut den privat för den summan utan att skattmasen blandar sig i.
Om man är egenföretagare och har finansiell leasing kan man väl anvisa en köpa till bilen som då köper den direkt från leasinggivaren. Eller? I så fall har det egna företaget aldrig varit ägare? Kan den juridiska personen som köper bilen från leasebolaget vara vem som helst, även du som företagsägare? Om företaget däremot köper ut och ska sälja den blir det att värdera den enligt konstens alla regler.
Vet ej. Men troligen inte. Skatteverket är som Stasi. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Företag: leasa eller köpa?

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
alma83 skrev:
MWall skrev:
markuswesterberg skrev:
Kom just på en till fråga som är viktig att reda ut. Jag har antagit att man får köpa loss bilen till det avtalade restvärdet av leasingbolaget vid leasingperiodens slut oavsett bilens verkliga värde. Stämmer det?

Ja, om det är finansiell leasing. Dock får du inte köpa ut den privat för den summan utan att skattmasen blandar sig i.
Om man är egenföretagare och har finansiell leasing kan man väl anvisa en köpa till bilen som då köper den direkt från leasinggivaren. Eller? I så fall har det egna företaget aldrig varit ägare? Kan den juridiska personen som köper bilen från leasebolaget vara vem som helst, även du som företagsägare? Om företaget däremot köper ut och ska sälja den blir det att värdera den enligt konstens alla regler.
Vet ej. Men troligen inte. Skatteverket är som Stasi. :lol:
Det stämmer, dom skulle aldrig godkänna det utan en riktig värdering i det fallet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar