Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2021 20:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gangalo »

eizzmar skrev:
Det går heta rykten och diskussioner på amerikanska forum och reddit angående vilka bilar som har störst chans att vara utrustade med rattvärme. Gränsen verkar gå någonstans med tillverkning i början av februari. Enligt vad jag läst så verkar flera bilar med VIN över 903xxx ha stora chanser till rattvärme. Kollar jag min faktura nu från Tesla så har jag blivit matchad med en bil M3P som har vin 910xxx. Så hoppet är stort att man får en bil som ev har rattvärme. Men vi får se.
Har fått preliminärt leveransdatum runt 18 mars och bilen var enigt säljaren inte framme än utan fortfarande på en båt.
Nu hoppas vi!
Jag har också fått 18:e som prel datum på min M3P och har VIN 904xxx. Sen har jag faktiskt i mitt långa liv aldrig saknat rattvärme.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ippii »

Hoppet för rattvärme är nog inte helt ute. Jag har 897xxx.
rattis.PNG
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ippii »

Riktigt snygg!! Grattis!
De där fälgarna skriker efter att få bli kantstötta! ;)
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

Alltså, finns det inget pyttelitet rykte alls om att dom fälgarna skulle kunna tänkas komma
till model S också? :mrgreen: Ge mig hopp, jag vill ha dom på min bil!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter »

Grattis @Rocko fin bil med fina fälgar.
Snygga fälgar på en bil gör rätt mycket på totalutseendet. :)
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nect »

Nästan så man blir sugen på att beställa en M3P också nu när det är bra ränta... :twisted:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
ceejay
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2021 08:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ceejay »

Beställde en m3p i lördags, och den skulle finnas i lager. När kan jag väntas bli kontaktad för fakturering och upphämtningsdatum?
ceejay
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2021 08:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ceejay »

Kan svara på min egen fråga då jag ringde Tesla. Bil i lager betydde nödvändigtvis inte att den är i Sverige. Den är tydligen på en båt mellan san francisco och belgien. Leverans om någon månad. Fyfan. Haha.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pasjostrom »

ceejay skrev:
Kan svara på min egen fråga då jag ringde Tesla. Bil i lager betydde nödvändigtvis inte att den är i Sverige. Den är tydligen på en båt mellan san francisco och belgien. Leverans om någon månad. Fyfan. Haha.
Det är inte ”bil i lager” utan ”lagerbil”, det innebär att den inte har någon köpare än utan endast levereras för att ställas i lager i väntan på beställning.

Det är samma sak med bilar från en del andra märken.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Precis. Tesla matchar köpare till bilar de producerat, istället för att matcha produktion efter orders.
Samma sak gör även VW med ID-bilarna nu tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Precis. Tesla matchar köpare till bilar de producerat, istället för att matcha produktion efter orders.
Samma sak gör även VW med ID-bilarna nu tex.

Och samma sak har gjorts åtminstone så länge som jag varit aktiv på bilmarknaden, så det är inte något nytt påfynd.
VW har dessutom producerat lagerbilar under alla år även om man även haft möjligheten att speca en bil enligt sina egna önskemål i de flesta fall.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
Precis. Tesla matchar köpare till bilar de producerat, istället för att matcha produktion efter orders.
Samma sak gör även VW med ID-bilarna nu tex.

Och samma sak har gjorts åtminstone så länge som jag varit aktiv på bilmarknaden, så det är inte något nytt påfynd.
VW har dessutom producerat lagerbilar under alla år även om man även haft möjligheten att speca en bil enligt sina egna önskemål i de flesta fall.
Det nya är att man endast gör det, det streamlinear produktion och leveranser rejält.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Loggade in på mitt konto och nu fanns det tre slutfakturor, nummer 1 2 och 3.

Nummer 1 hade preliminärt leveransdatum 7 april, 2 var en kreditfaktura och 3 hade 8 april som prel leveransdatum.

Jag klagar inte om bilen kommer i april. Finansavtalet med 0.25% ränta är godkänt och klart via DnB.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Hampus M3 »

jonasl skrev:
Loggade in på mitt konto och nu fanns det tre slutfakturor, nummer 1 2 och 3.

Nummer 1 hade preliminärt leveransdatum 7 april, 2 var en kreditfaktura och 3 hade 8 april som prel leveransdatum.

Jag klagar inte om bilen kommer i april. Finansavtalet med 0.25% ränta är godkänt och klart via DnB.
Vad hade du för datum sedan tidigare? Vilken bil har du beställt?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av vibrationsfri »

Tror ni att man kan lyckas få både räntan och 70 k miljöbilspremie om man beställer men bilen inte levereras innan 1 apr ?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

vibrationsfri skrev:
Tror ni att man kan lyckas få både räntan och 70 k miljöbilspremie om man beställer men bilen inte levereras innan 1 apr ?
Jag ser inte varför - mitt finansavtal är ju godkänt och klart och där står vilken ränta som gäller. Nu är det upp till Tesla att försöka leverera före, jag kommer inte hindra dem.

Det är ju samma situation som med fri supercharger där i början av 2017 - bilarna skulle levereras före ett visst datum för att få det men när det var Tesla som var långsamma höll de ändå sin del av avtalet. Med en skillnad iofs och det är att finansavtalet jag har är med DnB, de har inga incitament alls för att bryta avtalet ens.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b0urne »

Hur lång tid tar det innan man får leverans besked?
Ligger på 18-31 mars prel.
Betalade handpenning en i fredags på M3 LR
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev:
Med en skillnad iofs och det är att finansavtalet jag har är med DnB, de har inga incitament alls för att bryta avtalet ens.
Det är ju naturligtvis tesla som står för intäktsbortfallet på grund av ränterabatten.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

b0urne skrev:
Hur lång tid tar det innan man får leverans besked?
Ligger på 18-31 mars prel.
Betalade handpenning en i fredags på M3 LR
Står ditt VIN i handpenningskvittot? Har du fått godkänd finansiering och slutfaktura? För mig står ett prel datum i slutfakturan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b0urne »

jonasl skrev:
b0urne skrev:
Hur lång tid tar det innan man får leverans besked?
Ligger på 18-31 mars prel.
Betalade handpenning en i fredags på M3 LR
Står ditt VIN i handpenningskvittot? Har du fått godkänd finansiering och slutfaktura? För mig står ett prel datum i slutfakturan.
Hittade inget VIN, men fick det separat på mail av Tesla.

Vi har fått fakturan på första förhöjdhyra som ska betalas 7dagar innan leverans.
Ser inget på den om prel datum.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Det går att söka på VIN på car.info, datan där uppdateras på tisdagar. Då kan du iaf se om din bil fått ett regnummer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av b0urne »

jonasl skrev:
Det går att söka på VIN på car.info, datan där uppdateras på tisdagar. Då kan du iaf se om din bil fått ett regnummer.
Allright, nej inget där.
Finns inte heller på Tesla portalen (warpdrive).
Så lär väl dyka upp om en vecka eller så då.
Satan så spännande.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonasl »

Upptäckte en annan grej också.

I min spec står det MT316 på min bil, det är optioncode för "Long Range All-Wheel Drive Model 3 2021 Refresh".

Enligt https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes finns det även en MT315 som också är "Long Range All-Wheel Drive Model 3 2021 Refresh" . Försökte söka lite och det finns några som undrat vad skillnaderna är mellan bilarna men inga svar.

Känns ju bra att ha den högre av dem iaf :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av McFace »

jonasl skrev:
Upptäckte en annan grej också.

I min spec står det MT316 på min bil, det är optioncode för "Long Range All-Wheel Drive Model 3 2021 Refresh".

Enligt https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes finns det även en MT315 som också är "Long Range All-Wheel Drive Model 3 2021 Refresh" . Försökte söka lite och det finns några som undrat vad skillnaderna är mellan bilarna men inga svar.

Känns ju bra att ha den högre av dem iaf :)
Det lär vara batteriet? Jag har MT315 och LG-batteri (E5D).
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jonny »

jonasl skrev:
Upptäckte en annan grej också.

I min spec står det MT316 på min bil, det är optioncode för "Long Range All-Wheel Drive Model 3 2021 Refresh".

Enligt https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes finns det även en MT315 som också är "Long Range All-Wheel Drive Model 3 2021 Refresh" . Försökte söka lite och det finns några som undrat vad skillnaderna är mellan bilarna men inga svar.

Känns ju bra att ha den högre av dem iaf :)
Ursäkta, men var ser man den specen?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Skriv svar