Man hyr batteriet (om man inte väljer att köpa det), så det blir på samma sätt som med att privatleasa bilen; bonusen betalas ut som vanligt. Om du köper bilen och hyr batteriet så får du bonusen. Om du leasar hela bilen får leasingföretaget bonusen.Henrik Torphammar skrev:Då borde Zoe 41 och Zoe 52 komma lika långt på en laddning?!
Hur är det med miljöpremien, får man den om man köper en Zoe utan batteri?
Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Moderator: Redaktion
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
I Tyskland kostar ZOE följande efter rabatt och stöd:
Zoe 40kWh
14.599,00 € med batteri hyra
6799 €, tillägg för att köpa loss batteriet
2000 €, tillägg för 52kWh batteri
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... 0-50-r110/
Zoe 40kWh
14.599,00 € med batteri hyra
6799 €, tillägg för att köpa loss batteriet
2000 €, tillägg för 52kWh batteri
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... 0-50-r110/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Låga priser, men man får dock tänka på att bilen är extremt naken i grundkonfigurationen till de priserna.Zalman3 skrev:I Tyskland säljs nya Renault Zoe 52kWh för:
Batterihyra, 16.399 euro
Batteriköp, 23.198 euro
Efter rabatt och stöd.
https://www.ludego.com/produkt/renault- ... e-50-r110/
Mycket prylar som följer med i lägsta konfigurationen i Sverige kostar extra där.
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Av
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Intressant är att Zoe 40 och 50 har samma batteri.
De kanske gör som Tesla, man kan för en peng låsa upp till det större batteriet.
De kanske gör som Tesla, man kan för en peng låsa upp till det större batteriet.
https://pushevs.com/2020/04/04/comparis ... s-in-2020/In the new generation Renault ZOE the ZE 40 battery is just a ZE 50 battery with capacity software-limited by the BMS (Battery Management System). It’s not the same battery that was available in the old generation.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Den har Nvidia Package också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Märkligt att Zoe ZE40 bara använder 75% av batteriet.
https://pushevs.com/2020/05/14/new-gene ... y-details/
New generation ZE 40 battery
Total battery capacity: 54,66 kWh
Usable battery capacity: 41 kWh (75 %)
Battery weight: 326 kg
Battery gravimetric energy density: 168 Wh/kgCells: 192 (96s2p)
Total cell weight: 206 kg (63 %)
TMS: active air cooling
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Nja, dom använder väl samma pack som 50 helt enkelt?
Precis som Tesla gjorde med 60 och 75 tidigare.
Precis som Tesla gjorde med 60 och 75 tidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Då borde även den kunna få typ 0% degradering i flera år
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
De kanske vill att man kan uppgradera till 50kWh för en peng.Bjelke skrev:Då borde även den kunna få typ 0% degradering i flera år
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Absolut, det skulle förvåna mig om det inte kommer vid något tillfälleZalman3 skrev:De kanske vill att man kan uppgradera till 50kWh för en peng.Bjelke skrev:Då borde även den kunna få typ 0% degradering i flera år
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Första inlägget på detta forum för min del, hej hej! Jag har en fundering kring nya Zoe, som jag provkört och tycker är riktigt trevlig och snygg. Min fråga gäller förvärmning av kupén via app/inställning i bilen. Jag försökte få till det när jag provkörde utan att lyckas, och när jag nämnde det för försäljaren sa han att laddsladden måste vara ansluten för att bilen ska kunna förvärmas. Finns det någon Zoe-brukare som kan bekräfta eller dementera detta? Jag tycker det låter skumt. Bara det finns tillräckligt med kräm i batteriet borde det väl gå att värma bilen? Det är ju inte alltid man står parkerad vid en laddare.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Hej!Dr Gold skrev:Första inlägget på detta forum för min del, hej hej! Jag har en fundering kring nya Zoe, som jag provkört och tycker är riktigt trevlig och snygg. Min fråga gäller förvärmning av kupén via app/inställning i bilen. Jag försökte få till det när jag provkörde utan att lyckas, och när jag nämnde det för försäljaren sa han att laddsladden måste vara ansluten för att bilen ska kunna förvärmas. Finns det någon Zoe-brukare som kan bekräfta eller dementera detta? Jag tycker det låter skumt. Bara det finns tillräckligt med kräm i batteriet borde det väl gå att värma bilen? Det är ju inte alltid man står parkerad vid en laddare.
Har haft ett par Zoe, dock inte den senaste. Det stämmer att laddsladden måste vara inkopplad för att man ska kunna värma enligt schema. Men däremot går det att förvärma via nyckelkortet. Men man måste då vara inom sikthåll från bilen så att signalen når fram. Då går den 10 minuter.
Detta var så med de tidigare versionerna och för att kunna förvärma med fjärren utan sladd inkopplad så måste man ha typ 1/3 laddning i batteriet. (På den första med 22 kWh behövdes 40%)
-
- elbilist
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 02 mar 2019 17:20
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Har en Zoe 40 och det går även bra att förvärma via appen vilken man kan använda utan att vara i närheten av bilen. Är relativt säker på att batteriet måste ha 40% laddning även på Zoe 40Dr Gold skrev:Första inlägget på detta forum för min del, hej hej! Jag har en fundering kring nya Zoe, som jag provkört och tycker är riktigt trevlig och snygg. Min fråga gäller förvärmning av kupén via app/inställning i bilen. Jag försökte få till det när jag provkörde utan att lyckas, och när jag nämnde det för försäljaren sa han att laddsladden måste vara ansluten för att bilen ska kunna förvärmas. Finns det någon Zoe-brukare som kan bekräfta eller dementera detta? Jag tycker det låter skumt. Bara det finns tillräckligt med kräm i batteriet borde det väl gå att värma bilen? Det är ju inte alltid man står parkerad vid en laddare.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Aha, tack för svar! Då finns det alltså möjlighet att värma även utan sladden i. Kan tycka att det borde gå att aktivera samma funktion via appen, men det kanske är såna här egenskaper man får på köpet när man "kör franskt"Jerker skrev:Hej!
Har haft ett par Zoe, dock inte den senaste. Det stämmer att laddsladden måste vara inkopplad för att man ska kunna värma enligt schema. Men däremot går det att förvärma via nyckelkortet. Men man måste då vara inom sikthåll från bilen så att signalen når fram. Då går den 10 minuter.
Detta var så med de tidigare versionerna och för att kunna förvärma med fjärren utan sladd inkopplad så måste man ha typ 1/3 laddning i batteriet. (På den första med 22 kWh behövdes 40%)
Edit: Missade ditt inlägg @kalleanka114 , bra att det går även via appen. Tack för info!
-
- elbilist
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 29 jul 2020 01:54
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
ZE40 Japp 40% SoC krävs för att man skall kunna starta värmen via appen, via fjärrkontrollen så har jag startat värmen vid endast 36%.
Men samtidigt så finns det lite "speciella" franska funktioner.
Medans den laddas så kan man genom en "work around" få värme.
Man låser bilen med knappen eller fjärren, sedan startar man värmen med appen eller fjärren (inte via temperaturreglagen) nackdelen är att den då inte laddar samtidigt...
Så på resa så får man välja mellan att frysa eller ladda, dock funkar stolsvärmen medans man sitter i bilen och laddar, vilket är till föga nytta om det är -22 grader ute.
Men samtidigt så finns det lite "speciella" franska funktioner.
Medans den laddas så kan man genom en "work around" få värme.
Man låser bilen med knappen eller fjärren, sedan startar man värmen med appen eller fjärren (inte via temperaturreglagen) nackdelen är att den då inte laddar samtidigt...
Så på resa så får man välja mellan att frysa eller ladda, dock funkar stolsvärmen medans man sitter i bilen och laddar, vilket är till föga nytta om det är -22 grader ute.
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
100% fail på den. Speciellt i norra Europa på vinterhalvåret. Förstår inte hur de på Renault tänkt här?Limpan4all skrev:Man låser bilen med knappen eller fjärren, sedan startar man värmen med appen eller fjärren (inte via temperaturreglagen) nackdelen är att den då inte laddar samtidigt...
Så på resa så får man välja mellan att frysa eller ladda, dock funkar stolsvärmen medans man sitter i bilen och laddar, vilket är till föga nytta om det är -22 grader ute.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 29 jul 2020 01:54
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Håller helt och hållet med. All hårdvara finns för att Zoe skall vara riktigt bra inom sin prisnivå (den är inte och kommer aldrig bli en "Tesla-dödare"). Men hårdvaran (bilen) har kastrerats fullständigt av urusel mjukvara i bilen.
En annan sak som är helt sjuk. Man kan inte ställa in till vilken temperatur batteriet skall värmas vare sig vid avfärd eller vid hemkomst.
Det innebär att vid batteriet kallare än ca 12 grader på den kallaste cellen så begränsas laddhastigheten till ca 6kW oavsett om batteriet är nere på 15% eller 60% och den enda metoden att värma batteriet är att köra fort som fanken.
När det var -22 grader ute så var taktiken att ställa in förvärmningen till en timme innan avfärd sedan starta om via appen var tionde minut, då var batteriet på -2 grader vid avfärd. Sedan ligga på minst 110 i runt tio mil för att få upp batteritemperaturen över 13 grader så att man kunde ladda med full hastighet (22kW AC).
Förvärmning som man kan ställa in ger en varm och skön kupén utan problem (oftast varmare än den är under färden) men bara ca 13 graders temperaturhöjning av batteriet som mest dessutom en fast tid på maximalt 30 minuter.
Men den är billig i drift totalt sett så man får ta lite nackdelar...
En annan sak som är helt sjuk. Man kan inte ställa in till vilken temperatur batteriet skall värmas vare sig vid avfärd eller vid hemkomst.
Det innebär att vid batteriet kallare än ca 12 grader på den kallaste cellen så begränsas laddhastigheten till ca 6kW oavsett om batteriet är nere på 15% eller 60% och den enda metoden att värma batteriet är att köra fort som fanken.
När det var -22 grader ute så var taktiken att ställa in förvärmningen till en timme innan avfärd sedan starta om via appen var tionde minut, då var batteriet på -2 grader vid avfärd. Sedan ligga på minst 110 i runt tio mil för att få upp batteritemperaturen över 13 grader så att man kunde ladda med full hastighet (22kW AC).
Förvärmning som man kan ställa in ger en varm och skön kupén utan problem (oftast varmare än den är under färden) men bara ca 13 graders temperaturhöjning av batteriet som mest dessutom en fast tid på maximalt 30 minuter.
Men den är billig i drift totalt sett så man får ta lite nackdelar...
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Känns som det kunde blivit en riktigt bra prisvärd liten pendlarelbil, om Renault bara kunde fixa till mjukvaran för bilen bättre.
Stödjer den OTA-uppdateringar, och släpper Renault aktivt förbättringar av mjukvaran till styrelektroniken och användargränssnitten?
Isf. finns det ju hopp att de kan fixa till den, istället för att falla precis innan målsnöret.
Stödjer den OTA-uppdateringar, och släpper Renault aktivt förbättringar av mjukvaran till styrelektroniken och användargränssnitten?
Isf. finns det ju hopp att de kan fixa till den, istället för att falla precis innan målsnöret.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jag körde ju Zoe i 3½ år och min grundläggande känsla var att utvecklarna öht inte alls förstod sig på elbilskonceptet. De var helt kvar i fosslitänket och det präglar fortfarande Zoen.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Men en sak man ska ge Zoe (samt tror jag även BMW i3 och Nissans eNV200) är knappen för värme på nyckeln. Väldigt simpelt och smart tänkt då den är oberoende av kontakt med något moln som kommer att strula förr eller senare. Hur länge kommer första generationens Leaf eller Model S ha kontakt med molnet? Ni som kör eller kört Leaf vet även hur fruktansvärt långsam deras app är.
Saknar verkligen knapp på fobben i min bil, som inte har någon mobilkontakt alls och inte alls kan förvärmas om jag inte fysiskt sätter mig i den (eller har ett förutsägbart schema, OCH har bilen inkopplad...). En knapp på fjärren hade varit perfekt för mig, för bilen är bokstavligen parkerad en meter utanför ytterdörren, så då hade jag kunnat förvärma inifrån vardagsrummet.
"Men, varför går du inte bara ut och gör det om bilen är så nära då?"
Jo, därför då behöver jag dra på mig skorna, gå ut, låsa upp bilen, sätta mig i förarsätet, starta bilen med två tryck på powerknappen, navigera mig fram i menyerna och sedan ställa in avfärd 30 minuter framåt i tiden (dvs sätta rätt veckodag och rätt klockslag). Sedan stänga av bilen, gå ut, låsa den igen, gå in och av med skorna igen.
Varför göra det enkelt, när man kan krångla till det, Hyundai?
Och sedan gjorde stollarna på Renault samma misstag och TOG BORT denna knapp på nyckeln med Z.E50?!
Saknar verkligen knapp på fobben i min bil, som inte har någon mobilkontakt alls och inte alls kan förvärmas om jag inte fysiskt sätter mig i den (eller har ett förutsägbart schema, OCH har bilen inkopplad...). En knapp på fjärren hade varit perfekt för mig, för bilen är bokstavligen parkerad en meter utanför ytterdörren, så då hade jag kunnat förvärma inifrån vardagsrummet.
"Men, varför går du inte bara ut och gör det om bilen är så nära då?"
Jo, därför då behöver jag dra på mig skorna, gå ut, låsa upp bilen, sätta mig i förarsätet, starta bilen med två tryck på powerknappen, navigera mig fram i menyerna och sedan ställa in avfärd 30 minuter framåt i tiden (dvs sätta rätt veckodag och rätt klockslag). Sedan stänga av bilen, gå ut, låsa den igen, gå in och av med skorna igen.
Varför göra det enkelt, när man kan krångla till det, Hyundai?
Och sedan gjorde stollarna på Renault samma misstag och TOG BORT denna knapp på nyckeln med Z.E50?!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Den funktionen skulle jag verkligen vilja ha på mina Teslor också! shit va smidigtTeslaspolen skrev:Men en sak man ska ge Zoe (samt tror jag även BMW i3 och Nissans eNV200) är knappen för värme på nyckeln. Väldigt simpelt och smart tänkt då den är oberoende av kontakt med något moln som kommer att strula förr eller senare. Hur länge kommer första generationens Leaf eller Model S ha kontakt med molnet? Ni som kör eller kört Leaf vet även hur fruktansvärt långsam deras app är.
Saknar verkligen knapp på fobben i min bil, som inte har någon mobilkontakt alls och inte alls kan förvärmas om jag inte fysiskt sätter mig i den (eller har ett förutsägbart schema, OCH har bilen inkopplad...). En knapp på fjärren hade varit perfekt för mig, för bilen är bokstavligen parkerad en meter utanför ytterdörren, så då hade jag kunnat förvärma inifrån vardagsrummet.
"Men, varför går du inte bara ut och gör det om bilen är så nära då?"
Jo, därför då behöver jag dra på mig skorna, gå ut, låsa upp bilen, sätta mig i förarsätet, starta bilen med två tryck på powerknappen, navigera mig fram i menyerna och sedan ställa in avfärd 30 minuter framåt i tiden (dvs sätta rätt veckodag och rätt klockslag). Sedan stänga av bilen, gå ut, låsa den igen, gå in och av med skorna igen.
Varför göra det enkelt, när man kan krångla till det, Hyundai?
Och sedan gjorde stollarna på Renault samma misstag och TOG BORT denna knapp på nyckeln med Z.E50?!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny Renault Zoe 2019 med bl.a. CCS
Jag tycker det är så grymt skönt att slippa allt vad nycklar och FOB;ar heter. Bara irriterande saker att komma ihåg att ha med sig.
Dessutom; av Renault att missa att inte kunna ha på värmen i bilen medans man väntar på att ladda klart. Det vägs aldrig upp av en FOB med tusen knappar. Sådan miss är för mig oförlåtligt.
Det jag gillar är ett det annars verkar vara en vettig pendlarbil till låg kostnad, och plus för att den kan ladda med 22kW AC (inte ens nya Teslor kan det).
Dessutom; av Renault att missa att inte kunna ha på värmen i bilen medans man väntar på att ladda klart. Det vägs aldrig upp av en FOB med tusen knappar. Sådan miss är för mig oförlåtligt.
Det jag gillar är ett det annars verkar vara en vettig pendlarbil till låg kostnad, och plus för att den kan ladda med 22kW AC (inte ens nya Teslor kan det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik