Oseriös säljare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

Hej alla,

Tråkigt nog vill jag utlysa en varning för att köpa Tesla-tillbehör från Andre Andersson (användarnamn: "Anderssons")

Jag köpte ett kit för elbaklucka till min Model 3 av honom och där delgavs det att kitet var från Teslaoffer och även att installationsmanual skulle finnas.
När jag väl skulle installera det så märkte jag att det inte alls var från Teslaoffer vilket jag fick bekräftat via Teslaoffers support som då även förmedlar att de inte kan hjälpa till med någon support. Någon manual ingick inte heller i kitet.

Efter en del sökande så lyckades jag identifiera att det är ”Yuexing99” (ett kinesiskt bolag) som tillverkat kitet.

Jag köpte kitet i tron om att det var från Teslaoffer eftersom det var den informationen som delgavs. När jag ville returnera det p.g.a felaktig beskrivning i annonsen så var detta inte något som Andre ville gå med på med motiveringen att ”Köpt är köpt”.

Så önskar ni handla av ärliga och tillmötesgående personer så rekommenderar jag er att undvika att köpa från Andre.

Jag tycker att det är tråkigt och synd att man inte tar ansvar eller bryr sig, speciellt när man säljer till andra gruppmedlemmar.

Nedan följer bilder som grund för mina argument.
Man kan se att loggan på lådan är samma som på hemsidan för Yuexing99.

Svar från Teslaoffers support:
Teslaoffer svar.png
Loggan på boxen och på Yuexing99-hemsidan:
yuexing99.png
Svar från säljaren:
Köpt är köpt.png
Senast redigerad av Zer0-Emission, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Oseriös säljare

Inlägg av HelectriC »

Det är väl 14 dagar returrätt oavsett anledning?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Oseriös säljare

Inlägg av root »

HelectriC skrev:
Det är väl 14 dagar returrätt oavsett anledning?
Det beror väl lite på om det köpt under svensk lag? Dags att skärskåda köpeavtalet..
phasebox.se
P85D
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Oseriös säljare

Inlägg av wheels »

Var det privat eller företag?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Oseriös säljare

Inlägg av fth »

Det här var väl ett privatköp, kitet såldes ju här på TCS vad jag förstår, så någon ångerrätt etc går nog inte att åberopa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

fth skrev:
Det här var väl ett privatköp, kitet såldes ju här på TCS vad jag förstår, så någon ångerrätt etc går nog inte att åberopa.

/fth

Det stämmer, det var privatköp så det är mer att åberopa enligt moral, samvete och etik som gäller här.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Oseriös säljare

Inlägg av HelectriC »

Det är tyvärr inte första gången som forummedlemmar verkar reko, men när det kommer till kritan, så är de lika skumma som övriga samhället. Minns när jag skulle sälja en uppsättning fälgar här och en forummedlem sa han skulle ha de. Jag sa då nej till andra intressenter. När väl fälgarna skulle levereras, så stod inte köparen för sitt köp. Dåligt gjort!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

HelectriC skrev:
Det är tyvärr inte första gången som forummedlemmar verkar reko, men när det kommer till kritan, så är de lika skumma som övriga samhället. Minns när jag skulle sälja en uppsättning fälgar här och en forummedlem sa han skulle ha de. Jag sa då nej till andra intressenter. När väl fälgarna skulle levereras, så stod inte köparen för sitt köp. Dåligt gjort!
Väldigt tråkigt, man hade ju hoppats på det skulle vara lite säkrare och tryggare att sälja och köpa inom Tesla-forumen.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Oseriös säljare

Inlägg av bjornnilsson »

Dessvärre är inte alla säljare reko. Jag har själv blivit blåst av en användare här på forumet i samband med köp av däck då jag utgick från att om man postar en del här så är man också mån om sitt rykte. Tyvärr stämmer det inte. Men jag har mig själv att skylla. I mitt fall skulle jag kollat att jag verkligen fick det jag hade köpt när jag lastade in det i bagaget. Detta är ju lite svårare att göra när man får grejerna med posten. (Edit: Säljaren hörde av sig, däcken är återlämnade och återbetalda. Slutet gott..!)
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 1 gånger.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Oseriös säljare

Inlägg av martinot »

I andra forum finns ofta en tipstråd där man kan ge +++/--- till säljare på forumet, och där man kan ge kommentarer.

Kanske någon liknande tråd skulle kunna startas här?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

bjornnilsson skrev:
Dessvärre är inte alla säljare reko. Jag har själv blivit blåst av en användare här på forumet i samband med köp av däck då jag utgick från att om man postar en del här så är man också mån om sitt rykte. Tyvärr stämmer det inte. Men jag har mig själv att skylla. I mitt fall skulle jag kollat att jag verkligen fick det jag hade köpt när jag lastade in det i bagaget. Detta är ju lite svårare att göra när man får grejerna med posten.
Nä man får tyvärr lära sig den hårda vägen och som du säger så är det svårare när det är på distans.
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

martinot skrev:
I andra forum finns ofta en tipstråd där man kan ge +++/--- till säljare på forumet, och där man kan ge kommentarer.

Kanske någon liknande tråd skulle kunna startas här?

Det är ju en bra idé faktiskt :)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Curik »

Stort tack för detta, jättesnällt att du delar med dig av din erfarenhet för att andra ska få slippa.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Esterox »

Zer0-Emission skrev:
HelectriC skrev:
Det är tyvärr inte första gången som forummedlemmar verkar reko, men när det kommer till kritan, så är de lika skumma som övriga samhället. Minns när jag skulle sälja en uppsättning fälgar här och en forummedlem sa han skulle ha de. Jag sa då nej till andra intressenter. När väl fälgarna skulle levereras, så stod inte köparen för sitt köp. Dåligt gjort!
Väldigt tråkigt, man hade ju hoppats på det skulle vara lite säkrare och tryggare att sälja och köpa inom Tesla-forumen.
Varför skulle ett tesla-forum vara säkrare än något annat ?
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

Esterox skrev:
Zer0-Emission skrev:
HelectriC skrev:
Det är tyvärr inte första gången som forummedlemmar verkar reko, men när det kommer till kritan, så är de lika skumma som övriga samhället. Minns när jag skulle sälja en uppsättning fälgar här och en forummedlem sa han skulle ha de. Jag sa då nej till andra intressenter. När väl fälgarna skulle levereras, så stod inte köparen för sitt köp. Dåligt gjort!
Väldigt tråkigt, man hade ju hoppats på det skulle vara lite säkrare och tryggare att sälja och köpa inom Tesla-forumen.
Varför skulle ett tesla-forum vara säkrare än något annat ?

Tänker att när man är aktiv på forum och i grupper så har man mer att förlora än om man säljer till någon "okänd" via t.ex. Blocket och Tradera där det inte är lika personligt. Sen finns det givetvis inga garantier för att det är mer säkrare, det är mer baserat på känsla.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Oseriös säljare

Inlägg av wheels »

Han lär ju få svårt att sälja mer här
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Legato »

Zer0-Emission skrev:
martinot skrev:
I andra forum finns ofta en tipstråd där man kan ge +++/--- till säljare på forumet, och där man kan ge kommentarer.

Kanske någon liknande tråd skulle kunna startas här?

Det är ju en bra idé faktiskt :)
Håller med. Om inte annat så kan ju denna tråd bli en samlingstråd för alla varningar!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Anderssons
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 feb 2019 13:24

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Anderssons »

Jaha du hängde ut mig här också.
Som sagt häxjakten har vi diskuterat redan men du verkar fortsätta.
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!


Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Oseriös säljare

Inlägg av heldiggrisen »

Anderssons skrev:
Jaha du hängde ut mig här också.
Som sagt häxjakten har vi diskuterat redan men du verkar fortsätta.
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!


Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Vad har köparen gjort fel här?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Oseriös säljare

Inlägg av HelectriC »

Anderssons skrev:
Jaha du hängde ut mig här också.
Som sagt häxjakten har vi diskuterat redan men du verkar fortsätta.
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!


Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Men kan du inte bara ta tillbaks det du har sålt då?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Oseriös säljare

Inlägg av martinot »

Anderssons skrev:
Jaha du hängde ut mig här också.
Som sagt häxjakten har vi diskuterat redan men du verkar fortsätta.
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!


Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Hmm. Nu känns det som det svajas extremt på sanningen här. Tog du inte igår just bort alla tidigare svaren då gav på din annons?

Bara på den saken så ser jag myntet som extremt ensidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Oseriös säljare

Inlägg av OfarligTesla »

Det är ju ett solklart fall, det som annonserades var ett komplett kitt från Teslaoffer vilket inte verkar vara det som levererades. Tingsrättens ansökningsavgift är inte jättestor och den som förlorar betalar den.

Viktigt att markera mot lurendrejare även om det kostar lite tid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Oseriös säljare

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Anderssons skrev:
Jaha du hängde ut mig här också.
Som sagt häxjakten har vi diskuterat redan men du verkar fortsätta.
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!


Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Hmm. Nu känns det som det svajas extremt på sanningen här. Tog du inte igår just bort alla tidigare svaren då gav på din annons?

Bara på den saken så ser jag myntet som extremt ensidigt.
Tur för oss som hann läsa alla ursprungliga inlägg i annonsen innan de togs bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Oseriös säljare

Inlägg av dfa »

Anderssons skrev:
Jaha du hängde ut mig här också.
Som sagt häxjakten har vi diskuterat redan men du verkar fortsätta.
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!
Nu vet jag ju ingenting om dina planer framtiden men jag brukar tänka att det kan vara värt att ta en mindre vinst/förlust för att inte riskera att missa ev. framtida affärer.
Fast den analysen har du säkert redan gjort. Tror det kallas "kundvård" eller "good will". Bara ett tips.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Andersen »

Anderssons skrev:
Jaha du hängde ut mig här också.
Som sagt häxjakten har vi diskuterat redan men du verkar fortsätta.
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!


Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Det här är bara dumheter. Som gammal konsumentjournalist kan jag meddela att mellan privatpersoner gäller Köplagen:
https://www.hallakonsument.se/lagar/koplagen/

"När är en vara felaktig?
När en person köper en vara av en annan privatperson är det i första hand avtalet mellan köparen och säljaren som avgör när det är fel på en vara. Eftersom köplagen inte är tvingande kan en säljare friskriva sig från eventuella fel på varan. Det är vanligt om det är en begagnad vara.

Men en vara kan vara felaktig även om det finns en friskrivning i ett avtal mellan köpare och säljare. Varan är felaktig om

den inte är som säljaren har sagt
den är i mycket sämre skick än köparen kan förvänta sig, till exempel utifrån vad den kostade
säljaren har låtit bli att informera om allvarliga fel på varan som säljaren kände till.
Om en vara är felaktig har köparen rätt att reklamera den till säljaren"

Och vidare:

"Vad du kan kräva när det är fel på varan
När det är en fel på en vara har säljaren i första hand rätt att reparera varan eller ge dig en likvärdig vara i stället för den felaktiga varan.

Om säljaren inte kan reperara varan eller ge dig en ny likvärdig vara har du rätt till prisavdrag eller att köpet hävs. Att köpet hävs betyder att varan lämnas tillbaka till säljaren och att du får pengarna tillbaka. För att du ska kunna häva ett köp måste felet på varan ha stor betydelse för dig."

Så jag anser att det här är klockrent. Du har beskrivit varan på ett felaktigt sätt, och köparen har rätt att få köpet hävt. Hade du vägrat, och jag varit köparen, hade jag stämt dig i tingsrätten (förenklat tvistemål) för att slå fast detta. Du hade då fått betala ansökningsavgiften på 1900 kronor när jag vunnit målet. Hade du då vägrat betala hade jag skickat ärendet för indrivning till Kronofogden.

Gör nu rätt för dig.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Skriv svar