Lite som När man meckar Porsche, gäller att veta hur man gör för att det skall vara smidigt.wheels skrev:Älskar dock att mecka med dom
Det var ju inte precis lättåtkomligt att skruva i motorutrymmet på gamla mini
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingenmartinot skrev:@Bjelke
Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.
Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.
Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).
Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.
ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.
Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.
Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.
Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden!
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart
Jag vet inte om det blev klarare av det här men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3293
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Jag tycker du var tydlig från början och håller helt med i det du skriver.Bjelke skrev:Jag vet inte om det blev klarare av det här men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)!Bjelke skrev:Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingenmartinot skrev:@Bjelke
Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.
Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.
Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).
Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.
ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.
Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.
Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.
Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden!
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart
Jag vet inte om det blev klarare av det här men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf!
Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.
Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".
Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Människan är tyvärr en egoistisk och egocentrisk varelse i sin natur, men det är bra om man kan kämpa emot det iblandmartinot skrev:Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)!Bjelke skrev:Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingenmartinot skrev:@Bjelke
Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.
Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.
Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).
Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.
ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.
Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.
Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.
Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden!
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart
Jag vet inte om det blev klarare av det här men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf!
Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.
Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".
Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ. Då kanske det klagas lite mindre!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Den stora skillnaden är att elbilar inte fungerade på den tiden, öht. Det var extremt jobbigt att göra resor längre änmartinot skrev:Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)!Bjelke skrev:Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingenmartinot skrev:@Bjelke
Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.
Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.
Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).
Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.
ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.
Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.
Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.
Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden!
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart
Jag vet inte om det blev klarare av det här men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf!
Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.
Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".
Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
några enstaka timmar och det dröjde några år innan det ens fanns några enstaka 50kW-laddare och några få
bilar som kunde ladda där.
Nu finns det massvis med bilar som kan ladda snabbt och laddare är ganska väl utbyggt, det som saknas är fler
laddare men egentligen inte bättre teknik för att kunna åka långt (enkelt fixat rent tekniskt alltså redan idag), och
jag ser alltså kortare laddtider lite som en lyx (vi kommer dit också men det är inget som är absolut nödvändigt).
Och så var det det där med priset såklart, det är ff för högt för ett genombrott men det är nära nu iaf
Som tur är så har vi nog några år till på oss så jag tror att dom som faktiskt köper nya bilar också faktiskt kommer
att ha råd att köpa ”vanliga” bilar som är riktigt bra (inte Porsche, Tesla och andra i övre prisklassen utan steget under)
och det är ju dessa som gemene man kommer att ha råd att köpa (typ 250 tusen eller nåt).
Jag ser ändå väldigt positivt på framtiden
(Hur det ska gå till i fattigare delar av världen har jag inte den blekaste om däremot, vi är ju trots allt väldigt
lyckligt lottade)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Förlåt förresten då vi stjäl den här tråden brutalt jag och Martin ot
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Jag tycker absolut att man kan göra detta, men kanske börja gradvis där fossibilar gör mest skada och dödar flest människor. Tex. så skulle man ju redan (säg från nästa år) förbjuda fossilutsläpp inne i städerna.TobbeTesla skrev:Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Problemet är att vi har inte råd att göra det stegvis, vi behöver göra åtgärder på alla fronter. Men nu ska jag försöka återgå till trådens ämnemartinot skrev:Jag tycker absolut att man kan göra detta, men kanske börja gradvis där fossibilar gör mest skada och dödar flest människor. Tex. så skulle man ju redan (säg från nästa år) förbjuda fossilutsläpp inne i städerna.TobbeTesla skrev:Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ.
Dyker det upp ett bra erbjudande på privatleasing på E-Tron så kommer jag nog slå till
Re: Audi e-tron
Tycker du ser det allt för ensidigt ur ditt egna perspektiv, men dina egna bedömingar och värderingar vad som är vettigt eller inte gällande laddning på resor. Sorry Bjelke att jag inte är överens med dig om detta (annars tycker jag du är mycket vettig och har ett brett perspektiv och förståelse)!Bjelke skrev:Den stora skillnaden är att elbilar inte fungerade på den tiden, öht. Det var extremt jobbigt att göra resor längre änmartinot skrev:Gott att höra att du ser fördel i utvecklingen (var lite orolig där)!
Tänk dock bara på att alla människor är individer som alla har lite olika både krav och toleransnivåer.
Teori: Låt oss anta att du själv kanske inte hade skaffat Tesla (nu vet jag ju inte om du gjort det eller inte, så är bara ett teoretiskt exempel) 2010, pga. att den tekniken i första Roadster (eller absolut första MS) och infrastrukturen inte var god nog för dig och din familj på den tiden. Ponera samtidigt att det satt andra personer som uttryckte sig som du gör nu; "Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda".
Alltid lätt att sätta sig själv i centrum och referens för omvärlden (även jag själv gör det tyvärr ibland), och missa att omvärlden och andra människor inte är en själv och lever inte i samma situation.
några enstaka timmar och det dröjde några år innan det ens fanns några enstaka 50kW-laddare och några få
bilar som kunde ladda där.
Nu finns det massvis med bilar som kan ladda snabbt och laddare är ganska väl utbyggt, det som saknas är fler
laddare men egentligen inte bättre teknik för att kunna åka långt (enkelt fixat rent tekniskt alltså redan idag), och
jag ser alltså kortare laddtider lite som en lyx (vi kommer dit också men det är inget som är absolut nödvändigt).
Jag är säker att den fanns en "bjelkene" (eller annan person med din åsikt) som tyckte att det 2012 fanns utmärkt med bra Teslor, och att "nu 2012 kan man köra långt som man vill om man bara har med sig en mobil UMC", eller liknande. Vidare sa de till dig (som då inte ville köpa elbil); "det blir bra när SuC kommer i framtiden, men jag ser alltså kortare laddtider lite som en lyx".
Om fyra år, 2025, kommer säkert någon tredje "bjalka" och säger "Den stora skillnaden är att elbilar inte fungerade 2021, öht. Det var extremt jobbigt att göra resor längre än
några enstaka timmar och det dröjde några år innan det ens fanns några enstaka 350kW-laddare och några få bilar som kunde ladda där."
Världen är inte riktigt så enkelt och svart/vit som vissa här i tråden, och andra entusiastställen, alltid vill göra gällande.
Grejen är att förutom förbud och bonus/malus, så kommer även den tekniska utvecklingen gradvis att göra allt fler kommer välja elbilar, ju bättre laddarna och infrastrukturen blir. Detta är fakta. Bara att kika några år bakåt, och applicera samma logik och trender framåt. Detta är ingen "rocket science", utan gäller bara att lyfta sin blick från trädet och se hela skogen/sammanhanget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Att från 2022 förbjuda alla ICE-fordon ifrån alla svenska städer, skulle jag säga är ett enormt stort steg (som inte ens Miljöpartiet förespråkar).TobbeTesla skrev:Problemet är att vi har inte råd att göra det stegvis, vi behöver göra åtgärder på alla fronter. Men nu ska jag försöka återgå till trådens ämnemartinot skrev:Jag tycker absolut att man kan göra detta, men kanske börja gradvis där fossibilar gör mest skada och dödar flest människor. Tex. så skulle man ju redan (säg från nästa år) förbjuda fossilutsläpp inne i städerna.TobbeTesla skrev:Håller med om att man inte har rätt att "kräva" dessa saker. Snarare tycker jag fossil förbränning bör förbjudas omgående. Så får man välja mellan elbil eller cykla typ.
Dyker det upp ett bra erbjudande på privatleasing på E-Tron så kommer jag nog slå till
Men det är klart; det finns ju alltid extrema extremister, oavsett vad man diskuterar. Glömde av det!
Sedan tycker jag även att vi inte bara skall förbjuda saker, vi som konsumenter och bilköpare skall också ställa krav på biltillverkarna hur de utvecklar saker.
Ett krav man kan ställa på de är att de skall se till att det finns en god och bra laddinfrastruktur. För att åter fokusera på "verkligheten" och även trådens ämne; Skall man tex. köpa en stor el-SUV så tycker jag man skall ställa krav på att VW/VAG-gruppen och ser till att ordna en bra laddinfrastruktur när man skall använda bilen.
Förbud är bra, och även ekonomiska incitament/bestraffningar från myndigheter, men man skall inte heller underskatta vår konsumentmakt och de krav vi ställer på tillverkarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Fick precis ett mejl om uppdaterade villkor i e-tron charging service. En helt del text är i fetstil, dvs ändrad. Nån som orkar jämföra?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Vad jag kan se är den största förändringen att nu gäller inte samma pris på Ionity inom hela Europa längre.
Så fort du laddar utanför Sverige kan priset vara vilket som helst, du ska själv kolla upp vad som gäller står det också.
Så fort du laddar utanför Sverige kan priset vara vilket som helst, du ska själv kolla upp vad som gäller står det också.
Re: Audi e-tron
Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren.Off Grid Byggaren skrev:Vad jag kan se är den största förändringen att nu gäller inte samma pris på Ionity inom hela Europa längre.
Så fort du laddar utanför Sverige kan priset vara vilket som helst, du ska själv kolla upp vad som gäller står det också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Nästan lika som i en Tesla dåmati skrev:Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren.Off Grid Byggaren skrev:Vad jag kan se är den största förändringen att nu gäller inte samma pris på Ionity inom hela Europa längre.
Så fort du laddar utanför Sverige kan priset vara vilket som helst, du ska själv kolla upp vad som gäller står det också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Äh ja precis. Du menar i en Tesla där man alltid ser exakt vad laddningen kommer kosta?Bjelke skrev:Nästan lika som i en Tesla då
Det är samma filosofi hos e-tron charging service och Ionity.
NOT.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Inte lätt att se det i en Tesla heller om man är ute på en lite oplanerad färd, man måste sitta och klicka påmati skrev:Äh ja precis. Du menar i en Tesla där man alltid ser exakt vad laddningen kommer kosta?Bjelke skrev:Nästan lika som i en Tesla då
Det är samma filosofi hos e-tron charging service och Ionity.
NOT.
laddarna för att se något pris och då ska man inte tro att det priset gäller för alla laddare eller ens samma
pris dagen efter, det kan dom ändra lite som dom känner för.
Nu tror jag att dom lyssnat på kritiken och gjort det mer förutsägbart och därmed planerbart iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Angående de uppdaterade villkoren för e-tron charging service som kom igår. Gäller från 1:a April och handlar om (separata erbjudanden från) 3:e parts laddoperatörer.
Kan det vara ett utslag av missnöjet med Ionitys utbyggnadshastighet från Audi/VAG?
I realiteten finns det ju dock bara ett snabbladdarladdnätverk i Europa med bättre täckning och det är tyvärr (än så länge) proprietärt.
Kan det vara ett utslag av missnöjet med Ionitys utbyggnadshastighet från Audi/VAG?
I realiteten finns det ju dock bara ett snabbladdarladdnätverk i Europa med bättre täckning och det är tyvärr (än så länge) proprietärt.
Re: Audi e-tron
Du kan ju se villkoren (inklusive priser) i appen - inte jättesmidigt och en del klick - men det går.mati skrev:Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren.
Re: Audi e-tron
Men stämmer de priserna som står i appen? Det känns som att de inte gör det, åtminstone inte för laddare som inte är Ionity.dfa skrev:Du kan ju se villkoren (inklusive priser) i appen - inte jättesmidigt och en del klick - men det går.mati skrev:Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag tänker att de villkor/priser som ingår i mitt avtal, vilket man kan se via appen (My Audi) är det som ligger till grund för den faktura som jag får.mati skrev:Men stämmer de priserna som står i appen? Det känns som att de inte gör det, åtminstone inte för laddare som inte är Ionity.dfa skrev:Du kan ju se villkoren (inklusive priser) i appen - inte jättesmidigt och en del klick - men det går.mati skrev:Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren.
Nu har jag bara laddat på Ionity så ve inte hur det ser ut i praktiken med fakturerade priser från andra operatörer, men det är ett tyskt företag som vi har att göra med så jag har svårt att se att det skall diffa mellan avtal och faktura
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag lyckas inte med att se något pris i appen, var hittar du det?dfa skrev:Jag tänker att de villkor/priser som ingår i mitt avtal, vilket man kan se via appen (My Audi) är det som ligger till grund för den faktura som jag får.mati skrev:Men stämmer de priserna som står i appen? Det känns som att de inte gör det, åtminstone inte för laddare som inte är Ionity.dfa skrev:Du kan ju se villkoren (inklusive priser) i appen - inte jättesmidigt och en del klick - men det går.mati skrev:Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren.
Nu har jag bara laddat på Ionity så ve inte hur det ser ut i praktiken med fakturerade priser från andra operatörer, men det är ett tyskt företag som vi har att göra med så jag har svårt att se att det skall diffa mellan avtal och faktura
Re: Audi e-tron
Har ju iofs. varit en hel del faktureringsfel och debiteringsdel för just Ionity.dfa skrev:Jag tänker att de villkor/priser som ingår i mitt avtal, vilket man kan se via appen (My Audi) är det som ligger till grund för den faktura som jag får.
Nu har jag bara laddat på Ionity så ve inte hur det ser ut i praktiken med fakturerade priser från andra operatörer, men det är ett tyskt företag som vi har att göra med så jag har svårt att se att det skall diffa mellan avtal och faktura
Tyskarna är mycket bra på att bygga mekaniska saker, men inte alltid ledande gällande IT och internettjänster.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Har du på något sätt belägg för att tyska företag är mer seriösa än andra? Min samlade erfarenhet är att man i Tyskland är betydligt mer hänsynslös och beredd att gå över lik för att tjäna pengar, än vad man är t.ex. i Sverige.dfa skrev:Nu har jag bara laddat på Ionity så ve inte hur det ser ut i praktiken med fakturerade priser från andra operatörer, men det är ett tyskt företag som vi har att göra med så jag har svårt att se att det skall diffa mellan avtal och faktura
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Under min profil (gubben) -> Avtal för e-tron... -> Tryck på ditt avtal "Transit" -> (loggar in på ECS) Hamburgarmenyn-> Priser (går att klicka på respektive land och få aktuella priser)Off Grid Byggaren skrev:Jag lyckas inte med att se något pris i appen, var hittar du det?dfa skrev:Jag tänker att de villkor/priser som ingår i mitt avtal, vilket man kan se via appen (My Audi) är det som ligger till grund för den faktura som jag får.mati skrev:Men stämmer de priserna som står i appen? Det känns som att de inte gör det, åtminstone inte för laddare som inte är Ionity.dfa skrev:Du kan ju se villkoren (inklusive priser) i appen - inte jättesmidigt och en del klick - men det går.mati skrev:Så tolkar jag det också. Väldigt smidigt med tanke på att priset inte direkt står nånstans, varken i bilen eller på laddaren. Smidigt för Ionity alltså. Nu kan de ta random priser och sen hänvisar de bara till avtalsvillkoren.
Nu har jag bara laddat på Ionity så ve inte hur det ser ut i praktiken med fakturerade priser från andra operatörer, men det är ett tyskt företag som vi har att göra med så jag har svårt att se att det skall diffa mellan avtal och faktura