zyax skrev:Jag har länge tänkt att vätgas skulle kunna funka för stora applikationer och tror så fortfarande, men jag börjar fundera på vad det skulle kosta att bygga ut ett vätgasnätverk för lastbilar. Om man räknar lite på det så kommer det ju bli extremt dyrt att hålla igång en större flotta med vätgas.
Jag har räknat på infrastrukturkostnaderna för att gå över till vätgas för personbilar några gånger tidigare, kostnaderna blir som du misstänker astronomiska.
Jag uppdaterade mina beräkningar med utgångspunkt i siffrorna i din länk, beroende på vilken modell (liquid delivery, onsite production) så blir kostnaden för en utbyggnad av vätgasstationer för personbilar 125-400 miljarder.
Då finns det stationer som teoretiskt matchar behovet exakt, dvs under förutsättning att alla bilar tankar jämnt fördelade över dygnet, veckan, och året. Med tanke på att belastningen varierar kraftigt så behöver kapaciteten sannolikt vara minst 2-4ggr så stor, vilket innebär en kostnad på 250-1600 miljarder.
I det lägre kostnadsintervallet tillkommer dessutom hela kostnaden för produktion och distribution.
Sen tillkommer kostnaderna för en kraftig utbyggnad av elproduktionen, eftersom det krävs c:a 38 TWh el per år att generera denna vätgas, dvs 23% av Sveriges totala elproduktion 2020
Att "grön" vätgas fortfarande öht diskuteras som ett realistiskt alternativ för personbilar är för mig en fullständig gåta. Jag tror att detta till största delen drivs av fossil-lobbyn som vill ha avsättning för sin naturgas (via "blue hydrogen") även i framtiden. Även för tunga transporter tror jag detta är helt orealistiskt, i princip alla alternativ är bättre.
/fth