Förbrukning i Very Low?
Moderator: Redaktion
Förbrukning i Very Low?
Är det någon som sett ett ordentligt test på hur förbrukningen ändras i Very Low jämfört med Low?
Jag förutsätter att det blir en minskning vid motorvägskörning men ändå glömmer jag ofta att sätta ner bilen ett hack när man ska köra långt. Hittade inget vid en snabb sökning på Youtube, är det verkligen möjligt att varken Tesla Björn eller någon annan testat detta?
Jag förutsätter att det blir en minskning vid motorvägskörning men ändå glömmer jag ofta att sätta ner bilen ett hack när man ska köra långt. Hittade inget vid en snabb sökning på Youtube, är det verkligen möjligt att varken Tesla Björn eller någon annan testat detta?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning i Very Low?
Ja det ska ju bli en skillnad men hur stor?
Jag glömmer också bort att sänka på långresor, typ hälften av resorna iaf
Jag glömmer också bort att sänka på långresor, typ hälften av resorna iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbrukning i Very Low?
Har bestämt för mig att TeslaBjörn gjort ett sådant test. Minns inte exakt resultatet men har för mig att det var inom felmarginalen även ifall det var lite lägre.
PS. Kan vara denna jag tänker på vilken är för Model S:
PS. Kan vara denna jag tänker på vilken är för Model S:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbrukning i Very Low?
Nextmove hävdade 7% för en Model 3. Där är det ju dock med andra coilovers.
Räcker ju med 2-3% för att det ska kännas "värt det", men frågan är om däckslitaget påverkas också?
https://cleantechnica.com/2019/07/16/lo ... 49hylciJBY
Räcker ju med 2-3% för att det ska kännas "värt det", men frågan är om däckslitaget påverkas också?
https://cleantechnica.com/2019/07/16/lo ... 49hylciJBY
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förbrukning i Very Low?
Däcken på Model X (i alla fall äldre) sneslits rätt mycket. Talar från egen erfarenhet men finns mängder med tester och rapporter om det.Legato skrev:Nextmove hävdade 7% för en Model 3. Där är det ju dock med andra coilovers.
Räcker ju med 2-3% för att det ska kännas "värt det", men frågan är om däckslitaget påverkas också?
https://cleantechnica.com/2019/07/16/lo ... 49hylciJBY
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbrukning i Very Low?
Intressant med bara 2%. Man tycker ju det borde bli större skillnad vid riktigt hög fart också.Svenssons skrev:Har bestämt för mig att TeslaBjörn gjort ett sådant test. Minns inte exakt resultatet men har för mig att det var inom felmarginalen även ifall det var lite lägre.
PS. Kan vara denna jag tänker på vilken är för Model S:
Synd bara att han bara körde en gång, man skulle vilja se lite mer utförligt test.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Förbrukning i Very Low?
Nu har jag en model S men den extra sänkningen kan absolut göra flera procents skillnad på långresa för mig. På vintern kan det dock vara problematiskt med snökokor (konstigt ord) på vägen som smäller i underredet i det lägsta läget. Inte helt optimalt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Förbrukning i Very Low?
OK, om det är mycket är det ju definitivt inte värt det. Men sen beror det väl mycket på hur stor del motorväg man har i sin totala körning också.Svenssons skrev:Däcken på Model X (i alla fall äldre) sneslits rätt mycket. Talar från egen erfarenhet men finns mängder med tester och rapporter om det.Legato skrev:Nextmove hävdade 7% för en Model 3. Där är det ju dock med andra coilovers.
Räcker ju med 2-3% för att det ska kännas "värt det", men frågan är om däckslitaget påverkas också?
https://cleantechnica.com/2019/07/16/lo ... 49hylciJBY
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning i Very Low?
Jag kör bara med läget low på sommaren av just den anledningen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbrukning i Very Low?
Jag kör low året runt. Väldigt sällan snöröjningen är så dålig att markfrigången blir en issue.Bjelke skrev:Jag kör bara med läget low på sommaren av just den anledningen
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning i Very Low?
Fubbigt, ni skulle se infarten från 83:an in till vår byväg! Nu håller det på att smälta bort men det har varitMWall skrev:Jag kör low året runt. Väldigt sällan snöröjningen är så dålig att markfrigången blir en issue.Bjelke skrev:Jag kör bara med läget low på sommaren av just den anledningen
helt sjukt i år i flera veckor
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Förbrukning i Very Low?
Jag har kört med "always low" sedan jag fick bilen i princip, kombinerat med automatisk höjning på några få platser där jag vet att det är gropigt.
Jag har hittills (ta i trä) aldrig haft några problem med detta, det är ju hyfsad frigång även i "low".
/fth
Jag har hittills (ta i trä) aldrig haft några problem med detta, det är ju hyfsad frigång även i "low".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Förbrukning i Very Low?
Bjelke skrev:Fubbigt, ni skulle se infarten från 83:an in till vår byväg! Nu håller det på att smälta bort men det har varitMWall skrev:Jag kör low året runt. Väldigt sällan snöröjningen är så dålig att markfrigången blir en issue.Bjelke skrev:Jag kör bara med läget low på sommaren av just den anledningen
helt sjukt i år i flera veckor
Det skiljer bara 1 cm mellan standard och low. (13 vs 14 cm) Och så kan du ju sätta auto raise vid infarten till very high (17 cm) om du vill.
Re: Förbrukning i Very Low?
Har ni kört i Very Low någon gång då?MWall skrev:Bjelke skrev:Fubbigt, ni skulle se infarten från 83:an in till vår byväg! Nu håller det på att smälta bort men det har varitMWall skrev:Jag kör low året runt. Väldigt sällan snöröjningen är så dålig att markfrigången blir en issue.Bjelke skrev:Jag kör bara med läget low på sommaren av just den anledningen
helt sjukt i år i flera veckor
Det skiljer bara 1 cm mellan standard och low. (13 vs 14 cm) Och så kan du ju sätta auto raise vid infarten till very high (17 cm) om du vill.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning i Very Low?
Ja absolut... :pSvenssons skrev:Har ni kört i Very Low någon gång då?MWall skrev:Bjelke skrev:Fubbigt, ni skulle se infarten från 83:an in till vår byväg! Nu håller det på att smälta bort men det har varitMWall skrev:Jag kör low året runt. Väldigt sällan snöröjningen är så dålig att markfrigången blir en issue.Bjelke skrev:Jag kör bara med läget low på sommaren av just den anledningen
helt sjukt i år i flera veckor
Det skiljer bara 1 cm mellan standard och low. (13 vs 14 cm) Och så kan du ju sätta auto raise vid infarten till very high (17 cm) om du vill.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbrukning i Very Low?
Körde på very low i början för att spara energi vid långresor. Har en x -17. Efter två säsonger var bara däcken att kasta. Snedslitna så jag har slicks på insidan. Det var inte värt några procents laddning.
Re: Förbrukning i Very Low?
Jag körde slut på mina på typ en säsong. Hämtade ut 13 september, hade vinterdäck december-mars och när det var dags för vinterdäck igen var det inte någon idé att spara sommardäcken. Nu byter jag sommardäck igen men de höll i tre säsonger i alla fall.JohanL skrev:Körde på very low i början för att spara energi vid långresor. Har en x -17. Efter två säsonger var bara däcken att kasta. Snedslitna så jag har slicks på insidan. Det var inte värt några procents laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förbrukning i Very Low?
Kan man inte göra hjulinställning i very low ?
Har sänkt min egen S och gjort hjulinställning på low
Kör iofs low numera bara vid hastighet över 85kmh annars skrapar jag inne i stan
Har sänkt min egen S och gjort hjulinställning på low
Kör iofs low numera bara vid hastighet över 85kmh annars skrapar jag inne i stan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Förbrukning i Very Low?
Kan, kanske man kan. Men Camber är inte mycket att göra något åt om man inte vill köpa tredjepartsstag vilket jag inte skulle rekommendera pga garantin.
Men gör på low och fixa upp Toe på alla hjul. Det är den inställningen som sliter mest däck och de står ofta helt galet på model X.
Men gör på low och fixa upp Toe på alla hjul. Det är den inställningen som sliter mest däck och de står ofta helt galet på model X.
Multicoat Red Model X P100D