Nu har jag ansökt om finansiering på 7 år med 0.25% ränta och killen på teslas kommentar om prissänkning på SR+ var att den inte kommer sänkas på ett bra tag. Hoppas han har rätt för mitt restvärdes skull eller att han har så fel att det sker redan i mars.
Grattis!
Sr+ Idag med sina 263 Miles motsvarar medium range som såldes ett tag i US för ett par år sedan. Tidigare sr+ var 240 Miles . Även om det skulle komma en liten prissänkning så med den räntan är det en bra affär,
Den röda lagerKina-SR+ som fanns på teslas hemsida rök idag efter att ha listats med 58500 i rabatt och låg på 567780 i totalpris. Dessutom verkar de ha OTA-uppdaterat laddhastigheten.
Hann inte övertyga sambon innan den försvann...
Den röda lagerKina-SR+ som fanns på teslas hemsida rök idag efter att ha listats med 58500 i rabatt och låg på 567780 i totalpris. Dessutom verkar de ha OTA-uppdaterat laddhastigheten.
Hann inte övertyga sambon innan den försvann...
Då börjar det vara vettigare priser, om det hade varit grundpriset, tänker jag..
Bevakar man så dyker det upp fynd ibland, kanske är det bilar från köpare som inte tagit mot dem eller ångrat köpet. Det fanns SR+ för 520k en kort period, de kunde man nog köpt för att sälja vidare med vinst.
När jag jämför priset på modell Y mellan Sverige och Tyskland ser jag att det skiljer 130 000 kr är det rimligt
Är ju 70 000 som är skillnaden när man tar hänsyn till momsen. Bilen produceras i Tyskland vilket kan vara en delorsak men är rätt säker på att priserna för Model Y kommer att uppdateras när produktion kommer igång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs?
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs?
Jag har sett att detta har skett förut också, oberoende av bonusar. Kanske vill de öka försäljning innan kvartalets slut?
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs?
Jag har sett att detta har skett förut också, oberoende av bonusar. Kanske vill de öka försäljning innan kvartalets slut?
Ok ja så är det säkert. Och Model S och X har de redan sålt ut gamla modellerna av inför de nya. Så lär det väl vara.
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs?
Gäller verkligen 0,25% i 7 år?
Är inte det endast en kampanj för 36mån som avtalet löper med restvärde som ska lösas efter 36mån?
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs?
Gäller verkligen 0,25% i 7 år?
Är inte det endast en kampanj för 36mån som avtalet löper med restvärde som ska lösas efter 36mån?
Det brukar väl inte heller vara fast ränta utan om marknadsräntan stiger så stiger låneräntan?
Kommer säkert en prissänkning på sr+. Men Om den kommer lär den vara på Max 20k . Ränterabatten motsvarar 20 k ca för Sr+ mot normalränta på 36 månader.
Jag är övertygad om att avsikten med ränterabatten är att stimulera leveranser under mars. Annars väntar alla till april när miljöpremien höjs. Genom att ge rabatt på räntan ser det ut som att de inte ger rabatter på bilarna.
Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .
Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .
Gissar att SR+ sänks när det finns volymer att tillverka. Så utökning av kapacitet i Shanghai eller när Berlin är på plats. Men detta kan nog ta ett år alla fall.
Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .
Gissar att SR+ sänks när det finns volymer att tillverka. Så utökning av kapacitet i Shanghai eller när Berlin är på plats. Men detta kan nog ta ett år alla fall.
Japp . När LFP blir standard och Berlin går igång så borde de gå ner lite. inprincip alla länder fick prissänkning på sr+ nyss förutom Sverige. Så kanske kan komma här också om några månader ändå .
Japp . När LFP blir standard och Berlin går igång så borde de gå ner lite. inprincip alla länder fick prissänkning på sr+ nyss förutom Sverige. Så kanske kan komma här också om några månader ändå .
Berlin lär inte producera några Model 3 än på 1-2 år, mer sannolikt 2 år. De kommer att fokusera på att få upp produktion av Model Y och batterier innan de drar igång med Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fabriken i Berlin är ju "kraftigt" försenad, första bilarna rullar kanske ut till hösten i år. Sedan får man se när de börjar dyka upp i Sverige.
Fördelen med model 3 och Y är väl att de har en massa delar som är gemensamma, därför borde det vara enklare att ställa om produktionen utan att rea ut bilar.
Bättre växelkurs för kronan borde kunna betyda billigare bil. När jag köpte för ett år sedan stod dollarn i ca 10,2 SEK och nu i ca 9,2 SEK, ändå är en liknande bil (sr+) ca 31.000:- dyrare idag.
Så fram med kristallkulan
Skulle inte säga att 2-3 månaders försening mot en tidsplan som sattes för ett par år sedan är direkt kraftigt försenad. Själv har jag pekat på augusti/september för lite större utrullning under något år och nu kanske det blir september. Det är ju inte heller så enkelt att ställa om mellan Model 3/Y då det ändå är en hel del som skiljer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skulle inte säga att 2-3 månaders försening mot en tidsplan som sattes för ett par år sedan är direkt kraftigt försenad. Själv har jag pekat på augusti/september för lite större utrullning under något år och nu kanske det blir september. Det är ju inte heller så enkelt att ställa om mellan Model 3/Y då det ändå är en hel del som skiljer.
Elon har ju sagt att dom skall ha så mycke gemensamma delar som möjligt.
Model Y från Berlin skall ju använda 4680 batterier med de nya stora gjutna delarna.
Skulle bli mycket förvånad om inte Model 3 från Berlin använder samma
"skateboard", "bottenplattan" inkl. motor och hjulupphängning,
dvs. mycket liten skillnad mellan M3 och MY under till.
Dom skulle öka serierna, lägre tillverkningskostnad = öka vinsten eller kunna sänka priset.
Differentiera dom med olika stora batteripack och motoralternativ, sju säten i MY osv.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig) AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt. SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Fabriken i Berlin är ju "kraftigt" försenad, första bilarna rullar kanske ut till hösten i år. Sedan får man se när de börjar dyka upp i Sverige.
Fördelen med model 3 och Y är väl att de har en massa delar som är gemensamma, därför borde det vara enklare att ställa om produktionen utan att rea ut bilar.
Bättre växelkurs för kronan borde kunna betyda billigare bil. När jag köpte för ett år sedan stod dollarn i ca 10,2 SEK och nu i ca 9,2 SEK, ändå är en liknande bil (sr+) ca 31.000:- dyrare idag.
Så fram med kristallkulan
En dollar kostar 8,57:-...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fabriken i Berlin är ju "kraftigt" försenad, första bilarna rullar kanske ut till hösten i år. Sedan får man se när de börjar dyka upp i Sverige.
Fördelen med model 3 och Y är väl att de har en massa delar som är gemensamma, därför borde det vara enklare att ställa om produktionen utan att rea ut bilar.
Bättre växelkurs för kronan borde kunna betyda billigare bil. När jag köpte för ett år sedan stod dollarn i ca 10,2 SEK och nu i ca 9,2 SEK, ändå är en liknande bil (sr+) ca 31.000:- dyrare idag.
Så fram med kristallkulan