Solna kommun hatar elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Solna kommun hatar elbilar
Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Tyvärr så har vi inte tid att vänta. Både klimatet och folks intresse vill ställa om nu. Då får man upphandla betydligt snävare villkor.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Jag anser att det behövs kraftig lagstiftning. Exempelvis skulle man kunna säga att man inte får avgiftsbelägga parkeringsplatser som inte har laddstolpar from 2021. Då skulle det bli fart på lösningar. möjligtvis undantag på tillfälliga parkeringar som badplatser etc. Men som generell regel tror jag det skulle funka. Alternativt kan man lägga in någon relation till antal hushåll i området då det viktiga är att fixa stolpar där folk bor, inte där de handlar.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det tog bostadsrättsföreningen som jag hyr plats av nu en vecka att ta bort timer och fixa så jag kunde ladda från motorvärmaruttag. Solna stad har en plan för 40 laddare till 2023, det är ett skämt med tanke på invånarantalet. Det finns ju dessutom inte ens en plan för de resterande parkeringarna, folk kommer ju vilja ladda från deras vanliga parkeringar, inte åka iväg och ställa bilen i 10 timmar och sen parkera om bilen.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Det är helt orimligt att staden inte kan fixa laddstolpar på de vanliga platserna när ni förväntar att bostadsrättsföreningar ska göra det genom er kampanj Fixa laddplatsen.
Det är dessutom ett icke-svar att säga att ni kommer fixa 40 laddplatser i kommunen. Svaret vi invånare vill ha när kommer ni fixa så man kan ladda från våra befintliga parkeringar och varför dröjer det så länge? Redan 2014 frågade jag kommunen om planerna och inget har hänt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det är ju såklart jättebra. Problemet är väl kanske bara att 80 platser inte är så mycket till att börja med om man ser till Solna och det andra är väl kanske att det ju tar rätt många timmar att ladda i ett 11kw uttag (som man kanske då måste dela med någon annan) och då brukar det ju tyvärr vara så att man 1. Inte får ha bilen stående där över natten (typ 3 timmar p-skiva) eller 2. stolpen ligger på en plats som ingen vettig person skulle parkera en bil över natten.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
Har ju såklart inte vare sig sett eller läst Solnas plan och skulle såklart gärna vilja bli förvånad åt det positiva hållet.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Solna gör som nästan alla andra totalt fel om man frågar mig.
Det är totalt fel att satsa på 11kW (3-fas 16A). Det vore mycket bättre om de istället satte upp 3 gånger så många 1-fas 16A laddare eller helst ännu fler. Borde vara betydligt enklare att få till 1-fas 16A utan att behöva vänta på nätägaren om man dessutom sprider ut dem där folk vill nattparkera.
Det är totalt fel att satsa på 11kW (3-fas 16A). Det vore mycket bättre om de istället satte upp 3 gånger så många 1-fas 16A laddare eller helst ännu fler. Borde vara betydligt enklare att få till 1-fas 16A utan att behöva vänta på nätägaren om man dessutom sprider ut dem där folk vill nattparkera.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Solna kommun hatar elbilar
Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Re: Solna kommun hatar elbilar
Låter ju exakt som jag beskriver det, finns det inte order om det görs det inte. För det är knappast raketforskning att skicka ut en elektriker som installerar ett ladduttag och sen skickas faktura till kunden. Så får inte tjänstemännen direkt order om något så görs det inte.Melkin skrev:Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Solna kommun hatar elbilar
Nja, jag tolkar det som att du tror att alla sitter och väntar på order, medan jag menar att man försöker göra saker, men de som bestämmer går inte med på det. Men whatever, jag släpper detta.point1 skrev:Låter ju exakt som jag beskriver det, finns det inte order om det görs det inte. För det är knappast raketforskning att skicka ut en elektriker som installerar ett ladduttag och sen skickas faktura till kunden. Så får inte tjänstemännen direkt order om något så görs det inte.Melkin skrev:Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Re: Solna kommun hatar elbilar
Så du menar att om en tjänsteman försöker lösa problemet med t.ex att fixa en laddstolpe på en parkering så går en politiker in och säger nej? Är ärligt talat intresserad hur det går till, går politikerna in och detaljstyr i tjänstemännens jobb så mycket att de inte ens kan fixa en sån simpel sak som en laddstolpe på en parkering utan att de får order om att stoppa det? Eller är det så att tjänstemannen bestämmer sig för att starta en utredning som tar 3 år att göra, för att sen besluta om en ny utredning som ska ta fram en lösning för att sen inse att de inte löst problemet? Varför kommer politiker/tjänstemännen på sådana kassa lösningar som den ovan demonstrerad av Solna kommun?Melkin skrev:Nja, jag tolkar det som att du tror att alla sitter och väntar på order, medan jag menar att man försöker göra saker, men de som bestämmer går inte med på det. Men whatever, jag släpper detta.point1 skrev:Låter ju exakt som jag beskriver det, finns det inte order om det görs det inte. För det är knappast raketforskning att skicka ut en elektriker som installerar ett ladduttag och sen skickas faktura till kunden. Så får inte tjänstemännen direkt order om något så görs det inte.Melkin skrev:Sidospår, men min erfarenhet som tjänsteman säger snarare tvärtom, det finns massor av entusiasm och idéer ute på myndigheterna, men det är just "toppen" (eller regelverk) som sätter stopp. Nu jobbar jag dock inte i kommunen, så kanske är skillnad där.point1 skrev:men för kommunens tjänstemän är allt jobbigt och inget ska göras som de inte fått order av från toppen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Solna kommun hatar elbilar
Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det blir ungefär 1 laddpunkt / 1000 invånare 2023. Solna är en biltät med kommun med över 500 bilar per tusen invånare. Det är också en kommun som ligger bland de sämsta i Stockholms län när det gäller andel elbilar (dvs det finns en liten del elbilar). Det är ju inte så konstigt med tanke på hur kommunen motarbetar elbilar.RagWal skrev:Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Solna kommun hatar elbilar
Men då finns det ju en uppenbar möjlighet att "vända blad" och profilera sig med mål som elbilsvänligaste svenska kommunen i världen 2020! Vad sägs om en laddpunkt per 20 invånare? Till en början för alla kommunkontrollerade parkeringar? Laddstolpar på idrottsplatser och infartsparkeringar kan väl vara en början (se Danderyds kommun).point1 skrev:Det blir ungefär 1 laddpunkt / 1000 invånare 2023. Solna är en biltät med kommun med över 500 bilar per tusen invånare. Det är också en kommun som ligger bland de sämsta i Stockholms län när det gäller andel elbilar (dvs det finns en liten del elbilar). Det är ju inte så konstigt med tanke på hur kommunen motarbetar elbilar.RagWal skrev:Hur många laddpunkter är det per invånare 2023? Låter onekligen som man kunde tagit i mer om man vill visa vägen framåt.tuppel skrev:Solna stad kommer att installera minst 40 laddstolpar (= 80 uttag) med 11 kW effekt. Cirka 15 stolpar är utplacerade (som tidigare någon i tråden redan märkt) och väntar på eldragning från nätägaren, vilket tar tid och inte är något som staden kan påverka. Sluttiden i avtalet som staden har med två leverantörer är 2023, men det betyder inte att det kommer att ta så lång tid. Laddstolparna är dock en del av ett betydligt större avtal, så de får dela uppmärksamheten med andra utbyggnationer.
Jag är väldigt trovärdig källa eftersom att det är jag som skrivit avtalet och projektleder implementeringen av detsamma. Det var även på mitt initiativ som laddstolparna inkluderades i avtalet.
Så nej, staden hatar inte elbilar. Men man får stå ut med att det tar lite tid.
P-hus Gallerian i centrala Stockholm har 40st platser.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bjud in till kamp mellan kommunerna. Let the best laddKommun 2020 win!
Kanske Tibor ska dela ut vandringspriset "TCS Laddkommunen of the year"?
TCS kan uppenbarligen tipsa och coacha (se OKQ8-tråden).
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Solna kommun hatar elbilar
I Solna kommun är det helt ok att lägga ner ett kommunalt högstadium utan att ta det via kommunfullmäktige, så några laddstolpar borde man nog kunna fixa vid sidan om. Men det är klart - att bygga laddstolpar kostar ju pengar. Lägga ner skolor ”sparar” man ju pengar på. Tänkte inte på det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S Standard Range Raven
Re: Solna kommun hatar elbilar
Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Solna kommun hatar elbilar
Fast just Bostadsstiftelsen Signalisten är väl lite unik.
Den ägs ju inte av av Solna kommun, utan är en privat Bostadsstiftelse vad jag förstår.
De borde ju enkelt kunna fixa elbilsladdning.
Behövs ju inga politiska beslut.
Den ägs ju inte av av Solna kommun, utan är en privat Bostadsstiftelse vad jag förstår.
De borde ju enkelt kunna fixa elbilsladdning.
Behövs ju inga politiska beslut.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Solna kommun hatar elbilar
Vad ligger skatten på där förresten, vi sneglar lite på boende där i krokarna (igen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Solna kommun hatar elbilar
Råd med laddbox? Om de inte har det tycker du då att de skall höja skatten för att bygga laddställen?OlleBack skrev:Har dom ens råd med en laddbox så låg skatt som det är i Solna?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Kommunalskatten har inget med saken att göra, Solna vet hur man skall ta betalt...
Boendeparkeringen kostar 1000:- för 90 dagar i Solna. Besöksparkering är givetvis mycket dyrare, och det kostar 24/7.
Om de erbjöd laddmöjlighet skulle de naturligtvis kunna ta ännu mer betalt.
I dagsläget finns endast 6 laddstolpar i gatumiljö i Solna, samtliga är vanliga schuko enfas 10A, d.v.s. 2,3kW.
Att jämföra med Stockholm som har 1500 laddstolpar med minst 11kW och siktar mot 4000.
Faktum är att det finns flera laddstolpar på Narvavägen än på Solnas samtliga gator.
När man kommer till Haga Norra norrifrån möts man av en stor skylt med texten "Tack för att du kör utsläppsfritt i Solna".
Med tanke på att det finns så dåligt med laddmöjligheter i Solna känns det som en käftsmäll. Senast jag passerade den skylten hade jag just tagit en omväg förbi SuC i Bredden.
Boendeparkeringen kostar 1000:- för 90 dagar i Solna. Besöksparkering är givetvis mycket dyrare, och det kostar 24/7.
Om de erbjöd laddmöjlighet skulle de naturligtvis kunna ta ännu mer betalt.
I dagsläget finns endast 6 laddstolpar i gatumiljö i Solna, samtliga är vanliga schuko enfas 10A, d.v.s. 2,3kW.
Att jämföra med Stockholm som har 1500 laddstolpar med minst 11kW och siktar mot 4000.
Faktum är att det finns flera laddstolpar på Narvavägen än på Solnas samtliga gator.
När man kommer till Haga Norra norrifrån möts man av en stor skylt med texten "Tack för att du kör utsläppsfritt i Solna".
Med tanke på att det finns så dåligt med laddmöjligheter i Solna känns det som en käftsmäll. Senast jag passerade den skylten hade jag just tagit en omväg förbi SuC i Bredden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Nej det stämmer inte såvitt jag vet.Off Grid Byggaren skrev:Fast just Bostadsstiftelsen Signalisten är väl lite unik.
Den ägs ju inte av av Solna kommun, utan är en privat Bostadsstiftelse vad jag förstår.
De borde ju enkelt kunna fixa elbilsladdning.
Behövs ju inga politiska beslut.
”Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med vårt helägda dotterbolag Solnabostäder äger och förvaltar vi ca 4000 lägenheter och knappt 200 lokaler i fastigheter runt om i Solna.”
Sen behöver de nog inga politiska beslut, men de behöver ju en vilja och styrelse tillsätts ju politiskt osv. Det är nog så enkelt som att en utredning gjordes av någon någongång som inte gillar elbilar, bestämde sig för att det inte gick att ladda elbilar i Solna, för om hela Sverige skulle byta till elbil imorgon skulle det kanske kunna bli kapacitetsbrist om alla laddade kl 16-19. Och det beslutet är det som står.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det är nog lugnt, betalar kring 900 per månad för min parkeringsplats med el (men man får inte ladda elbil, Max 600 W får man dra, så ingen kupévärmare heller).OlleBack skrev:Har dom ens råd med en laddbox så låg skatt som det är i Solna?
Re: Solna kommun hatar elbilar
Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
ms 76132 "Eleamore"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Solna kommun hatar elbilar
Sedan en tid finns det inte någon återvinningscentral, varken i Solna eller i Sundbyberg (den senaste var gemensam och låg i Sundbyberg).12man skrev:Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Solna kommun hatar elbilar
Det också? Sbbg 53k inv/9km2 Solna 83k 22km2. Solna borde ha platsmikebike skrev:Sedan en tid finns det inte någon återvinningscentral, varken i Solna eller i Sundbyberg (den senaste var gemensam och låg i Sundbyberg).12man skrev:Att Solna (och Sundbyberg) snyltat på omgivande kommuners infrastruktur det har de alltid gjort, varför ska de ändra beteende?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Solna kommun hatar elbilar
Vi har också mailat dem om det, låter som att det är flera i tråden som är intresserade och om alla skulle maila ökar åtminstone chansen att de omvärderar. Inte för att jag är hoppfull, men det kan ju inte skada åtminstone.point1 skrev:Senaste från Solna stad och numera signalisten som tagit över driften av Solnas parkeringar är att det inte finns någon efterfrågan på laddstolpar. Folk vill helt enkelt inte ladda deras elbilar. Kan det möjligtvis vara så att folk inte köper elbilar när de vet att de inte kan ladda dom? Idioti/byråkrati på hög nivå.
Svart X75D -17