Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?nx00 skrev:Mycket. Orkar inte skriva allt. Finns och läsa här. https://www.volkswagen.co.uk/owners-and ... are-updatetaliz skrev:Vad är den stora skillnaden?
Personligen ser jag främst emot Apple CarPlay och Augumented Reality.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
1st Edition är bara en special paketerad version för dom första förbokade bilar. Styling, gratis laddning, rabatterad utrustning med mera. Jag kör en 1st Max.martinot skrev:Såg att du kör Max. Vad är skillnad i utrustning mot 1st Edition?
Vad är orsaken till att det endast blir 1st Edition i början som får den nya mjukvaran (är inte så insatt i hur VW:ens OTA normalt fungerar)?
Varför folk med 1st Edition får först är väl för att det är generellt dom kunder som tog leverans först, och därmed väntat längst på den färdiga mjukvaran.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: VW I.D
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: VW I.D
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.nx00 skrev:Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.taliz skrev:Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.nx00 skrev:Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: VW I.D
Ok.nx00 skrev:Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):
https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Som biltillverkare är vana vid koncentrerade sig Polestar på att få till ett antal grundläggande funktioner bra i bilarna innan leverans, medan andra mer avancerade funktioner fick skjutas på framtiden. De kommer komma i senare mjukvaruversion till bilarna.
Polestars stora problem kommer av ordningen på prioriteringslistan. Som traditionell biltillverkare satte de funktioner som regnsensor automatik och farthållare på listan över basfunktioner – medan fjärruppdatering av mjukvaran satte de som en framtida mer avancerad funktion. De första bilarna skeppades med mjukvara som inte kan fjärruppdatera sig. Det tänkte Polestar fixa till i framtiden och ladda ner i bilarna vid första servicebesök (som just därför inkluderades kostnadsfritt i bilarnas pris). “Då har vi ett år på oss att fixa till fjärruppdatering och andra mer avancerade funktioner” tycks Polestar ha tänkt sig.
Undertecknad har själv mångårig erfarenhet av projektledning för inbyggnadssystem. Jag har alltid sagt till mina utvecklare att det enda som alltid måste fungera 100% felfritt innan leverans är fjärruppdateringen. Att lätt kunna uppdatera mjukvaran till ny bättre version. Resten är optionalt
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Ja lite så är det. Men som före detta Tesla ägare har verkstadsbesök varit rena vardagen , så ett besök kan jag definitivt stå ut med.martinot skrev:Ok.
Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):
https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Men hade jag varit i VW eller Polestars situation hade man så klart sålt bilar även om mjukvaran inte 100%. Alternativet är mycket värre, att ha bilar stående i månader.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: VW I.D
Absolut att Tesla haft en hel del återkallelser gällande hårdvara till sina verkstäder (inget jag debatterar emot).nx00 skrev:Ja lite så är det. Men som före detta Tesla ägare har verkstadsbesök varit rena vardagen , så ett besök kan jag definitivt stå ut med.martinot skrev:Ok.
Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):
https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Men hade jag varit i VW eller Polestars situation hade man så klart sålt bilar även om mjukvaran inte 100%. Alternativet är mycket värre, att ha bilar stående i månader.
Men du har missat hela Tibors poäng (läsa gärna artikeln jag länkade); den är inte att man skall vänta med att sälja bilarna tills alla funktioner är på plats, och stapla bilarna på 10-tusentals parkeringsplatser i 10 månaders tid innan man börjar sälja (som VW gjorde med just ID3).
Hans poäng är att det gällera att prioritera rätt gällande vilka funktioner man skall börja att utveckla och leverera med.
Det Tibor menar (och som jag tenderar att hålla med i detta fallet), är att man skall som prio #1 i alla produkter se till att just OTA finns med och fungerar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Nä jag är med på noterna. Är själv utvecklare. Problemet är ofta dels att chefer har sin syn på saker och sen att saker alltid tar längre tid än man planerat för. Så att OTA funktionaliteten uteblev initiala mjukvaran är inte så överraskande. Men ja, dålig planering helt klart. Väldigt tydligt att VW inte var nöjda med situationen, mjukvaruansvarige fick avgå?martinot skrev:
Absolut att Tesla haft en hel del återkallelser gällande hårdvara till sina verkstäder (inget jag debatterar emot).
Men du har missat hela Tibors poäng (läsa gärna artikeln jag länkade); den är inte att man skall vänta med att sälja bilarna tills alla funktioner är på plats, och stapla bilarna på 10-tusentals parkeringsplatser i 10 månaders tid innan man börjar sälja (som VW gjorde med just ID3).
Hans poäng är att det gällera att prioritera rätt gällande vilka funktioner man skall börja att utveckla och leverera med.
Det Tibor menar (och som jag tenderar att hålla med i detta fallet), är att man skall som prio #1 i alla produkter se till att just OTA finns med och fungerar.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: VW I.D
Men ändå så måste bilarna ut, och utvecklare tar ofta lågt hängande frukter som är enkla att få till. Om man har många utvecklare, är det då rimligt att pausa allt för att OTA skall ut före något annat. Nej, det är givetvis hål i huvudet. Om ryktet stämmer så får de OTA om någon vecka , i början av mars. (de med 1st edition får sin före andra). Har svårt att säga att VW nedprioriterat OTA. (det känns som en lögn) Skulle säga att de inte fått till det, för att det är många aspekter som måste tittas på bl.a. säkerhet så ingen tysk 14 åring kommer över och tar kontroll över hela flottan och idkar utpressning.
Re: VW I.D
Ja.Mickep skrev:Men ändå så måste bilarna ut, och utvecklare tar ofta lågt hängande frukter som är enkla att få till. Om man har många utvecklare, är det då rimligt att pausa allt för att OTA skall ut före något annat. Nej, det är givetvis hål i huvudet.
Jag tycker (precis som nx00 och Tibor) att det är rimligt och vettigt att först prioritera OTA-uppdateringen för allt annat. Ser det snarare som orimligt korkat att göra på något som helst annat sätt. Med en sådan prioritering så hade VW kunnat börja sälja ID3 mycket tidigare under 2020, och troligen sparat flera miljarder i utsläppsböter.
Vet inte om det är stämmer och är riktigt som nx00 påstår, att ansvarig chef för detta debackel hos VW fick gå? Men om det skulle stämma så har jag full förståelse för ett sådant beslut av VAG-ledningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Hittade en artikel om att mjukvaruansvarige blev utbytt.
https://www.autoblog.com/2020/07/13/vw- ... -division/
https://www.autoblog.com/2020/07/13/vw- ... -division/
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: VW I.D
Tack! Nu är det 12st.Yeahman82 skrev:Car.infoKubi skrev:Yeahman82 skrev:Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sigFredrik j skrev:Första bilen registrerad i sverige igår...
Ursäkta, vilken sida är det?
Ganska intressant sida faktiskt
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
I april växlar VW upp från tvåskift till treskift i elbilsfabriken i Zwickau. Då och där kan de tydligen bygga 1400 bilar per dygn.
https://insideevs.com/news/490848/third ... ids-daily/
https://insideevs.com/news/490848/third ... ids-daily/
Re: VW I.D
Hur vet du det?nx00 skrev:Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.taliz skrev:Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.nx00 skrev:Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Dom skriver "This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future."
Det tolkar iaf jag som att man kan tvingas åka in för nästa major update.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Håller med om att det låter lite oroväckande, och lite tvetydigt som bäst.taliz skrev:Hur vet du det?nx00 skrev:Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.taliz skrev:Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.nx00 skrev:Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Dom skriver "This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future."
Det tolkar iaf jag som att man kan tvingas åka in för nästa major update.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!martinot skrev:Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW I.D
Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.HelectriC skrev:Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!martinot skrev:Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW I.D
"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."
Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.
"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"
Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?
https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.
"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"
Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?
https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Enligt denna artikel så är det snarare så att ID familjen är pionjärer inom VW nya OS, ett OS som ska ut till alla VAG bilar på sikt.taliz skrev:"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."
Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.
"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"
Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?
https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... t-software
Re: VW I.D
Det där bådar inte bra för VAG (eller deras kunder).Anonymous FTW skrev:Enligt denna artikel så är det snarare så att ID familjen är pionjärer inom VW nya OS, ett OS som ska ut till alla VAG bilar på sikt.taliz skrev:"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."
Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.
"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"
Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?
https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... t-software
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
*LOL*mikebike skrev:Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.HelectriC skrev:Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!martinot skrev:Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Märkligt att man kan "förhandla" om lämpliga tekniska service-intervall?
This does not compute!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW I.D
En chansning från deras sida?martinot skrev:*LOL*mikebike skrev:Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.HelectriC skrev:Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!martinot skrev:Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Märkligt att man kan "förhandla" om lämpliga tekniska service-intervall?
This does not compute!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.