Köpråd & motivering
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 28 feb 2021 14:33
Köpråd & motivering
Hej, jag kan börja med att säga att jag är mycket nyfiken till att bli elbils ägare. Jag funderar primärt på en Tesla, men står lite i valet och kvalet mellan det och en hybrid. Så jag skulle behöva lite motivering av er Tesla ägare att förklara varför det just vart en Tesla för er, och vilken bil ni äger. Jag har kollat på en Model 3, men verkar det inte som att en i basutförande är rätt kass till räckvidd? Jag är ute efter att kunna köra mellan 40-50 mil per laddning och helst ha fyrhjulsdrift, självklart kul med snabb 0-100 tid. Samt hur funkar det med batteri garanti och service bor för övrigt i Västerbotten, är en Tesla rekommenderad att äga här eller tar kylan död på batteriet snabbare? Hur ser det ut med märkes verkstäder och service? Är en långmilad och en något äldre Tesla ens något att fundera på tänker då på batteriets livslängd. Budgeten sträcker sig lite över 500.000kr
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Köpråd & motivering
Jag fick min Model 3 LR i slutet av september och har verkligen inte ångrat det köpet. Även under riktigt dåliga förhållanden (motorväg, stark kyla eller hällregn) kommer man över 30 mil på en laddning. Sommartid är 40-50 mil inga problem. Superchargerladdning är väldigt smidigt.
Jag har tidigare kört bensindrivna BMW 3-serie i 28 år (alltid motorstarkaste alternativet förutom M3). Övergången till eldrift var mycket enkel, trots att jag inte har laddmöjlighet hemma (men det finns gratis publika ladduttag nära bostaden).
Jag har tidigare kört bensindrivna BMW 3-serie i 28 år (alltid motorstarkaste alternativet förutom M3). Övergången till eldrift var mycket enkel, trots att jag inte har laddmöjlighet hemma (men det finns gratis publika ladduttag nära bostaden).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 28 feb 2021 14:33
Re: Köpråd & motivering
Tack för svar!
Så en med long range är ett måste, Hur påverkas räckvidden med en kombination av AC/Värme och stereo samt helljus med mera?
jag har själv ägt både Bmw M och Audi Rs och dom är verkligen roliga. Men tänker nu mer på kostnaden per mil mer än "Smile per mile". Jag kommer aldrig förvänta mig att en Tesla kommer ha samma vägprestanda som en sportbil från tyskland eller samma komfort, utan jag nöjer mig med milkostnaden då dessa är rätt lika i inköpspris så måste det för mig väga upp.
Så en med long range är ett måste, Hur påverkas räckvidden med en kombination av AC/Värme och stereo samt helljus med mera?
jag har själv ägt både Bmw M och Audi Rs och dom är verkligen roliga. Men tänker nu mer på kostnaden per mil mer än "Smile per mile". Jag kommer aldrig förvänta mig att en Tesla kommer ha samma vägprestanda som en sportbil från tyskland eller samma komfort, utan jag nöjer mig med milkostnaden då dessa är rätt lika i inköpspris så måste det för mig väga upp.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Köpråd & motivering
Eller så syftar det på TS entusiastfordon
Vi valde en S 75D pga. utrymmet i baksätet och att en sådan ändå går längre per laddning är jag vill köra. Inga problem med räckvidd på en resa (längs större vägar) till Normandie (eller Boden). 40-50 mil går den dock inte i någon rimlig hastighet.
Batteriets livslängd verkar inte vara något större problem för äldre bilar, men den låga (procentuella) värdeminskningen gör (fortfarande) att jag tycker nya bilar är mer prisvärda.
Vi valde en S 75D pga. utrymmet i baksätet och att en sådan ändå går längre per laddning är jag vill köra. Inga problem med räckvidd på en resa (längs större vägar) till Normandie (eller Boden). 40-50 mil går den dock inte i någon rimlig hastighet.
Batteriets livslängd verkar inte vara något större problem för äldre bilar, men den låga (procentuella) värdeminskningen gör (fortfarande) att jag tycker nya bilar är mer prisvärda.
Senast redigerad av sven-labil, redigerad totalt 1 gånger.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Köpråd & motivering
Fundera över om 40-50 mil per laddning verkligen är ett krav, är det otänkbart att supercharga en kvart?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 28 feb 2021 14:33
Re: Köpråd & motivering
Men köpte ni era beggade eller fabriksnya? Har bokat in mig på en provkörning i umeå nu på en model 3, så vi får se hur den känns
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Köpråd & motivering
Ny, eftersom merkostnaden mot en begagnad var förvånansvärt låg.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Köpråd & motivering
Samt att den nya var uppdaterad/2021.sven-labil skrev:Ny, eftersom merkostnaden mot en begagnad var förvånansvärt låg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3357
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Köpråd & motivering
Samma för mig.sven-labil skrev:Ny, eftersom merkostnaden mot en begagnad var förvånansvärt låg.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Köpråd & motivering
Man undrar vilka det är som köper begagnat till nästan nypris och varför.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Köpråd & motivering
Bjelke skrev:huddig1260 = Hudiksvall?
Kanske...
http://www.huddigforsaljningsyd.se/prod ... 1260-city/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpråd & motivering
Och 1260 var också den som blev först med att bli elektrifieradbonath skrev:Bjelke skrev:huddig1260 = Hudiksvall?
Kanske...
http://www.huddigforsaljningsyd.se/prod ... 1260-city/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Köpråd & motivering
Rekommenderar en LR om du är orolig över kort räckvidd vintertid.
Har ca 95% kapacitet kvar i batteriet efter +8000mil med mycket SuC.
MVH
Har ca 95% kapacitet kvar i batteriet efter +8000mil med mycket SuC.
MVH
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Köpråd & motivering
Bor också i Västerbotten. Tesla kommer att ha sjukt bra laddnätverk här innan året slut. Åker du mot fjällen så kommer det finnas SuC i Storuman, Lycksele och Dorotea och tro mig det kommer ta många år innan det blir kö på dessa. Tesla kommer då att måste öka typ med flera 100ggr.
Värmepump tycker jag väll också är ett måste här uppe. Så jag skulle säga att en begagnad E-tron 55(den har rasat hårt i pris)går före en begagnad Tesla. Skiljer nog mindre i räckvidd än vad många tror på vintern. Då en begagnad Tesla har batteridegradering och saknar värmepump. (E-tron har värmepump och mindre tillgängligt utrymme på batteriet så det tar längre tid innan man når någon degradering.)
Hybrid skulle jag definitivt välja bort här uppe. Hade en som lånebil. Normal stadskörning med lite vardagspussel på vintern i -10 gav mig 2,6 mil på en ny A6 plug-in. (Förvärmd och nyladdad)
En hybrid lär också slita mer batteri då det blir betydligt mer cykler.
Jag valde E-tron mycket på att den som bil passar mina behov bättre och att det var vääldigt långt till service. Nu borde det inte dröja allt för länge innan dom öppnar teslaservice i Umeå. Skulle jag välja bil idag skulle jag nog ta en Model Y LR. Skulle nog sakna komforten men den verkar väldigt praktisk.
Värmepump tycker jag väll också är ett måste här uppe. Så jag skulle säga att en begagnad E-tron 55(den har rasat hårt i pris)går före en begagnad Tesla. Skiljer nog mindre i räckvidd än vad många tror på vintern. Då en begagnad Tesla har batteridegradering och saknar värmepump. (E-tron har värmepump och mindre tillgängligt utrymme på batteriet så det tar längre tid innan man når någon degradering.)
Hybrid skulle jag definitivt välja bort här uppe. Hade en som lånebil. Normal stadskörning med lite vardagspussel på vintern i -10 gav mig 2,6 mil på en ny A6 plug-in. (Förvärmd och nyladdad)
En hybrid lär också slita mer batteri då det blir betydligt mer cykler.
Jag valde E-tron mycket på att den som bil passar mina behov bättre och att det var vääldigt långt till service. Nu borde det inte dröja allt för länge innan dom öppnar teslaservice i Umeå. Skulle jag välja bil idag skulle jag nog ta en Model Y LR. Skulle nog sakna komforten men den verkar väldigt praktisk.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 28 feb 2021 14:33
Re: Köpråd & motivering
Har nu provkört en model 3 LR, och kan bara säga att jag är mycket imponerad, resulterade i ett starkt ha begär Men som sagt det du pratar om angående värmepump osv, sånt har man inte tänkt på och de måste ju också finnas med i planen in man gör affär.
Re: Köpråd & motivering
Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.
Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.
Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 28 feb 2021 14:33
Re: Köpråd & motivering
Är det en värmepump som ska värma upp batteriet, För själva pumpen förbrukar väll också ström? Kollade upp en e-tron lite snabbt den jag tittade på gick runt 699k och och har en sömnig 0-100 tid på 6,8 sekunder vilken inte ens är i närheten på model 3, men prestanda är väll inte allt men kan jag få det för samma pengar så är det ju ett plus. Sen kan jag tillägga att detta kommer bli en bil som är här för att stanna, det kommer bli stort det här
Re: Köpråd & motivering
Då var det en etron 50 misstänker jag? Den skulle nog ingen rekommendera i Norrland då räckvidden är riktigt usel, ca hälften mot en Model 3 LR.huddig1260 skrev:Är det en värmepump som ska värma upp batteriet, För själva pumpen förbrukar väll också ström? Kollade upp en e-tron lite snabbt den jag tittade på gick runt 699k och och har en sömnig 0-100 tid på 6,8 sekunder vilken inte ens är i närheten på model 3, men prestanda är väll inte allt men kan jag få det för samma pengar så är det ju ett plus. Sen kan jag tillägga att detta kommer bli en bil som är här för att stanna, det kommer bli stort det här
Gå in på abetterrouteplanner.com och välj lite olika sträckor som du brukar köra. Prova välj olika bilar, laddnivå och väderinställningar etc. Så får du en uppfattning om hur det skulle funka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Köpråd & motivering
Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.taliz skrev:Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.
Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också.
Re: Köpråd & motivering
Säger Audi-fantasten som inte tål att hans märke kritiseras, på ett Tesla-forum.Robertrimmevik skrev:Mogna på det här forumet. Folk trycker på gillaknappen när Taliz överdriver å det grövsta.taliz skrev:Du kommer garanterat längre i en Model 3 LR, även utan värmepump, än med en etron.
Etron är extremt törstig, förbrukning runt det dubbla vs Model 3.
Dessutom finns det som sagt gott om superchargers som kan trycka i räckvidd 5-6ggr snabbare än etron på 50kw.
Finns flera här på forumet som kör Model 3 i Norrland, de flesta utan värmepump.
Med det sagt skulle jag inte köpa begagnad idag, andrahandsvärdet ligger för nära nypris.
Han har noll koll på vad en e-tron 55 drar kontra en M3 utan värmepump i riktig vinter. Antar att han har noll koll på vad vinter är här uppe också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 28 feb 2021 14:33
Re: Köpråd & motivering
Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
Re: Köpråd & motivering
Jo, både e-tron och M3 är ju både bra (på lite olika saker) och klart mycket elbil för pengarna (e-tron kan vara riktigt prisvärd om man tar leasing).Robertrimmevik skrev:Bor också i Västerbotten. Tesla kommer att ha sjukt bra laddnätverk här innan året slut. Åker du mot fjällen så kommer det finnas SuC i Storuman, Lycksele och Dorotea och tro mig det kommer ta många år innan det blir kö på dessa. Tesla kommer då att måste öka typ med flera 100ggr.
Värmepump tycker jag väll också är ett måste här uppe. Så jag skulle säga att en begagnad E-tron 55(den har rasat hårt i pris)går före en begagnad Tesla. Skiljer nog mindre i räckvidd än vad många tror på vintern. Då en begagnad Tesla har batteridegradering och saknar värmepump. (E-tron har värmepump och mindre tillgängligt utrymme på batteriet så det tar längre tid innan man når någon degradering.)
Hybrid skulle jag definitivt välja bort här uppe. Hade en som lånebil. Normal stadskörning med lite vardagspussel på vintern i -10 gav mig 2,6 mil på en ny A6 plug-in. (Förvärmd och nyladdad)
En hybrid lär också slita mer batteri då det blir betydligt mer cykler.
Jag valde E-tron mycket på att den som bil passar mina behov bättre och att det var vääldigt långt till service. Nu borde det inte dröja allt för länge innan dom öppnar teslaservice i Umeå. Skulle jag välja bil idag skulle jag nog ta en Model Y LR. Skulle nog sakna komforten men den verkar väldigt praktisk.
Hade inte heller vågat köpa Tesla om vi hade haft för långt till Tesla SC (vår ligger 10-15 min bort).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Köpråd & motivering
Har du provat abetterrouteplanner än?huddig1260 skrev:Nu, står mellan model 3 performance och polestar 2. Polestar är bara aktuellt pga personalrabatten som jag misstänker ger mig 12-13%, så cirka 70k rabatt och 60k bidrag gör det ju riktigt intressant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 28 feb 2021 14:33