VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Nu kanske jag har låga krav, men så länge funktionerna som redan finns slutat lagga / hänga sig och trådlös Carplay fungerar utan problem så är jag helt nöjd. Visst är det kul med nya saker men nu är det VW och inte Tesla vi pratar om så kanske får leva utan nya pruttljud varannan vecka...
Re: VW I.D
Ja om man har löst alla allvarliga buggar så är jag väldigt nöjd. Nya features är såklart kul men jag värderar stabil mjukvara högre..Yeahman82 skrev:Nej inte direkt. Mer att han hade hoppas på lite nya funktioner. Blir spännande att se om han märker några skillnader när han väl börjar köra och ladda.chaffis75 skrev:Tror han förväntat sig för mycket.. 2.0 var nog den stora feature uppdateringen Medans 2.1 är en minor uppdatering där man fixat en massa buggar under ytan och äntligen ska ju ota vara fungerande..Yeahman82 skrev:Han var ju inte helt begeistrad direkt, men några saker verkade bättre. Röststyrningen var ju ganska snabb och omstart gick snabbare. Ser helt ok ut. Sen ska vi komma ihåg att han hade 2.0 innan.pingflood skrev:Battery Life körde en livestream igår för att visa 2.1 mjukvaran.
https://youtu.be/PAxtnttfKRE
Ser väl rätt OK ut? Sen ska det bli OTA uppdateringar var tredje månad.
Sa han något om vad han förväntade sig?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Re: VW I.D
Håller med!pingflood skrev:Nu kanske jag har låga krav, men så länge funktionerna som redan finns slutat lagga / hänga sig och trådlös Carplay fungerar utan problem så är jag helt nöjd. Visst är det kul med nya saker men nu är det VW och inte Tesla vi pratar om så kanske får leva utan nya pruttljud varannan vecka...
Dessutom kan jag (som nuvarande Teslaägare) tillägga att jag tyvärr aldrig någonsin fått några nya pruttljud (och inte heller möjlighet att lägga in egna), vilket är lite av en skandal tycker jag. Så gräset är inte alltid grönare på andra sidan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.pingflood skrev:Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Re: VW I.D
För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".Dodde skrev:Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.pingflood skrev:Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Re: VW I.D
1st Max. Vilken vecka tänker dom som ”releaseveckan”?pingflood skrev:För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".Dodde skrev:Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.pingflood skrev:Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Re: VW I.D
Både min och min kollegas bilar är redan byggda, om dom var försenade vet jag dock inte, jag har beställt en 1st Max och han en 1st, när det är leverans vet jag dock inte, vill inte ha den före 1 april oavsett.pingflood skrev:För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".Dodde skrev:Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.pingflood skrev:Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
Re: VW I.D
Håller med, särskilt nu när även Tesla har det.Markus skrev:Den jag körde hade det, ja.taliz skrev:Om den inte hade elbaklucka så kan det inte varit Max.
Men det kommer säkert kit för eftermontering.
Jag tycker bara att det borde vara standardutrustning på alla utrustningspaket. En liten reflektion från mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Enligt säljaren var det "launch" vecka 12 och inga bilar levereras till kund innan dess även om de börjat rulla in nu.Dodde skrev:1st Max. Vilken vecka tänker dom som ”releaseveckan”?pingflood skrev:För nån specifik modell eller var det lite mer generellt? Toveks i Kinna hade redan fått en kundbil (1st i Honey Yellow) men skulle inte leverera till kund förrän "releaseveckan".Dodde skrev:Vissa hade byggnation v12 men har fått förseningar till v15. Känns som det kommer ta tid.pingflood skrev:Någon av er som fått mer leveransinfo? Min handlare sade att bilar börjar släppas till kund vecka 12, min ska byggas vecka 11 och borde vara här 2-3 veckor senare. (1st icke-Max)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
martinot skrev:Håller med!pingflood skrev:Nu kanske jag har låga krav, men så länge funktionerna som redan finns slutat lagga / hänga sig och trådlös Carplay fungerar utan problem så är jag helt nöjd. Visst är det kul med nya saker men nu är det VW och inte Tesla vi pratar om så kanske får leva utan nya pruttljud varannan vecka...
Dessutom kan jag (som nuvarande Teslaägare) tillägga att jag tyvärr aldrig någonsin fått några nya pruttljud (och inte heller möjlighet att lägga in egna), vilket är lite av en skandal tycker jag. Så gräset är inte alltid grönare på andra sidan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Verkar som att de höjt priserna något. Minns att City kostade 399 tkr för någon vecka sedan. Nu 404 tkr.
Re: VW I.D
Möller i Uppsala hade också en kundbil i hallen som såg leveransklar ut! Håller tummarna på att vår inte blir försenad (hyr en id3 nu och det känns onödigt att förlänga den mer än nödvändigt )
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: VW I.D
VW I Kungens Kurva har en ID4 i gulgrön färg. Grundmodellen om jag såg rätt. Själva bilen var riktigt fin även i verkligheten!
Re: VW I.D
Någon som sett verkliga bilder där det finns två bilar en med och en utan denna "Metallic black"? Dvs med C stolpen i silver m.m.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
VW höjer insatsen, från att haft 35% elbilar som mål 2030 siktar man nu på 70% av sin europeiska försäljning. Ger lite när en sådan stor tillverkare ställer om, gäller nu att laddnätverken står pall för anstormningen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... att-vinna/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... att-vinna/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: VW I.D
Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: VW I.D
Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: VW I.D
Ja det behövs absolut, bra för oss kunder med konkurrens också som tvingar fram innovation och lägre priser.Teslaspolen skrev:Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Men Tesla kan nog möta viss konkurrens på hemmaplan också med ID4, Polestar 2 och inte minst Mustangen som kan sälja bra där.
Re: VW I.D
Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.Cyprezz skrev:Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Håller med helt! Aldrig bra om en tillverkare får så stor marknadsandel.Teslaspolen skrev:Mycket bra! Tesla behöver verkligen motstånd här i Europa så det inte blir som i USA där de sitter på, var det 80% av elbilsmarknaden?
Hoppas även att konkurrenterna inte bara blir bättre på elbilar (känns som många snabbt närmat sig Tesla på bara det senaste året), men att de även kan bidra till att skapa ett vettigt alternativ till SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?chaffis75 skrev:Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.Cyprezz skrev:Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
Re: VW I.D
Nej de är vanliga D läget Bara de att D läget inte funkar som på andra bilar, de har adaptiv regen. Ja lite svårt att förklara så man måste nog prova.. Men de handlar som sagt i kort om att de gör regen om du kommer ifatt en bil eller närmar dig en kurva. Ligger på då motorväg rakt fram utan någon nära dig så ruttnar den bara om du släpper gasen.Cyprezz skrev:Nej det blev B läget omgående. D är väl vanligt läge eller är det i någon meny du menar?chaffis75 skrev:Provade du köra i D läget? Då får du en slags adaptiv regen som varierar beroende på om du är påväg in i en kurva eller har en bil framför dig.. Kör alltid de läget på min id3 och älskar de.. Många missar denna feature.Cyprezz skrev:Möllers bil i Eskilstuna fick sin ID4 denna vecka. Efter provkörning måste jag säga överlag positivt. Jag utgår från e-niro som jag har idag.
- Tyst kupé
- upplevd kvalité och väghållningsförmåga var bra.
- gott om plats både fram och bak
- ganska bra och linjär förbrukning fick följande vid -3 till -5
GPS hastighet
100 km 2.1 kw
110 km 2.5 kw
120 km 2.8 kw
130 km 3.2 kw
Det som stör mig var
- regenerering endast två nivåer där den starkaste inte möjliggör one pedal driving
- glömmer inställda inställningar när bilen stängs av vilket inte är lätt att ändra heller då det är in i menyer osv som gäller för de flesta.
Svårt läge finns ju helt plötsligt så mycket som man inte varit bortskämd med ID4, Enyaq, Mach-e m.m.
När vi hade vår Nissan leaf körde jag alltid i B läget men med vår id3 så är de alltid D lägst. Tar kanske tid att vänja sig men jag älskar de.
Sen lär väl inte regen bli starkare för du kör i D läget men jag tror de blir snålare körning och mindre ryckig åtminstone för någon som inte är van vid regen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
Vad har ni som väntar på bil installerat för laddbox? Behöver en som klarar två bilar (ID4 + GTE) och lutar mot en ChargeStorm Connected.
Re: VW I.D
Ja rätt tydligt att de byggt den för att få en lätt övergång från ICE-bil.
Kraftig regen behövs ju främst i stan för att slippa bromsa i rondeller osv som inte alltid är en sväng så tror inte det hjälper men kan prova det om det blir en ny provkörning. Tack för tipset!
Kraftig regen behövs ju främst i stan för att slippa bromsa i rondeller osv som inte alltid är en sväng så tror inte det hjälper men kan prova det om det blir en ny provkörning. Tack för tipset!