Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik.
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället.
Fungerar bra för mig med och gillar appen. Upplever att bilen svarar snabbare.
Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik.
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället.
Fungerar bra för mig med och gillar appen. Upplever att bilen svarar snabbare.
En reset av mmi löste det hela. Nu funkar det.
Jag törs inte uppdatera.
"If it ain't broken, don't fix it "
Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik.
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället.
Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik.
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället.
Dom vill få bort monotona rörelser
Ja just det. Man smetar ut skiten lite mer åt alla håll.
Men allvarligt talat. Man hade kunnat få exakt samma mängd information på en sida i den vanlig mobiltelefon. Det hade blivit snyggare och mindre rörigt. Varför måste man t.ex. visa SOC med en superstor analog visare som tar upp halva skärmen? Andra halvan tas upp av bilden på bilen utan att den ens tillför nånting. Jag vet ju hur bilen ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik.
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället.
Dom vill få bort monotona rörelser
Ja just det. Man smetar ut skiten lite mer åt alla håll.
Men allvarligt talat. Man hade kunnat få exakt samma mängd information på en sida i den vanlig mobiltelefon. Det hade blivit snyggare och mindre rörigt. Varför måste man t.ex. visa SOC med en superstor analog visare som tar upp halva skärmen? Andra halvan tas upp av bilden på bilen utan att den ens tillför nånting. Jag vet ju hur bilen ser ut.
Räddas ju lite av snabbmenyn som man kan dra upp. Såg också att man kunde ändra temp på förvärmningen från appen nu. Det är ju trevligt. Tycker att allt är mycket snabbare nu.
Räddas ju lite av snabbmenyn som man kan dra upp. Såg också att man kunde ändra temp på förvärmningen från appen nu. Det är ju trevligt. Tycker att allt är mycket snabbare nu.
Jaha, snabbmenyn hade jag missat i röran. Jo, den underlättar. Att man nu kan ändra tempen är bra, eller snarare dåligt att det inte gick tidigare. Men vad är komfortklimatisering för nåt nu då? Jag får upp två stolar när jag aktiverar det. Men man kan inte klicka på dem, för den som trodde att det hade med stolsvärme att göra. Tydligen går det inte att välja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Räddas ju lite av snabbmenyn som man kan dra upp. Såg också att man kunde ändra temp på förvärmningen från appen nu. Det är ju trevligt. Tycker att allt är mycket snabbare nu.
Jaha, snabbmenyn hade jag missat i röran. Jo, den underlättar. Att man nu kan ändra tempen är bra, eller snarare dåligt att det inte gick tidigare. Men vad är komfortklimatisering för nåt nu då? Jag får upp två stolar när jag aktiverar det. Men man kan inte klicka på dem, för den som trodde att det hade med stolsvärme att göra. Tydligen går det inte att välja.
Den blir ljusare/mörkare om man klickar på stolen, borde vara på/av. Antar att man kan låta sin bättre hälft få kallt säte om man vill. Spara lite elektroner om man kör själv också...
Den blir ljusare/mörkare om man klickar på stolen, borde vara på/av. Antar att man kan låta sin bättre hälft få kallt säte om man vill. Spara lite elektroner om man kör själv också...
Inte för mig. Jag kan inte klicka på stolarna, eller bättre sagt, det händer ingenting när jag gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ngn som laddat ned den uppdatetade appen. Nytt gui. Tråkiga är att jag inte får kontakt med bilen efter uppdateringen. Tillbaka till 2019 men nu med uppdaterad grafik.
Funkar bra för mig. Och GUI:t är något mindre horribelt nu. Inte riktigt lika mycket onödigt skrollande upp och ner. Nu får man skrolla till höger och vänster istället.
Dom vill få bort monotona rörelser
Ja just det. Man smetar ut skiten lite mer åt alla håll.
Men allvarligt talat. Man hade kunnat få exakt samma mängd information på en sida i den vanlig mobiltelefon. Det hade blivit snyggare och mindre rörigt. Varför måste man t.ex. visa SOC med en superstor analog visare som tar upp halva skärmen? Andra halvan tas upp av bilden på bilen utan att den ens tillför nånting. Jag vet ju hur bilen ser ut.
För att man kommit fram till att man behöver ha en stor skärm och har man det behöver man ju fylla den med något...
Precis. Sen kommer standardfrågan. Hur långt kommer man? Va? Bara 35 mil? Och så går de vidare. Det händer ibland.
.
Jag har slutat svara så. Jag svarar alltid att jag kört 9300 mil på två år, sen måste de förtydliga sig
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Precis. Sen kommer standardfrågan. Hur långt kommer man? Va? Bara 35 mil? Och så går de vidare. Det händer ibland.
.
Jag har slutat svara så. Jag svarar alltid att jag kört 9300 mil på två år, sen måste de förtydliga sig
Bra svar!
Förr i tiden brukade jag svara "hur långt du vill". Men jag har insett att folk blir lite stötta när man svarar så. Det var ju inte det de ville veta.
Så nuförtiden brukar jag säga 30-40 mil. Och om de därefter fortfarande lyssnar så kan man ju förtydliga att det faktiskt går att ladda batteriet när det är tomt. Det är förvånansvärt många som fortfarande tror att det tar flera timmar att ladda. När man då säger att man får grovt 1 mil per minut vid en snabbladdare brukar de lugna ner sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Inte så konstigt om man kikar lite på forumet samt i en hel del trådar på Facebook. Många tesla-ägare som blir medlemmar i alla märkesspecifika forum och skriver enbart om sin tesla.
Är det du Peter W?
Jag har nämnt Tesla i i3-gruppen på FB ibland. Det är ofrånkomligt.
Haha playback, nej ingen Peter här inte.
Att nämna tesla är något annat tycker jag.
Men det är ofta många tesla-ägare eller tesla-fans som blir motsvarigheten till den där bränslegruppen 2.0 eller vad den heter.
Allt måste inte vara så extremt.
För kontext så är Peter W en notorisk Tesla-hatare som håller till i i3-gruppen.
Jag håller med. Många entusiastiska Tesla-ägare gör mer skada än nytta i diverse kommentarsfält.
Är den galningen fortfarande igång? Han var även admin för svenska i-Pace-gruppen, med samma brinnande Tesla-hat även där...
Alltid lika fascinerad av människor som är mer upptagna av att hata/ogilla saker, än att älska/gilla saker. Lite tragikomiskt på något sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Med tanke på att företagsleasing blir tämligen ointressant med de nya förmånsreglerna så är privatleasing det minst dåliga alternativet tror jag. Kontantköp skulle jag av principskäl föredra, jag vill nämligen inte ha några skulder, och jag vill äga mina grejer. Men det har jag tyvärr inte råd med. Privatleasing är det enda som kvarstår. Och man har fördelen att man slipper tänka på andrahandsvärdet som ju är väldigt osäkert.
Fast ett osäkert andrahandsvärde lär ju ändå slå igenom på den avgift leasingbolaget vill ta ut.
Inte alls säkert. Jag tänker t.ex. på e-tron som går att privatleasa nästan gratis just nu. Inte kan värdetappet beräknas vara så lågt på nya bilar samtidigt som min två år gamla e-tron är nästan omöjlig att sälja. Nej, tillverkarna sponsrar elbilar just nu för att slippa betala utsläppsböter. Men då är det tydligen leasing som gäller. Kontantköp känns ganska ointressant i dagsläget.
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
Någon som vet på ett ungefär hur mycket det kostar att privatleasa en E-Tron "nästan gratis" just nu?
Never mind... Jag fick svar i 'privatleasing-tråden'.
Vad hamnade billigaste leasingen på, och var det finansiell eller operationell? Mil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag hade tur att kunna privatleasa en fullutrustad demobil från Lecab, Karlstad för 6.700kr/mån, 24 mån. Övermil 20kr. Att köpa den skulle ha kostat strax över 18.000kr/mån.
Jag hade tur att kunna privatleasa en fullutrustad demobil från Lecab, Karlstad för 6.700kr/mån, 24 mån. Övermil 20kr. Att köpa den skulle ha kostat strax över 18.000kr/mån.
Låter som en bra deal. Var det 1000mil/år? Antar att de var e-tron 50?
Jag fick en inbjudan igår 8 mars att jag är välkommen att beskåda nya e-tron GT den 12-13 februari. Jo, det kan ju bli lite problematiskt såvida man inte har tillgång till en tidsmaskin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag uppmanades sedan att göra några tillval i samband med tidsbokningen:
Toppupp.JPG
Underbart!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik