M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Då stämde min teori
Nu stiger alla classic performance i värde
Nu stiger alla classic performance i värde
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Och nyköpen dalar (inkl. vårt)Tellus skrev:Då stämde min teori
Nu stiger alla classic performance i värde
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Kom kommer garanterat med en uppdatering speciellt om bjørns video blir viralAgathorn skrev:Och nyköpen dalar (inkl. vårt)Tellus skrev:Då stämde min teori
Nu stiger alla classic performance i värde
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Varför är det så stor temperatur skillnad på batteriet vid lägre SOC? Det är jag lite nyfiken på.Agathorn skrev:Ny film om problemet från teslabjörn. Skrämmande. Han kunde åter igen inte hålla 90 km/h vid runt 10% kvar på batteriet. 15 sekunder 0-100 medan long range gör det på 5,6.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Nya Model 3 har en värmepump och en sinnrik växelväljare som kallas octovalve. Värmepumpen kan tex ta värmelöverskott från batteriet och värma kupen. Som det verkar tar man nog så mycket värme från batteriet. Låg laddningsnivå i batteriet och kyla gör att tesla begränsar batteriets strömleverans för att skydda batteriet.Credde skrev:Varför...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Tack, men det är ju redan mellan 80%-70%, att man börjar se stor skillnad i temperatur. Hoppas för dom som har nya modellen, att Tesla löser det med en software uppdatering.AAKEE skrev:Nya Model 3 har en värmepump och en sinnrik växelväljare som kallas octovalve. Värmepumpen kan tex ta värmelöverskott från batteriet och värma kupen. Som det verkar tar man nog så mycket värme från batteriet. Låg laddningsnivå i batteriet och kyla gör att tesla begränsar batteriets strömleverans för att skydda batteriet.Credde skrev:Varför...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Vid 20% så slutar bilen att värma batteriet vad jag har för mig.Credde skrev:Varför är det så stor temperatur skillnad på batteriet vid lägre SOC? Det är jag lite nyfiken på.Agathorn skrev:Ny film om problemet från teslabjörn. Skrämmande. Han kunde åter igen inte hålla 90 km/h vid runt 10% kvar på batteriet. 15 sekunder 0-100 medan long range gör det på 5,6.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Ja, självklart. Det går inte utvinna värme ur batteriet utan att temperaturen sjunker( om man inte kör hårt och får tillräckligt med heat loss i batteriet.Credde skrev:Tack, men det är ju redan mellan 80%-70%, att man börjar se stor skillnad i temperatur. Hoppas för dom som har nya modellen, att Tesla löser det med en software uppdatering.
= Det är meningen att ta värme från batteriet för att göra bilen mer energieffektiv.
Med högre SOC( säg mer än kanske 70%) är kylan inte ett problem. Batteriet tillåts leverera hyfsat med effekt ändå. Jag fick ut 215kW ur batteriet vid 30% SOC med en batteritemp på 6 grader.( tidigare beskrivet i tråden).
Med 70% eller mer är det mer än mina nya 19” dubbdäck håller för, även om batteriet bara är +6.
Jag har kört ned till 6% (också tidigare beskrivet i tråden), utan några issues men jag hade en SuC i reseplaneraren så batteriet förvärmdes.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Nej. Har du mindre än 20% förvärms inte bilen om den är parkerad(tror jag det var).Svenssons skrev:Vid 20% så slutar bilen att värma batteriet vad jag har för mig.
Om man reseplanerar via SuC förvärms batteriet ända ned till 6%, det har jag provat. Troligen lägre också så långe bilen tror att räckvidden räcker till SuC.
Grunden för SuC är ju att ha låg laddning när man kommer fram, så planerar reseplaneraren också. Då vill man såklart ha förvärmt batteri då också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- KatarinaTH
- Teslaägare
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 21 okt 2019 08:37
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Hej!
Flyttar upp denna tråden Nu har ju många hunnit få sina nya M3P och det har även kommit en ny uppdatering som ska ha förbättrat effekten på batteriet.
Någon som har uppdaterat och märken någon skillnad? Kliar i fingrarna efter att köpa en bil nu
Flyttar upp denna tråden Nu har ju många hunnit få sina nya M3P och det har även kommit en ny uppdatering som ska ha förbättrat effekten på batteriet.
Någon som har uppdaterat och märken någon skillnad? Kliar i fingrarna efter att köpa en bil nu
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Läste häromdagen på Teslamotorsclub.com om att 2021.4.11 har förbättrat eller löst problemet.KatarinaTH skrev:Hej!
Flyttar upp denna tråden Nu har ju många hunnit få sina nya M3P och det har även kommit en ny uppdatering som ska ha förbättrat effekten på batteriet.
Någon som har uppdaterat och märken någon skillnad? Kliar i fingrarna efter att köpa en bil nu
Antagligen har Tesla nu den data de behöver och har därmed släppt på effekten.
”eivissa” är tysk om jag inte missminner mig och har gjort många vettiga inlägg, han verkar klart pålitlig, 0-100 på 4s med 20% SOC och svagt uppför. Batteriet verkar hyfsat varmt dock:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5377720
”Problemet” eller snarare begränsningen låg i att programvaran inte tillät batterispänningen att sjunka under 295V under acceleration, vilket begränsar effektuttaget. Med 2021.4.11 låter den spänningen sjunka till 270V, vilket är ungefär som de äldre M3P.
Vi kan nog räkna med att den går ungefär som en äldre P nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Skönt att höra! Tack för sammanställningAAKEE skrev:Läste häromdagen på Teslamotorsclub.com om att 2021.4.11 har förbättrat eller löst problemet.KatarinaTH skrev:Hej!
Flyttar upp denna tråden Nu har ju många hunnit få sina nya M3P och det har även kommit en ny uppdatering som ska ha förbättrat effekten på batteriet.
Någon som har uppdaterat och märken någon skillnad? Kliar i fingrarna efter att köpa en bil nu
Antagligen har Tesla nu den data de behöver och har därmed släppt på effekten.
”eivissa” är tysk om jag inte missminner mig och har gjort många vettiga inlägg, han verkar klart pålitlig, 0-100 på 4s med 20% SOC och svagt uppför. Batteriet verkar hyfsat varmt dock:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5377720
”Problemet” eller snarare begränsningen låg i att programvaran inte tillät batterispänningen att sjunka under 295V under acceleration, vilket begränsar effektuttaget. Med 2021.4.11 låter den spänningen sjunka till 270V, vilket är ungefär som de äldre M3P.
Vi kan nog räkna med att den går ungefär som en äldre P nu.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Men har dom åtgärdat så inte octovalve suger ur för mycket värme ur batteriet? Var det inte det som var ägget?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Oklart.Tellus skrev:Men har dom åtgärdat så inte octovalve suger ur för mycket värme ur batteriet? Var det inte det som var ägget?
Först och främst var det absolut inte bara det, i så fall. Det låg en begränsning så att när man gav fullt med låg SOC så släppte inte systemet på att effekt till motorerna. Hade det bara vart att batteriet var kallt och inte "orkat" leverera ström hade vi sett en rejäl spänningsdropp, antagligen under den spänningen som en äldre M3P ger vid full gas och låg SOC. Ju mer effekt man tar ut ur ett batteri desto mer sjunker spänningen, och med lägre SOC ökar inre resistansen och då vill batterispänningen sjunka ännu mer för samma effekt. Här hade absolut Tesla "skyddat" batteriet mot höga strömmar vid lägre SOC, det gärs lämpligen genom att begränsa ström och/eller min-spänning. En äldre M3P låter spänningen sjunka ned mot 270V någonstans(minns inte exakt) medan 21 M3P tidigare stoppade på 295V. Nu släpper även '21 M3P ned spänningen till samma nivåer ungefär. Då kan vi räkna med samma effekter också, såvida batterierna har samma egenskaper när det gäller att leverera ström(inre resistans) och om batterierna har samma temperatur.
När det gäller batteritemperaturen så har jag inte sett några direkta skillnader. Har oftast telen igång med SMT (liggandes på laddplats såklart) och tittar så jag har ngt att göra till och från jobbet. Mitt batteri hamnar fortfarande på 12 grader efter tillräckligt lång körning. Har jag planerat avresa kan det vara betydligt varmare men då tar octovalven värmen och efterhand blir det 12C. Startar jag ovärmt, värms det med en eller två grader per mil(grovt) och stannar på 12C.
Som jag skrev i mitt inlägg, "eivissa" hade dock batteriet varmare än det blir vid normal körning, om han förvärmt för SuC eller kört det varmt vet jag inte.
Man skulle kunna önska sig en lösning där Tesla ger M3P möjlighet att styra batterivärmen lite mer, tex i track mode.
I övrigt så önskar jag inte att de slutar ta värme från batteriet då hela iden med octovalve och att använda överskottsvärme är riktigt bra. Sunt framtidstänk. Personligen är jag lätt beredd att offra effekt när SOC är låg(jag kommer ändå aldrig att pina mitt batteri under 20% SOC, m.ht mina erfarenheter av lithiumbatterier i andra applikationer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Batteriet i 2019/2020 m3p ligger runt 25 grader även vid vinterkörning, så om 2021 sjunker till ~12 grader så blir det en jäkla skillnad på effekt oavsett SOC.
Tänkte att en firmware uppdatering borde sluta suga ur tempen vid ~ 20 grader, alternativt en Sport/Eco inställning som styr batteritemp på 2021an
Tänkte att en firmware uppdatering borde sluta suga ur tempen vid ~ 20 grader, alternativt en Sport/Eco inställning som styr batteritemp på 2021an
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
AAKEE: Har du möjlighet att testa hur accelerationen är i intervallet 80-120 km/h på din M3P -21:a? Kanske runt 20 % SOC och då ej när man precis laddat så att batteriet är varmt. Eller vid 30-40 % SoC är såklart också av intresse. 0-100 intresserar mig inte lika mycket utan det är vardagskörningen med rejält bra acceleration vid omkörningar som ligger mig varmt om hjärtat.
Jag och frun är sugna på köp nu efter att Tesla verkar, i alla fall delvis, ha åtgärdat problemet men det vore bra med lite mer "bevis" på att effekten är ok nu.
Han som testade i Tyskland verkade ju ha rätt varmt batteri som det skrevs om, så det känns inte som att jag vågar lita på det riktigt.
Om det blir köp sedan kan man ju alltid använda din referral kod
Jag och frun är sugna på köp nu efter att Tesla verkar, i alla fall delvis, ha åtgärdat problemet men det vore bra med lite mer "bevis" på att effekten är ok nu.
Han som testade i Tyskland verkade ju ha rätt varmt batteri som det skrevs om, så det känns inte som att jag vågar lita på det riktigt.
Om det blir köp sedan kan man ju alltid använda din referral kod
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Jag kan testa lite försiktigt.Agathorn skrev:AAKEE: Har du möjlighet att testa hur accelerationen är i intervallet 80-120 km/h på din M3P -21:a? Kanske runt 20 % SOC och då ej när man precis laddat så att batteriet är varmt. Eller vid 30-40 % SoC är såklart också av intresse. 0-100 intresserar mig inte lika mycket utan det är vardagskörningen med rejält bra acceleration vid omkörningar som ligger mig varmt om hjärtat.
Jag och frun är sugna på köp nu efter att Tesla verkar, i alla fall delvis, ha åtgärdat problemet men det vore bra med lite mer "bevis" på att effekten är ok nu.
Han som testade i Tyskland verkade ju ha rätt varmt batteri som det skrevs om, så det känns inte som att jag vågar lita på det riktigt.
Om det blir köp sedan kan man ju alltid använda din referral kod
Som jag har beskrivit innan kommer jag vara restriktiv med att belasta batteriet hårt under 20% SOC.
Sen har jag ju rätt nya dubbade vintersäck så jag kommer vara lite försiktig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
okej jag förstår. Om du istället vill testa lite vid 25% eller 30% soc så mottages det tacksamt också! .11-versionen bör ju också ha höjt effektsiffrorna en del sedan tidigare mätningar
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Japp, jag gör det jag tycker är okey. Någon kort burst vid 20% är ok, dock har jag bestämt mig för att vara snäll mot batteriet under 20%.Agathorn skrev:okej jag förstår. Om du istället vill testa lite vid 25% eller 30% soc så mottages det tacksamt också! .11-versionen bör ju också ha höjt effektsiffrorna en del sedan tidigare mätningar
Läs detta inlägg på TMC, eivissa har loggat både tidigare mjukvara och 2021.4.11. Rätt stor skillnad:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5383028
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Ja jag såg det inlägget och kikade på graferna. Får väl dock säga att jag inte tycker att det är jättelovande när 100-120 km/h tar 5 sekunder. Såg film på en ID3:a med bara 5 mil range kvar som gjorde samma acceleration på 2 sekunder. Visst det är snabbare än tidigare i alla fall men fortfarande rejält slött.AAKEE skrev:Japp, jag gör det jag tycker är okey. Någon kort burst vid 20% är ok, dock har jag bestämt mig för att vara snäll mot batteriet under 20%.Agathorn skrev:okej jag förstår. Om du istället vill testa lite vid 25% eller 30% soc så mottages det tacksamt också! .11-versionen bör ju också ha höjt effektsiffrorna en del sedan tidigare mätningar
Läs detta inlägg på TMC, eivissa har loggat både tidigare mjukvara och 2021.4.11. Rätt stor skillnad:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5383028
Men om det är så att 100-120 vid 20% SoC t.ex. tar 1-2 sekunder så är jag nöjd! Sedan är det ju många variabler involverade såklart, inte minst temperatur.
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Man får kanske ta något av värdena för ID3 med en nypa salt? Jag har grejat mycket med trimning, effektmätningar och accelerationstester. Har lite utrustning för det också.Agathorn skrev:[
Ja jag såg det inlägget och kikade på graferna. Får väl dock säga att jag inte tycker att det är jättelovande när 100-120 km/h tar 5 sekunder. Såg film på en ID3:a med bara 5 mil range kvar som gjorde samma acceleration på 2 sekunder. Visst det är snabbare än tidigare i alla fall men fortfarande rejält slött.
Men om det är så att 100-120 vid 20% SoC t.ex. tar 1-2 sekunder så är jag nöjd! Sedan är det ju många variabler involverade såklart, inte minst temperatur.
ID3 Pure performance ska ha 150kW effekt? Tjänstevikt 1805-1934kg?
Om vi tänker oss 100-120 på 2s så är det i närheten av den Audi biturbo jag nyligen sålde(ca 320hk, och 1820kg tjänstevikt). Det låter kantboll på möjligt med Id3.
20km/h fartändring på 2s är 0.283G
Med en vikt på 1850kg blir det en accelererande kraft av 5136N. Vid den genomsnittsliga farten 110km/h blir det en accelererande effekt på 156.9kW.
Motoreffekten som krävs skall övervinna rull- och luftmotstånd utöver accelerationen. Vid 110km/h ligger det på i storleksordningen 20kW, så vi behöver 177kW i snitt mellan 100-120 för att klara 2s. Vw uppger 150kw motoreffekt, och vi vet att en Tesla model 3 ger mest effekt vid kring 80km/h, sedan minskar effekten med ölande fart. Väldigt troligt att det är minst lika uttalat på Id3 som enligt det jag läste bara går 160km/h.
Så om det stämmer ger Vw Id3 20% mer effekt än fabriksspecen vid 5mil range.
En viktig parameter i dessa sammanhang är SOC samt batteritemperatur. Bägge är hämmande för batteriets möjlighet att leverera ström men tillsammans blir det värre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Jag räknade inte exakt men kanske runt 2 sekunder? I alls fall rejält snabbare än 5.
Slutet av videon.
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Hinner inte kolla nu, middagsdags. Kollar senare.Agathorn skrev:
Jag räknade inte exakt men kanske runt 2 sekunder? I alls fall rejält snabbare än 5.
Slutet av videon.
Tog en sväng när jag ändå skulle iväg.
DET ÄR -5 ute, bilen hade stått två timmar i garage sen jag kom från jobbet, började med batteritemp 10 grader.
Det snöar och är i grunden lite isbelagd väg. Fick leta för att hitta någorlunda fäste, är dock inte säker på att effekten inte drogs ned pga hjulspinn. Man hörde att hjulen slirade vid alla repor, och vid några fick jag aningen bättre fäste.
Har även filmat accelerationer, men de får komma senare.
Här 21% SOC Jag tror inte det är något problem att klara 100-120 under två s, butt-dynon gissar på mellan 1.5 och 2, antagligen strax under 2s.
Notera att batteritempen är 18 grader. Började med 10C och den steg mot klassiska 12 grader, som brukade vara konstant. När SOC gick ned ökar batteritempen vilket den inte gjorde innan. Antagligen en av anledningarna att de kan släppa på mer effekt nu.
Bilen går rätt bra ned till 21% SOC nu, jag anar att det hade blivit mer klipp om jag fått fäste. Känslan vid 120 km/h är att det är lite mer, kanske 10-15%, än min (sålda) Audi biturbo med cirka 320hk.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
[Edit]Lånade frugans telefon och handklockade 100-120, ganska primitivt men tiden verkar ligga på 1.5-1.6sAAKEE skrev:Hinner inte kolla nu, middagsdags. Kollar senare.Agathorn skrev:
Jag räknade inte exakt men kanske runt 2 sekunder? I alls fall rejält snabbare än 5.
Slutet av videon.
Tog en sväng när jag ändå skulle iväg.
DET ÄR -5 ute, bilen hade stått två timmar i garage sen jag kom från jobbet, började med batteritemp 10 grader.
Det snöar och är i grunden lite isbelagd väg. Fick leta för att hitta någorlunda fäste, är dock inte säker på att effekten inte drogs ned pga hjulspinn. Man hörde att hjulen slirade vid alla repor, och vid några fick jag aningen bättre fäste.
Har även filmat accelerationer, men de får komma senare.
Här 21% SOC Jag tror inte det är något problem att klara 100-120 under två s, butt-dynon gissar på mellan 1.5 och 2, antagligen strax under 2s.
Notera att batteritempen är 18 grader. Började med 10C och den steg mot klassiska 12 grader, som brukade vara konstant. När SOC gick ned ökar batteritempen vilket den inte gjorde innan. Antagligen en av anledningarna att de kan släppa på mer effekt nu.
Bilen går rätt bra ned till 21% SOC nu, jag anar att det hade blivit mer klipp om jag fått fäste. Känslan vid 120 km/h är att det är lite mer, kanske 10-15%, än min (sålda) Audi biturbo med cirka 320hk.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: M3P går in i limp mode (Tesla Björns video)
Härligt, stort tack! Då känns ju kraften som faktiskt rätt ok även nere vid 20% SOC! Inte några 450 hästar som Teslas siffror säger men acceptabelt! Oftast har man ju mer än 20% kvar och då lär ju effekten vara klart högre.
Då får man kanske börja fundera på ett köp
Då får man kanske börja fundera på ett köp