Men vad är det du surrar om? Frågan var ”varför är elbilar så billiga i Norge?” Svaret är pga frånvaron av moms. Det verkar som du tror att pga stor efterfrågan på elbilar så är priserna på elbilar lägre i Norge, så är det inte eftersom nettopriserna faktisk i många fall är högre i Norge. Det är ju precis tvärtom mot vad du skriver. Känns ju inte som någon rocket science att förstå? Jag trodde du hade bott i Norge, så du av någon borde ju förstå hur det hänger ihop här?martinot skrev:Fel. Det påverkar absolut.HelectriC skrev:Att fossilbilar är dyra har ju tex ingenting att göra med att elbilar är billiga.
Att deltat är extremt stort mellan fossilbilar och elbila i Norge. -> Leder till högre volymer med elbilar (högst i världen i Norge). -> Dessa större volymer och större andel på marknaden leder i sin tur leder till högre konkurrens och vilja att vara med och slåss inom det segmentet. -> Denna starka konkurrensvilja och stora relativa volym på marknaden i sin tur bidrar oftast till att få mer konkurrenskraftiga och lägre priser hos slutkunder.
Så länge elbilar i Sverige och andra länder är en mycket liten nischprodukt så kommer tillverkarna att vilja kompensera detta med att ha högre vinstmarginal på varje enskild produkt. -> Högre priser på elbilar för oss nischade kunder.
Man måste kanske ha en viss liten ekonomisk förståelse för att följa med i detta resonemang, men är knappast någon "rocket science" heller.
Flyttsakstullfrihet från Norge
Moderator: Redaktion
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Elbilar är väl också undantagna dom registreringsavgifter man har på nya bilar i norge.HelectriC skrev:"Frågan var ”varför är elbilar så billiga i Norge?” Svaret är pga frånvaron av moms.
Det är ju det som gör ”norgescenariet” så svårt att upprepa. Det kräver ju ganska omfattande skattehöjningar på nya bilar.
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Exakt! Du (och säkert majoriteten här) har förstått sammanhanget.Fredrik j skrev:Registreringsavgifterna i norge har ju funnits så länge att samhället har anpassat sig till det. Att en familjebil kostar 1 miljon är normalt. Det är ju därför elbilar slagit så bra när dom relativt är extremt billiga.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Men återigen, det har ju inget med ursprunglig fråga att göra. Bilen är ju inte billigare i Norge pga att samhället har anpassat sig till högre priser, jeez face palm. Det gör möjligen att fler handlar bil, men priset i sig kommer ju inte av att fler kan/vill betala högre pris. Det är ju kontraproduktivt, då borde ju priserna vara ändå högre.martinot skrev:Exakt! Du (och säkert majoriteten här) har förstått sammanhanget.Fredrik j skrev:Registreringsavgifterna i norge har ju funnits så länge att samhället har anpassat sig till det. Att en familjebil kostar 1 miljon är normalt. Det är ju därför elbilar slagit så bra när dom relativt är extremt billiga.
Vi tar det igen, för de som inte förstår. Pris på elbil i Norge är lågt pga att det är ett rent nettopris, inga skatter eller några avgifter. Det man betalar för en elbil i Norge går oavkortat till säljande organisation.
Sluta blanda ihop två olika frågor, varför en elbil är billig är inte samma fråga som varför en elbil säljer bra. De hänger ihop, men det är inte samma fråga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Köper du en elbil går pengarna oavkortat till säljande organisation. Köper du en fossilbil får du utöver bilens nettokostnad även betala en stor del till staten. Detta gör att elbilen blir relativt billig. Att du bor i Norge och inte inser det är ju häpnadsväckande. Vilken är din förklaring till elbilens framgång i Norge. Den saknar ju motstycke.HelectriC skrev:
Vi tar det igen, för de som inte förstår. Pris på elbil i Norge är lågt pga att det är ett rent nettopris, inga skatter eller några avgifter. Det man betalar för en elbil i Norge går oavkortat till säljande organisation.
Sluta blanda ihop två olika frågor, varför en elbil är billig är inte samma fråga som varför en elbil säljer bra. De hänger ihop, men det är inte samma fråga.
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?
Elbilist sedan 2014
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Trådskaparen frågade varför elbilar är billigare i Norge och listade upp listpriset på ett urval länder. Svaret på den frågan är ju att priset i Norge är ett nettopris medans man i övriga länder betalar olika nivåer av moms. Jag vet precis hur det går till här, men det verkar vara flera här som inte vill eller kan förstå detta! Elbilens pris kontra fossilbilens pris i Norge har ju inget med elbilens pris jämfört med elbilar i andra länder att göra. Läs detta några gånger så förstår du att diskussionen är absurd. Läs ursprungsfrågan och mitt svar, så förstår du förhoppningsvis. Frågan handlar ju inte om hur populär elbilen är i Norge, enbart varför priset är lägre jämfört med andra länder.Fredrik j skrev:Köper du en elbil går pengarna oavkortat till säljande organisation. Köper du en fossilbil får du utöver bilens nettokostnad även betala en stor del till staten. Detta gör att elbilen blir relativt billig. Att du bor i Norge och inte inser det är ju häpnadsväckande. Vilken är din förklaring till elbilens framgång i Norge. Den saknar ju motstycke.HelectriC skrev:
Vi tar det igen, för de som inte förstår. Pris på elbil i Norge är lågt pga att det är ett rent nettopris, inga skatter eller några avgifter. Det man betalar för en elbil i Norge går oavkortat till säljande organisation.
Sluta blanda ihop två olika frågor, varför en elbil är billig är inte samma fråga som varför en elbil säljer bra. De hänger ihop, men det är inte samma fråga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Precis! Äntligen en som förstår, tack! Började nästan tro jag var knäppKlintan skrev:Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Det hänger ihop - vilket de flesta (men tydligen inte alla) har förstått.Klintan skrev:Det var ju inte att elbilen var relativt billig, det var ju att elbilen var billig i Norge jämfört med i Sverige som var frågan?
När en vara får stora volymer på en marknad (som tex. elbilar i Norge som utgör mer än 50% av nybilsförsäljningen) så ökar konkurrensen, och därmed oftast också att priserna sjunker med ökad konkurrens. Det som man tidigare hade relativt liten försäljning av med höga vinstmarginaler, pressas med ökad marknadskonkurrens prisnivåerna neråt för att ersättas med lägre vinstmarginaler per såld produkt, men som kompenseras av allt högre volymer totalt sätt för försäljarna/tillverkarna.
Den stora skillnad mellan Norge och Sverige gällande priserna beror på momsen som vi har på elbilar i Sverige, men det är inte den enda skillnaden om man räknar på priserna på många bilmodeller.
Den övriga skillnaden (utöver skillnaden i moms som är 20% av priset i Sverige) förklaras alltså av att elbilar (än så länge) är mer av en nischprodukt i Sverige, som säljs i mycket lägre volymer än i Norge, men som då oftast kompenseras för tillverkarna med att de kan ha en högre vinstmarginal per såld bil (vilket ger ett högre pris till oss kunder i slutändan).
Detta är den främsta orsaken till att Tesla (och andra elbilstillverkare) ofta har lägre priser i Norge jämfört med i Sverige för många av sina modeller, även om du skulle lägga på den svenska mervärdesskatten på priset innan du gör en prisjämförelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Mycket tjatter här just nu
Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten. Ju dyraste bil du köper, desto mer "spar" du på momsen, däremot så faller ju antalet som kan köpa bilen drastiskt så jag skulle nog köra på en M3 sr+ eller LR. Alternativt Mustang Mach-e
Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten. Ju dyraste bil du köper, desto mer "spar" du på momsen, däremot så faller ju antalet som kan köpa bilen drastiskt så jag skulle nog köra på en M3 sr+ eller LR. Alternativt Mustang Mach-e
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
https://letmegooglethat.com/?q=ta+med+b ... ll+sverigealvenzo skrev:Mycket tjatter här just nu
Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten.
Olika tidskrav gäller om du är inflyttare eller återvändare:
Tidskrav för inflyttare: Fordonet ska under minst sex månader före inflyttningen ha ägts av dig och använts av dig eller din familj i det land utanför EU, där du har haft din normala bostad.
Tidskrav för återvändare: Fordonet ska under minst ett år före du återvänder ha ägts av dig och använts av dig eller din familj i det land utanför EU där du har vistats. Du ska också ha haft behov av fordonet under vistelsen i det land utanför EU där du har vistats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Med andra ord så gäller inte alls 6 månader, utan 12 för alla svenskar, som jag samartinot skrev:https://letmegooglethat.com/?q=ta+med+b ... ll+sverigealvenzo skrev:Mycket tjatter här just nu
Är ni säkra på att det är 6 månader man ska äga bilen innan flytt? Jag trodde det var ett år. Kan dock ha blandat ihop det med att man måste äga bilen i ett år efter flytten.
Olika tidskrav gäller om du är inflyttare eller återvändare:
Tidskrav för inflyttare: Fordonet ska under minst sex månader före inflyttningen ha ägts av dig och använts av dig eller din familj i det land utanför EU, där du har haft din normala bostad.
Tidskrav för återvändare: Fordonet ska under minst ett år före du återvänder ha ägts av dig och använts av dig eller din familj i det land utanför EU där du har vistats. Du ska också ha haft behov av fordonet under vistelsen i det land utanför EU där du har vistats.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Återvändare om man varit i Norge med d-nummer och fortfarande varit folkbokförd i Sverige. I mitt fall räknades vi som inflyttare då vi folkbokfört oss i Norge.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 16 mar 2021 23:32
Re: Flyttsakstullfrihet från Norge
Nytt off topic: Om begagnatpriserna är så pass mycket lägre i Norge (pga större utbud), kan det då vara värt att importera en Tesla trots tull och moms? Eller är det då bättre att satsa på annat Eu-land? Känns å andra sidan som att importbilar är nackdel på andrahandsmarknaden i Sverige. Jag har märkt att jag själv reagerar när en bil är importerad men jag vet inte varför det egentligen skulle vara sämre? Är det att det inte går att spåra lika lätt hur bilen ägts i ursprungslandet? Garanti och liknande gäller väl oavsett?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart