Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av DanneLKPG »

Tycker inte det ser bra ut. För mycket oanvänd yta som i det fula gränssnittet till ID.3 och ID.4.
Dock lär den ju skilja lite till Model 3 och Y då bilden är från Model S.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Jontez »

I en av facebookgrupperna skrivs de om att man med fördel tar ut USB-minnet när man ska installera uppdateringarna. Kanske kan lösa problemet?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LarsL »

Jag fick detta felmeddelande några gånger och det åtgärdades då tillfälligt genom att ta ur och sätta tillbaka minneskortet. Nu testade jag att byta tillbaka till min ”gamla” adapter med USB och lightning uttag och sedan dess har jag inte fått felet. Gillar inte den gamla adaptern för den är så stor och riskerar att skadas.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Tellus »

Ser ut som Nokia Windows Phone :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av 4Head »

Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.

Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av DanneLKPG »

4Head skrev:
Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.

Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam. Vissa kort är specifikt kontrollerade för Dashcam-användning.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av LasseTM »

DanneLKPG skrev:
4Head skrev:
Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.

Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Varför är det bättre?
Jag körde på m.2 SSD innan och hade sällan problem, idag kör jag precis som du säger på high endurance SD-kort och tycker att filmerna ganska ofta "hoppar" mitt i.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

LasseTM skrev:
DanneLKPG skrev:
4Head skrev:
Kör en ssd för mina dashcam klipp, enda problemet jag haft (innan 2021.4) är sentry klipp som blivit korrupta på något sätt. Kan komma upp en notifikation på 5 händelser, när man sedan kikar så är det istället ett klipp på 40-50 minuter och försöker man spela det så hoppar den mellan vad ser ut som första och sista bilden i klippet konstant.

Hänt två gånger nu och båda gångerna är jag ganska säker på att jag aktiverat sentry från telefonen efter bilen varit parkerad i några timmar. Kan nog vara det.
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Varför är det bättre?
Jag körde på m.2 SSD innan och hade sällan problem, idag kör jag precis som du säger på high endurance SD-kort och tycker att filmerna ganska ofta "hoppar" mitt i.
Tidigare så hade jag SD-läsare med Endurance-kort från Samsung, och hade en hel del problem mellan varven. Bytte sedan till en SSD från Samsung, och i princip så är alla problem borta. Enormt mycket mer nöjd med den lösningen. Gillade dock inte att disken "åkte runt" löst i botten på det främre mittkonsolfacket, så köpte en ordentlig USB-hubb från Taptes med eget specialfack för SSD där den sitter fast med magneter.

Senaste 21.4.12-uppdateringen kraschade dock TeslaCam-disken (Samsung SSD), medans musikminnet med MP3:or (USB-sticka från Sony) klarade sig.

Fick formatera om SSD:en i datorn och lägga in TeslaCam-foldern (gick inte att formera innifrån Teslan), och sedan har den fungerat klockrent igen.

Felet om USB-enheter kommer dock med jämna mellanrum, men försvinner när jag kopplar ur 1 eller 2 av mina Xbox-kontrollers, men någon gång kommer det även utan att någon Xbox-kontroller är inkopplad.

Har dock aldrig någonsin haft felet innan 2021.4.12, så skall felanmäla det till Tesla, och uppmanar er andra med liknande problem att också göra så (se bild nedan hur mitt USB-fel i 4.12 ser ut). Ju fler som anmäler, desto troligare att de lägger resurser på att felsöka och rätta felet.


Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Curik »

DanneLKPG skrev:
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Fast så är det tyvärr inte. Den wear leveling som finns på SSD:er är oftast mer avancerad än motsvarigheterna som finns på SD-kort av HE-typ. Vissa HE-kort har ingen wear leveling alls.
Jag läste ett paper om detta för några månader sedan men hittar det inte nu, men det var stor skillnad. Vilket ju inte är så konstigt då controllern på en SSD är enorm i jämförelse.
Och SSD:er är större så det tar ännu längre tid att tugga igenom dom av den anledningen också.

Tror dom flesta provat detta i praktiken också. För mig var det jättetydlig skillnad (gick igenom 3-4 olika läsare och några olika HE-kort), på båda bilarna jag haft.
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av lukas_zajac »

Efter installation av 2021.04.12 fick jag notis att ny navigationsdata finns tillgänglig och kommer att laddas när bilen blir ansluten till wi-fi. Tyvärr har det inte hänt, efter natten datan var fortfarande från 2019, tydligen samma bugg som förra året som hindrar installation. Eller någon som har navigation 2021?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Johnalm »

Jag har samma mjukvara, men på mina kartor står det "Bilder 2021" och 2021 Google. Däremot ser jag att bilderna från mitt område är minst två år gamla...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av taliz »

Curik skrev:
DanneLKPG skrev:
MicroSD-kort (rating: high endurance) + USB-läsare är bättre än SSD för Sentry Cam.
Fast så är det tyvärr inte. Den wear leveling som finns på SSD:er är oftast mer avancerad än motsvarigheterna som finns på SD-kort av HE-typ. Vissa HE-kort har ingen wear leveling alls.
Jag läste ett paper om detta för några månader sedan men hittar det inte nu, men det var stor skillnad. Vilket ju inte är så konstigt då controllern på en SSD är enorm i jämförelse.
Och SSD:er är större så det tar ännu längre tid att tugga igenom dom av den anledningen också.

Tror dom flesta provat detta i praktiken också. För mig var det jättetydlig skillnad (gick igenom 3-4 olika läsare och några olika HE-kort), på båda bilarna jag haft.
Jepp, det sitter SSDs i laptops av en anledning.
Det krävs helt enkelt för att det ska ge tillräcklig prestanda, och hålla i längden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av 4Head »

USB problem åsido, någon annan som märkt en markant förbättring med regen vid kalla temperaturer efter senaste uppdateringen? Har aldrig min bil på laddning under nätterna och innan uppdateringen var det ingen regen alls (fick alltså använda bromsen :o ) och kanske 25-30% av max effekt man kan få ut från bilen. Den har då stått ute i minusgrader minst 12 timmar.

Jämfört med nu så kanske låser sig max 50% av regen och 10% av effekten, oavsett hur kallt det varit. Gått ner minst till. Jag började fundera på att sälja min och köpa ny med värmepump, det var verkligen inget roligt att köra kortare turer under vintern.
Senast redigerad av 4Head, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Tellus »

4Head skrev:
USB problem åsido, någon annan som märkt en markant förbättring med regen vid kalla temperaturer efter senaste uppdateringen? Har aldrig min bil på laddning under nätterna och innan uppdateringen var det ingen regen alls (fick alltså använda bromsen :o ) och kanske 25-30% av max effekt man kan få ut från bilen. Den har då stått ute i minusgrader minst 12 timmar.

Jämfört med nu så kanske låser sig max 50% av regen och 10% av effekten, oavsett hur kallt det varit.
Fråga är om det är motorerna som bromsar eller skivbromsarna. Tidigare har inte skivbromsarna varit inblandade.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av 4Head »

Tellus skrev:
4Head skrev:
USB problem åsido, någon annan som märkt en markant förbättring med regen vid kalla temperaturer efter senaste uppdateringen? Har aldrig min bil på laddning under nätterna och innan uppdateringen var det ingen regen alls (fick alltså använda bromsen :o ) och kanske 25-30% av max effekt man kan få ut från bilen. Den har då stått ute i minusgrader minst 12 timmar.

Jämfört med nu så kanske låser sig max 50% av regen och 10% av effekten, oavsett hur kallt det varit.
Fråga är om det är motorerna som bromsar eller skivbromsarna. Tidigare har inte skivbromsarna varit inblandade.
Tror inte de skulle få för sig det, borde inte bromspedalen sjunka ner i så fall precis som den gör när den bromsar automatiskt vid autopilot eller lägger i den automatiska stoppbromsen?

Jag har även märkt att räckvidd ökat och Wh/km minskat (även under förra veckan då det var ännu kallare). Vore intressant att få reda på vad som förbättrats.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av mikebike »

I mitt fall har förbrukningen vid parkering ökat markant efter senaste uppdateringen. Jag får nog skapa ett serviceärende.

Fredag till lördag drog den 10% med aktivt Vaktläge.
Söndag till tisdag drog den 7% med avstängt Vaktläge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av MarcusC »

mikebike skrev:
I mitt fall har förbrukningen vid parkering ökat markant efter senaste uppdateringen. Jag får nog skapa ett serviceärende.

Fredag till lördag drog den 10% med aktivt Vaktläge.
Söndag till tisdag drog den 7% med avstängt Vaktläge.
Min hade ökat jättemycket från årsskiftet (tror jag).
Jag har inget vaktläge på, men ändå drog den någon/några mil per dag.

Men häromveckan insåg jag att jag råkat använda mig av featuren att den ska vara varm vid 07:00 trots att jag inte laddar hemma
Men jag jobbar ju hemifrån nu och använder inte bilen förrän eftermiddagen så jag märkte aldrig att den var varm och skön på morgonen :lol: :lol: :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Gasglad »

Jag tycker det låter som om man fasförskjuter motorerna när man släpper gasen och bilen är kall. Dvs man bromsar med motorerna och genererar värme i dem som sedan används för batterivärmning. Min förbrukning har gått ner markant och regen kommer mycket fortare
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av 4Head »

Gasglad skrev:
Jag tycker det låter som om man fasförskjuter motorerna när man släpper gasen och bilen är kall. Dvs man bromsar med motorerna och genererar värme i dem som sedan används för batterivärmning. Min förbrukning har gått ner markant och regen kommer mycket fortare
Det låter logiskt. Att batterierna inte kan ta emot hög effekt när de är kalla går nog inte riktigt att komma runt, men att använda överskottsenergin på annat sätt (t.ex. värma batteriet) borde definitivt vara möjligt.
mikebike skrev:
I mitt fall har förbrukningen vid parkering ökat markant efter senaste uppdateringen. Jag får nog skapa ett serviceärende.

Fredag till lördag drog den 10% med aktivt Vaktläge.
Söndag till tisdag drog den 7% med avstängt Vaktläge.
Du har inte råkat sätta igång någon ny häftig funktion i samband med autopilot provperioden? T.ex. summon standby eller liknande.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Curik »

Sedan senaste uppdateringen så är min Spotify så slö att den knappt är värd att använda. Märks att dom är mer defensiva i hur dom hämtar hem album-bilder och ibland tar det flera sekunder innan du kan se vilken låt du precis bytt till.

Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Xeik »

Curik skrev:
Sedan senaste uppdateringen så är min Spotify så slö att den knappt är värd att använda. Märks att dom är mer defensiva i hur dom hämtar hem album-bilder och ibland tar det flera sekunder innan du kan se vilken låt du precis bytt till.

Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Samma här.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Nej. Bara Advanced (= beta) som fått den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Curik »

martinot skrev:
Curik skrev:
Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Nej. Bara Advanced (= beta) som fått den.
Hur vet du det? Kunde inte hitta någon information om vad som pushats ut för vilken typ på Teslafi.

Jag har kört Standard sedan i Oktober. Installerade nya versionen i lördags.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
martinot skrev:
Curik skrev:
Skämsigt dåligt. Den här versionen ligger ju på deras stable branch?
Nej. Bara Advanced (= beta) som fått den.
Hur vet du det? Kunde inte hitta någon information om vad som pushats ut för vilken typ på Teslafi.

Jag har kört Standard sedan i Oktober. Installerade nya versionen i lördags.
Ok, då har jag fel information. Tack för korrigeringen!

Förvånad att de gått ut med den som Standard med tanke på att den verkar så buggig. Då håller jag helt 100% att det är mycket dåligt av Tesla, och dessutom extremt märklig release att släppa så tidigt som standard.

Känns som 21.14.12 kommer behöva med massor av mer både testning och felrättningar. Den är verkligen inte i bra skick. Inte minst pga. alla USB-problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Coolio »

Nu skickas mkt data till och ifrån Teslan, undrar om 2021.4.12.5 är på g?
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Skriv svar