Stänkskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Stänkskydd

Inlägg av Gasglad »

Det är skit! Har beställt eftermarknadsskydd
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 20 feb 2019 21:22
Ort: Nacka strand

Re: Stänkskydd

Inlägg av Vkium »

Jag hämtade ut för några dagar sedan på servicecenter segeltorp och installerade bara den mindre delen av de båda idag (fick tips på servicecenter att den stora kan skrapa i backen)

Notera att man kan dra ner ”rocker panel” så att en klämma 10cm bak lossar. framgick ej av instruktionen. Bara å klicka tbx sen.

Först upptäckte man då massa lera bakom det man öppnade upp. Knackade bort det...

Trixigt att få in ena klämman ytterst (steg 6 i instruktionen). fick lägga in klämman först å sen fixera med mejsel medans jag tryckte upp ”the rocker panel” på plats igen. Tog väl en 40 minuter istället för 10 minuter pga av det.

Ja, man blev lite förvånad att den inte hade smartare passform lite häråvar.

Men:

Inte så mycket ny skit på sidorna av bilen idag efter blöt grusväg + motorväg. Tycker den varit lite överkänslig på att bli skitig innan. De är ju rätt diskreta också (små).

3/5 i betyg och är bättre än utan!
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
tesla_wonderer
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 dec 2019 19:54

Re: Stänkskydd

Inlägg av tesla_wonderer »

Gasglad skrev:
Det är skit! Har beställt eftermarknadsskydd
Hej

Någon länk till dessa?
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av Jerker »

tesla_wonderer skrev:
Gasglad skrev:
Det är skit! Har beställt eftermarknadsskydd
Hej

Någon länk till dessa?
Läs längre upp i den här tråden så hittar du länkar.
Användarvisningsbild
tesla_wonderer
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 dec 2019 19:54

Re: Stänkskydd

Inlägg av tesla_wonderer »

Någon som testa dessa från RPM?
https://www.rpmtesla.com/products/model ... et-of-4-39

Verkar som den uppdaterade versionen inte behövs borras. Vilket är juste för de som har förmånsbil och inte får göra inverkan på bilen..
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Re: Stänkskydd

Inlägg av Max79 »

Wow, hämtade mina ifrån Tesla och monterade dom. Detta är riktigt skräp! :evil:

Hur kan de på allvar lämna ut de här stänkskydden med SÅ dålig passform? De skrapar ju i marken vid minsta lilla farthinder eller ojämnhet i marken. Tycker mig nästan märka att de tar i marken vid kraftiga accelerationer också.
Vad i hela friden är detta?! Och med tanke på videon tidigare i tråden om hur mycket skräp som fastnar bakom skydden så måste detta åtgärdas snabbt. Seriöst, en bil för över 700k ska inte ha dessa problem! :shock:
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Stänkskydd

Inlägg av Spfere »

Såg häromdan att farsans E-class Coupe från 2017 inte har några stänkskydd den heller xD, noterade det liksom, huh... undrar om de har stänkdskydd som man säljer och monterar själv gladleligen... Eller om det är en som unik sak för Tesla.
M3 LR AWD Midnight Silver
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Stänkskydd

Inlägg av TBC »

Köpte hamphi stänkskydd. Monterade bak först och de satt perfekt. När jag sedan monterade fram så tycker jag att det glappar överallt. Satte de två medföljande fästen utanpå stänkskyddet och tryckte därefter in själva ploppen och sedan borrade jag ett hål i övre och satte dit de medföljande skruven uppe på hörnet. Glappar dessa stänkskydden för er också?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Stänkskydd

Inlägg av martinot »

renes skrev:
Svim skrev:
renes skrev:
Nu hämtade jag stänkskydden och de ser helt annorlunda ut än jag förväntade mig. Man får ett par, dvs fram, inte bak. Man får dem i två delar, en "mud flap" och en "splash guard" och man kan välja om man monterar den mindre eller båda så att den blir större. Se installationsmanual i bilaga.
Får man inte hjälp hos Tesla med montering? Borde ju absolut fixas av dom på plats?
Det verkar inte så. Man får kartongen i handen. Men om man ber om att få dem monterade kanske de gör det? Värt att prova när du hämtar. Jag frågade inte.
Ja, de kan monteras mot en mindre kostnad hos SC. Gjorde själv så (inte värt tiden att pyssla med det själv på en förmånsbil). Valde bara den kortare varianten och tyckte det blev helt OK.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Stänkskydd

Inlägg av steffe68 »

TBC skrev:
Köpte hamphi stänkskydd. Monterade bak först och de satt perfekt. När jag sedan monterade fram så tycker jag att det glappar överallt. Satte de två medföljande fästen utanpå stänkskyddet och tryckte därefter in själva ploppen och sedan borrade jag ett hål i övre och satte dit de medföljande skruven uppe på hörnet. Glappar dessa stänkskydden för er också?
Har också Hamphis men inget glapp. De sitter fint efter 1500 mil :)
2023 M3P vit/vit
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: Stänkskydd

Inlägg av bearBrum »

Efter en helg med Model3 är det utan tvekan sämre ljudisolering än i den Audi A4 2015 som den ersatte, men det var väl rätt väntat. Så här i grustider smattrar det rätt bra i hjulhusen när småsten dras upp, gilla läget eller finns det någon fiffig lösning typ gummispray eller dyl?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Stänkskydd

Inlägg av Tellus »

steffe68 skrev:
TBC skrev:
Köpte hamphi stänkskydd. Monterade bak först och de satt perfekt. När jag sedan monterade fram så tycker jag att det glappar överallt. Satte de två medföljande fästen utanpå stänkskyddet och tryckte därefter in själva ploppen och sedan borrade jag ett hål i övre och satte dit de medföljande skruven uppe på hörnet. Glappar dessa stänkskydden för er också?
Har också Hamphis men inget glapp. De sitter fint efter 1500 mil :)
Kommer lätt in smuts och sand mellan skyddet och lacken med lackskador som följd. Gäller att ha slitstark skyddsfilm under och kontrollera ibland. Därför jag bytte till biltema typen, då är anläggningsytan endast vid insidan av skärmkanten.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Stänkskydd

Inlägg av steffe68 »

Tellus skrev:
steffe68 skrev:
TBC skrev:
Köpte hamphi stänkskydd. Monterade bak först och de satt perfekt. När jag sedan monterade fram så tycker jag att det glappar överallt. Satte de två medföljande fästen utanpå stänkskyddet och tryckte därefter in själva ploppen och sedan borrade jag ett hål i övre och satte dit de medföljande skruven uppe på hörnet. Glappar dessa stänkskydden för er också?
Har också Hamphis men inget glapp. De sitter fint efter 1500 mil :)
Kommer lätt in smuts och sand mellan skyddet och lacken med lackskador som följd. Gäller att ha slitstark skyddsfilm under och kontrollera ibland. Därför jag bytte till biltema typen, då är anläggningsytan endast vid insidan av skärmkanten.
Jag monterade mina (endast fram) enligt konstens alla regler med skyddsfilm (sticker ut några millimeter utanför skyddet mot lacken) som fortfarande ser ut att sitta bra. Och som sagt inget glapp. Vill minnas att fästpunkten som man borrar ett minihål för är det det som riktigt medverkar till att det sitter ordentligt.
2023 M3P vit/vit
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Stänkskydd

Inlägg av TBC »

Tack för svar, jag borrade med 3mm. Kanske för stort för att fästas ordentligt. Skruven gängar men bottnar inte.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Stänkskydd

Inlägg av steffe68 »

TBC skrev:
Tack för svar, jag borrade med 3mm. Kanske för stort för att fästas ordentligt. Skruven gängar men bottnar inte.
Jag borrade nog med typ 1mm, och den fäste fint direkt. 3mm kanske är för grovt, ja. Och jag såg till att ha ett rejält tryck på skyddet för passningen när jag borrade för att vara så säker som möjligt att det inte blev för slappt "inåt".
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Stänkskydd

Inlägg av Jonny »

Monterade Hamphis häromdagen och tyckte det blev superbra förutom att jag inte tyckte att det följde med tillräckligt mkt skyddsfilm, insåg jag när jag kommit halvvägs. Så här blev det bak.
EA260CCB-1E2A-40EA-AC16-AB1BCF16222D.jpeg
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Stänkskydd

Inlägg av TBC »

Skruvade på två skruvar till utan att borra. Hjälpte lite men glappar ändå.
scrappy
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jan 2021 21:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av scrappy »

Köpte hamphis ”kraftiga”, bara testat montera ena fram. Orginalvarianten satt med skruv under bilen + 2 plastskruv. En liten lucka exponerar ett skruvhål. Det finns ett hål i den delen som löper under bilen på hamphis stänkskydd också men hålet matchar inte.

Använder ni skruv under bilen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7545
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stänkskydd

Inlägg av mikebike »

scrappy skrev:
Köpte hamphis ”kraftiga”, bara testat montera ena fram. Orginalvarianten satt med skruv under bilen + 2 plastskruv. En liten lucka exponerar ett skruvhål. Det finns ett hål i den delen som löper under bilen på hamphis stänkskydd också men hålet matchar inte.

Använder ni skruv under bilen?
Nej, jag kom inte åt med vare sig skruvdragare eller skruvmejsel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
scrappy
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jan 2021 21:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av scrappy »

mikebike skrev:
scrappy skrev:
Köpte hamphis ”kraftiga”, bara testat montera ena fram. Orginalvarianten satt med skruv under bilen + 2 plastskruv. En liten lucka exponerar ett skruvhål. Det finns ett hål i den delen som löper under bilen på hamphis stänkskydd också men hålet matchar inte.

Använder ni skruv under bilen?
Nej, jag kom inte åt med vare sig skruvdragare eller skruvmejsel.
Det var snarare en bult istället för skruv, sexkantigt huvud. Fick med ett verktyg så det var enkelt att ta bort, men de nya är inte anpassad för att fästa där verkar det som :(
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7545
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stänkskydd

Inlägg av mikebike »

scrappy skrev:
mikebike skrev:
scrappy skrev:
Köpte hamphis ”kraftiga”, bara testat montera ena fram. Orginalvarianten satt med skruv under bilen + 2 plastskruv. En liten lucka exponerar ett skruvhål. Det finns ett hål i den delen som löper under bilen på hamphis stänkskydd också men hålet matchar inte.

Använder ni skruv under bilen?
Nej, jag kom inte åt med vare sig skruvdragare eller skruvmejsel.
Det var snarare en bult istället för skruv, sexkantigt huvud. Fick med ett verktyg så det var enkelt att ta bort, men de nya är inte anpassad för att fästa där verkar det som :(
Ja, fast den "nya" skruven måste bli en plåtskruv eftersom det inte finns något gängat hål.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
scrappy
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 jan 2021 21:29

Re: Stänkskydd

Inlägg av scrappy »

mikebike skrev:
scrappy skrev:
mikebike skrev:
scrappy skrev:
Köpte hamphis ”kraftiga”, bara testat montera ena fram. Orginalvarianten satt med skruv under bilen + 2 plastskruv. En liten lucka exponerar ett skruvhål. Det finns ett hål i den delen som löper under bilen på hamphis stänkskydd också men hålet matchar inte.

Använder ni skruv under bilen?
Nej, jag kom inte åt med vare sig skruvdragare eller skruvmejsel.
Det var snarare en bult istället för skruv, sexkantigt huvud. Fick med ett verktyg så det var enkelt att ta bort, men de nya är inte anpassad för att fästa där verkar det som :(
Ja, fast den "nya" skruven måste bli en plåtskruv eftersom det inte finns något gängat hål.
Jo, men undrade om någon testat att borrat nytt hål i stänkskyddet för att kunna fästa i befintlig gänga. Inte säker på vad tanken med hålet i stänkskyddet är som inte passar för nåt. Dåliga bilder, trångt under bilen :lol: .
Fil 001.jpeg
Fil 000.jpeg
Bulten kan bli för kort kanske, original var nedsänkt. Skydden sitter hyfsat utan dock, får väl duga.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7545
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stänkskydd

Inlägg av mikebike »

Ja, den medföljande skruven är alldeles för kort, och det lär krävas en distans för att det skall funka.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Stänkskydd

Inlägg av Tomas L »

Numera så följer det ju med stänkskydd till framhjulen; har någon tips på stänkskydd till bakhjulen som man kan montera utan åverkan, borrning eller liknande? Det gör inget om det är ett kit med stänskydd till både fram- och bakhjul.

(F'låt om någon skrivit om detta på forumet, kanske t o m i denna tråd, men 'det är mycke nu' och jag vill lägga en beställning så snart som möjligt)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Stänkskydd

Inlägg av ErikHallq »

Tomas L skrev:
Numera så följer det ju med stänkskydd till framhjulen; har någon tips på stänkskydd till bakhjulen som man kan montera utan åverkan, borrning eller liknande? Det gör inget om det är ett kit med stänskydd till både fram- och bakhjul.

(F'låt om någon skrivit om detta på forumet, kanske t o m i denna tråd, men 'det är mycke nu' och jag vill lägga en beställning så snart som möjligt)
Jag har dessa, det är endast de fram som kräver att man borrar.

https://teslify.se/products/stankskarma ... la-model-3

Det följde även med en metallklämma som man satt över borrhålet fram så skruven fick ordentligt fäste.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Skriv svar