Det står ett fåtal i Service Center i mån av utrymme. Norrköping har rätt gått om utrymme förutom sista månaden i varje kvartal så då kan du gå och känna och klämma på bilen innan du köper den om du vill. Det stämmer annars att Tesla tidigare helt producerade enbart på beställning men med lite mer kapital innanför västen, större försäljning och bättre koll på efterfrågan så har de börjat med tillverkning till "lager" som i mångt och mycket är båtarna över Atlanten och lastbilar från hamn och Tillburg. Nu ändras detta återigen i och med ändrade uppgifter för Tillburg och Berlin som kommer starta tillverkning snart.MWall skrev:
Ja fast de står ju inte i en hall dit man kan åka och kolla. Skulle jag gärna vilja göra med tanke på den bristfälliga kvalitetskontrollen. Då skulle man kunna se ut en bil som ser bra ut m a p passform osv.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Antal bilar i lager behöver ju också ställas i relation till hur mycket man säljer.
Hur många veckors produktion kan tesla ha i lager? 2-3?
VW bygger ju 600 000 bilar på 3 veckor.
Hur många veckors produktion kan tesla ha i lager? 2-3?
VW bygger ju 600 000 bilar på 3 veckor.
-
- Inlägg: 5415
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Vet inte, men om de har bilar i någon slags lagerlokal är det kanske billigare än en ombonad 'utställningshall'...MWall skrev:Ja fast de står ju inte i en hall dit man kan åka och kolla. Skulle jag gärna vilja göra med tanke på den bristfälliga kvalitetskontrollen. Då skulle man kunna se ut en bil som ser bra ut m a p passform osv.SwedishAdvocate skrev:Och det är det här som är min poäng.MWall skrev:Nej inte i Sverige iaf. Visst beställer återförsäljare kontinuerligt bilar och alla blir inte sålda direkt till slutkund utan hamnar i hallen. Men det är väldigt få. Egentligen bokar återförsäljaren upp slottar i fabriken för att minska leveranstiden. Jag var t ex inne på Bavaria i höstas och funderade på en ny i3. Då kunde jag ändra på befintliga orders och få leverans tidigare.
Det räcker annars att titta på tillvalslistan på BMW, Mercedes osv för att förstå att mycket av lockelsen för en nybilsköpare ligger i att "skräddarsy" sin egen bil. Det finns hur mycket som helst att välja på. Men såklart, handlarna har stenkoll på de populäraste kombinationerna och om de måste ta hem den utan en tilltänkt kund så är den lättsåld. Några nya bilar i hallen måste de ju också ha för att folk ska ha nåt att klämma och titta på. [Min understrykning.]
Som jag förstår det så agerar Tesla på samma sätt sen en tid tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Varför hänga upp sig på några tiotals lagerbilar?
Tesla bygger inte bara direkt på orders utan man bygger framförallt de konfigurationer som säljer mest och matchar sedan kunder till de redan färdigbyggda bilarna. Det är det mest effektiva för Tesla just nu.
Matchning och leveranser är omöjliga att göra perfekt och man hinner nästan aldrig tömma leveransapparaten helt innan de kommer nya leveranser. Tesla har alltid en viss försäljning i första månaden i varje kvartal i Europa. Om man hela tiden tömde lagren så skulle det inte vara fallet. Här finns statistik för alla år som Tesla har levererat bilar till Europa: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ats.61651/
Tesla bygger inte bara direkt på orders utan man bygger framförallt de konfigurationer som säljer mest och matchar sedan kunder till de redan färdigbyggda bilarna. Det är det mest effektiva för Tesla just nu.
Matchning och leveranser är omöjliga att göra perfekt och man hinner nästan aldrig tömma leveransapparaten helt innan de kommer nya leveranser. Tesla har alltid en viss försäljning i första månaden i varje kvartal i Europa. Om man hela tiden tömde lagren så skulle det inte vara fallet. Här finns statistik för alla år som Tesla har levererat bilar till Europa: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ats.61651/
Re: Aktien TSLA
Väldigt få lagerbilar. En del beror på att man inte tagit leverans av olika anledningar, exempelvis att man inte kunnat fixa finansiering i tid eller att bilen haft kosmetiska fel man inte accepterat som köpare.
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:Varför hänga upp sig på några tiotals lagerbilar?
Tesla bygger inte bara direkt på orders utan man bygger framförallt de konfigurationer som säljer mest och matchar sedan kunder till de redan färdigbyggda bilarna. Det är det mest effektiva för Tesla just nu.
Matchning och leveranser är omöjliga att göra perfekt och man hinner nästan aldrig tömma leveransapparaten helt innan de kommer nya leveranser. Tesla har alltid en viss försäljning i första månaden i varje kvartal i Europa. Om man hela tiden tömde lagren så skulle det inte vara fallet. Här finns statistik för alla år som Tesla har levererat bilar till Europa: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ats.61651/
Tesla bygger väl inte mot order alls längre utan allt handlar om matchning. Det är ju därför alla tillval tagits bort. Nu kan man bara välja bland ett fåtal färger och några inredningar. Alla har ultra hifi, luftfjädring, premiuminteriör, vinterpaket osv. Är superbra för förmånsvärdet!
Re: Aktien TSLA
Det borde minska komplexiteten i fabrikerna rejält samt öka chansen för ökadMWall skrev:Tesla bygger väl inte mot order alls längre utan allt handlar om matchning. Det är ju därför alla tillval tagits bort. Nu kan man bara välja bland ett fåtal färger och några inredningar. Alla har ultra hifi, luftfjädring, premiuminteriör, vinterpaket osv. Är superbra för förmånsvärdet!
vinst per tillverkad bil.
Re: Aktien TSLA
Ja dessutom är många lagerbilar inte på lager utan de är under transport men har bara inte blivit matchade till en kund ännu.Sabbe skrev:Väldigt få lagerbilar. En del beror på att man inte tagit leverans av olika anledningar, exempelvis att man inte kunnat fixa finansiering i tid eller att bilen haft kosmetiska fel man inte accepterat som köpare.
Re: Aktien TSLA
Dvs osålda.Jordad skrev:Ja dessutom är många lagerbilar inte på lager utan de är under transport men har bara inte blivit matchade till en kund ännu.Sabbe skrev:Väldigt få lagerbilar. En del beror på att man inte tagit leverans av olika anledningar, exempelvis att man inte kunnat fixa finansiering i tid eller att bilen haft kosmetiska fel man inte accepterat som köpare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
Det har ju kommit 10 fartyg till Europa det här kvartalet så det kan mycket väl stämma.Sabbe skrev:Ej bekräftade uppgifter, så ta med en nypa salt.
Re: Aktien TSLA
Det var tal om Teslas 100 lagerbilar i Frankrike här. Tesla gjorde det helt galet bra där i Q1 med 5785 levererade. 2020 levererade Tesla 7372 under hela året. Källa: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ats.61651/
Ps. Hälften av de 100 bilarna är redan borta.
Ps. Hälften av de 100 bilarna är redan borta.
Re: Aktien TSLA
Rekord igen! Nästan 185.000 fordon levererade under första kvartalet. Detta utan att ha producerat några Model S eller X!
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... deliveries
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... deliveries
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Osannolikt bra! Wall Street förväntningar snittade runt 162,000.Sabbe skrev:Rekord igen! Nästan 185.000 fordon levererade under första kvartalet. Detta utan att ha producerat några Model S eller X!
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... deliveries
Det måste väl vara Kina som står för en stor del av diffen mot förväntningarna?
1M 2021 bör ju vara ”in the bag” då, det borde kunna innebära långt över 100% ökning mot 2020.
Det blir spännande att se vilken effekt detta har på kursen, det borde bli rally kan man tycka, men TSLA beter sig ju sällan enligt gängse mönster, det kanske blir ett jättetapp istället
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Klart imponerad! Det ska bli spännande att se det nedbrutet per region.Sabbe skrev:Rekord igen! Nästan 185.000 fordon levererade under första kvartalet. Detta utan att ha producerat några Model S eller X!
https://ir.tesla.com/press-release/tesl ... deliveries
Re: Aktien TSLA
Otroligt fina siffror verkligen! Europa verkar ju ha kommit starkt på slutet, men antar att Kina ändå står för en stor del.
Man får väl anta att Q1 får klart lägst ASP någonsin med tanke på frånvaron av S&X men verkligen imponerande produktionstillväxt!
Man får väl anta att Q1 får klart lägst ASP någonsin med tanke på frånvaron av S&X men verkligen imponerande produktionstillväxt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Med tanke på att S/X bör sälja bättre än på länge från och med Q2 ser det fint ut. Verkligen överraskande bra siffror. Glad att jag hann upp i normalexponering. Chanserna till bättre köpläge under våren krympte onekligen nu.
Hoppas du inte bränner dig för mycket på certifikaten när marknaden öppnar efter påsk Legato!
Hoppas du inte bränner dig för mycket på certifikaten när marknaden öppnar efter påsk Legato!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Aktien TSLA
Trodde verkligen att Q1 skulle bli skit!
Hur bra galet kommer det nu att gå resten av året???
Hur bra galet kommer det nu att gå resten av året???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ja ASP blir säkert lägre. Men mycket av försäljningen är MY och det finns ingen SR-variant av MY ännu. Marginalen är viktigare än ASP och den borde redan vara rätt bra på MY.Legato skrev:Otroligt fina siffror verkligen! Europa verkar ju ha kommit starkt på slutet, men antar att Kina ändå står för en stor del.
Man får väl anta att Q1 får klart lägst ASP någonsin med tanke på frånvaron av S&X men verkligen imponerande produktionstillväxt!
Re: Aktien TSLA
Före öppningsdags 711,62 +49,87 (7,54 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Nu höjs rekommendationerna.
On Sunday, the Wedbush analyst raised his price target for Tesla stock to $1,000 per share, up from his previous $950, with a long-term bull-case price of $1,300 per share. Ives also upgraded the electric car maker from a “Hold” to an “Outperform.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Att ARKs analys av Tesla inte är perfekt kan nog de flesta hålla med om här. Men trots att ARK inte har rätt i alla detaljer så följer jag dem nära och investerar på liknande sätt. Att identifiera innovation som skapar nya marknader och investera i ledande bolag har gett bra avkastning hittils iaf
Elon Musk ställde en fråga till Cathie Wood på ARK inatt. Alltid intressant.
Elon:
“What do you think of the unusually high ratio of S&P market cap to GDP?”
Cathie Wood:
“GDP statistics evolved during the Industrial Age and do not seem to be keeping up with the digital age. Thanks to productivity, real GDP growth probably is higher and inflation lower than reported, suggesting that the quality of earnings has increased significantly.”
“After gestating for 20-30 years, the dream has turned into reality, but given the reactions to @ARKInvest’s research, many investors seem skeptical or reticent. This wall of worry is healthy: I would prefer to invest in the face of fear rather than exuberance!”
“One more thought: @ARKInvest believes that the massive amount of disruptive innovation and good deflation evolving today is causing creative destruction and bad deflation elsewhere.”
“Companies that did not innovate and instead leveraged up to buy back stock and distribute dividends to satisfy short-term oriented shareholders, including private equity, will pay a steep price. They will have to cut prices to move aging inventory and service debt. Bad deflation.”
“Investors need to get and stay on the right side of change.”
Elon Musk ställde en fråga till Cathie Wood på ARK inatt. Alltid intressant.
Elon:
“What do you think of the unusually high ratio of S&P market cap to GDP?”
Cathie Wood:
“GDP statistics evolved during the Industrial Age and do not seem to be keeping up with the digital age. Thanks to productivity, real GDP growth probably is higher and inflation lower than reported, suggesting that the quality of earnings has increased significantly.”
“After gestating for 20-30 years, the dream has turned into reality, but given the reactions to @ARKInvest’s research, many investors seem skeptical or reticent. This wall of worry is healthy: I would prefer to invest in the face of fear rather than exuberance!”
“One more thought: @ARKInvest believes that the massive amount of disruptive innovation and good deflation evolving today is causing creative destruction and bad deflation elsewhere.”
“Companies that did not innovate and instead leveraged up to buy back stock and distribute dividends to satisfy short-term oriented shareholders, including private equity, will pay a steep price. They will have to cut prices to move aging inventory and service debt. Bad deflation.”
“Investors need to get and stay on the right side of change.”
Re: Aktien TSLA
Tesla tjänar bra med pengar på kinatillverkade bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
70+10+10 blir inte 100....Zalman3 skrev:Tesla tjänar bra med pengar på kinatillverkade bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Pratas om att Tesla beställt så många Casting machines att de kan tillverka 1,5 miljoner bilar per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension